Min egen MC-blogg, nå virker det som det lysner...eller?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Min egen MC-blogg, nå virker det som det lysner...eller?

Legg inn av Kmann »

Ok da hiver jeg i gang. Det blir ikke mye rosa her...trur eg.
Først en liten presentasjon, mann på 52, dvs godt forbi forsinka pubertet og 40-årskrise, selv om noen og kaller det 50-årskrise.
Mitt MC eventyr startet for mange år siden egentlig. Jeg satt på med en kamerat bak på corvetten... Det var skitkult. Så da jeg var 16 kjøpte jeg en grønn Peuegot 10-girs racersykkel, sukk. Jeg holdt ikke følge med kompisenes moped og mine foresatte syns dette var en god løsning... Enda mer sukk. Far min fortalte og viste bilder av sin HD 1000ccm 1921 mod, som han solgte for 50 kroner til en fetter, den var visst tung å starte... Har vel aldri helt tilgitt han det...

Tiden gikk og jeg kjørte av og til på noen lånte mopeder, de store høydepunktene var allikevel da jeg tok bestefar sin Tempo Swing med håndgir og pedaler og freste innover skogsbilvegene i hjembygda. Da levde jeg..

Etter gymnaset tok jeg lappen på stor sykkel. 3-4 kjøretimer forsiktig rundt på Kongsvinger så kjørte jeg opp på en Honda 650. Men sykkel hadde jeg ikke råd til. Fikk en kompis på landbruksskolen som kjørte sykkel. Og etter endt skolegang flyttet vi på hver vår kant av landet. En gang jeg skulle besøke han på Nordvestlandet (bodde selv på Østlandet) tenkte jeg: WOW, jeg kan jo leie en motorsykkel. Jeg ringte dengang Udnes Motor, en Honda 500 skulle stå til min disp ei uke, med sidekofferter og det hele. Nå skulle gutta på tur. Jeg fortalte ikke noe til kompisen, han trodde jeg kom gyngende i min Renault 12 TL.

Med magen full av sommerfugler dro jeg til Udnes Motor og skulle hente vidunderet... Men neida, 500 var ikke der, men jeg kunne få en 750 for samme prisen, gosh det syns jeg ble litt stort. Men sidevesker ? Nei det var det ikke. Det måtte jeg jo ha. Ok sa råskinnet bak disken, vent en halvtime så kommer det inn en Yamaha XJ900 den har vesker...
Kan si det ble en uke jeg aldri glemmer. Vi kjørte nordvestlandet rundt, en tur til Trondheim og hadde det fantastisk. XJ'n var et råskinn og det ble jeg etterhvert og, ihvertfall i egne øyne...

Bilde

Dette var vel den egentlige starten...

To be continued...
Sist redigert av Kmann den 25 jan 2015, 22:50, redigert 20 ganger totalt.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

Et nytt kapittel, egne sykler:
Det ble mer sykkelkjøring, hadde fått basillen til gangs. Neste år eller senere ble det ei uke på en Honda CB 750 F. Igjen fresende rundt og hadde det kjempetopp. Jobb igjen … og mer skole og ikke økonomi til egen sykkel.
Så fikk jeg bedre jobb og det ble etterhvert egen sykkel. Jeg hadde fått meg kone og jeg tråkka til med en Honda CX500C. En nydelig rød sykkel med originale Honda-line vesker og bøyler og det som trengtes. Det var tid for tur !!

Dag 1: Kona var gravid med vår 1. og ikke helt i form da vi skulle på tur i juni -86. Vi bodde i Trøndelag den tiden og dro nedover Gudbrandsdalen. Jeg var KONGE, egen sykkel, skinndress, gravid kone med rød/hvit Jofama-dress bakpå med meg.

Dag 2: Fredag 13.juni 1986, Kona var kvalm og vi stoppa på en rasteplass på Biristrand. Sola var steikende varm. Jeg skulle i butikken og kjøpe yoghurt til fruen (og snus til meg selv)..
Tok da selvsagt av meg skinndressen og skulle bare kjøre et par km til butikken. Jeg kom 1,5 km. En liten lastebil så en «moped» som kom borte i veien og kjørte ut. Det var ingen moped, det var meg…Bilde
Bilde
Bilde

CX’n ble vraket, og jeg nesten likeså. Knust ankel, brukket arm og en del bløtskader. Men skinndressen på rasteplassen berget bra.. 3-4 uker på sykehus, 80-90 sting, stål i ben og armer. MC-drømmen ble byttet ut med stasjonsvogn og barnevogn…
20 år etter, barna var store og jeg passert 40… tiden var inne igjen. Fruen hadde(/har fortsatt) et dårlig forhold til meg og MC.

Hos meg derimot var ikke drømmen død. En dag lånte jeg en henger, reiste og kjøpte en Honda CB750Four. Jeg parkerte den i garasjen og ikke sa et pip… Det ble en stille helg…veldig stille. Honda’n sto der, stille. Etter hvert ble det litt småturer og vanen med at jeg igjen fartet rundt på to hjul begynte å synke inn.
750’n ble noe spe, og turtallet høyt. Det var tid for noe større. En Suzuki GS1100G kom til gards. Windjammer og tung som fy men en god touringmaskin som jeg likte.

Noe i meg dro allikevel i retning av BMW. Så i august 2010 satte jeg meg på toget og dro oppi Østerdalen for å hente en K100RT. WOW igjen, det var noe totalt annet enn GS1100G. Jeg måtte nesten lære å kjøre på nytt.
Har hatt fine turer på K’n, fikk satt på en el-vindskjerm fra en 1100LT og det fungerer perfekt. Driftssikker og stødig sak. Men med produksjonsdato 02.05.84 og 106 000 på km-telleren så klarer jeg å finne behov for litt fornying. K’n vil vel ikke bli helt pensjonert, men den får vel roligere dager.
Sist redigert av Kmann den 16 aug 2014, 11:29, redigert 1 gang totalt.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av AJ »

To veldig artige og gjenkjennelige kapitler lest i den nye bloggen din, Kmann!
Ser fram til mer :thumleft

Må også si at det er flott med bilder fra "gamledager" :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

"Gamledager"... jo må vel bryte sammen og tilstå at det faktisk er fra gamledager. Selv om undertegnede husker dagene som det var i går.. Er nok mulig at jeg er oppsatt med god hukommelse :lol , og gode minner huskes lett.
En ny dag med snø på bakken har kommet, men vi er en dag nærmere våren. Får bruke tiden til noe konstruktivt. Fikk meg en scanner for ei stund sia og finner stadig noen bilder fra fær i tia.
Bilde
Her med leid jern, også leid ei uke på Udnes Motor for ca 100 år siden. Det sjåføren ikke sjekka før han dro av gårde var mønsteret i dekka. Oppdaget (heldigvis i tide) at framdekket var nesten blankt... Men turen var herlig da og.

Dagene nå preges av intens venting og forberedelse. Innpå skogen hos en kompis står Betty. Betty er som noen kanskje har observert en BMW R1150GS.
Måtte liksom bare kjøpe den i fjor høst. Om det var for at jeg da trodde at vinteren skulle gå fortere eller om det var en kilde til ytterligere selvpining gjennom vinteren er litt uklart. Hentet den etter at sesongen var over, fikk prøvd den en tur mellom isflekkene i vegen før jeg kjøpte den, det ble og en tur innover en grusveg å skauen i høst. Betty har tatt pusten fra meg allerede. Jeg var så sikker på at K'n min var mer enn bra nok for meg. Den hadde det jeg trengte og litt til. Strengt tatt har den det....
Men du vet hvordan det er, det raste på så mange "fornuftige" argumenter for den. ABS, nyere, sikkrere, billigere i drift, mindre vedligehold, driftsikker osv osv. Så jeg tråkka til og der står ho og venter. Fikk med et nytt sett med knastedekk også, og svoger har maken som han har satt på sidevogn.. " Ja, jeg har et par helt nye felger stående, så de kan du få... og gaffel har du brukt for det og ? Det står å tar opp plass i boden i kjelleren.." Om jeg har brukt for det... Det er hentet, det er en lekkasje i ene gaffelbenet på Betty så det er vel like greit å skifte gaffelen. Mulig det er mindre arbeid enn å skifte ringen. Og knastedekka gjør seg bedre på nye felger enn uten. Kan jo sette de på og sprette litt grus til sommeren og.

Ellers er Betty greit utstyrt med Corbin sal m/varme (enda ikke tilkoblet), pølsekokere fra ZEGA.
Bilde
Tror ikke det blir noe fæl smerte å rulle noen min på ho..

Det gjenstår noe arbeid før vi er klar. Lurte på å fjerne alle forgjengernes merker på pølsekokerne. Noen tips om hvordan dette kan gjøres på en god måte med godt resultat ??
Ønsker meg noe mer belysning og. Vil jo syns..
VIndskjerm.... Ja får se hvordan den orginale fungerer først kanskje...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av LordShaft »

Fjerne klistremerker du snakker om når du sier spor?
I så fall, prøv wd 40, fungerer overraskende bra, uten bruk av varme og etterlater ikke striper.

Note 3

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Flanker »

Label off. En sitronbasert spray de har på Biltema. Tar knekken på alt av klistremerker jeg har prøvd på.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

Så bra, da blir det biltema-tur en dag. Takk for gode tips :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

Nei og nei, har ikke vært i garasjen på altfor mange dager. Har fått noen smådeler som skal på, et sett med små led-lys som gjør at vi syns litt bedre, label off spray fra biltema for å få vekk forrige eiers skrytemerker osv. her må noe gjøres...
Har forresten prøvd å bestille denne http://www.rowe-electronics.com/modules, men det var ikke så lett. De ville ikke sende til Norge hvis jeg handlet for under 300$ så da får jeg prøve en annen, det er visst en forhandler i England og...
Våren nærmer seg, og godt er det...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av JanK »

Kmann skrev:Har forresten prøvd å bestille denne http://www.rowe-electronics.com/modules, men det var ikke så lett. De ville ikke sende til Norge hvis jeg handlet for under 300$ så da får jeg prøve en annen, det er visst en forhandler i England og...
Våren nærmer seg, og godt er det...
http://www.revzilla.com/motorcycle/rowe ... ion-module

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

Joda JanK, prøvde den opptil flere ganger..
Svaret : "I'm sorry, but at this time we are only shipping orders over $300US internationally.
We do accept orders with an International billing address that are shipped within the continental US if you have someone who can receive your package for you.
Very sorry for the inconvenience, let us know if we can be of any further assistance!
--
NN
RevZilla.com"

Så så enkelt var det. Men Nippy Normans http://www.nippynormans.com/products/f6 ... -row-pdm60 har den og sender med stor sansynlighet til Norge :prop:
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av JanK »

Kmann skrev:Så så enkelt var det. Men Nippy Normans http://www.nippynormans.com/products/f6 ... -row-pdm60 har den og sender med stor sansynlighet til Norge :prop:
:thumleft :thumleft

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

Bilde

Ahhh endelig noe duppeditt å gjøre noe med, men 70-årslag i helga ødelegger nesten kosen.. NEI det er IKKE mitt..
Men slik som snøen laver ned blir det vel tid til å mekke litt før sesongstart :) :prop:
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Min egen MC-logg

Legg inn av Kmann »

Grublet litt med montering av PDM'n i går, det var så mye jordledninger, Fikk dette svaret på nett en plass:

Francis B: 1. I mount mine under the seat close to the battery but were ever you can find room to mount it is fine its water proof.
2. You should have gotten a short black wire with two female ends on it that is to be hooked on the ground side of the battery (-). all the returning grounds coming from accessories hook to it and there a black rubber boot that is used to insulate the exposed wire.
3. The thin Black wire is used for an off/on switch. (toggle switch. other wise it doesn't have to be hooked.
4. The Gray wire marked trigger wire: I suggest hooking it to the positive wire going to your tail light or any other that powers up when the ignition is turned on . This will power up the PMD60 when you turn on the ignition. It comes programed to delay powering PDM60 for 7 seconds after the ignition is turned on.
5. The large RED wire goes to the Positive side of the battery.
6. You have 6 circuits coming off the PDM60 and each wire will be considered the Positive wire. The returning Negative (-) Black wire goes to the short Black wire that you hooked to the - side of the battery.
7. Any wires that are not used you can Deactivate with the computer program that is on their ..rowe-eletronics
Hope this helps if you have anymore questions just me another text.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Tiden står nesten stille

Legg inn av Kmann »

Denna våren var veldig treg i år, men i dag skinner sola og det ser helt fint ut ute. Men med klarvær blir det og kuldegrader om natta og is på bakken og kanskje på veien.. Foran garasjen hans Roger hvoe sykkelen(e) står et det fortsatt is. Pokker.
Men det har skjedd noe der inne i løpet av vinteren da. Fått montert PDM60 på Betty, dvs nesten. Fikk noe kluss, programmerte og målte resultatet. Voltmeteret viste 2-5V på de kursene som skulle være inaktive. Grublet fælt, sendte noen mailer over dammen, lette på forum osv osv. Var det gammelstrøm igjen i ledningene :lol
Men det var ikke langt unna mente han Rowe Electronics. Han mente at alt er i orden men når jeg måler med et digitalt voltmeter blir belastningen så liten at den vil vise noe spenning, det skyldes at det går noe til led-lampene som viser at kretsen er utkobla. Ved belastning vil "krypstrømmen" bli borte. Jaja vi får se. Får tak i noen kontakter og får strøm til varmen i sadelen. Tviler vel på et den blir all verdens brukt gjennom sommeren... Dekka er bra, fått ordnet lekkasjen på ene gaffelbenet, Tomtom er montert så får jeg se om det blir noe mer utover sommeren av justeringer eller tilkjøp. Litt spent på den vindskjermen og hvor mye vind og turbulens det blir.. Men nå er hovedsaken å få varme i bakken (og baken) så jeg får begynt å kjøre. Ja får kanskje hente skiltet en dag...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

I løpet av uka..

Legg inn av Kmann »

må det bare bli, dette går ikke lenger. Jeg må bare på hjul...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Låst