xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Skulle hatt ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Nu vel.. siden det blir til at jeg nå beholder GSA'en allikevel så er jeg i gang med å planere hvilke små mods jeg skal gjøre med sykkelen, for å få den slik jeg vil ha den.

Men! Jeg burde skaffe meg en adventure/enduro-type hjelm. Jeg kan nesten ikke fise rundt med den SHOEI-hjelmen med Marquez-grafikk på så veldig mye lenger. Den hjelmen er vel ganske upraktisk hvis man skal drive og skrense rundt inni skauen i sommer også.

Tror jeg har den fulle oversikten over hva som finnes av ADV-hjelmer. Men kom gjerne med tips, om det er noe jeg ikke har fått med meg.
Nå for tiden er det ikke aktuelt å brenne av fryktelig mange kroner på noe som helst egentlig, men.. jeg kjøper heller fjorårets modell til redusert pris enn årets siste skrik. Det hadde jeg gjort uansett. Også må den se bra ut. Viktig å ta seg bra ut. Skulle ønske GSA'en ikke var rød egentlig :redface

Jeg har sikla veldig lenge på NEXX X.WED2, og den får man til kr 3.599,- på XLMOTO nå, som ser ut til å være en bra pris, sammenlignet med andre som selger denne.
Bilde

Snellingen selger noen få KLIM KRIOS (den gamle modellen) til 3.999,- men med begrenset utvalg i farger, og en hjelm som mangler noen av finessene som NEXX'en har.
Bilde

Ser ut som at NEXX X.WED2 er populær, men leser også at den er veldig trang i åpningen, så den er kjip å ta av og på, for noen, og innmaten blir med ut hver gang man tar av hjelmen? Jeg har jo et XL-hode som måler 61 cm i omkrets, så det kan kanskje bli et problem for meg med den hjelmen?
Kommer også til å kjøpe noen crossbriller, som blir praktiske på varme og tørre dager, noe vi har veldig mye av i Norge :crazy: for ikke å snakke om hvor seriøst kult det ser ut :yeyeye Så det må være en hjelm som funker med briller også. Men det gjør vel stort sett alle disse hjelmene.
Bilde

Ellers er det Airoh Commander, men Airoh har jeg ingen kunnskap om. Er det bra saker? Den tar seg tilsynelatende veldig bra ut.
Bilde

Så det er noe sånt jeg ser etter. Den derre X4 fra Arai er dobbelt så dyr som de jeg har sett på, så den utelukker jeg, samme hvor amazing den skal være. Samme med nye KLIM KRIOS PRO.

BMW har forsåvidt en som ser grei ut. Ikke like hvass som de andre kanskje? Eller jo..? Ligger litt over budsjett (< 4000,-)
Er på salg til 5.398,- på MC Oslo. Jeg vet ingenting om denne heller..
Bilde
Sist redigert av xyvind den 27 mar 2020, 18:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [Skulle hatt ny ADV-hjelm]

Legg inn av FredrikE24 »

Snellingen solgte akkurat et parti med Klim Carbon-hjelmen. Mulig de har en igjen.

Jeg skulle kjøpe en til vinterbruk, men ble brått satt i hjemmeisolasjon.

eDit: Ser du hadde sett tilbudet til Snellingen først i ettertid..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: xyvind's logg [Skulle hatt ny ADV-hjelm]

Legg inn av pekle »

xyvind skrev: 27 mar 2020, 18:16 Viktig å ta seg bra ut. Skulle ønske GSA'en ikke var rød egentlig :redface
Alle ordentlige kjøretøyer er røde :twothumbs: (har to Ducati-røde i garasjen, men bare den ene er Ducati)

Kjøpte den Krios'en du ser på tidligere i vinter og brukte den en uke i Portugal før kroneviruset slo til. Syns den var veldig bra. Komfortabel, enkel å dra av og på, lett å sette inn solbrilller og mindre påvirket av vind enn jeg hadde fryktet (skallet er ganske stort) Men den største forskjellen til min gamle E1 var at synsfeltet er mye høyere, så det ble bedre med stående kjøring. Har alltid brukt styrehevere på GS tidligere, men det var ikke nødvendig nå lenger.

Har ikke prøvd den i norske temperaturer enda, men kan tenke meg at den kan bli i overkant luftig på kalde dager, da det ikke er særlig muligheter til å stenge lufting.

Har dessverre ikke noe mer sammenligningsgrunnlag.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Krios ser veldig kul ut. Men som en hjelm som kan brukes til alt, tror jeg den egner seg mindre bra enn noen av de andre hjelmene.
Jeg har alltid kjørt med sota visir, men tenker at det kan være greit å ha klart visir kombinert med et nedfellbart solvisir. Krios har ikke nedfellbart solvisir. Også er den kanskje litt luftig til transportetappene. Dette gjelder også for flere av de hjelmene jeg har sett på.

Jeg bestilte ny hjelm på onsdag, og i dag tidlig var den innom terminal i Oslo for å bli videresendt. Håper den leveres på min lokale post-i-butikk i dag, så jeg kan prøve den i ettermiddag. Håper forresten den vil passe meg.

Valget falt på NEXX-hjelmen jeg la ut bilde av over her. NEXX X WED2. Den har også sikkert sine minussider, men den ser ut til å være en gjennomtenkt, solid og komfortabel ADV-hjelm.

Og jo da, rødfargen på BMW'en er grei, den. Ducati er veldig fin i rødt. Samme med Ferrari. Mange kjøretøyer er finest i rødt. Men en GSA er ikke finest i rødt, synes jeg.. den er mer "butch" i svart/blått/hvitt, synes jeg.. Har sett litt rundt på nettet om det er vanskelig å endre farge på den. Det eneste som er rødt er forskjermen/nebbet, tank-coveret og på sidene av setene. Det er ikke vanskelig å demontere tank-coveret og forskjermen. Det er bare noen T-25 og T-30 kåpeskruer.
Har ikke så lyst til å plastidippe eller foliere selv. Det blir garantert ikke bra resultat. Så jeg lurer på om det er mulig å kjøpe noen billige nye deler. Altså tank-cover og nebb i f.eks. sort plast. Har sett litt rundt på nettet, men ikke funnet noe bra enda. Originale kåpedeler koster sikkert veldig mye.
Tips meg gjerne om noen vet om et firma som selger uoriginale kåpedeler :)
Xu5VR+l1RLOTDZxL2Kuhiw_thumb_2d81.jpg
I3WfSWm1SJSTDwXTSVKx3w_thumb_2d71.jpg

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av TGR »

Hvorfor ikke bare levere bitene til en flink lakkerer?

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

TGR skrev:Hvorfor ikke bare levere bitene til en flink lakkerer?
Er det ikke lurt å beholde de originale delene urørt? Og hvordan er det å lakkere plast som flekser? Tenker på nebbet foran, det er ganske fleksibelt.
Det koster sikkert noen tusenlapper uansett, og da kan man vel like så gjerne kjøpe et sett med sort plast som man ikke er så veldig redd for å ripe opp osv? Jeg skal jo på så mange adventures fremover Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Bjerknez »

Du kan jo teste ut plastidip da?

Den er jo fleksibel og skulle det gå åt akogen, så er dte bare å dra av igjen å lakke på nytt.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Jeg har ikke sagt noe om det, men jeg plastidippet akkurat koffertene til sykkelen. Svart matt. Det var veldig enkelt, resultatet ble bra. Men hvor holdbart er det? Skeptisk :crazy:
Å spraye rett på, på den måten, er jo veldig enkelt, og resultatet blir faktisk bra. Men gummien kjennes ganske myk ut, og jeg tror ikke den tåler at man skraper borti med noe før det preller av.
Jeg kan jo kjøre litt med koffertene og se hvordan de holder seg mot vær og vind, vask osv.. må være forsiktig når man vasker også, tenker jeg :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 03 apr 2020, 13:29 Jeg har ikke sagt noe om det, men jeg plastidippet akkurat koffertene til sykkelen. Svart matt. Det var veldig enkelt, resultatet ble bra. Men hvor holdbart er det? Skeptisk :crazy:
Å spraye rett på, på den måten, er jo veldig enkelt, og resultatet blir faktisk bra. Men gummien kjennes ganske myk ut, og jeg tror ikke den tåler at man skraper borti med noe før det preller av.
Jeg kan jo kjøre litt med koffertene og se hvordan de holder seg mot vær og vind, vask osv.. må være forsiktig når man vasker også, tenker jeg :-k
Tror det skal tåle litt, men det fungerte vertfall ikke som tankbeskyttelse fant jeg ut. Det tåler heller ikke løsemidler. Da renner det bare av. Men det er som sagt bare å spraye på og det kan forholdvis lett fjernes igjen uten at det har tatt noe skade, så hvorfor ikke?

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av E-strom »

xyvind skrev: 03 apr 2020, 11:33 ... en GSA er ikke finest i rødt, synes jeg.. den er mer "butch" i svart/blått/hvitt, synes jeg.. Har sett litt rundt på nettet om det er vanskelig å endre farge på den. Det eneste som er rødt er forskjermen/nebbet, tank-coveret og på sidene av setene. Det er ikke vanskelig å demontere tank-coveret og forskjermen....
Har en rød GS selv, og har også vurdert å bytte farge. Til forskjell fra deg så er det bare tankdekslet og "nebbet" som må farges om, jeg slipper å gjøre noe med setet.

Vurderer å spørre dem som legger folie på biler om pris, da er det mulig å fjerne folien og gå tilbake til originalfargen senere. Litt usikker på om f.eks. hvit folie dekker den røde fargen, men det får jeg sikkert vite av de samme folka.

Hold oss oppdatert :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av FredrikE24 »

xyvind skrev: 03 apr 2020, 13:29 Jeg har ikke sagt noe om det, men jeg plastidippet akkurat koffertene til sykkelen. Svart matt. Det var veldig enkelt, resultatet ble bra. Men hvor holdbart er det? Skeptisk :crazy:
Å spraye rett på, på den måten, er jo veldig enkelt, og resultatet blir faktisk bra. Men gummien kjennes ganske myk ut, og jeg tror ikke den tåler at man skraper borti med noe før det preller av.
Jeg kan jo kjøre litt med koffertene og se hvordan de holder seg mot vær og vind, vask osv.. må være forsiktig når man vasker også, tenker jeg :-k
Se på Varpeide dip'e KTMen sin. Så søren ikke ut. Ikke tåler det bensin heller. Så sykkelen ble stadig mindre oransj.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av oivindg »

Viktig å lakke tjukt nok med PlastiDip. Hvis det blir for tynt lag er det et h... å få av igjen. Går i småbiter når du prøve å dra det av, så må du pirke vekk en etter en liten bit.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Har ikke noe lyst til å plastidippe de delene. Selv om det vil se bra ut med det samme så vil det nok ikke holde.
På bagasjekassene har jeg i hvert fall 6 strøk. Men de er det ikke så farlig med, føler jeg. Skal få det av de uansett, når den tid kommer.
Det beste for meg hadde nå vært å kjøpt matt sort/blank sort nebb og tankdeksel. To ganske enkle plastdeler..
Men foliering kan jo være et alternativ. Tar jo ikke lang tid for en som kan det, å legge folie på noen paneler som det?
Jeg mener allikevel at hvis det først blir noen tusenlapper for dette, så kjøper jeg heller nye kåpedeler. Så kan jeg bruke de på mine adventures med sykkelen fremover. Får lete litt mer når jeg har tid. Nå skal jeg hente hjelmen min :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av FredrikE24 »

Hvilken årsmodell er det?
Kan sikkert sjekke litt rundt hva kåpedeler koster til dem.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2020, 14:58 Hvilken årsmodell er det?
Kan sikkert sjekke litt rundt hva kåpedeler koster til dem.
Har du mulighet for det? :twothumbs: Jeg har ikke kommet så langt enda. Bare googla litt.

2017-modell her i hvert fall.

Låst