Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

Det er faktisk ganske lurt å begynne tittingen i god tid.
Da har du mere tid til å fordøye det du får av innputt
fra forhandlere og andre, uten å måtte ta snarlige avgjørelser.
Selgere er selvfølgelig alltid interesert i å hjelpe fremtidige kunder.
Prøvekjøringene må du jo selvfølgelig vente med.
Hva forretninger gjelder fikk jeg et veldig godt inntrykk
av monsterbike i Drammen da jeg var der i sommer.
Vet jo ikke om det blir langt fra der du bor da. :-k

http://www.monsterbike.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Takk for raskt svar, dere. Den der "må ha"-basillen er skummel ja, kjenner den biter noen ganger, men er immun mot den akkurat nå. :P :p Vi får nok en skikkelig gjennomgang av syklene vi skal kjøre, og er sikkert muligheter for å prøve de variantene de har.

Jeg vet ikke enda om det blir butikkny eller brukt, det kommer helt an på budsjett og hvilken sykkel jeg vil starte med. Per se ser jeg det ikke er mye prisforskjell mellom brukt og ny (avhengig av modell så klart), men får se når den tid kommer.

De fleste butikker krever lappen for prøvekjøring, så blir jo bare titting i første omgang, evt. prøvesitting for å se hvilke sykler som passer best for min høyde (er 1,77, ca. 0,75 til skrittet).

Bor nær Oslo sentrum, så kan ta en tur til Drammen en annen dag jeg har bedre tid. Veldig snau åpningstid på lørdager med kun 11-13 da. :P :p

Men da er det avklart, jeg tar en tur til Asker nå som jeg har mulighet og bare titter og prater litt. Vet ikke når jeg får annen mulighet heller.

Mulig jeg kommer med oppdatering om jeg finner noe bra der.
Kommer og går..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av jongsanim »

Kan nevne at Høiden Mc (http://www.hoiden-mc.no/" onclick="window.open(this.href);return false;) ligger i Moss, så man kan jo ta bil/togturen dit. Er der jeg har kjøpt mine 2 sykler.

Eller Yamaha Vinterbro (vet mindre om disse men tror de har flere bruktsykler inne enn Høiden)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Litt sen oppdatering men det får gå.

Må si butikken lå litt gjemt og lett å kjøre forbi om man ikke er oppmerksom, erfarte på harde måten. :redface Ellers er den liten butikk med få utvalg av sykler og klær og utstyr. Snakket med Bjørn, som er god kjenning av kjørelæreren, og skikkelig grei kar.

Så litt på utvalget deres, og allerede godt i gang med salgene. XJ6en jeg siklet på de siste månedene var også naturligvis solgt, nevnte at nå førsesongen er det høymarked for brukte sykler og alle driver og oppgraderer sine. Viste meg en ganske fin FZ8 SA med full tilbehør, men nakne appellerer ikke så mye til meg, da jeg gjerne vil ha helkåpe pga mindre rengjøring og vedlikehold (mulig det er bare min uvitenhet, men syns det virker logisk at nakne sykler blir mer skitten og krever mer vedlikehold enn de med helkåpe). Var ikke noe problem å bestille hva man måtte ønske da.

Nevnte også at Svein Svendsen hadde kjøpt nye XJ6 skolesykler, noe som har fått meg til å tenke nå på valg av trafikkskole. Tempo kjører BMW, mest trolig F650/700/800, og lurer på om jeg burde ta hele opplæringen hos SS istedenfor. Nå har jeg jo blitt dilla på dem allerede og de bruker også samme bane til kjøretimene. Skjønt, da må jeg kanskje ta MC-kurset på nytt. Det må jeg forhøre med dem om.

Jeg har tidligere vært på Høiden MC og Yamaha Vinterbro, mulig jeg tar en tur igjen etterhvert. Vinterbro er ganske stort, men leste at ikke alle er fornøyd med kundeservicen.

Hadde også tenkt å se smått på bekledning, men hvis skolene tilbyr leie av all utstyr til fast pris, venter jeg nok med det til vi starter.
Kommer og går..

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av flonoen »

Fz8s er vel kåpe på? Fz8n er uten, ser mye bedre ut og en grei sykkel for nybegynnere. Xj6 trodde jeg kun var naken, men man får den kanskje med kåpe den også? Sikkert veldig grei for nybegynnere den også (nå tenker ikke eg på a2-regler og sånt, bare tung sykkel). Kawa er6n/s bør du vurdere, fin motor som trekker godt og med nybegynnervennlig toppeffekt. Og så Duke selvsagt!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av KydeX »

flonoen skrev:Fz8s er vel kåpe på? Fz8n er uten, ser mye bedre ut og en grei sykkel for nybegynnere. Xj6 trodde jeg kun var naken, men man får den kanskje med kåpe den også? Sikkert veldig grei for nybegynnere den også (nå tenker ikke eg på a2-regler og sånt, bare tung sykkel). Kawa er6n/s bør du vurdere, fin motor som trekker godt og med nybegynnervennlig toppeffekt. Og så Duke selvsagt!
FZ8 S har halvkåpe, og N er naken som du sier. XJ6 fås med helkåpe, det samme gjør jo Kawa ER6 som du sier. Alle disse syklene er bra nybegynnersykler som man fint kan ha en god stund uten å måtte oppgradere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av ojda »

Da jeg så du var på utkikk etter sykkel i Asker, regnet jeg med at du bodde i det området.
Derfor mitt tips om MonsterBike.
Men det er da fortsatt etpar Mc-forretninger igjen i Tigerstaden også.

På Carl Berner i Oslo

http://www.1881.no/mc-moped-og-atv-forh ... 0555205S1/" onclick="window.open(this.href);return false;

I nærheten av Valle Hovind i Oslo

http://www.1881.no/?query=Mc+Oslo&qt=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Nei, den de har er med halvkåpe. http://askermc.no/bruktmc.htm. XJ6 fåes i flere varianter, har mest lyst på DIV F modellen.

Har sett på noen Kawa modeller også, særlig Ninja regnes som skikkelig nybegynner. Honda NC700 virker også komfortabel og lettkjørt, har ikke vært innom noen Honda butikker enda.

Men en annen ting jeg kom på nå, kan og burde jeg bestille jeg oppkjøringen med en gang? Er jo 4 ukers karantene ved stryk og hadde håpet å kjøre opp i midten av mai. Er usikker om jeg vil kjøre opp i Oslo (Risløkka) da. Skulle gjerne kjørt opp i Moss, men der stengte de stasjonen for lenge siden. Eneste alternativer i Østfold er Mysen og Hafslund. Må jeg ta det via trafikkskolen eller bare ringe til stasjonene og høre om de har ledig time?
Noen som har erfaring om de 3 stasjonene?

Svar til ojda: Nei, men har bil da, ikke noe problem å kjøre litt rundt for min del. :P :p Takk, skal nok besøke de fleste butikkene etterhvert som jeg får tid.


Oppdatering: Ved nærmere ettertanke blir oppkjøring i Østfold for ugunstig for meg. Virker som Lillestrøm er roligere område å starte i. Hadde vært fint å høre om erfaringer derfra. Kjører man rundt i nærheten der eller går turen helt til Oslo sentrum?

Oppdatering 2: Prøvde å ordne time til oppkjøring, men klart sesongen har jo ikke begynt enda, så naturligvis hadde de ikke satt opp noe program for den enda. Går visst via trafikkskolen uansett, så får bare ta det med dem når den tida kommer. Nå må jeg bare gjøre et valg på hvem jeg vil starte hos...
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er rimelig fersk selv og min aller første sykkel (som jeg kjøpte på sensommeren 2013) var en Yamaha XVS 1300. En skikkelig muskelbunt av en doning, men jeg har blirr veldig glad i den! :)

Å gå for en 125cc rett etter oppkjøring med en relativt frisk skolesykkel vil vel kanskje by på en nedtur. Da ville jeg heller kjøpt meg noe litt mer morsomt og heller tatt meg selv i skinnet.

Har du forresten tenkt på en sykkel ala Honda Shadow 750, som er en cruiser som er meget rimelig og forsikre. Den er heller ingen "fartsmaskin" som tar livet av deg sån med det første og den er god å kjøre, samt at det er gromlyd i den også :)

Ikke er dem dyre heller. Du får en splitter ny til litt i overkant av 100-lapper og sikter du til brukt så tror jeg du finner det også til en fin pris.

Har du bestemt deg for naked bike, så ville jeg se om jeg fant meg en godt vedlikeholdt Honda CB600F (Hornet). Den er meget lett og bli kvitt igjen og gjennkjøpsverdien tror jeg er høy da det er en populær og rimelig sykkel.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Grattis med sykkel. De er sikkert kule å kjøre de, men ikke helt i min interesse omfang. Har nå fått i skallen at noe lett skal jeg IKKE ha, blir nok en grei tyngre ettersom hva budsjettet strekker til. Tidligere ville jeg helst ha med helkåpe, men nå som jeg har sett nakenversjonene til enkelte modeller, syns jeg de også er ganske tøffe.

Glemte forsåvidt helt å nevne i butikk-inlegget at de ventet å få inn MT07 også og på bilder ser den ganske kul ut. De er forventet å komme ila mars/april.
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Bjerknez »

N00bie skrev:Grattis med sykkel. De er sikkert kule å kjøre de, men ikke helt i min interesse omfang. Har nå fått i skallen at noe lett skal jeg IKKE ha, blir nok en grei tyngre ettersom hva budsjettet strekker til. Tidligere ville jeg helst ha med helkåpe, men nå som jeg har sett nakenversjonene til enkelte modeller, syns jeg de også er ganske tøffe.

Glemte forsåvidt helt å nevne i butikk-inlegget at de ventet å få inn MT07 også og på bilder ser den ganske kul ut. De er forventet å komme ila mars/april.
Smak og behag :)

Personlig liker jeg sykler uten kåpe best. De ser liksom litt mer "ekte" ut. Jeg har overhodet ikke sansen for fargerike strømlinjeformede voldsomme kåper som gjemmer hele sykkelen. Den eneste sykkele njeg liker MED kåpe er Yamaha R1. Men av opplagte grunner liker jeg de nkun på utseendet. En slik sykkel blir sldri aktuell for meg. :)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av poulet_cavalier »

N00bie skrev:Jeg har egentlig ikke noe nyttig å skrive her enda, men råd kan man vel alltid spørre om. Er det fortsatt for tidlig å stikke innom butikker og ta en uforpliktende prat? Jeg har noen timer til overs i dag og kjørelæreren anbefalte meg å ta en tur innom Asker-MC i sin tid, han kjente visst en kar der. Sliter mellom to tankeganger her; jeg har jo fått råd om å ikke gjøre noe som helst før jeg setter meg på skolesykkelen, men på den annen siden, hadde vært litt greit å stikke innom noen butikker og blitt kjent med dem, se hva de tilbyr, hvilket utvalg de har, fått høre om kommende modeller og kampanjer. Tenker også at enkelte butikker vil være behjelpelig mot kommende kunder, enten om man er skikkelig veteran eller helt grønnskolling.

Selv om det er 2 måneder til sesongen starter, kan man vel se seg rundt og få innspill, tenker jeg.

Hvilket andre butikker nær Oslo-området vil dere anbefale? Det perfekte hadde vært å finne en som tilbyr både sykkel og klær i en god pakkedeal, men ikke nødvendig. Klær og utstyr kan man få kjøpt fleste steder.
Fin tid å skaffe jakke, bukse, hansker, sko og hjelm. Tar litt tid å raske sammen. Prøv og spør gjerne her på forumet om sakene er noe tess før du kjøper.

Slutter meg til de andre om å hoppe over 125cc. Jeg startet med TDM 900 (kjempebra sykkel).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Viktig oppdatering: Har fått endret nicket mitt til Myst, så vet dere det fra nå av. Er egentlig dette jeg bruker på alle andre steder, så skjønner ikke helt hva jeg tenkte da jeg først registrerte meg her. :P :p

Anywho, mens jeg allerede er i gang, så tenker jeg å gå til innkjøp av hjelm og kanskje hansker rett etter lønning. Sett på en del allerede på nettet, men ser det er mest svart og hvitt som gjengår, lite å finne av de med sterke farger, kunne tenkt meg en som er multi-farget. Er villig til å gå opp til 3-4000.

Hadde vært fint med tips om store butikker som har et bredt utvalg av utstyr.

Fortsatt en god stund til lønningen dessverre, men får bare titte innom de jeg kan. Noen handler visst i Sverige også, men da blir det jo langt å kjøre i tilfelle det skulle dukke opp noe med innkjøpene.
Kommer og går..

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av poulet_cavalier »

Myst skrev: Noen handler visst i Sverige også, men da blir det jo langt å kjøre i tilfelle det skulle dukke opp noe med innkjøpene.


Det er et *veldig* godt poeng, og sist jeg var på Nordbysenteret var det jeg så etter mye billigere i Norge.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Kursen har steget til 95.580NOK for 100SEK, så vil ikke si man sparer veldig mye lenger. Er ikke som før i tiden da man kunne handle til nesten halve prisen dessverre.
Kommer og går..

Svar