xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av xyvind »

Ææh, vi får nå sjå. Selv om Bonneville’n var en veldig tight og fin sykkel, så ble jeg ganske skuffa etter å ha prøvd den. Klart det er uvant å prøve andre sykler når man er vant med sin egen, men jeg hadde et veldig åpent sinn på lørdag altså. Greit nok, jeg tenkte jeg kunne greie meg med en litt «roligere» sykkel. Men med SÅ lave fothvilere blir det rett og slett ikke mulig. Og til min store overraskelse føltes KTM’en såpass heftig. Den oste kvalitet på samme måte som BMW. Det er nå uansett min oppfatning etter den lille prøveturen. Jeg skulle i utgangspunktet ikke prøve noe adventure-sykkel der oppe, men greide ikke la være da jeg så den.

Etter at jeg ble påkjørt i 2016, og den andre parten stakk av og ble aldri funnet, tapte jeg 30% bonus på forsikringen. Motorsykkelen måtte jo settes i stand igjen. Nå er S1000R ganske rimelig å forsikre for meg, av en eller annen grunn, og selv med 30% bonustap er det innafor budsjettet. 1090 Adv. R er dyrere å forsikre, av en eller annen grunn, uten at jeg har ringt rundt og pressa priser.

Men jeg går nå og kverner på det her dagen lang..
Dukker det opp et godt tilbud eller en gyllen sjanse, så kanskje. :-)

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av olela »

Hva med den nye Duke 790? Ser de har fått den inn på CBP her i byen nå...

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av xyvind »

olela skrev:Hva med den nye Duke 790? Ser de har fått den inn på CBP her i byen nå...
Den var bitte-bitte-liten! Ikke plass til passasjer, bl.a. Hørte at den kommer som Enduro eller type offroad neste år eller noe?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Bjerknez »

En vakker dag, når du sitter der på din nye Adventure sykkel og kjører inn i solnedgangen mens du blir svimmel av turbulensen, så vil du nok innse at du gjorde en tabbe, samtidig som du tenker på det jeg har sagt.

Når den dagen kommer, så gi meg beskjed. Da skal du få prøvekjøre min igjen :lol :lol

PS! Husker godt enda den turen til Pitlane vi hadde når du kjørte Traceren. Den turbulensen der blir man jo faktisk syk av. Jeg husket du sa at du ikke gadd å kjøre så fort grunnet den turbulensen. Vi byttelånte jo sykkel på hjemmover veien og jeg kan ikke annet enn å si meg enig i opplevelsen din.

Noen uker etter, eide du en S1000R og skrøt den opp i skyene, noe du har gjort siden. Men nå vil su ha adventure igjen....

Sorry... det er noe som ikke stemmer i mitt hode :knegg
Sist redigert av Bjerknez den 07 mai 2018, 19:35, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 07 mai 2018, 19:08
olela skrev:Hva med den nye Duke 790? Ser de har fått den inn på CBP her i byen nå...
Den var bitte-bitte-liten! Ikke plass til passasjer, bl.a. Hørte at den kommer som Enduro eller type offroad neste år eller noe?
Enig!
790'en er virkelig liten! Jeg må si jeg ble skikkelig overrasket da jeg så den i 'levende live' på Motorspeed på Lillehammer da jeg var med SA-S'en på førstegangsservicen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:En vakker dag, når du sitter der på din nye Adventure sykkel og kjører inn i solnedgangen mens du blir svimmel av turbulensen, så vil du nok innse at du gjorde en tabbe, samtidig som du tenker på det jeg har sagt.

Når den dagen kommer, så gi meg beskjed. Da skal du få prøvekjøre min igjen :lol :lol

PS! Husker godt enda den turen til Pitlane vi hadde når du kjørte Traceren. Den turbulensen der blir man jo faktisk syk av. Jeg husket du sa at du ikke gadd å kjøre så fort grunnet den turbulensen. Vi byttelånte jo sykkel på hjemmover veien og jeg kan ikke annet enn å si meg enig i opplevelsen din.

Noen uker etter, eide du en S1000R og skrøt den opp i skyene, noe du har gjort siden. Men nå vil su ha adventure igjen....

Sorry... det er noe som ikke stemmer i mitt hode :knegg
Haha :-) nei den turbulensen er noe for seg selv. Rart hvorfor jeg reagerer så mye mer på den enn tilsynelatende alle andre. Men du fikk jo kjenne på den du også. Finnes sikkert mindre vindskjermer til KTM’ene?

Jeg skryter fortsatt S1000R opp i skyene. Men jeg liker flere sykkeltyper da. Det er ikke noe gærent i det :-) jeg er ikke lei av S1000R’en, men kanskje en tursykkel som også liker grus og er litt mer turprega hadde fått opp piffen litt igjen. Det derre Bonneville-styret var bare tull. Jeg har en drøm om å komme meg mer på tur med telt og utstyr pakket på sykkelen. Fiske litt i et vann eller i sjøen, lage noe varm mat og kaffe på primusen og kjøre videre neste dag. Jeg skal på tur andre uka i juli, også har jeg så å si spikra helga 24.-26. august. Og flere helger skal det bli denne sommeren. Har fått så vanvittig reise- og kjørefeber nå.
S1000R fikser de turene jeg har planlagt, men en 1090 hadde nok tilført en annen dimensjon til turen..

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 07 mai 2018, 20:17
Bjerknez skrev:En vakker dag, når du sitter der på din nye Adventure sykkel og kjører inn i solnedgangen mens du blir svimmel av turbulensen, så vil du nok innse at du gjorde en tabbe, samtidig som du tenker på det jeg har sagt.

Når den dagen kommer, så gi meg beskjed. Da skal du få prøvekjøre min igjen :lol :lol

PS! Husker godt enda den turen til Pitlane vi hadde når du kjørte Traceren. Den turbulensen der blir man jo faktisk syk av. Jeg husket du sa at du ikke gadd å kjøre så fort grunnet den turbulensen. Vi byttelånte jo sykkel på hjemmover veien og jeg kan ikke annet enn å si meg enig i opplevelsen din.

Noen uker etter, eide du en S1000R og skrøt den opp i skyene, noe du har gjort siden. Men nå vil su ha adventure igjen....

Sorry... det er noe som ikke stemmer i mitt hode :knegg
Haha :-) nei den turbulensen er noe for seg selv. Rart hvorfor jeg reagerer så mye mer på den enn tilsynelatende alle andre. Men du fikk jo kjenne på den du også. Finnes sikkert mindre vindskjermer til KTM’ene?
Tro meg, du er ikke den eneste som reagerer på turbulens. Jeg har fått premanent sterkere tinnitus av de få ukene jeg har eid min F800 GS.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 07 mai 2018, 20:28
Tro meg, du er ikke den eneste som reagerer på turbulens. Jeg har fått premanent sterkere tinnitus av de få ukene jeg har eid min F800 GS.
Vindstøy og turbulens er noe de aller fleste ikke greier å få årntli bukt med på adventuresykler. Det tror jeg de flest bør avfinne seg med først som sist... ;) .
Sørg for best mulig støysskjerming mot vindstøyen. Det er det absolutt viktigste :gk !
Prøv dere fram med hvilken hjelm som funker best og kombinerer dette med best mulig hørselvern i form av enten spesialtilpassede støpte ørepropper eller det markedet ellers tilbyr.
Selv bruker jeg Flare Isolate nå om dagen, men har også andre typer som også er gode.

Turbulensen fra vindskjermen på adventuresyklene må man rett og sett bare venne seg til.
Uansett er den ikke like like hele tiden avhengig av vind og kjøreforhold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Dansekris »

Det er sant, og jeg har riktignok gjort fremskritt i kampen mot turbulensen.
Skjermbilde 2018-05-07 kl. 20.54.56.png
Denne saken fra Ebay til knappe 150kr hjalp veldig.

Denne uka får jeg også mine formstøpte propper fra Hantek med 26db demping, så regner med at det skal gjøre det overkommelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Bjerknez »

I mitt hode så sier de fysiske lovene at vinden uansett vil affektere sykkelen. Man kan endre hvordan, men ikke fjerne problemet. Har man en «stuevindu» som fjerner all luft fra å treffe kroppen/hodet så vil alle kreftene flytte seg til sykkelen som resulterer i vibrasjoner. Man kan forhindre disse vibrasjonene noe ved å slippe litt luft igjennom, men da får man plutselig vind mot kroppen også.

Så sant man ikke finner noe som absorberer vinden og sender den videre i ønsket retning uten å tilføre sykkelen energi, så blir dette en evig kamp.

Noen enkelte sykler har nok vindskermer som funker, men disse er nok en del av sykkelen. R-sykler er et godt eksempel. Disse er jo designet for dette. Samt kanskje noen sports tourere. En adventure sykkel med en påklistrer plastbit vil altid ha disse problemene. Tror jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha kjørt Jawa i vinter, så må jeg si at turbulens er helt fraværende rundt hodet, inntil man kjører på motorveien på vei hjemover på ettermiddagen. Som regel alltid motvind og mye biler som fører til voldsom turbulens i lufta, særlig varebiler med takstativ er problematisk. Det er faktisk ganske behagelig for ørene, men resten av kroppen blir jo ganske grepet av vinden.

På BMWen har jeg montert GT-vindskjerm, den er noget høyere enn den originale, og det hjelper på støy, men i noen tilfeller(feks. på motorveien på vei hjem) så kan turbulensen rundt hjelmen være ganske påtrengende. Allikevel må jeg si at jeg trives best med vindskjermen min og kåpa på BMWen.. Man sitter mye mer skjermet enn man skulle tro, og om man skal kjøre langt og lengre en langt uavhengig av været, så er jeg ikke i tvil. Det jeg sliter med nå er egentlig støy fra eksosanlegget, innimellom kiler det i høyre øregang av lydnivået :redface

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Dansekris »

En annen ting som er verdt å nevne er at jo mer hørselsskada man blir, jo mer følsom blir man for turbulens og høye lyder.

Det er gjort målinger inni hjelmer på motorvei i ca. 100km/t på 100db+. Det er ganske mange knepp over det nivået som gir varig hørselsskade med jevn eksponering over tid som ofte langturer og lange motorveistrekk gir.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører med skumpropper, har sikkert 30-40 stykker i ene lomma. De rulleres på ved at to tilfeldige "trekkes" fra lomma. Rulles lett og trykkes inn i ørene. Da er man sikker. Har en far med dårlig hørsel, og han kan gjerne si at det er fordi han jobbet litt på bilverksted i ungdomsåra uten hørselvern, men jeg tror det kommer av MC-kjøring uten ørepropper.. Nå.. 15år senere når jeg begynner å kjøre og bruker propper, så har han også begynt, men det er altfor seint. Det er ganske ille, da man gjerne må gjenta alt man sier to-tre ganger før han klarer å skille mellom støyen i øra og tale.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Stian87 »

Dansekris skrev: 07 mai 2018, 21:48 En annen ting som er verdt å nevne er at jo mer hørselsskada man blir, jo mer følsom blir man for turbulens og høye lyder.

Det er gjort målinger inni hjelmer på motorvei i ca. 100km/t på 100db+. Det er ganske mange knepp over det nivået som gir varig hørselsskade med jevn eksponering over tid som ofte langturer og lange motorveistrekk gir.
Men det der varierer vel ganske mye fra hjelm til hjelm? Uansett, propper er ganske smart å ha
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [BMW S1000R - Sesongstart 2018!]

Legg inn av Dansekris »

Ja, det gjør det helt garantert. Jeg har dog en av de mest stille hjelmene og syns det fortsatt er ille.

Komboen høy vindskjerm, turbulens og lange strekker på motorveien i høy hastighet er nok veldig ugunstig for de fleste selv med propper.

Låst