xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Online
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Olav K »

Hvis du kjøper deg en KLE eller noe, kunne vi gjerne tatt en "endunker-tur" utpå ettersommeren. Kjørt litt av TET ruta f.eks :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av biker7 »

Har selv god erfaring med en billig "grus-racer" + en sykkel til for asfalt, så bare kjør på xyvind :thumleft

Begynte å føle litt på "grus-lysten" i 2008, og vurderte da å selge asfaltsykkelen og kjøpe en litt dyrere kombi-sykkel.
Men etter litt tankevirksomhet valgte jeg heller å kjøpe en billig grus-sykkel og beholde asfaltsykkelen,
og endte opp med en -89 Honda NX650 i ganske bra stand. I mine øyne kan det være ganske lurt å starte på grusen på en slik billig måte, for å se om det fenger. Jævla dumt å kjøpe en "grus-racer" til flere hundre tusen først, før så raskt finne ut at dette egentlig ikke var noe særlig artig lissom.. :roll I tillegg til at det kan være greit med billigsykkel mens man lærer og ganske trolig velter litt også. :O ;)

Grus var noe som fenget meg, og har hatt masse herlige turer på denne gamle Hondan i løpet av 12 siste år. :D
Men allikevel koser jeg meg på asfalten også, og har derfor beholdt sykkel til dette formålet også. Og lengre ferieturer etc. i innland og utland har hovedsaklig foregått på asfalt, så det er på dette underlaget de fleste mil er kjørt. Har derfor oppgradert med litt forskjellige nyere/dyrere asfaltsykler oppigjennom årene, mens den gamle Hondan,n er blitt beholdt til grus-kos :thumleft

Dette har fungert fint, men for et års tid siden startet lysten til å kunne ha muligheten til litt lengre kombi-turer på både grus og asfalt. :-k Og til dette formålet er ikke Honda,n akkurat det rette redskapet synes jeg. Den blir litt for veik motormessig på lange asfaltstrekker (og enda verre med bagasje..), litt for ukomfortabel etc. Og samtidig hadde den jo da blitt en 30år gammel veteran, så greit å ikke slite den helt ut synes jeg ;) Med den nye lysten ,i kombinasjon med litt bedre økonomi de siste årene, kom det derfor plutselig også en 2009 BMW F800GS i "stallen" min. :D Tenkte at en slik trolig var grei for å teste ut "Adventure-livet"
på to hjul. Og etter å kjørt denne 1050 mil på ymse veg-standarder i 2019, så må jeg vel si at jeg traff ganske bra med denne.
Kunne muligens ha tenkt meg ørlite grann mere krefter noen ganger langs asfalten, men ellers en meget bra Allrounder. :thumleft

Så for øyeblikket er det disse tohjulingene som befinner seg i garasjen min :

-89mod. Honda NX650 Dominator :
Bilde20200223_151242 by biker7, on Flickr


-16mod. Yamaha MT09 Tracer & -09mod. BMW F800GS :
Bilde1.. by biker7, on Flickr

Har nok i det siste lekt meg litt med tanken om å bytte inn Tracern og GS,n i en litt nyere/dyrere Allrounder, men har nok nå bestemt meg for å kjøre denne sesongen med de syklene jeg har.
Og i alle tilfeller vil nok den gamle Hondan fortsatt befinne seg i "vognskjulet" :twothumbs:


Dette var min lille historie om erfaringer ang. sykkelvalg.
Og på den bakgrunn vil jeg fortsatt si: Evt. kjør på med en for grus og en for asfalt hvis du har lyst ! :twothumbs: :D
Sist redigert av biker7 den 08 mar 2020, 15:32, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 07 mar 2020, 18:35 Trangt budsjett?
Vanskelig å oppfylle alle drømmer?
Svelge kameler?
Ville valgt en troverdig og driftsikker sykkel?
Vise seg frem i borettslaget?
Alenefar med husleie?
Amputert økonomisk?
Flytte og selge leiligheten? (Jeg bor ikke i leilighet en gang.)
Jeg skal ha i pose og sekk?
Trangt budsjett?

Hva holder du på med egentlig? Går det bra med deg?
Haha, jeg er ganske overbevist om at du skjønner hva jeg mener...?

For meg virker det som om du flakker veldig frem og tilabke med tanke på sykkelvalg. Det at det ikke er plass til den ultimate drømmesykkelen i garasjen skinner ganske bra igjennom. De fleste av oss har kanskje ikke en slik mulighet.

Jeg prøver bare og forstå tankegangen din ut fra hva du skriver og forsøke og gi noen svar som kanskje ikke er så morsomme og lese. Jeg står for alle punktene jeg nevnte over, for du har gitt uttrykk for at de fleste av dem stemmer slik jeg har forstått det du har skrevet.

Så jeg er egentlig fristet til å sende spørsmålet dit i retur, men lar være. Jeg håper du finner drømmesykkelen til slutt. Husk at jeg med stor sannsynlighet kan uttrykke det jeg mener på en langt bedre måte over en kaffe. Det er jeg overbevist om. Furtebua står åpen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

Men appropo...

En S1000XR er vel såpass midt i mellom som kan kan komme. Trolig har den motorkraft som gjør at Firebladen heller ikke lenger er nødvendig? Man får en S1000XR fra rundt 180k. på finn ser jeg. Da har du en fin landeveissykkel som er høy nok til å takle litt grusvei og en ok banesykkel som har krefter til å holde følge med de fleste også der.

En annen mulighet er jo en KTM Super Adventure. Litt mer "voldsom" i størrelse etc. men denne får man vel sikkert også for en fin sum på finn vil jeg tro?

Eller ønsker du å faktisk skru litt selv og kjøpe noe som er gammelt, med de fordeler og ulemper det har?

Hvilke tanker har du gjort det rundt driftsikkerhet på langturer?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 08 mar 2020, 15:59 Men appropo...

En S1000XR er vel såpass midt i mellom som kan kan komme. Trolig har den motorkraft som gjør at Firebladen heller ikke lenger er nødvendig? Man får en S1000XR fra rundt 180k. på finn ser jeg. Da har du en fin landeveissykkel som er høy nok til å takle litt grusvei og en ok banesykkel som har krefter til å holde følge med de fleste også der.
Hvis du med dette mener at en S1000XR er en slik sykkel som kan brukes til alt , inkl. gruskjøring, så trur jeg nok du med din erfaring på grus (slik jeg har skjønt) har misforstått litt :-k ;) Altså den kan nok takle greie grusveier på et vis (noe egentlig alle sykler kan) , men S1000XR er i mine øyne i utgangspunktet en rein asfaltsykkel med oppreist kjørestilling. Blir i samme gata som min Tracer som er en rein ASFALT-sykkel, forruten at BMW,n har mere krefter. Med sine asfaltdekk og dekk-dimensjoner, korte dempervandring, bakkeklaring og andre ting, så gir dette seg selv etter min mening. Kan som sagt "takle" hardpakkede grusveier uten særlig hull og dumper ganske greit, men med rullegrus og dårligere standard er det mere slit enn morro i mine øyne. Sykler som er beregnet på dette formålet spiller i en annen liga, uavhengig av alder og pris. Og DA snakker vi kos :twothumbs:
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 08 mar 2020, 17:05
Bjerknez skrev: 08 mar 2020, 15:59 Men appropo...

En S1000XR er vel såpass midt i mellom som kan kan komme. Trolig har den motorkraft som gjør at Firebladen heller ikke lenger er nødvendig? Man får en S1000XR fra rundt 180k. på finn ser jeg. Da har du en fin landeveissykkel som er høy nok til å takle litt grusvei og en ok banesykkel som har krefter til å holde følge med de fleste også der.
Hvis du med dette mener at en S1000XR er en slik sykkel som kan brukes til alt , inkl. gruskjøring, så trur jeg nok du med din erfaring på grus (slik jeg har skjønt) har misforstått litt :-k ;) Altså den kan nok takle greie grusveier på et vis (noe egentlig alle sykler kan) , men S1000XR er i mine øyne i utgangspunktet en rein asfaltsykkel med oppreist kjørestilling. Blir i samme gata som min Tracer som er en rein ASFALT-sykkel, forruten at BMW,n har mere krefter. Med sine asfaltdekk og dekk-dimensjoner, korte dempervandring, bakkeklaring og andre ting, så gir dette seg selv etter min mening. Kan som sagt "takle" hardpakkede grusveier uten særlig hull og dumper ganske greit, men med rullegrus og dårligere standard er det mere slit enn morro i mine øyne. Sykler som er beregnet på dette formålet spiller i en annen liga, uavhengig av alder og pris. Og DA snakker vi kos :twothumbs:
Jeg skrev at den takler litt gruskjøring. Ikke at det er en reinspikka grussykkel. Men at det er en veldig god allrounder er det lite tvil om i mine øyne. Xyvind har også snakket om denne tidligere, så det. Ar derfor jeg dro denne opp. Han var jo også meget fornøyd med sin s1000r, så da er min første tanke at dette må være en fin sykkel.

Min sykkel takler også litt gruskjøring. Jeg kjørte i både gjørme, på pukk, grus og asfalt med denne når jeg tok en avstikker på vestlandet. Jada, jeg gikk på trynet, men det har lite med sykkelen å gjøre. Selvsagt passer andre sykler bedre, men såpass lite jeg kjører på grus vil den jeg har gjøre nytten.

Selvsagt kunne jeg kjøpt 3-4 sykler til til ett hvert behov som dukket opp, men det har vertfall ikke jeg økonomi til.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 08 mar 2020, 17:16 Jeg skrev at den takler litt gruskjøring. Ikke at det er en reinspikka grussykkel. Men at det er en veldig god allrounder er det lite tvil om i mine øyne. Xyvind har også snakket om denne tidligere, så det. Ar derfor jeg dro denne opp. Han var jo også meget fornøyd med sin s1000r, så da er min første tanke at dette må være en fin sykkel.

Min sykkel takler også litt gruskjøring. Jeg kjørte i både gjørme, på pukk, grus og asfalt med denne når jeg tok en avstikker på vestlandet. Jada, jeg gikk på trynet, men det har lite med sykkelen å gjøre. Selvsagt passer andre sykler bedre, men såpass lite jeg kjører på grus vil den jeg har gjøre nytten.

Selvsagt kunne jeg kjøpt 3-4 sykler til til ett hvert behov som dukket opp, men det har vertfall ikke jeg økonomi til.
Joa, men slik jeg har skjønt det er trådstarter evt. ute etter en ekstra sykkel som takler grus og lett offroad BRA, og i den kategorien befinner slettes ikke S1000XR seg. Som du selv sier så takler også din S1000R litt grus (som stort sett alle sykler..), men i mine øyne blir ikke S1000XR noe stort bedre med de spesifikasjonene den har. Foruten evt. bittelitt bedre kontroll på løst underlag muligens, grunnet litt mere oppreist kjørestilling. :roll

Og jo visst har du råd til flere sykler. Til sammenligning så tipper jeg verdien av din S1000R
er temmelig lik mine 3 sykler tilsammen faktisk :twothumbs: Så GO for it, Bjerknez :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 08 mar 2020, 18:41
Bjerknez skrev: 08 mar 2020, 17:16 Jeg skrev at den takler litt gruskjøring. Ikke at det er en reinspikka grussykkel. Men at det er en veldig god allrounder er det lite tvil om i mine øyne. Xyvind har også snakket om denne tidligere, så det. Ar derfor jeg dro denne opp. Han var jo også meget fornøyd med sin s1000r, så da er min første tanke at dette må være en fin sykkel.

Min sykkel takler også litt gruskjøring. Jeg kjørte i både gjørme, på pukk, grus og asfalt med denne når jeg tok en avstikker på vestlandet. Jada, jeg gikk på trynet, men det har lite med sykkelen å gjøre. Selvsagt passer andre sykler bedre, men såpass lite jeg kjører på grus vil den jeg har gjøre nytten.

Selvsagt kunne jeg kjøpt 3-4 sykler til til ett hvert behov som dukket opp, men det har vertfall ikke jeg økonomi til.
Joa, men slik jeg har skjønt det er trådstarter evt. ute etter en ekstra sykkel som takler grus og lett offroad BRA, og i den kategorien befinner slettes ikke S1000XR seg. Som du selv sier så takler også din S1000R litt grus (som stort sett alle sykler..), men i mine øyne blir ikke S1000XR noe stort bedre med de spesifikasjonene den har. Foruten evt. bittelitt bedre kontroll på løst underlag muligens, grunnet litt mere oppreist kjørestilling. :roll

Og jo visst har du råd til flere sykler. Til sammenligning så tipper jeg verdien av din S1000R
er temmelig lik mine 3 sykler tilsammen faktisk :twothumbs: Så GO for it, Bjerknez :knegg
Hehe, det er sant, men jeg liker nå at ting er nytt jeg da. Mest grunnet mine evner som mekaniker og den vage interessen rundt det å skru selv.

Men kunne tenkt meg en gammel 125 som jeg kunne hatt som jobbpendle sykkel og helårssykkel. En som ikke var så farlig med. Men dem koster jaggu meg litt dem også. Ikke det at ikke det hadde kunnet ordnet seg, men som sagt, det å skru selv interesserer meg ikke.

Jeg kjøpte jo en tempo corvette moped for ett par år siden også, for morroskyld. Denne ble solgt året etter. Men denne tjenete jeg faktisk svimlende 7.000 kroner på! :twothumbs:

Artig sak, og kan selvsagt ikke sammenlignes med en motorsykkel vedrørende kjøreglede, men moped blir bare litt kjipern i trafikken. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av TGR »

xyvind skrev: 07 mar 2020, 12:42 Drømmen nå er at det lille budsjettet jeg har til MC kanskje kan strekke til så jeg kan ha to litt eldre sykler i to forskjellige segmenter i garasjen. To sykler uten heftelser. En RR, og en grus/mini-adventure/prosjektsykkel. Da kan jeg kjøre aktivt og kose meg med RR når jeg føler for det, også kan jeg pakke på grussykkelen og dra til fjells eller skogs når jeg føler for det. Vi får se hvordan dette går Bilde
Man kan ha mye moro på små budsjetter. Jeg kjører K1200LT, merk at det står for Luxus Touring, helt prima mc, kjøpt for kun 67 mc-penger. Behøver ikke være fancy i det hele tatt, det viktigste er at man trives med det man kjører :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av AJ »

TGR skrev: 08 mar 2020, 21:20 Behøver ikke være fancy i det hele tatt, det viktigste er at man trives med det man kjører :twothumbs:
Kloke ord fra en erfaren MC-kar :clap: :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 08 mar 2020, 21:20
xyvind skrev: 07 mar 2020, 12:42 Drømmen nå er at det lille budsjettet jeg har til MC kanskje kan strekke til så jeg kan ha to litt eldre sykler i to forskjellige segmenter i garasjen. To sykler uten heftelser. En RR, og en grus/mini-adventure/prosjektsykkel. Da kan jeg kjøre aktivt og kose meg med RR når jeg føler for det, også kan jeg pakke på grussykkelen og dra til fjells eller skogs når jeg føler for det. Vi får se hvordan dette går Bilde
Man kan ha mye moro på små budsjetter. Jeg kjører K1200LT, merk at det står for Luxus Touring, helt prima mc, kjøpt for kun 67 mc-penger. Behøver ikke være fancy i det hele tatt, det viktigste er at man trives med det man kjører :twothumbs:
Jepp, det har du helt rett i. Det handler ikke nødvendigvis om hvilken sykkel man har.. det er også det jeg har ment hele veien. Sykkelen man kjører bør ikke ha noe som helst å si på mc opplevelsen, bare man liker sykkelen selv.

Liker man noe gammelt som gjerne lukter litt olje når man kjører, så kjør på mener jeg. Men med de rette premisser :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

:twothumbs: Sånn, nå har jeg fått roet meg ned igjen :crazy:
Det var så overraskende mange innlegg her, så jeg skal forsøke å gi noe respons :thumleft
Slapp av, jeg gir meg ikke, dere blir ikke kvitt meg så lett.

Jeg har ikke noe behov for å forsvare meg, men jeg vil bare oppklare et par ting. Å ha et budsjett til mc-hobbyen er ikke det samme som å ha dårlig økonomi. Å holde seg til et budsjett er vel noe de aller fleste gjør. Jeg er absolutt ikke økonomisk uavhengig, men jeg kommer ikke til å kjøpe en motorsykkel i høyere prisklasse, med finansiering, igjen med det første. Jeg betalte ned hele lånet på min S1000R innen jeg bytta den ut. Jeg kjøpte også ut min bedre halvdel da hun tok ut separasjon sist sommer, så jeg eier rekkehuset mitt 100% selv. Ingen grunn til bekymring, jeg har orden i sysakene :thumleft

Og jeg kjører ikke motorsykkel for å vise meg fram i nabolaget :lol Det høres bare helt banalt ut. Jeg har aldri tenkt i de baner en gang. Kunne ikke brydd meg mindre.
ErikW skrev: 08 mar 2020, 02:14
Xyvind, kjør på med dine planer og støtter deg 100% og har vært der selv slik du tenker å ha sykkel/sykler nå. Blir spennende å se dine valg og gleder meg til å se de "begge" :thumleft :thumleft

Det er masse flott i RR og grus mc der ute, så kjør på. Så en ting til,, det er herlig å følge med på dine sriblerier, så vær så snill. INGEN pauser her nå!
Kanskje tar vi et KLE treff :twothumbs:
Ja, mitt hjerte ligger nok foreløpig nærmest RR-segmentet. Men jeg må innrømme at interessen for adv/grus er noe som plutselig kom inn fra siden og traff meg hardt! Så nå går jeg egentlig og tenker aller mest på de turene jeg har lyst til å gjøre som er "offroad".
Jeg var kanskje litt rask da jeg kjøpte GSA'en. Det er en helt RÅ sykkel jeg gjerne skulle beholdt, men for meg så er den allikevel ikke det beste man kan kjøre PÅ veien, og den er heller kanskje ikke det mest praktiske, FOR MEG, jeg kan kjøre AV veien.
Så sånn endte jeg opp der jeg er nå, at jeg vil ha noe som, for meg, er bedre å kjøre på veien (Fireblade'n), og at jeg forhåpentligvis finner noe som er enklere å håndtere på medium adventure-utflukter.
Liker utseendet på KLE'en, så kanskje det blir en sånn, og da må vi ha KLE-treff :twothumbs:
Olav K skrev: 08 mar 2020, 15:06 Hvis du kjøper deg en KLE eller noe, kunne vi gjerne tatt en "endunker-tur" utpå ettersommeren. Kjørt litt av TET ruta f.eks :)
Hvis jeg får tak i en dugelig endunker i tide, skal jeg definitivt ut og se på den norske TET-ruta i år! Jeg har vel sett alle youtube-klippene som fins fra TET nå, tror jeg :crazy:
Jeg blir med :thumleft
biker7 skrev: 08 mar 2020, 15:14 Har selv god erfaring med en billig "grus-racer" + en sykkel til for asfalt, så bare kjør på xyvind :thumleft

Begynte å føle litt på "grus-lysten" i 2008, og vurderte da å selge asfaltsykkelen og kjøpe en litt dyrere kombi-sykkel.
Men etter litt tankevirksomhet valgte jeg heller å kjøpe en billig grus-sykkel og beholde asfaltsykkelen,
og endte opp med en -89 Honda NX650 i ganske bra stand. I mine øyne kan det være ganske lurt å starte på grusen på en slik billig måte, for å se om det fenger. Jævla dumt å kjøpe en "grus-racer" til flere hundre tusen først, før så raskt finne ut at dette egentlig ikke var noe særlig artig lissom.. :roll I tillegg til at det kan være greit med billigsykkel mens man lærer og ganske trolig velter litt også. :O ;)

Grus var noe som fenget meg, og har hatt masse herlige turer på denne gamle Hondan i løpet av 12 siste år. :D
Men allikevel koser jeg meg på asfalten også, og har derfor beholdt sykkel til dette formålet også. Og lengre ferieturer etc. i innland og utland har hovedsaklig foregått på asfalt, så det er på dette underlaget de fleste mil er kjørt. Har derfor oppgradert med litt forskjellige nyere/dyrere asfaltsykler oppigjennom årene, mens den gamle Hondan,n er blitt beholdt til grus-kos :thumleft

Dette har fungert fint, men for et års tid siden startet lysten til å kunne ha muligheten til litt lengre kombi-turer på både grus og asfalt. :-k Og til dette formålet er ikke Honda,n akkurat det rette redskapet synes jeg. Den blir litt for veik motormessig på lange asfaltstrekker (og enda verre med bagasje..), litt for ukomfortabel etc. Og samtidig hadde den jo da blitt en 30år gammel veteran, så greit å ikke slite den helt ut synes jeg ;) Med den nye lysten ,i kombinasjon med litt bedre økonomi de siste årene, kom det derfor plutselig også en 2009 BMW F800GS i "stallen" min. :D Tenkte at en slik trolig var grei for å teste ut "Adventure-livet"
på to hjul. Og etter å kjørt denne 1050 mil på ymse veg-standarder i 2019, så må jeg vel si at jeg traff ganske bra med denne.
Kunne muligens ha tenkt meg ørlite grann mere krefter noen ganger langs asfalten, men ellers en meget bra Allrounder. :thumleft

Så for øyeblikket er det disse tohjulingene som befinner seg i garasjen min :

-89mod. Honda NX650 Dominator :
Bilde20200223_151242 by biker7, on Flickr


-16mod. Yamaha MT09 Tracer & -09mod. BMW F800GS :
Bilde1.. by biker7, on Flickr

Har nok i det siste lekt meg litt med tanken om å bytte inn Tracern og GS,n i en litt nyere/dyrere Allrounder, men har nok nå bestemt meg for å kjøre denne sesongen med de syklene jeg har.
Og i alle tilfeller vil nok den gamle Hondan fortsatt befinne seg i "vognskjulet" :twothumbs:


Dette var min lille historie om erfaringer ang. sykkelvalg.
Og på den bakgrunn vil jeg fortsatt si: Evt. kjør på med en for grus og en for asfalt hvis du har lyst ! :twothumbs: :D
Du har helt klart ordna deg tre veldig kule sykler i garasjen :thumleft som du til og med kjører mye med.
Ja, dette er definitivt mitt mål nå også, at jeg skal ha noe som fenger på asfalten i nabolaget ;) og at jeg finner en sykkel som også kan ta meg inn i skauen og opp på fjellet. Asfaltsykkelen er på vei, og grussykkelen skal jeg bruke litt tid på å finne.

Hvilken sykkel vil passe best til mitt formål? Jeg vet ikke enda. Jeg kan prøve å sette opp en liste over krav jeg vil at denne sykkel nr. 2 skal oppfylle.

-Den må være lettere og smidigere enn R1200GSA
Risikoen for å kjøre seg fast eller velte i ugunstig terreng med en 300 kg tung sykkel er høy.
Jeg er avhengig av å kunne komme meg ut av situasjonen på egenhånd og komme meg hjem igjen, uten å måtte ta bussen hjem.
Samtidig er jeg en solid bygd kar, som i perioder så vidt har en tresifret egenvekt. Så sykkelen kan ikke være for spinkel heller.

- Det skal ikke være verdens undergang om det skulle gå "åt skogen" noen ganger.
Har ikke så veldig lyst til å velte den GSA'en min, synes den er for fin til det. Kunne for eksempel tenke meg å kjøre TET-ruta, og lignende turer, og da tenker jeg at en litt mindre sykkel som jeg ikke er så redd for å gi litt juling vil passe meg bedre.

- Den må kunne ta med en del bagasje
Det er et par timer fra der jeg bor til stiene starter. Så sykkelen må kunne greie å kjøre ut av Oslo, pakket med bagasje, telt, stormkjøkken osv, for en tur med et par overnattinger.

- Den må være relativt enkel å vedlikeholde
Det må være mulig å få tak i reservedeler/slitedeler, og bytte ut disse selv. Altså ønsker jeg ikke å kjøpe en sær modell som det ikke fins deler til eller noe som er ugunstig å skru på.
Aller helst vil jeg også kunne skifte dekk selv. Da bør det vel helst være eikehjul med slange på denne sykkelen? Standard dekkstørrelser foretrekkes selvfølgelig så det er godt utvalg i dekk.

- Den må være "skuddsikker"
Aller helst noe traust og pålitelig som går og går og går og går..bare den får det nødvendige vedlikehold.

Vel vel, dette ble et langt innlegg som flakker mye frem og tilbake, for å gjenbruke kloke ord. Men sånn er vel bare jeg :crazy:
Så hvis noen synes dette er kjedelig og uforståelig, så trenger de ikke lese mer i denne tråden, eller komme med nedlatende kommentarer, eller skrive gjentakende innlegg om hvor forskjellige vi jammen er.
Neida, jeg tror vi er flest likesinnede her på forumet, et forum som gjenspeiler min oppfatning av det mc-miljøet man møter når man kjører motorsykkel her til lands, og treffer likesinnede på to hjul, på turer, på treff, langs veien.
Jeg setter veldig stor pris på alle bekjentskaper, samtaler, turer, tips og lærdom, som jeg har fått gjennom dette forumet.
Nå legger vi gruff til side, så får alle være som de er, også sees vi snart igjen på tørre, norske sommerveier. Eller på en gjørmete sti oppi gokk en plass :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av AJ »

xyvind skrev: 10 mar 2020, 20:27 Jeg setter veldig stor pris på alle bekjentskaper, samtaler, turer, tips og lærdom, som jeg har fått gjennom dette forumet.
Nå legger vi gruff til side, så får alle være som de er, også sees vi snart igjen på tørre, norske sommerveier. Eller på en gjørmete sti oppi gokk en plass :crazy:
Bra skrevet og skal vi si... oppsummert ;) .
Og til den siterte teksten:
Veldig bra :twothumbs: !

Jeg har bare truffet deg en gang, i Molde sommeren i fjor. Positivt inntrykk da, så absolutt. Og positivt inntrykk nå, helt klart :thumleft !
Håper våre veier krysser igjen også i 2020 :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av TGR »

xyvind skrev: 10 mar 2020, 20:27 - Den må være relativt enkel å vedlikeholde
Det må være mulig å få tak i reservedeler/slitedeler, og bytte ut disse selv. Altså ønsker jeg ikke å kjøpe en sær modell som det ikke fins deler til eller noe som er ugunstig å skru på.
Aller helst vil jeg også kunne skifte dekk selv. Da bør det vel helst være eikehjul med slange på denne sykkelen? Standard dekkstørrelser foretrekkes selvfølgelig så det er godt utvalg i dekk.

- Den må være "skuddsikker"
Aller helst noe traust og pålitelig som går og går og går og går..bare den får det nødvendige vedlikehold.
Er det ikke en R1100GS du beskriver her da? Fåes for ikke så mange titusener, tar med seg møe bagasje, komfortabel på transportetapper, enkel å skru på, og skuddsikker.... Veier 250 kg. En røslig kar på 100 kg har ikke noe problem med å få den på beina, med mindre den ligger opp ned i ei myr da .... :crazy:

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [BMW R1200GSA] Nytt år - nye muligheter

Legg inn av xyvind »

AJ skrev: 10 mar 2020, 20:36 Jeg har bare truffet deg en gang, i Molde sommeren i fjor. Positivt inntrykk da, så absolutt. Og positivt inntrykk nå, helt klart :thumleft !
Håper våre veier krysser igjen også i 2020 :) .
Takk i like måte! :twothumbs:
TGR skrev: 10 mar 2020, 20:54 Er det ikke en R1100GS du beskriver her da? Fåes for ikke så mange titusener, tar med seg møe bagasje, komfortabel på transportetapper, enkel å skru på, og skuddsikker.... Veier 250 kg. En røslig kar på 100 kg har ikke noe problem med å få den på beina, med mindre den ligger opp ned i ei myr da .... :crazy:
Det kan like gjerne være det :D Jeg ser også på eldre GS'er. Jeg har fått veldig sansen for boxermotoren og alt GS'en står for. Men jeg troooor jeg skulle hatt en litt enklere sykkel med lavere vekt. Men man vet aldri med meg :roll
Det ligger en utrolig kul 2008 KTM 690 ENDURO på Finn nå også.. Den tror jeg hadde vært pærrrfekt :O

Låst