xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev: 07 apr 2020, 22:52
xyvind skrev: 07 apr 2020, 22:21 Jeg har ikke turt å velte med min enda :crazy:

Anbefaler solide håndbeskyttere og beskyttelse over ventilhusene før man starter og velte :twothumbs: :lol
Ja håndbeskytterne er bare av plast. Skal se hva jeg finner å sette på der.
Men er det noe utover de standard veltebøylene man bør sette på? :scratch

Jeg filmet hele dagen min på mandag. Tenkte å lage en ganske rolig, mini-dokumentar uten musikk. Jeg liker veldig godt å se andre kjøre på tur på YouTube. Og det er så mange som legger på helt grusom musikk. Jeg vil heller høre motorlyden og lyden av naturen rundt. Skjønner at det ofte krever en ekstern mikrofon og litt mer planlegging. Men jeg har en ekstern mikrofon inni hjelmen. Uansett, på GoPro-kameraet må man da ha en liten adapter i mellom mikrofon og kamera. Denne adapteren har tatt kvelden, for å si det sånn, så lyden på en hel dag med filming ble ubrukelig. Kameraet mitt er av eldre årgang også, Hero 3 +, og det ser ikke ut som at det går an å få kjøpt denne adapteren lenger. Så jeg må finne ut hva jeg gjør.

Jeg klippet sammen noen klipp fra dagen allikevel, og måtte legge på noe musikk siden lyden var så bråkete.
Gleder meg allerede til neste utflukt :roll

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av oivindg »

Det var kos å kikke på!

Fin video. Fint med litt musikk så lenge det ikke blir for masete. Kjekt med det lille pipet hver gang det var en tekst som dukket opp på skjermen også. Og en veldig fin sykkel, synes jeg.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

oivindg skrev: 08 apr 2020, 11:20 Det var kos å kikke på!

Fin video. Fint med litt musikk så lenge det ikke blir for masete. Kjekt med det lille pipet hver gang det var en tekst som dukket opp på skjermen også. Og en veldig fin sykkel, synes jeg.
Takk. Hyggelig å høre :D
Stjeler jo noen film-triks fra andre YouTubere :redface

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Skogstrollet »

xyvind skrev:
Skogstrollet skrev: 07 apr 2020, 11:01 Selvfølgelig er det lov! Man må ta alle gode ting man kan få nå ;)


Selv savner jeg syklene mine noe sykt mye nå... Begge to står i Sverige, og å reise dit nå er vel ikke akkurat anbefalt :sk?
Hei! Lenge siden!
Kjedelig å ha syklene i sverige nå, skjønner jeg :sorry
Er vel ikke godt å si når man kan reise over grensa og tilbake igjen heller?
Jepp, det er det :vs
Jo, ekstra kjedelig nå som det har vært noen dager med god temperatur og.
Vel, teoretisk sett så slipper de vel meg over grensa, siden jeg er svensk statsborger, men vil jo ende opp med 14 dager karantene når jeg drar tilbake igjen. Ikke fordi det vil være så veldig mye forskjell på hvordan jeg lever akkurat nå da :roll
Det jeg er mest redd for er at foreldrene mine blir smittet, så da er det jo best å holde seg unna. Selv om jeg er frisk er det jo mulighet for å dra med meg dritten på veien uansett...


Nydelig video du laget da! :D
Føler jeg har noen mil å da igjen når jeg endelig får tak i syklene mine :knegg
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 08 apr 2020, 11:20 Kjekt med det lille pipet hver gang det var en tekst som dukket opp på skjermen også.
Funka greit her da det var såpass lite, men jeg ble i alle fall helt tussete av pipene i videoene til schaaf :crazy:

Men filmen gjorde at jeg har bestemt meg for å stikke ut nuh :thumleft

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Busa Trond »

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Slike video liker jeg :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av AJ »

Busa Trond skrev: 08 apr 2020, 20:48 ');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Slike video liker jeg :thumleft
Helt enig :thumleft
Veldig trivelig å se at du finner de gode MC-opplevelsene i hverdagen :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Skogstrollet skrev: 08 apr 2020, 13:32
xyvind skrev:
Skogstrollet skrev: 07 apr 2020, 11:01 Selvfølgelig er det lov! Man må ta alle gode ting man kan få nå ;)


Selv savner jeg syklene mine noe sykt mye nå... Begge to står i Sverige, og å reise dit nå er vel ikke akkurat anbefalt :sk?
Hei! Lenge siden!
Kjedelig å ha syklene i sverige nå, skjønner jeg :sorry
Er vel ikke godt å si når man kan reise over grensa og tilbake igjen heller?
Jepp, det er det :vs
Jo, ekstra kjedelig nå som det har vært noen dager med god temperatur og.
Vel, teoretisk sett så slipper de vel meg over grensa, siden jeg er svensk statsborger, men vil jo ende opp med 14 dager karantene når jeg drar tilbake igjen. Ikke fordi det vil være så veldig mye forskjell på hvordan jeg lever akkurat nå da :roll
Det jeg er mest redd for er at foreldrene mine blir smittet, så da er det jo best å holde seg unna. Selv om jeg er frisk er det jo mulighet for å dra med meg dritten på veien uansett...


Nydelig video du laget da! :D
Føler jeg har noen mil å da igjen når jeg endelig får tak i syklene mine :knegg
Været har vært skikkelig bra i det siste altså. På mandag var det 16 grader oppe i skauen.
Livsstilen min til vanlig er heller ikke så forskjellig fra nå :crazy:
pekle skrev: 08 apr 2020, 14:17
oivindg skrev: 08 apr 2020, 11:20 Kjekt med det lille pipet hver gang det var en tekst som dukket opp på skjermen også.
Funka greit her da det var såpass lite, men jeg ble i alle fall helt tussete av pipene i videoene til schaaf :crazy:

Men filmen gjorde at jeg har bestemt meg for å stikke ut nuh :thumleft
Haha, glad jeg inspirerer til kjøretur :twothumbs:
Busa Trond skrev: 08 apr 2020, 20:48 ');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Slike video liker jeg :thumleft
AJ skrev: 08 apr 2020, 20:53
Busa Trond skrev: 08 apr 2020, 20:48 ');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Slike video liker jeg :thumleft
Helt enig :thumleft
Veldig trivelig å se at du finner de gode MC-opplevelsene i hverdagen :) .
Takker boys :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Ketil »

xyvind skrev: 08 apr 2020, 10:47
Olav K skrev: 07 apr 2020, 22:52
xyvind skrev: 07 apr 2020, 22:21 Jeg har ikke turt å velte med min enda :crazy:

Anbefaler solide håndbeskyttere og beskyttelse over ventilhusene før man starter og velte :twothumbs: :lol
Ja håndbeskytterne er bare av plast. Skal se hva jeg finner å sette på der.
Men er det noe utover de standard veltebøylene man bør sette på? :scratch

Jeg filmet hele dagen min på mandag. Tenkte å lage en ganske rolig, mini-dokumentar uten musikk. Jeg liker veldig godt å se andre kjøre på tur på YouTube. Og det er så mange som legger på helt grusom musikk. Jeg vil heller høre motorlyden og lyden av naturen rundt. Skjønner at det ofte krever en ekstern mikrofon og litt mer planlegging. Men jeg har en ekstern mikrofon inni hjelmen. Uansett, på GoPro-kameraet må man da ha en liten adapter i mellom mikrofon og kamera. Denne adapteren har tatt kvelden, for å si det sånn, så lyden på en hel dag med filming ble ubrukelig. Kameraet mitt er av eldre årgang også, Hero 3 +, og det ser ikke ut som at det går an å få kjøpt denne adapteren lenger. Så jeg må finne ut hva jeg gjør.

Jeg klippet sammen noen klipp fra dagen allikevel, og måtte legge på noe musikk siden lyden var så bråkete.
Gleder meg allerede til neste utflukt :roll

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Tusen takk for fin blogg og film. Artig å følge din utvikling som «Eventyr-motorsykkelist», og flott at det ikke ble salg av GSA`n. Jeg kjøpte selv en GSA i høst, har ikke rukket mer enn et par 100 mil på den ennå, men du verden for en motorsykkel! Jeg kommer nok også til å oppgradere den med litt verneutstyr, så derfor interessant å følge dine erfaringer her. Når det gjelder videoopptak fra kjøring med GoPro så har jeg også tenkt å gjøre noe med lydkvaliteten. Vurderte også mic-adapter, men det er jo ikke å få kjøpt lenger og så dessuten ut til å være en noe klumpete løsning. Det jeg har sett på nå er å bruke en separat lydopptaker og legge den til som lydfil når videoen redigeres. Jeg har en gammel iPhone som kan brukes som lydopptaker og kjøper da en ekstern mikrofon som kan monteres slik at vindstøy reduseres og mer motorlyd kommer frem. Eventuelt monteres inn i hjelmen hvis man ønsker å legge inn egne kommentarer underveis, neppe aktuelt for meg :lol Har sett på denne mikrofonen https://www.iphonehuset.no/rode-microph ... -4058.html

Ser frem til nye oppdateringer og filmer fra deg. Selv har jeg nok ennå noen uker før mc-sesongen kan starte, fortsatt mye vinter i Finnmark.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Olav K »

xyvind skrev: 08 apr 2020, 10:47 Ja håndbeskytterne er bare av plast. Skal se hva jeg finner å sette på der.

Men er det noe utover de standard veltebøylene man bør sette på? :scratch
Ja hva trenger man av beskyttelsesutstyr.
Der er sikkert mange meninger.... og svar, alt etter hvordan man bruker sykkelen.
Er man en typisk pølsebodpilot, trenger man strengt tatt ikke noe ekstra beskyttelse.
Leier man ut GSer i Portugal for offroadkjøring, stiller ting seg litt annerledes.
Når jeg kjøpte min GSA hadde jeg to turer i Portugal, og var klokkeklar på tre ting jeg ville ha.

En rallyskid plate fra Touratech,

Bilde

Bilde

Ventilhusbeskyttelse fra Riccochet Offroad,

Bilde

Og hånd/hendelbeskyttelse fra Touratech eller Barkbusters.

Bilde

Skidplaten beskytter VELDIG mye bedre enn den pyntegjenstanden som er orginal. Og den beskytter svanehalsene, og de er DYRE å ødelegge.

Ventilhusbeskyttelsen er kjekk å ha om du må legge ned i et steinete område, der mindre stein KAN finne veien inn mellom velte bøylene og knuse dekslene over ventiler etc.

Mer solid hånd/hendelbeskyttelse er også kjekt for den som er original beskytter litt for vind, og det er det.

Noen sverger til beskyttelse på lys og ekstralys, kjekt å ha om du kjører med flere.
Beskyttelse for kardangklokka er neste punkt på innkjøpslista mi :)

Og ja, fin video. :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av Flattop »

xyvind skrev: 08 apr 2020, 11:47
Kameraet mitt er av eldre årgang også, Hero 3 +, og det ser ikke ut som at det går an å få kjøpt denne adapteren lenger. Så jeg må finne ut hva jeg gjør.
Kan dette være det du ser etter (jeg aner ikke hva du etterspør :redface )


#Aliexpress NOK 129.77 18%OFF | BOYA BY-LM20 Pro 3.5mm Clip Sport Externe Microfoon Omnidirectional Clip Microfoon Mini USB Voor GoPro Hero 4 3 + 2 Video
https://a.aliexpress.com/_dVw47q2
Bilde

Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av kif83 »

Får kjøpt på wish.com tar 2+ uker til du har det i postkassa, sikkert litt lengre nå i desse korona tidene.
kjøpte selv der. søk Mini USB to 3.5mm Microphone Mic Adapter Cable for GoPro Hero 3
Kjøpte et sett der eg fekk med mikrofon og men den funket ikke, men adapteren funka så va bare og koble til en anna mikrofon.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

Ketil skrev: 09 apr 2020, 10:09 Tusen takk for fin blogg og film. Artig å følge din utvikling som «Eventyr-motorsykkelist», og flott at det ikke ble salg av GSA`n. Jeg kjøpte selv en GSA i høst, har ikke rukket mer enn et par 100 mil på den ennå, men du verden for en motorsykkel! Jeg kommer nok også til å oppgradere den med litt verneutstyr, så derfor interessant å følge dine erfaringer her. Når det gjelder videoopptak fra kjøring med GoPro så har jeg også tenkt å gjøre noe med lydkvaliteten. Vurderte også mic-adapter, men det er jo ikke å få kjøpt lenger og så dessuten ut til å være en noe klumpete løsning. Det jeg har sett på nå er å bruke en separat lydopptaker og legge den til som lydfil når videoen redigeres. Jeg har en gammel iPhone som kan brukes som lydopptaker og kjøper da en ekstern mikrofon som kan monteres slik at vindstøy reduseres og mer motorlyd kommer frem. Eventuelt monteres inn i hjelmen hvis man ønsker å legge inn egne kommentarer underveis, neppe aktuelt for meg :lol Har sett på denne mikrofonen https://www.iphonehuset.no/rode-microph ... -4058.html

Ser frem til nye oppdateringer og filmer fra deg. Selv har jeg nok ennå noen uker før mc-sesongen kan starte, fortsatt mye vinter i Finnmark.
GSA'en er helt utrolig :twothumbs: Da har du mange fantastiske mil å se frem til på ny-sykkelen.
Jeg har også vurdert separat lydopptaker. Men det er én ulempe, og det er at jeg ofte skrur på og av kameraet når jeg er på de litt lengre turene. Og det blir veldig mye å holde styr på med en lydopptaker som må stoppes og startes i tillegg. Jeg har brukt noen rimelige mikrofoner fra eBay(Kina), og synes de har fungert veldig bra til mitt bruk :D med en stor lodden dott tredd over, blir det ikke mye vindstøy heller.
Olav K skrev: 09 apr 2020, 18:39
xyvind skrev: 08 apr 2020, 10:47 Ja håndbeskytterne er bare av plast. Skal se hva jeg finner å sette på der.

Men er det noe utover de standard veltebøylene man bør sette på? :scratch
Ja hva trenger man av beskyttelsesutstyr.
Der er sikkert mange meninger.... og svar, alt etter hvordan man bruker sykkelen.
Er man en typisk pølsebodpilot, trenger man strengt tatt ikke noe ekstra beskyttelse.
Leier man ut GSer i Portugal for offroadkjøring, stiller ting seg litt annerledes.
Når jeg kjøpte min GSA hadde jeg to turer i Portugal, og var klokkeklar på tre ting jeg ville ha.

En rallyskid plate fra Touratech,

Ventilhusbeskyttelse fra Riccochet Offroad,

Og hånd/hendelbeskyttelse fra Touratech eller Barkbusters.

Skidplaten beskytter VELDIG mye bedre enn den pyntegjenstanden som er orginal. Og den beskytter svanehalsene, og de er DYRE å ødelegge.

Ventilhusbeskyttelsen er kjekk å ha om du må legge ned i et steinete område, der mindre stein KAN finne veien inn mellom velte bøylene og knuse dekslene over ventiler etc.

Mer solid hånd/hendelbeskyttelse er også kjekt for den som er original beskytter litt for vind, og det er det.

Noen sverger til beskyttelse på lys og ekstralys, kjekt å ha om du kjører med flere.
Beskyttelse for kardangklokka er neste punkt på innkjøpslista mi :)

Og ja, fin video. :prf
Genialt! Takker for utfyllende svar :twothumbs:

Ja, den originale skidplaten er mest til pynt. Jeg har også lagt merke til at svanehalsene ser veldig utsatte ut. Så en sånn kraftigere skidplate står på innkjøpslisten. Samme med ventilhusbeskyttelse og handguards, samt "gitter" til å ha foran hovedlykta i hvert fall.
Flattop skrev: 09 apr 2020, 21:49
xyvind skrev: 08 apr 2020, 11:47
Kameraet mitt er av eldre årgang også, Hero 3 +, og det ser ikke ut som at det går an å få kjøpt denne adapteren lenger. Så jeg må finne ut hva jeg gjør.
Kan dette være det du ser etter (jeg aner ikke hva du etterspør :redface )


#Aliexpress NOK 129.77 18%OFF | BOYA BY-LM20 Pro 3.5mm Clip Sport Externe Microfoon Omnidirectional Clip Microfoon Mini USB Voor GoPro Hero 4 3 + 2 Video
https://a.aliexpress.com/_dVw47q2
Hmm.. kanskje den overgangen fungerer.. jeg har nemlig kjøpt flere uoriginale overganger som ikke virker. Tror det er et lite lydkort eller en chip i den originale GoPro-overgangen.
kif83 skrev: 10 apr 2020, 03:36 Får kjøpt på wish.com tar 2+ uker til du har det i postkassa, sikkert litt lengre nå i desse korona tidene.
kjøpte selv der. søk Mini USB to 3.5mm Microphone Mic Adapter Cable for GoPro Hero 3
Kjøpte et sett der eg fekk med mikrofon og men den funket ikke, men adapteren funka så va bare og koble til en anna mikrofon.
Har kjøpt et par sånne overganger tidligere, og de virker ikke hos meg. Så kjøpte jeg den originale fra GoPro, og da virket det med begge mikrofonene jeg hadde. Så jeg er skeptisk til å bestille flere uoriginale overganger. Tenkte å høre med GoPro direkte over påske om de kan skaffe flere originale overganger.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av xyvind »

God 1. mai til alle sammen.
Jeg la ut på tur i 12-tiden, uten noe mål, og endte opp med å kjøre nordover ut av Oslo. Satte på litt musikk i hjelmen og brydde meg særdeles lite om regnet på utsiden av hjelmen. Kjørte småveier opp til Gardermoen, snudde oppi der og kjørte nedover igjen mot Lillestrøm, kjørte 120 mot Enebakk derfra.
Ved Flateby kom sola fram, og asfalten var i grunn helt tørr derfra og hjem.

Stoppa for å posere litt i Ytre Enebakk

Bilde

Bilde

Og innen jeg kom hjem var jo været blitt kjempebra. Sola skinner fortsatt. Men jeg dro hjem for å spise, og kjenner at jeg egentlig var litt kald.. så det blir vel gaming og øl resten av dagen Bilde
Møtte nesten ikke en eneste motorsykkel på turen. Tydelig at det er flere som sitter inne og koser seg i dag i stedet for å legge ut på adventure.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]

Legg inn av pekle »

Rakk ikke å hente sykkelen fra Løvaas i går. Men 1. mai i fjor hadde jeg en helt nydelig tur Oslo-Skien-Dalen-Evje-Drangedal-Lunde-Oslo (punkterte ved Lunde...), og da var det sommervarmt og fint, men nesten ingen trafikk, hverken bil eller mc. Så folk gjør nok andre ting 1. mai.

Låst