xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

Nå visste ikke jeg at du faktisk tok deg nær av det jeg skrev xyvind. Vedrørende det du du skrev om at hadde "roet deg ned". Du kjenner meg sikkert godt nok til at alt jeg sier er med glimt i øyet og en liten anelse terging, for å øke trafikken litt samt åpne for noen diskusjoner. Jeg har ikke skrevet at du har dårlig økonomi. Det har jeg aldri nevnt (tror jeg). Jeg har skrevet "begrenset budsjett".

Selv om man har en mill på bok så betyr ikke det at et mc budsjett man har satt bør gå i havn. Samtidig så kan man vel ikke legge skjul på at aleneforeldre i dag med hus i Oslo kanskje ikke har den feiteste summen til overs når alt er betalt pr. Måned.

Når det gjelder det å kjøre en RR så har vel dette fint lite med komfort eller fornuft å gjøre så sant man ikke bruker den på bane. Å kjøre mc handler litt om å kjøre en sykkel man liker å vise seg frem på. Uten at jeg har sagt at det var den eneste grunnen til valg av en slik sykkel.

Uansett, nok om det... jeg har sikkert terget deg nok for en stund nå, så nå går jeg ned i furtebua mi og konsentrerer meg om andre ting en stund.

Uansett så beklager jeg hvis jeg klarte å irritere deg litt ut over det normale. Selv om det var LITT med hensikt og glimt i øyet. :)

Nå er snart våren her og litt uavhengig av når jeg gidder å sette meg på sykkelen så treffes vi garantert i år også. Du har vel sikkert noen riper du vil få fjernet regner jeg med, hehe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

Appropo...

Jeg har kjørt en smc690 ktm. Dennevar fantastisk morsom å kjøre. Det er ikke ofte jeg sier dette, men når jeg kjørte denne på asfalt ved tusenfryd (jeg tror du var der også og prøvde den?) så fikk jeg bare lyst til finne meg en skogssti. Utrolig liten lett og lettkjørt sak. Det at den var så smal gjorde at den føltes trygg. En litt rampete sykkel.

Ikke en jeg ville tatt med til Alpene, men som nummer to sykkel kunne jeg gjerne hatt en slik å lekt meg litt med :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Olav K »

Fikk dette tipset på Finn idag,

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147766629

660 Tenere,... skuddsikker motor, enkel, komfortabel nok, solid nok til offroad/gruskjøring med bagasje.
Ikke spesielt sprek, men sprek nok til sitt bruk.

Bakdemperen kan nok med fordel byttes ut om man vil kjøre hardt med full bagasje, men det behøver ikke koste så veldig mye. (Byttet på min 97 model, betalte ca 5000 for en HyperPro demper

Har hatt XTer i hele mitt voksne liv (nesten iallefall) og hatt masse glede av disse.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev:Fikk dette tipset på Finn idag,

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=147766629

660 Tenere,... skuddsikker motor, enkel, komfortabel nok, solid nok til offroad/gruskjøring med bagasje.
Ikke spesielt sprek, men sprek nok til sitt bruk.

Bakdemperen kan nok med fordel byttes ut om man vil kjøre hardt med full bagasje, men det behøver ikke koste så veldig mye. (Byttet på min 97 model, betalte ca 5000 for en HyperPro demper

Har hatt XTer i hele mitt voksne liv (nesten iallefall) og hatt masse glede av disse.
Den er midt i blinken!! Bilde hadde jeg bare hatt pengene her og nå. Dette er helt klart en veldig sterk kandidat. Denne modellen altså.

Time will show.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av FredrikE24 »

Etter min mening, så trenger du denne:

R1100GS, gjerne med noe Touratech tjafs på.

Bilde

Eller aller helst R1150GS. Den aller tøffeste GSen der ute spør du meg!
Bilde


Hadde det vært 50HK mer i R1150GS så hadde det vært en sykkel for meg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 11 mar 2020, 15:31 Etter min mening, så trenger du denne:

R1100GS, gjerne med noe Touratech tjafs på.

Bilde

Eller aller helst R1150GS. Den aller tøffeste GSen der ute spør du meg!
Bilde


Hadde det vært 50HK mer i R1150GS så hadde det vært en sykkel for meg.
Dere som har erfaring med ADV-sykler:
hva er hensikten med det ekstra "nebbet" under hovedlykta? Ser jo ut som syklene har en godt dekkende framskjerm helt nede på hjulet.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

FredrikE24 skrev:Etter min mening, så trenger du denne:

R1100GS, gjerne med noe Touratech tjafs på.

Bilde

Eller aller helst R1150GS. Den aller tøffeste GSen der ute spør du meg!
Bilde


Hadde det vært 50HK mer i R1150GS så hadde det vært en sykkel for meg.
Helt enig med deg også! Bilde
En sånn skulle jeg gjerne hatt som sykkel nr. 2. Er redd for at det hadde blitt sykkel nr. 1.

Men litt av hensikten med sykkelbyttet nå er at jeg vil ha noe som er veldig gøy på svingete asfalt, og i tillegg noe rimelig og kapabelt for litt offroading.
Men igjen.. jeg er veldig usikker og vinglete av meg Bilde og jeg har jo fått så sinnsykt sansen for boxermotoren også.
Den 1150’en der er sjukt kul, enig med deg. Men så var det dette med budsjett osv da Bilde får se hva som dukker opp utover våren, og evt. sommeren. Evt. neste sesong også.
Men knallbra tips BildeBildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av FredrikE24 »

cannon skrev: 11 mar 2020, 16:25
FredrikE24 skrev: 11 mar 2020, 15:31 Etter min mening, så trenger du denne:

R1100GS, gjerne med noe Touratech tjafs på.

Bilde

Eller aller helst R1150GS. Den aller tøffeste GSen der ute spør du meg!
Bilde


Hadde det vært 50HK mer i R1150GS så hadde det vært en sykkel for meg.
Dere som har erfaring med ADV-sykler:
hva er hensikten med det ekstra "nebbet" under hovedlykta? Ser jo ut som syklene har en godt dekkende framskjerm helt nede på hjulet.
Uten å kunne noe særlig om temaet er det sprut. Har kun skjerm nede ved hjulet på Jawaen, og det er hjelm overkropp og frontlykt søla treffer når man kjører i søla på den hvertfall. Sausenebbet burde kunne fange det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av FredrikE24 »

xyvind skrev: 11 mar 2020, 17:30
FredrikE24 skrev:Etter min mening, så trenger du denne:

R1100GS, gjerne med noe Touratech tjafs på.

Bilde

Eller aller helst R1150GS. Den aller tøffeste GSen der ute spør du meg!
Bilde


Hadde det vært 50HK mer i R1150GS så hadde det vært en sykkel for meg.
Helt enig med deg også! Bilde
En sånn skulle jeg gjerne hatt som sykkel nr. 2. Er redd for at det hadde blitt sykkel nr. 1.

Men litt av hensikten med sykkelbyttet nå er at jeg vil ha noe som er veldig gøy på svingete asfalt, og i tillegg noe rimelig og kapabelt for litt offroading.
Men igjen.. jeg er veldig usikker og vinglete av meg Bilde og jeg har jo fått så sinnsykt sansen for boxermotoren også.
Den 1150’en der er sjukt kul, enig med deg. Men så var det dette med budsjett osv da Bilde får se hva som dukker opp utover våren, og evt. sommeren. Evt. neste sesong også.
Men knallbra tips BildeBildeBilde
Har sett et par R1150GS Adventure med høy km. Til en grei penge. Som sykkel nummer to bør det holde fint for å kjøre litt på annet enn asfalt. Da er det stort sett oljer, filtre og bremseklosser som må gjøres på de.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Skjermbilde 2020-03-11 kl. 20.13.52.png

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Olav K »

xyvind skrev: 11 mar 2020, 20:18 Skjermbilde 2020-03-11 kl. 20.13.52.png
1150en er grom maskin for lite penger. Kjenner folk som bruker de til røff kjøring, og har klokket over 200 000km på dem. Riktignok med diverse overhalinger og delebytting, men likevel...
Såg etter en sånn tidligere når jeg hadde Speed Triplen min, men budsjettet gikk på en stjernesmell, og det blei lån til ny StorTiger istedet :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

Er i den velkjente tenkeboksen igjen.
Burde jeg utsette sykkelbyttet? Interessen på Finn.no har så og si opphørt, vedrørende salget av min R1200GSA. Og jeg er ikke interessert i å gi den bort heller. Jeg har jo en Fireblade for hånden. Men kanskje jeg burde si fra meg den avtalen og beholde GSA’en denne sesongen?

I værste fall blir mc-sesongen veldig amputert av korona-epidemien. Og jeg tenker at hvis man allikevel skal farte litt rundt på mc i Norge i sommer, så er det kanskje å foretrekke å komme seg litt vekk fra allfarvei, oppsøke stier, skoger og fjell, kontra asfalt-ræsing langs hovedårene?

Hadde også planer om å ta banekurs/førerutviklingskurs med Senior MC på Gardermoen/Rudskogen i sommer, med den Hondaen. Mulig de må avlyse kursene nå i mai uansett?

Og så, det å selge motorsykkel til kr 200.000 + i Norge nå er kanskje ikke det enkleste å få til? Mange permitteres, eller kan ligge på vippen til å bli permittert?

Også når våren etterhvert setter i gang her på Østlandet så ønsker jeg jo å begynne å kjøre. Pendle til jobb osv. Men jeg rører ikke sykkelen som er til salgs. Den står nyvasket, nyservet og salgsklar. Hvis salget drøyer til epidemien er på retrett kan jo dette potensielt ta alt for lang tid, frykter jeg.

What to do..

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av TGR »

xyvind skrev: 14 mar 2020, 14:56 Er i den velkjente tenkeboksen igjen.
What to do..
Har du vurdert å annonsere med at du kan ta en 1150 GS i bytte, som delbetaling?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av AJ »

Veldig lurt å reflektere som du nå gjør.
Mitt råd i denne ustabile tiden, som ikke minst også påvirker økonomien i stor grad er å beholde sykkelen.
Uten at jeg vet det sikkert, så tror jeg at mange velger å holde på det man har framfor å "investere" i nye kapitalvarer som bil og MC i disse dager...
Selv de som kan cashe ut ny/brukt sykkel eller bil tror jeg vil sitte på gjerdet en god stund framover.

Eller kanskje det er noen der ute som tar sjansen på å kjøpe med tanke på å videreselge med fortjeneste :-k ?
Sannsynligheten for økte priser på importvarer og dermed også bruktmarkedet må vel sies å være overhengende nå om dagen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

TGR skrev: 14 mar 2020, 15:00
xyvind skrev: 14 mar 2020, 14:56 Er i den velkjente tenkeboksen igjen.
What to do..
Har du vurdert å annonsere med at du kan ta en 1150 GS i bytte, som delbetaling?
Det er et godt forslag, det der. Det kunne ført til en god handel med en som vurderer å oppgradere sin 1150 GSA.
Men ville ikke en som er på utkikk etter noe sånt sendt meg en melding? Det er nok litt tidlig på året, før mc-bruktsalget tar helt av, men allikevel..
AJ skrev: 14 mar 2020, 15:03 Veldig lurt å reflektere som du nå gjør.
Mitt råd i denne ustabile tiden, som ikke minst også påvirker økonomien i stor grad er å beholde sykkelen.
Uten at jeg vet det sikkert, så tror jeg at mange velger å holde på det man har framfor å "investere" i nye kapitalvarer som bil og MC i disse dager...
Selv de som kan cashe ut ny/brukt sykkel eller bil tror jeg vil sitte på gjerdet en god stund framover.

Eller kanskje det er noen der ute som tar sjansen på å kjøpe med tanke på å videreselge med fortjeneste :-k ?
Sannsynligheten for økte priser på importvarer og dermed også bruktmarkedet må vel sies å være overhengende nå om dagen?
Gode poenger du kommer med. Jeg kommer ikke til å selge til "gi-bort-pris", da beholder jeg den heller. Men hvis bruktprisene kan stige en del, så kanskje noen spekulerer i det? :-k

Låst