Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Nostalgic's Logg - Tilbake på sykkelen!

Legg inn av Nostalgic »

Innholdsfortegnelse:
Side 1: Introduksjon og styre-ende speil
Side 2: Styre-ende speil
Side 3: Styre-ende speil, vårvask, Statens Vegvesen, A2 etter A1?
Side 4: A2 etter A1?, Påkjørt av bil (min første ulykke)


Hallo alle med-motorsyklister!

Jeg er en 16 år (17 år i April) gammel gutt fra Østlandet som fikk A1 førerkort 14. juli i 2013. Helt siden jeg var liten har jeg hatt lyst på og sett frem i mot å få min egen motorsykkel. Onkelene mine har kjørt motorsykkel så lenge jeg han huske og hver gang jeg har vært på besøk hos dem har det endt med en motorsykkeltur.

Når konfirmasjonen min nærmet seg kjente jeg at jeg var spendt på hvor mye penger jeg skulle få, og om det var nok til motorsykkel. Når dagen omsider var her, hadde jeg opptelling når gjestene hadde dratt og tallet endte da på 57.000 kr. Jeg var ekstatisk og kunne endelig si med sikkerhet at jeg skulle få kjøpt lett-motorsykkel og deretter var jeg i gang! Jeg satt lenge på finn.no hver eneste dag, jeg gikk gjennom annonse etter annonse. Jeg tok kontakt med flere selgere, og det endte hver gang med uflaks... Jeg dro blant annet til Drammen, Horten og flere steder, men hvert sted jeg dro var det enten noe galt med sykkelen som ikke var nevnt i annonsen, eller sykkelen ble solgt minutter før jeg ankom.

På vei hjem fra det ene forsøket mitt i Horten, sa pappa til meg at vi skulle kjøre en omvei hjem. Vi dro da innom Alf Graarud Motor, pappa sa til meg at jeg kunne velge en lettsykkel som jeg kunne ta meg med hjem - så skulle jeg få kjøreopplæringen og lappen av pappa, ennå han hjalp meg med 20.000 på selve sykkelen også :thumleft

Den uken jeg hadde oppkjøring var vi på ferie i Spania. Jeg tok flyet hjem 3 dager før familien min, og hadde oppkjøring neste dag. Siden jeg hadde vært borte såpass lenge fra Norge og veisystemet her hjemme var jeg litt "lost" når jeg satt meg på sykkelen igjen. Kjørelæreren min, Per Cato, sa til meg: "Slapp av, Patrik... Jeg er 100% sikker på at det her er i boks!"

Etter oppkjøringsturen fikk jeg beskjed av sensor og sette meg ned å vente på en benk som var i kjøregården, så kom han tilbake til meg og ga meg et smil. Deretter hadde jeg fått lappen. Jeg levde omtrent på sykkelen resten av sommerferien. Dagene mine besto av å stå opp, spise frokost, ta på kjøreutstyret og fort så var det kveld. Jeg fant omsider flere andre likealdrede som jeg kunne kjøre med, og ikke lenge etter meg fikk 2 av mine nærmeste venner også A1 førerkort.



Nå som jeg har delt litt av bakgrunnen min og hvordan jeg endte opp som jeg gjorde her inne på MCsiden, så kan jeg jo snakke kort om hva jeg skal gjøre her inne på min bikers logg!

Her inne skal jeg blant annet dele med bilder, tekst og video hvordan jeg er som en motorsyklist. Jeg skal snakke om sykkelen min, meg selv, fremtidige planer og mye mer. Denne sommeren har jeg en del planer for sykkelen min og jeg skal også på en MC-tur i sommerferien som går nedover i Tyskland evt. Frankrike.



Jeg håper denne bikers loggen virker interessant og at dere har lyst til å lese/se mer her fra meg.

Ha en videre god dag! :thumleft :thumleft :prop:
Sist redigert av Nostalgic den 22 apr 2014, 12:54, redigert 12 ganger totalt.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av DrGreve »

Først av alt, velkommen.
Flott intro på bloggen, blir artig å følge med på, og flott at det er noe rekruttering inn i mc-miljøet, den er generelt skremmende dårlig :thumleft
Lykke til i sesongen 2014.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Snikendeugle »

Bra med entusiasme i alle aldre! :D
Velkommen velkommen
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Nostalgic »

DrGreve skrev:Først av alt, velkommen.
Flott intro på bloggen, blir artig å følge med på, og flott at det er noe rekruttering inn i mc-miljøet, den er generelt skremmende dårlig :thumleft
Lykke til i sesongen 2014.
Takk takk :-) Skal prøve å være flink til å poste innlegg!

Ja, syns det er litt dårlig på den fronten...
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Nostalgic »

Snikendeugle skrev:Bra med entusiasme i alle aldre! :D
Velkommen velkommen
Det syns jeg også! Burde være flere folk :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Icetruck »

Greit å se noe annet enn gutter i megastramme bukser og scooter! :redface
Verden kan fortsatt reddes!
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Nostalgic »

Icetruck skrev:Greit å se noe annet enn gutter i megastramme bukser og scooter! :redface
Haha, kunne i vært mer enig :lol
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Icetruck »

Snek meg bak ett par scooter hipstere ved ett lyskryss i Drammen ifjor, da hadde jeg en Honda CBR600RR med helannlegg som lagde litt lyd. Skal si de skvatt når jeg dro opp turtallet rett bak dem :lol
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Nostalgic »

Icetruck skrev:Snek meg bak ett par scooter hipstere ved ett lyskryss i Drammen ifjor, da hadde jeg en Honda CBR600RR med helannlegg som lagde litt lyd. Skal si de skvatt når jeg dro opp turtallet rett bak dem :lol
Hehehe, det kan jeg tenke meg! :lol
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg

Legg inn av Nostalgic »

Okei, idag så tok jeg meg en tur til et par steder på vei tilbake fra skolen.

Først var jeg innom Biltema for å se hvordan muligheter jeg hadde med styreende speil (også kalt bar ends speil). Jeg fant et par som var greie, de kostet ikke for mye, virket solide og hadde svakt buet glass noe som gjør at synsvinkelen blir bredere. Det jeg tenker og gjøre er å ta av de to store klumpete speilene som sitte på YZF'en den dag idag å erstatte de men styreende speilene. Grunnen til at jeg i det hele tatt har lyst til å bytte speilene er 100% preferanse. Jeg syns ikke speilene som sitter på ut av fabrikken ser bra ut, ikke fungerer de særlig bra heller.

Det jeg tenker på å ende opp med er noe slikt som dette (Skjermbilde av en video fra YummiR6):
Bilde


En annen ting jeg tok hånd om idag var nye sko til sykkelen. Etter turen min til Biltema dro jeg videre til Dekkpartner Sarpsborg og fikk da et tilbud på nye dekk. Det var litt for tidlig på sesong til at dekkene kunne bestilles, men jeg skal bestille de fortløpende når sesongen blir moden nok. :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Kosmetiske Oppgraderinger

Legg inn av Nostalgic »

Nå har jeg akkurat kommet inn fra garasjen etter å ha sjekket både hvordan speilene er festet og utseende uten speilene fra fabrikken. Jeg skal definitivt kjøpe styreende speil da jeg personlig syns det ser mye bedre ut. Eneste problemet da blir hvordan jeg skal løse de eksisterende festene til speilene. Har sett litt på disse, men de koster 360 kr eks. frakt for noe jeg kan lage selv.

Her er noen bilder fra garasjen:
Bilde
Bilde
Bilde

Og her er de styreende speilene jeg var å så på tidligere idag:
Bilde
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nostalgic's Logg - Kosmetiske Oppgraderinger

Legg inn av Snikendeugle »

Ser ut som om dere har finværet i Fredrikstad ihvertfall :evil

En bit med gummi, skjært til å passe i det hullet + en sort skrue igjennom, så har du dekt det gamle festet ganske greit.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Nostalgic's Logg - Kosmetiske Oppgraderinger

Legg inn av Nostalgic »

Snikendeugle skrev:Ser ut som om dere har finværet i Fredrikstad ihvertfall :evil

En bit med gummi, skjært til å passe i det hullet + en sort skrue igjennom, så har du dekt det gamle festet ganske greit.
Vil vel ikke akkurat kalle det været her så vakkert nei.. :[-X

Gummibit? Du tror ikke det ville vært bedre med glassfiber, plastik eller en alu bit? Det er jo nok av løsninger på det festet, det gjelder vel bare å velge den riktige :P :p
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Nostalgic's Logg - Kosmetiske Oppgraderinger

Legg inn av Erik.H.M »

Morsomt å lese dette :thumleft
Selv har jeg bar-ends speil. Ser bra ut, men kan garantere deg at de ikke er bedre enn original speila. Men kjenner jeg deg rett, så bryr du deg ikke on det :P :p De fungerer helt greit, er bare det at alt blir mindre :D
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nostalgic's Logg - Kosmetiske Oppgraderinger

Legg inn av Snikendeugle »

Nostalgic skrev:
Snikendeugle skrev:Ser ut som om dere har finværet i Fredrikstad ihvertfall :evil

En bit med gummi, skjært til å passe i det hullet + en sort skrue igjennom, så har du dekt det gamle festet ganske greit.
Vil vel ikke akkurat kalle det været her så vakkert nei.. :[-X

Gummibit? Du tror ikke det ville vært bedre med glassfiber, plastik eller en alu bit? Det er jo nok av løsninger på det festet, det gjelder vel bare å velge den riktige :P :p
Tenkte for å få det enklest mulig. Om en begynner å kutte til plastikkbiter selv blir det fort stygt.. :)

Men jeg syns nå det så helt greit ut uten å dekke de til også... Kanskje bare teipet rundt gjengehullene med elteip.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar