xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev:
xyvind skrev: 03 jun 2020, 11:17 Har solo-ferie uke 27 og 28. Da tenker jeg å kanskje ta hele TET’en. Eller en tur basert på den ruta. Når har du ferie? Bilde
Jeg har ferie det meste av året, så i en av de ukene, kan vi prøve å kjøre HELE ruta :)
Uke 27 da kanskje. Så peiser vi opp til Lofoten etterpå.
barske skrev:Herlig film du la ut :) Var det du som skremte sykelisten eller var det noe annet?
Først trodde jeg det var jeg som skremte henne Bilde me. Det var en hoggorm, som du kanskje så i videoen. Den var på hugget, for å si det sånn.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Det var vel dette vi snakket om.
Snippet fra TET-gruppa på Facebook.

Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Ute på tur igjen Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Bilde


Bilde

Bilde


Bilde
Sist redigert av xyvind den 13 jun 2020, 10:13, redigert 1 gang totalt.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Dag to av helgeturen

Utladalen
Bilde

Bilde

Tindevgen
Bilde

Bøyabreen
Bilde

Vestkapp
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Hoddevik
Bilde

Bilde

Koselig å tanke i Selje
Bilde


Så tenkte jeg å vise hvordan det går med Mitas E07+ bakdekket etter 3.500 km. Har lest at disse dekkene kan holde 8-10-12.000 km, men har mine tvil???

Her sammenlignet med et nytt dekk jeg har liggende.

5,5 mm spordybde på midten på dekket på sykkelen.
10 mm på det nye dekket.

Det slites altså 1,29 mm pr 1000 km.
Så hvis det slites like jevnt videre fra nå, så er det 1,6 mm spordybde igjen etter 3000 kjørte km til, som er den absolutte minimumsgrense for mc-dekk.

Har kjørt noen hundre km på grus på Finnskogen, kanskje 5-600 km, og resten er da kjørt på asfalt.

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av AJ »

Du verden!
Her "eventyr"kjøres det over en lav kjøresko :crazy: !!

Flotte bilder fra det som må ha vært en kjempetur :twothumbs: .
Du var innom Fossenes dal, ser jeg.
Bra trøkk i fossefallet der nå om dagen, ser det ut till.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Ketil »

xyvind skrev: 14 jun 2020, 18:08 Dag to av helgeturen

Utladalen
Bilde

Bilde

Tindevgen
Bilde

Bøyabreen
Bilde

Vestkapp
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Hoddevik
Bilde

Bilde

Koselig å tanke i Selje
Bilde


Så tenkte jeg å vise hvordan det går med Mitas E07+ bakdekket etter 3.500 km. Har lest at disse dekkene kan holde 8-10-12.000 km, men har mine tvil???

Her sammenlignet med et nytt dekk jeg har liggende.

5,5 mm spordybde på midten på dekket på sykkelen.
10 mm på det nye dekket.

Det slites altså 1,29 mm pr 1000 km.
Så hvis det slites like jevnt videre fra nå, så er det 1,6 mm spordybde igjen etter 3000 kjørte km til, som er den absolutte minimumsgrense for mc-dekk.

Har kjørt noen hundre km på grus på Finnskogen, kanskje 5-600 km, og resten er da kjørt på asfalt.

Bilde
Veldig fine referat fra turene dine Xyvind :thumleft Alltid kjekt å følge med på dine turer. Jeg har jo før uttrykt min nysgjerrighet for Mitas-dekkene og takk for at du deler dine erfaringer. Det er jo synd at de slites relativt fort ned, men det er vel slik at mer offroad-orienterte dekk er mykere og derfor slites ned raskere. På min «nye» GSA har jeg kjørt 5000 km på Bridgestone Battlax A41 og her er bakdekket såpass slitt at jeg regner med å bytte det ut i sommer. Dette er jo et 90/10 dekk og fikk høre at de garantert ville holde 10000 km. Dette med mc-dekk og slitasje er ikke til å bli klok på :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Bjerknez »

Utladalen :m

Av en eller annen grunn er dette en campingplass jeg liker godt. Ikke noe spesielt med plassen sånn sett, bortsett fra at den ligger veldig bre til geografisk, men jeg liker meg der, av en eller annen merkelig grunn :redface

Mange flotte bilder her og man ser jo at du koser dge på tur, noe som selvsagt er veldig bra :thumleft

Når det gjelder dekkene så ble jeg litt forundret. Forventet levetid på 3.000km??? Det er vel ikke en gang nok gummi til en velvoksen sommertur?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 15 jun 2020, 08:38

Når det gjelder dekkene så ble jeg litt forundret. Forventet levetid på 3.000km??? Det er vel ikke en gang nok gummi til en velvoksen sommertur?
det blir vel 3500km +3000km=7500km?

gruskjøring og 2sylindret motor med litt gode pulser spiser gummi-Også på asfaltkjøring
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 jun 2020, 08:50
Bjerknez skrev: 15 jun 2020, 08:38

Når det gjelder dekkene så ble jeg litt forundret. Forventet levetid på 3.000km??? Det er vel ikke en gang nok gummi til en velvoksen sommertur?
det blir vel 3500km +3000km=7500km?

gruskjøring og 2sylindret motor med litt gode pulser spiser gummi-Også på asfaltkjøring
Ja, det har du jaggu meg rett i :)

7.500 er vel mer normalt kanskje ja.... Gruskjøring tærer kanskje også mer på dekket?

På asfalt vil det vel sikkert ha holdt mye lenger...?

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Hahaha, dere er rå på matematikken!

Ja, dekkene er ganske myke. De sitter faktisk veldig godt på. Men bakdekket gir litt etter hvis man kjører ganske sporty ut av svingene etc. Jeg har blitt veldig glad i den følelsen, så det er tendenser til litt bøllete kjørestil på svingete veier. Det er så gøy
Dekkene hadde kanskje holdt 10.000 km hvis jeg hadde trilla pent på tur.

Men GS’en er turingmaskin av grovt kaliber altså.
Er ikke vant til å måtte planlegge service og dekkskift så ofte. Har kjørt godt over 8.000 km hittil i år.

Men takk for hyggelige tilbakemeldinger

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 15 jun 2020, 08:58 Bilde Hahaha, dere er rå på matematikken!

Ja, dekkene er ganske myke. De sitter faktisk veldig godt på. Men bakdekket gir litt etter hvis man kjører ganske sporty ut av svingene etc. Jeg har blitt veldig glad i den følelsen, så det er tendenser til litt bøllete kjørestil på svingete veier. Det er så gøy Bilde
Dekkene hadde kanskje holdt 10.000 km hvis jeg hadde trilla pent på tur.

Men GS’en er turingmaskin av grovt kaliber altså.
Er ikke vant til å måtte planlegge service og dekkskift så ofte. Har kjørt godt over 8.000 km hittil i år.

Men takk for hyggelige tilbakemeldinger Bilde
Hei hei!
Jeg fikk stående applaus av læreren jeg også på mattetentamen på ungdomskolen. Dog ikke for resultatet, men for at jeg faktisk møtte opp :lol

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Dansekris »

Ketil skrev: 15 jun 2020, 08:03
xyvind skrev: 14 jun 2020, 18:08 Dag to av helgeturen

Utladalen
Bilde

Bilde

Tindevgen
Bilde

Bøyabreen
Bilde

Vestkapp
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Hoddevik
Bilde

Bilde

Koselig å tanke i Selje
Bilde


Så tenkte jeg å vise hvordan det går med Mitas E07+ bakdekket etter 3.500 km. Har lest at disse dekkene kan holde 8-10-12.000 km, men har mine tvil???

Her sammenlignet med et nytt dekk jeg har liggende.

5,5 mm spordybde på midten på dekket på sykkelen.
10 mm på det nye dekket.

Det slites altså 1,29 mm pr 1000 km.
Så hvis det slites like jevnt videre fra nå, så er det 1,6 mm spordybde igjen etter 3000 kjørte km til, som er den absolutte minimumsgrense for mc-dekk.

Har kjørt noen hundre km på grus på Finnskogen, kanskje 5-600 km, og resten er da kjørt på asfalt.

Bilde
Veldig fine referat fra turene dine Xyvind :thumleft Alltid kjekt å følge med på dine turer. Jeg har jo før uttrykt min nysgjerrighet for Mitas-dekkene og takk for at du deler dine erfaringer. Det er jo synd at de slites relativt fort ned, men det er vel slik at mer offroad-orienterte dekk er mykere og derfor slites ned raskere. På min «nye» GSA har jeg kjørt 5000 km på Bridgestone Battlax A41 og her er bakdekket såpass slitt at jeg regner med å bytte det ut i sommer. Dette er jo et 90/10 dekk og fikk høre at de garantert ville holde 10000 km. Dette med mc-dekk og slitasje er ikke til å bli klok på :scratch
Holder på å skaffe meg samme dekk til min GS. Har vært litt strevsomt å få tak i. Har per nå bare framdekket, ettersom det har vært leveringsproblemer.

Grep på asfalt er min største bekymring. Har fått teket på å kjøre ganske hardt med mye nedlegg nå, og der er jo Tourance Next overlegen!
Det blir MYE asfalt på sommerens turer, selv om planen er mye skog og fjell på grus.

Har aldri før opplevd at det er dekkene som begrensingen, bare fører og egen vilje til å pushe.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Jeg bestilte mine Mitas-dekk fra dekkonline. Men så ble det leveringsproblemer, så jeg kansellerte og fikk tips fra Facebook om å høre med Cross-Senteret Snellingen på Alnabru. De hadde dekkene på lager, og prisen var bare 200,- mer enn fra dekkonline. Så jeg dro sporenstreks og handla der. Og etter det har jeg kjøpt litt mer utstyr der. Veldig trivelig sjappe. Så sjekk om de har dekkene inne.
De snakket om at de pleide å ha 2 sendinger fra Mitas i sesongen. Og den andre sendingen skulle vel komme nå midt på sommeren.
Nå i etterkant så kom det jo en sending fra dekkonline allikevel, med bare bakdekket, så jeg har nå et ekstra bakdekk som jeg vurderer å legge på før jeg starter mc-ferien om to helger. Dumt å kjøre dekket helt ned og være strandet i Nord-Norge, eller der omkring, med slicks.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av Dansekris »

xyvind skrev: 17 jun 2020, 09:22 Jeg bestilte mine Mitas-dekk fra dekkonline. Men så ble det leveringsproblemer, så jeg kansellerte og fikk tips fra Facebook om å høre med Cross-Senteret Snellingen på Alnabru. De hadde dekkene på lager, og prisen var bare 200,- mer enn fra dekkonline. Så jeg dro sporenstreks og handla der. Og etter det har jeg kjøpt litt mer utstyr der. Veldig trivelig sjappe. Så sjekk om de har dekkene inne.
De snakket om at de pleide å ha 2 sendinger fra Mitas i sesongen. Og den andre sendingen skulle vel komme nå midt på sommeren.
Nå i etterkant så kom det jo en sending fra dekkonline allikevel, med bare bakdekket, så jeg har nå et ekstra bakdekk som jeg vurderer å legge på før jeg starter mc-ferien om to helger. Dumt å kjøre dekket helt ned og være strandet i Nord-Norge, eller der omkring, med slicks.
Det er der jeg har bestilt dekkene mine. Bestilte tidlig i april, fikk beskjed om levering i slutten av mai. Så kom kontrabeskjed, og nå vet de ikke når de kommer. Måtte bestille fremdekket gjennom en annen sjappe, mens Snellingen har hatt bakdekket inne hele tiden.

Snellingen er bra, men nå har de slutta å svare meg på mail, så dette dekkeventyret drar ut.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [ADVENTURE]

Legg inn av xyvind »

Dansekris skrev:
xyvind skrev: 17 jun 2020, 09:22 Jeg bestilte mine Mitas-dekk fra dekkonline. Men så ble det leveringsproblemer, så jeg kansellerte og fikk tips fra Facebook om å høre med Cross-Senteret Snellingen på Alnabru. De hadde dekkene på lager, og prisen var bare 200,- mer enn fra dekkonline. Så jeg dro sporenstreks og handla der. Og etter det har jeg kjøpt litt mer utstyr der. Veldig trivelig sjappe. Så sjekk om de har dekkene inne.
De snakket om at de pleide å ha 2 sendinger fra Mitas i sesongen. Og den andre sendingen skulle vel komme nå midt på sommeren.
Nå i etterkant så kom det jo en sending fra dekkonline allikevel, med bare bakdekket, så jeg har nå et ekstra bakdekk som jeg vurderer å legge på før jeg starter mc-ferien om to helger. Dumt å kjøre dekket helt ned og være strandet i Nord-Norge, eller der omkring, med slicks.
Det er der jeg har bestilt dekkene mine. Bestilte tidlig i april, fikk beskjed om levering i slutten av mai. Så kom kontrabeskjed, og nå vet de ikke når de kommer. Måtte bestille fremdekket gjennom en annen sjappe, mens Snellingen har hatt bakdekket inne hele tiden.

Snellingen er bra, men nå har de slutta å svare meg på mail, så dette dekkeventyret drar ut.
Sjekk med backcountrymc på Facebook eller hjemmesiden deres for bestilling av Motoz-dekk. De skal over til Sverige og hente dekk som folk i Norge bestiller nå. Tror det er siste frist nå i disse dager. Koster kanskje litt mer enn Mitas, men har kanskje tilsvarende lengre kjørelengde/levetid.

Låst