xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 17 jun 2020, 11:10
Dansekris skrev:
xyvind skrev: 17 jun 2020, 09:22 Jeg bestilte mine Mitas-dekk fra dekkonline. Men så ble det leveringsproblemer, så jeg kansellerte og fikk tips fra Facebook om å høre med Cross-Senteret Snellingen på Alnabru. De hadde dekkene på lager, og prisen var bare 200,- mer enn fra dekkonline. Så jeg dro sporenstreks og handla der. Og etter det har jeg kjøpt litt mer utstyr der. Veldig trivelig sjappe. Så sjekk om de har dekkene inne.
De snakket om at de pleide å ha 2 sendinger fra Mitas i sesongen. Og den andre sendingen skulle vel komme nå midt på sommeren.
Nå i etterkant så kom det jo en sending fra dekkonline allikevel, med bare bakdekket, så jeg har nå et ekstra bakdekk som jeg vurderer å legge på før jeg starter mc-ferien om to helger. Dumt å kjøre dekket helt ned og være strandet i Nord-Norge, eller der omkring, med slicks.
Det er der jeg har bestilt dekkene mine. Bestilte tidlig i april, fikk beskjed om levering i slutten av mai. Så kom kontrabeskjed, og nå vet de ikke når de kommer. Måtte bestille fremdekket gjennom en annen sjappe, mens Snellingen har hatt bakdekket inne hele tiden.

Snellingen er bra, men nå har de slutta å svare meg på mail, så dette dekkeventyret drar ut.
Sjekk med backcountrymc på Facebook eller hjemmesiden deres for bestilling av Motoz-dekk. De skal over til Sverige og hente dekk som folk i Norge bestiller nå. Tror det er siste frist nå i disse dager. Koster kanskje litt mer enn Mitas, men har kanskje tilsvarende lengre kjørelengde/levetid.
Takk for tips. Kjenner til Backcountry og har fått med meg at det er på vei et lite parti med Motoz-dekk, men det er kun E07+ som er aktuelt nå i første omgang :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Dansekris skrev:
xyvind skrev: 17 jun 2020, 11:10
Dansekris skrev:
xyvind skrev: 17 jun 2020, 09:22 Jeg bestilte mine Mitas-dekk fra dekkonline. Men så ble det leveringsproblemer, så jeg kansellerte og fikk tips fra Facebook om å høre med Cross-Senteret Snellingen på Alnabru. De hadde dekkene på lager, og prisen var bare 200,- mer enn fra dekkonline. Så jeg dro sporenstreks og handla der. Og etter det har jeg kjøpt litt mer utstyr der. Veldig trivelig sjappe. Så sjekk om de har dekkene inne.
De snakket om at de pleide å ha 2 sendinger fra Mitas i sesongen. Og den andre sendingen skulle vel komme nå midt på sommeren.
Nå i etterkant så kom det jo en sending fra dekkonline allikevel, med bare bakdekket, så jeg har nå et ekstra bakdekk som jeg vurderer å legge på før jeg starter mc-ferien om to helger. Dumt å kjøre dekket helt ned og være strandet i Nord-Norge, eller der omkring, med slicks.
Det er der jeg har bestilt dekkene mine. Bestilte tidlig i april, fikk beskjed om levering i slutten av mai. Så kom kontrabeskjed, og nå vet de ikke når de kommer. Måtte bestille fremdekket gjennom en annen sjappe, mens Snellingen har hatt bakdekket inne hele tiden.

Snellingen er bra, men nå har de slutta å svare meg på mail, så dette dekkeventyret drar ut.
Sjekk med backcountrymc på Facebook eller hjemmesiden deres for bestilling av Motoz-dekk. De skal over til Sverige og hente dekk som folk i Norge bestiller nå. Tror det er siste frist nå i disse dager. Koster kanskje litt mer enn Mitas, men har kanskje tilsvarende lengre kjørelengde/levetid.
Takk for tips. Kjenner til Backcountry og har fått med meg at det er på vei et lite parti med Motoz-dekk, men det er kun E07+ som er aktuelt nå i første omgang :)
Kan vel fint ha forskjellig dekk foran og bak?
Tenkte hvis det var krise og du trengte et bakdekk asap

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Olav K »

Kjøpte dekk til GSAen igår, fra Back Country.
Betalte kr 3350, og det er ikke mer enn TKC80 koster på Dekkonline.no
Er et helt hysterisk grep på løst underlag på disse dekka.
Anbefales!
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 17 jun 2020, 13:24
Dansekris skrev:
xyvind skrev: 17 jun 2020, 11:10
Dansekris skrev:
xyvind skrev: 17 jun 2020, 09:22 Jeg bestilte mine Mitas-dekk fra dekkonline. Men så ble det leveringsproblemer, så jeg kansellerte og fikk tips fra Facebook om å høre med Cross-Senteret Snellingen på Alnabru. De hadde dekkene på lager, og prisen var bare 200,- mer enn fra dekkonline. Så jeg dro sporenstreks og handla der. Og etter det har jeg kjøpt litt mer utstyr der. Veldig trivelig sjappe. Så sjekk om de har dekkene inne.
De snakket om at de pleide å ha 2 sendinger fra Mitas i sesongen. Og den andre sendingen skulle vel komme nå midt på sommeren.
Nå i etterkant så kom det jo en sending fra dekkonline allikevel, med bare bakdekket, så jeg har nå et ekstra bakdekk som jeg vurderer å legge på før jeg starter mc-ferien om to helger. Dumt å kjøre dekket helt ned og være strandet i Nord-Norge, eller der omkring, med slicks.
Det er der jeg har bestilt dekkene mine. Bestilte tidlig i april, fikk beskjed om levering i slutten av mai. Så kom kontrabeskjed, og nå vet de ikke når de kommer. Måtte bestille fremdekket gjennom en annen sjappe, mens Snellingen har hatt bakdekket inne hele tiden.

Snellingen er bra, men nå har de slutta å svare meg på mail, så dette dekkeventyret drar ut.
Sjekk med backcountrymc på Facebook eller hjemmesiden deres for bestilling av Motoz-dekk. De skal over til Sverige og hente dekk som folk i Norge bestiller nå. Tror det er siste frist nå i disse dager. Koster kanskje litt mer enn Mitas, men har kanskje tilsvarende lengre kjørelengde/levetid.
Takk for tips. Kjenner til Backcountry og har fått med meg at det er på vei et lite parti med Motoz-dekk, men det er kun E07+ som er aktuelt nå i første omgang :)
Kan vel fint ha forskjellig dekk foran og bak?
Tenkte hvis det var krise og du trengte et bakdekk asap
Jada, ingen krise foreløpig. Bare veldig mye frem og tilbake. Bestille dekk her, bestille dekk der, vente på et svar som aldri kommer osv. Har ikke ferie før i juli.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev:Kjøpte dekk til GSAen igår, fra Back Country.
Betalte kr 3350, og det er ikke mer enn TKC80 koster på Dekkonline.no
Er et helt hysterisk grep på løst underlag på disse dekka.
Anbefales!
Adventure eller Rallz?

Jeg lurer på om jeg skal bytte bakdekket mitt nå før ferien starter, og fortsette å kjøre med fordekket, som jo er veldig godt enda.. vanskelige valg!! Bilde
Dumt å plutselig ha kjørt ned hele bakdekket etter noen dager på tur vel?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Olav K »

xyvind skrev: 17 jun 2020, 13:39
Olav K skrev:Kjøpte dekk til GSAen igår, fra Back Country.
Betalte kr 3350, og det er ikke mer enn TKC80 koster på Dekkonline.no
Er et helt hysterisk grep på løst underlag på disse dekka.
Anbefales!
Adventure eller Rallz?

Jeg lurer på om jeg skal bytte bakdekket mitt nå før ferien starter, og fortsette å kjøre med fordekket, som jo er veldig godt enda.. vanskelige valg!! Bilde
Dumt å plutselig ha kjørt ned hele bakdekket etter noen dager på tur vel?
Rallz er mest aggressivt, så jeg bytta framdekk fra Adventure til Rallz etter at jeg hadde betalt :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Ble litt tidlig dekkbytte på meg i dag, etter bare 4 uker og ca 4.000 km Bilde
Jeg tar vare på gamledekket til en eventuell helgetur på grus seinere i sesongen, eller ja..jeg vet ikke. Blir sikkert ikke å legge det på igjen uansett. Hadde ikke samvittighet til å kaste det.
Framdekket ser fortsatt meget bra ut, så det henger kanskje med på hele levetiden til dette nye bakdekket. Det gjenstår å se.
Bare ei arbeidsuke til nå, så har jeg to uker ferie - aleine Bilde så plana er i hvert fall å starte helt i sør på TET’en igjen og forhåpentligvis kjøre hele del 1 og 2.
Tar forbehold om alt for varmt vær, eller alt for vått vær, så jeg låser ikke planene mine helt, av hensyn til vær og vind og sånn.
Men gleder meg stort til å ha sammenhengende fri i to uker. Og være fri som fuglen Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Nå er faktisk årets norske TET endret litt på. Det er lagt til ei solid sløyfe rundt Tynset og Røros-traktene. Så spørs det da, om jeg skal brenne opp til Lofoten når jeg først er i Røros, eller ikke? Får se an været, tenker jeg!

Er det forresten noen som kjenner til appen ViewRanger? Jeg bruker TopoGPS når jeg kjører på disse stiene, og har importert en GPX-fil, med ruta jeg vil følge. Men TopoGPS følger ikke meg på kartet. Kartet tracker ikke meg, hvis dere skjønner. Så jeg må flytte kartet med en finger nedpå skjermen når jeg har kjørt et stykke. Men jeg har lest at ViewRanger tracker når du kjører. Så nå har jeg kjøpt ViewRanger, men det går ikke an å importere GPX-fila i denne appen. Fila er «gråa» ut, hvis det gir noe mening. Går ikke an å velge den fila i importerings-bildet i appen.
Har sendt spørsmål til deres kundeservice, men.. er ikke sikkert jeg får noe vettugt svar fra de vel..
Noen som har peil?

TopoGPS
Bilde

ViewRanger vil ikke importere GPX.
Bilde
Sist redigert av xyvind den 22 jun 2020, 11:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 22 jun 2020, 11:57 Nå er faktisk årets norske TET endret litt på. Det er lagt til ei solid sløyfe rundt Tynset og Røros-traktene. Så spørs det da, om jeg skal brenne opp til Lofoten når jeg først er Røros, eller ikke? Får se an været, tenker jeg!

Er det forresten noen som kjenner til appen ViewRanger? Jeg bruker TopoGPS når jeg kjører på disse stiene, og har importert en GPX-fil, med ruta jeg vil følge. Men TopoGPS følger ikke meg på kartet. Kartet tracker ikke meg, hvis dere skjønner. Så jeg må flytte kartet med en finger nedpå skjermen når jeg har kjørt et stykke. Men jeg har lest at ViewRanger tracker når du kjører. Så nå har jeg kjøpt ViewRanger, men det går ikke an å importere GPX-fila i denne appen. Fila er «gråa» ut, hvis det gir noe mening. Går ikke an å velge den fila i importerings-bildet i appen.
Har sendt spørsmål til deres kundeservice, men.. er ikke sikkert jeg får noe vettugt svar fra de vel..
Noen som har peil?

TopoGPS
Bilde

ViewRanger vil ikke importere GPX.
Bilde
Ser flere bruker og anbefaler Guru Maps til dette formålet. Prøv den appen? Hvis ikke kartet følger deg i sanntid er det jo ubrukelig....

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Dansekris skrev:
xyvind skrev: 22 jun 2020, 11:57 Nå er faktisk årets norske TET endret litt på. Det er lagt til ei solid sløyfe rundt Tynset og Røros-traktene. Så spørs det da, om jeg skal brenne opp til Lofoten når jeg først er Røros, eller ikke? Får se an været, tenker jeg!

Er det forresten noen som kjenner til appen ViewRanger? Jeg bruker TopoGPS når jeg kjører på disse stiene, og har importert en GPX-fil, med ruta jeg vil følge. Men TopoGPS følger ikke meg på kartet. Kartet tracker ikke meg, hvis dere skjønner. Så jeg må flytte kartet med en finger nedpå skjermen når jeg har kjørt et stykke. Men jeg har lest at ViewRanger tracker når du kjører. Så nå har jeg kjøpt ViewRanger, men det går ikke an å importere GPX-fila i denne appen. Fila er «gråa» ut, hvis det gir noe mening. Går ikke an å velge den fila i importerings-bildet i appen.
Har sendt spørsmål til deres kundeservice, men.. er ikke sikkert jeg får noe vettugt svar fra de vel..
Noen som har peil?

TopoGPS
Bilde

ViewRanger vil ikke importere GPX.
Bilde
Ser flere bruker og anbefaler Guru Maps til dette formålet. Prøv den appen? Hvis ikke kartet følger deg i sanntid er det jo ubrukelig....
Ikke prøvd Guru. De fleste anbefaler ViewRanger inne på TET-facebookgruppa. Men jeg tør ikke spørre der, for man blir jo halshugd hvis man stiller et spørsmål der, som på hvilken som helst Facebook-gruppe, for den saks skyld. Jeg har googla og søkt i gruppene osv uten å finne svar.

Det er ikke helt ubrukelig selv om kartet ikke tracker. Har touch-fingere på hanskene, så det er bare å flytte kartet litt en gang i blant. Men skulle ønske jeg slapp det Bilde

Får se på Guru hvis jeg ikke får noe hjelp av ViewRanger-folka.

Det går kanskje an å legge inn GPX på Garmin/BMW-GPSen også, men DET får jeg garantert ikke til, for den Garmin-pakken er totalt steinalder Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Olav K »

Ingen problem å legge inn GPX på Garminnavigatorn, men den er litt steinalder i forhold til f.eks nye Garmin Zumo XT.
Å måtte bruke ksbel for å overføre gpx filer er bare SÅ 2019.
Det er forresten mulig å overføre andre kart til BMW Navigatoren. Det må jeg få sett på en dag.

Jeg har forsket og prøvd litt med Guru, sålangt ser det greit ut, men har ikke fått kjørt spor enda, så gjennstår å se :)
Men andre skryter jo av denne app'en, så kan neppe være HELT ubrukelig.

Om ikke ting går til H på jobben, så prøver jeg å henge meg på den TET ruta.
Jeg må nok hjem etterpå, for å hente budeia, som også vil være med til Lofoten :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev:Ingen problem å legge inn GPX på Garminnavigatorn, men den er litt steinalder i forhold til f.eks nye Garmin Zumo XT.
Å måtte bruke ksbel for å overføre gpx filer er bare SÅ 2019.
Det er forresten mulig å overføre andre kart til BMW Navigatoren. Det må jeg få sett på en dag.

Jeg har forsket og prøvd litt med Guru, sålangt ser det greit ut, men har ikke fått kjørt spor enda, så gjennstår å se :)
Men andre skryter jo av denne app'en, så kan neppe være HELT ubrukelig.

Om ikke ting går til H på jobben, så prøver jeg å henge meg på den TET ruta.
Jeg må nok hjem etterpå, for å hente budeia, som også vil være med til Lofoten :-k
Kult! Da kan vi jo slå følge! Eller.. jeg kan prøve å henge på deg Bilde kommer til å kjøre med ganske tungpakka sykkel, tror jeg Bilde
Jeg tenkte å starte lørdag 27/6. Hvor lange dagene blir osv taes på gefühlen? Har en lei tendens til å kjøre alt for lenge, så har tenkt å jobbe litt med det Bilde

Jeg har kobla garmin-klumpen til macen en gang tidligere, lasta ned software og sett litt på det, men jeg fikk ikke til en eneste ting. Tror jeg greide å lage en rekke random waypoints som jeg ikke får sletta igjen? Ja, men da har jeg noe å se på. Tror du man kan legge inn et detaljert turkart over Norge? Hadde vært fint å kunne brukt den enheten når den først henger der.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Olav K »

Jeg har besøk av onkel og familien fram til søndag, så "my best shot" er å kjøre hjemmefra Rosendal søndag morgen :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Det var da som pokker. Jeg er så rastløs og ferieklar, så vet ikke om jeg greier å vente et par dager :-k
Kan jo hende jeg tar en rolig dag og bare fisker og pusler litt også, så tar du meg igjen :thumleft Litt dårlig planlagt det her.

Nå laster jeg ned et Open Street Map, kart over Norge, fra http://garmin.openstreetmap.nl/
Alt er så utrolig krøkete med dette Garmin-opplegget. Garmin BaseCamp, programmet som man styrer og ordner inne i når GPS'en er koblet til, er jo heeeelt utrolig treigt og vanskelig. Jeg skjønner ingenting faktisk..
Men er disse gratis Open Street Map-kartene mer detaljerte enn det som ligger inne på Navigator 6 fra før?? Gjenstår å se. Har fått lagt inn TET GPX-fila og tror jeg får til å bruke den som en rute jeg vil kjøre nå. Men kanskje jeg får et mer detaljert turkart nå da? :scratch

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Ok, nå har jeg faktisk greid å laste ned Open Street Map-kartet over Norge, unzippe det, installere det på Garmin’en med MapInstaller, velge bort det originale kartet og legge til det nye kartet, laste ned og legge inn den nye GPX-fila på Garmin’en, og gjøre om sporet til en rute!

Skulle ikke vært idiot, jeg, vettu!

Dette kartet ser da mye bedre ut enn det som lå inne fra før. Mer detaljert, og det ser ut til at alle skogsveier etc. vises.

Moro!

Låst