Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av flonoen »

Hugs at om du investerer i noe skikkelig billig og godt brukt, så er kanskje pristapet gjort ferdig på den. Det flater jo naturligvis litt ut til slutt, man kan jo ikke gi bort sykler heller :) Finner du noe i ok stand til 20-25 000, og holder den ved like og kanskje spanderer på den litt nytt om ting er modent for utskifting, så får du fort 20-25 for den når du selger den om et år igjen også. Om en sykkel er 11, 12 eller 13 år gammel spiller ikke like stor rolle som om en sykkel er 4, 5 eller 6 år.

I mellomtiden har du spart opp til en 690 Duke R :)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Nå var det på tide med litt skriving her igjen. Fant ut at man kunne bestille praktisk prøve fra nettet (Statens Vegvesen), siden jeg leverte søknaden elektronisk. Valgte prøvedato til mandag 19. mai kl. 1050 på Risløkka. Tenker de fleste vil være ferdig med 17.mai feiringen og veiene vil være rolige og fine til en kjøretur. Håper bare jeg blir ferdig med obligatoriske og kjøretimene i god tid før prøven.

Tidligere var jeg i tvil om hvor jeg ville kjøre opp, men eneste alternativene var Risløkka i Oslo eller Hafslund/Mysen i Østfold. Skal jo uansett kjøre i Oslo med skolen, så liten vits å tenke på andre steder egentlig. Kjører sikkert på de samme veiene/rutene når vi skal ut i trafikken uansett.

Nå gjelder det å fortsette med teorirepetisjonen og få orden på økonomien. Har fortsatt ikke handlet en dritt, venter muligens til skolen starter opp.

Bare noen uker igjen, gleder meg til å få telefoninnkallingen til første time.
Kommer og går..

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av poulet_cavalier »

Myst skrev:Nå var det på tide med litt skriving her igjen. Fant ut at man kunne bestille praktisk prøve fra nettet (Statens Vegvesen), siden jeg leverte søknaden elektronisk. Valgte prøvedato til mandag 19. mai kl. 1050 på Risløkka. Tenker de fleste vil være ferdig med 17.mai feiringen og veiene vil være rolige og fine til en kjøretur. Håper bare jeg blir ferdig med obligatoriske og kjøretimene i god tid før prøven.

Tidligere var jeg i tvil om hvor jeg ville kjøre opp, men eneste alternativene var Risløkka i Oslo eller Hafslund/Mysen i Østfold. Skal jo uansett kjøre i Oslo med skolen, så liten vits å tenke på andre steder egentlig. Kjører sikkert på de samme veiene/rutene når vi skal ut i trafikken uansett.

Nå gjelder det å fortsette med teorirepetisjonen og få orden på økonomien. Har fortsatt ikke handlet en dritt, venter muligens til skolen starter opp.

Bare noen uker igjen, gleder meg til å få telefoninnkallingen til første time.
Lykke til !
Må bare spørre: kommer nicket fra Myst/Riven?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: N00bie's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Icetruck »

ojda skrev: Hva forretninger gjelder fikk jeg et veldig godt inntrykk
av monsterbike i Drammen da jeg var der i sommer.
Vet jo ikke om det blir langt fra der du bor da. :-k

http://www.monsterbike.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anbefaler deg absolutt å dra innom monsterbike i Drammen og slå av en prat med Torgeir.. Han kan gi deg råd i alle vinkler, og de har vel nesten alt utenom Yamaha der nå...
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Kjipt at det ikke går an med multi-sitat, men men..

@poulet_cavalier: Takker! Nei, slett ikke, selv om mange tror det. Lang historie, men trengte et kult nick da MSN Messenger var på det mest populære (>10 år siden), begynte først med Mysterious, med tiden kortet jeg ned til Myst og ble hengende. :)

@Icetruck: Får se, får se. Er ikke like gira som før, gidder ikke stresse med sykkel før jeg faktisk får satt meg på en og kjørt litt, og ikke minst fått lappen. Det er det siste jeg tenker på akkurat nå.
Kommer og går..

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Icetruck »

Skumleste kun de siste sidene, så da fikk jeg ikke med meg at du ikke var like gira :redface
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Da kom omsider den telefonsamtalen jeg har ventet LENGE på og kan fortsette med bloggen for fullt!

Første kjøretime er på tirsdag 25/3 kl. 1530 hos Tempo. Da det er hektisk på jobben, er det egentlig best med etter arbeidstid, men der ble vi bare enige om å være best mulig fleksibelt.

Har fortsatt ikke handlet en dritt, men fikk beskjed om at støvler må man fikse selv, så nå er første pri å skaffe et par gode støvler fram til da. Dessverre skal vi på tur med jobben denne helgen, så det må fikses ASAP! En liten smekk på fingrene for at jeg ikke har tenkt på det før (altså hva jeg kan leie og hva jeg må ta med selv), en god lærling bør være forberedt på alt.

Kanskje jeg tar meg en tur til Yamaha Vinterbo, syntes jeg husker de hadde bredt utvalg der. :scratch Men tips mottas med takk!

Da er det bare å vente til tirsdagen. Dette blir spennende! :prop:
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Da er det ikke mange timene igjen. Sko er kjøpt, type Dainese støvler. Vet ikke om jeg er 100% fornøyd med dem, litt romslige, men selger hevdet at litt bevegelse er bedre enn skikkelig trangt. Får se hvordan det går i dag, i verste fall er det jo å bare bytte dem.

Resten av klærne skal jeg leie for i dag, blir nok en tur til flere butikker ila uka og kanskje Sverige for å handle resten. Greit å vite hva jeg skal passe på når jeg prøver dem.

Har en dobbeltime i dag, så spenningen er på topp og ser fram til å sette meg på min aller første sykkel, tenne på tenningen og kjenne brummingen under meg. :D
Kommer og går..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av jongsanim »

Myst skrev:Da er det ikke mange timene igjen. Sko er kjøpt, type Dainese støvler. Vet ikke om jeg er 100% fornøyd med dem, litt romslige, men selger hevdet at litt bevegelse er bedre enn skikkelig trangt. Får se hvordan det går i dag, i verste fall er det jo å bare bytte dem.

Resten av klærne skal jeg leie for i dag, blir nok en tur til flere butikker ila uka og kanskje Sverige for å handle resten. Greit å vite hva jeg skal passe på når jeg prøver dem.

Har en dobbeltime i dag, så spenningen er på topp og ser fram til å sette meg på min aller første sykkel, tenne på tenningen og kjenne brummingen under meg. :D
Bedre å måtte ta et tykkere par sokker i skoene enn å miste blodomløp i føttene? :P

Hvilken modell fra Dainese kjøpte du?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Kawagutten »

:-)
Myst skrev:Da er det ikke mange timene igjen. Sko er kjøpt, type Dainese støvler. Vet ikke om jeg er 100% fornøyd med dem, litt romslige, men selger hevdet at litt bevegelse er bedre enn skikkelig trangt. Får se hvordan det går i dag, i verste fall er det jo å bare bytte dem.

Resten av klærne skal jeg leie for i dag, blir nok en tur til flere butikker ila uka og kanskje Sverige for å handle resten. Greit å vite hva jeg skal passe på når jeg prøver dem.

Har en dobbeltime i dag, så spenningen er på topp og ser fram til å sette meg på min aller første sykkel, tenne på tenningen og kjenne brummingen under meg. :D

Bruk er par litt tykkere sokker i skoa.Se for deg alt du skal gjøre på kjøretimen på forhånd og spør læreren hvis det er noe du lurer på så går det sikkert bra,lykke til:-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Pyttis
Innlegg: 22
Registrert: 06 aug 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Yamaha R6 2006
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Pyttis »

Myst skrev:Da er det ikke mange timene igjen. Sko er kjøpt, type Dainese støvler. Vet ikke om jeg er 100% fornøyd med dem, litt romslige, men selger hevdet at litt bevegelse er bedre enn skikkelig trangt. Får se hvordan det går i dag, i verste fall er det jo å bare bytte dem.

Resten av klærne skal jeg leie for i dag, blir nok en tur til flere butikker ila uka og kanskje Sverige for å handle resten. Greit å vite hva jeg skal passe på når jeg prøver dem.

Har en dobbeltime i dag, så spenningen er på topp og ser fram til å sette meg på min aller første sykkel, tenne på tenningen og kjenne brummingen under meg. :D
Kos deg på kjøretimen idag! :-)
Hvem kjøreskole ble det?
Jeg tok lappen ifjor, bruke to uker og en dag fra første kjøretime til jeg hadde lappen :prf
Kjørte med Tore på Svein Svendsen, kjempe flink og morsom kar! :-)
Two wheels and heels

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Takk takk. :)

Etter mye lesing på nett og forum valgte jeg Tempo Trafikkskole, og ble ikke skuffa da jeg hadde mc-kurset, ledet av Tormod Lunde. Skikkelig grei og kul kar.
Vurderte SS også en stund tilbake, men syns Tormod er lærern for meg.

Jøss, det var kjapt. Har bestilt oppkjøring til 19. mai, så håper jeg blir god nok til da, og krysse alle fingre som kan krysses på at jeg består. Har aldri bestått noe på første forsøk, men får prøve å ikke tenke på det og bare nyte turen. :)
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Vel, det var ikke så altfor stor katastrofe. Helt naturlig at en som har aldri kjørt før klarer å velte sykkelen kun 10 min etter å ha tatt på seg utstyret. :roll Nå startet jeg ganske stort da, en BMW F800R. Tok tid før jeg kom over spenningen og roet meg ned nok til å lette på clutchen og ta mine første runder.

Fant raskt ut uansett hvor mye teori og fagstoff man leser og ser nok av vidoer, så vet man ikke en dritt før man faktisk setter seg på sykkelen og vrir på gassen. Jeg må innrømme jeg har vært høy på pæra og overkant optimistisk, for skjønner nå at skal jeg klare dette må jeg endre innstilling og holdning: jeg vet ikke en dritt - lær meg!

Men som sagt, det var ikke altfor stor katastrofe. Var faktisk moro å kjøre rundt i x antall runder og teste seg selv litt i både fart og giring (bare 1. og 2.). Slet mye med gasskontroll, j... vanskelig å holde det stabilt da gassen er veldig sensitivt på vridningen. Men klarte alle svinger, fartstilpasninger og stopp uten å kvele motoren eller velte, så det burde da være noe. :-)

Neste time er på neste onsdag kl 16. Regner med vi tar en god prat først og setter opp et læreplan. Her gjelder det å starte helt fra basic og jobbe oss oppover. Kan bare glemme å bli klar til 19. mai, så den oppkjøringen må jeg bare avbestille og evt. utsette til mye senere.

Tror også jeg bør investere i noe brukt dritt så jeg får trent opp håndledd og håndmuskulatorene.


Sidenote: helt ærlig, ja, dette er vanskelig og ikke noe alle kan drive med, og fikk tanker om at jeg muligens er en av dem. Likevel, så var det moro, bør nok ikke gis opp på første forsøk. De neste timene får vise hvordan det går.
Kommer og går..

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av 45316 »

Må ikke gi opp etter en time, det løsner fort når det først løsner. Jeg ville ha ventet med å avbestille oppkjøringen. Ta noen timer til før du eventuelt avbestiller.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av poulet_cavalier »

Ikke gi opp - det tar litt tid å få programmert muskelminnet.

At gassen er sensitiv synes alle første gangen tror jeg. Når du får litt mer trening så er den egentlig akkurat passe og sånn den må være ;-) ..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar