Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Sikkerhetskurs nest

Legg inn av Myst »

Uff, kjipt med travel periode og ikke få skrive noe som helst. Skjedd en god del og orker ikke skrive et vanlig oppsummeringsinnlegg.

Disse perioder har jeg kun to liv: jobb og MC. Timene som går til kjøretimer må jeg jobbe igjen som tapt arbeidstid, og selvsagt er det en del stress pga fremdrifter og leveranser. Men livet er sånn iblant, kaster ball etter ball og man prøver å sjonglere så godt man kan. Noen klarer det bedre enn andre. Jeg selv, ikke helt, varierer på formen. De 2 kommende ukene kommer til å bli stygt slitsom. Agendaen fremover skriver jeg som alltid til slutt.

For å ta et kort referat av siste dagene:

Av uforutsette grunner fikk jeg ikke deltatt på sikkerhetskurset på søndag. Helt ærlig, er jeg glad for det. Ikke bare var været dritt, men følte etterpå jeg ikke var helt i form for kjøring uansett. Istedenfor fikk jeg beskjed om å møte opp kl. 0700 i går og fikk gjort den unna på 3,5 timer med kun 3 andre. Var deilig å ha hele banen for oss 4 må jeg si. Var fortsatt store vanndammer og med ikke vanntette støvler, ble det sokkerengjøring par ganger. Jeg må finne en måte å gjøre de støvlene(Falcon støvlene altså) vanntette på.

Ellers gikk selve kurset greit; øvde på sving, brems i sving, nødstopp (kom opp til 80 km/t) og presis manøver. Læreren satt også som passasjer for første gang. Uvant som jeg var, var jeg litt stiv i armene.

Etter kurset dro jeg opp til trafikkstasjonen for å fikse omregistreringen av sykkelen. Trodde det skulle være lang kø, men fra vi gikk inn og ut igjen brukte vi knapt 5 minutter tenker jeg. Nå har jeg hvertfall et imidlertidig og riktig vognkort i sykkelen fram til den ekte kommer.

Etter noen timer på jobb bar det tilbake til kjørebanen. Jeg hadde en uggen følelse i meg før vi kjørte ut, og jammen fikk jeg rett. Det ble en ganske dårlig kjøretur som jeg ikke skal gå i detaljer. Vil bare si jeg var rimelig skuffet utover kvelden og fikk noen negativer tanker om alt dette.

I motsetning til i dag morges. Tross av ekstrem trafikk på vei til kjørebanen, roet det seg ned ila neste halv timen til vi fikk kjørt ut. Kjørte nesten samme rute som i går, men mye bedre. Såklart ble det noen småfeil, da feilfritt/perfekt kjøring ikke eksisterer (hans ord faktisk). Likevel understreket han at jeg trenger mye mengde trening, men hvem gjør vel ikke det. Humøret var på topp igjen, helt til jeg trente på krypkjøringen igjen. Jeg. Får. Bare. Ikke. Til. Slalomen. Hadde jeg bare klart første svingen, klarer jeg å kjøre inn, men ikke ut igjen. Om jeg ikke får trent masse på det ila disse 2 ukene, kan jeg bare droppe å møte opp på trafikkstasjonen.

Nå er det "fri" helt til mandag, og agendaen ser slik ut:
Mandag 02/6-14 kl. 1130: vanlig kjøretime
Tirsdag 03/6-14 kl. 1600: landeveisteori hos trafikkskolens lokaler
Onsdag 04/6-14 kl. 0830: landeveiskjøring
Fredag 06/6-14 kl. 0700: vanlig kjøretime
Tirsdag 10/6-14 kl. 0930: praktisk førerprøve. (med forhåpentligvis oppvarmingstime først, det glemte vi å sette opp i dag)

Nå har jeg altså 5 dager på meg til å jobbe inn så mye jeg kan og samtidig presse inn tid til familie og fysisk samvær med min nye "spesielle kompis".


Oppd.: korrigert kjøretimer.
Sist redigert av Myst den 28 mai 2014, 09:15, redigert 1 gang totalt.
Kommer og går..

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av svein690 »

Lite tips når det kommer til slalomkjøringen.. IKKE stress, og ikke tenk på hva som KAN gå galt, bare se langt frem.
Når du begynner å kjøre, se rett til venstre med en gang, hold gjerne fokuset på kjeglen øverst til høyre

Jeg hadde tok lettlappen i 2007, begynte på mellomtung i 2008 men ga opp da.
For 1,5 mnd siden bestemte jeg meg for å fullføre (altså 6 år etter sist jeg kjørte lovlig, kjørt en 3-400 meter noen ganger etter det), tok 2 kjøretimer kun på vei, og øvde på kjøregården 20 min før førerprøven!

Gikk skikkelig dritt 3-4 første forsøkene på slalom, det andre var ok med unntak av litt dårlig unnamanøver.
Men jeg tenkte bare at enten så går det, eller så går det ikke. Jeg bestod

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av norse900 »

Få opp blikket! Finn deg noen punkt over bakken som du kan sikte på i stedet for å glo på kjegler. De er der jo uansett :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vert AKKURAT der du er nå og det som har vert så fint for min del (i etterpåklokskapens navn) er at jeg ikke rakk å kjøre opp i fjord sommer før det ble for sent. Det ga meg noen måneder med øvekjøring på egenhånd. Dette da ved siden av timene på kjøreskolen når disse startet igjen. Så jeg har vert heldig å kjørt en del sykkel og det har hjulpet meg enormt merker jeg. Så det med mendetrening stemmer nok bra.

Det hjelper liksom ikke så mye med 45minutters kjøring i byen sammens med kjøreskolelærer når du ikke er 100% trygg på deg selv. Da får du kjøreskolelærerens "klager" å takle i TILLEGG og da blir liksom motivasjonen litt borte. man mister troen på seg selv og man stresser for å bli "ferdig" med ting. Derfor så går nok også denne balanseøvelsen dritt.

Første gangene jeg prøvde denne øvelsen (etter å aldri sittet på en motorsykkel før) gikk totalt bananas elendig. Kunne like godt ridd en elefant gjennom kjeglene. Rett etter dette kjøpte jeg meg sykkel selv og begynte med øvekjøring. Ved neste kjeglebesøk klarte jeg faktisk å forsere disse uten å være borti dem. men følte allikevel det var litt "flaks" da jeg rev noen ganger. Det verste er som du sier den 90 graders svingen man starter i.

Så mengdetrening og helst litt kjøring på egenhånd (øvekjøring) er rett og slett gull verdt. Ta noen mål på hvor langt fra hverandre disse kjeglene står og gjenskap situasjonen et sted der BARE du kan holde på. På lukket område tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om du holder på alene heller. Legg ut noen steiner/kvister og prøv deg litt frem.

Balanse kan ikke læres men innøves. Dog hjelper balanse svært lite hvis man ikek bruker blikket riktig. Det blir litt som med bil. Når man ligger på E6 i 120km/t så kikker man jo ikke rett i asfalten :)

Kan jeg spørre hvilken sykkel de ter du bruker på trafikkskolen?
Grunnen til at jeg spør er fordi det mest sannsynlig også er denne sykkelen du skal ta oppkjøringen med og da mener jeg det er svært viktig at denne sykkelen er tillpasset nettopp deg. Sitter du anstrengt eller ikke godt på sykkelen blir også resultatene der etter.

Jeg har også hørt om noen som har kjørt Honda Shadow på kjøreskolen og hvis det er en slik type sykkel du kjører så bytt kjøreskole eller sykkel med en gang. Veldig flott sykkel dette, men den er alt for stor og bred til at den vil gjøre balansetesten til en lett oppgave. Personlig synes jeg det er lettere å krypkjøre samt holde balansen med en sykkel ala Hornet 600 kontra min egen V-star 1300. MIN sykkel går vel nesten ikke mellom kjeglene en gang...

Så spør på forumet her om noen vil øvekjøre med deg. Det har jeg gjort og plutselig var det en hyggelig fyr (TomB) som stilte opp. Jeg har også faktisk to naboer som har hjulpet meg også.

Så jeg kan ikke få sagt det godt nok. Mengdetrening er viktig! Kjør kjør kjør kjør, og når du er sliten, så kjører du litt til. Ikke kjør rett frem på en vei, men kjør i svinger, inn på parkeringsplasser og ikke minst, kjør midt i rushtrafikken, gjerne i Oslo hvis mulig. Da får du øvet på krypkjøringen din! :-)å

Finnes det en lukket bane i nærheten av deg, det være seg en grusplass, gammel fotballbane, forlatt parkeringsplass etc. så kjør dit (hvis det ikke er for langt) og hold på der noen timer. Man trenger på død og liv ikke ha med seg en motorsyklist som har hatt lappen i 5 sammenhengende år for å kjøre rundt på en forlatt parkeringsplass. Avhengig av hvor du bor dette, men bor du landlig til som meg så har du den muligheten.

For å oppsummere så er det nettopp øvekjøringen min (mengdetreningen) og kanskje sikkerhetskurset på bane/landeveiskjøring som har gitt meg den største erfaringen. De kjøretimene jeg har hatt på trafikkskolen føler jeg mer har "holdt meg varm". Har jo hatt lappen i 20 år, så trafikkreglene og generell erfaring ellers har jeg jo.

De få timene du tar på trafikkskolen er IKKE nok (etter min mening) til å bli god på balansetesten og spesielt ikke hvis sykkelen ikke passer deg.

Nå kjenner ikke jeg til sensorene der du holder på, men sensorene på Hafslund Trafikksenter i Sarpsborg har fått mye skryt og sensoren jeg hadde på oppkjøringen i kjøregården var ekstremt hyggelig. Dette gjorde at jeg slappet mere av. Jeg var liksom litt "kompis" med sensoren. Når dem tar på seg sorte solbriller, dytter opp snusen og drar frem blokka så får man en litt annen oppfatning og får et inntrykk av at dem leser hver eneste bevegslese du tar på sykkelen og da blir man nervøs. Mange skjønner ikke at det å få lappen er en meget stor opplevelse for mange. På den annen side er det veldig dyrt. 2.260,- tror jeg det koster for en oppkjøring og i tillegg er det sperrefrist på 1mnd. hvis man stryker. Å da ryker kanskje sjansen for mange å ta lappen dette året.

-------------------

Helt til slutt vil jeg bare påpeke en ting som man sikkert ikke får inntrykk av når man leser det jeg skriver over:
Jeg er også pissnervøs og jeg går for tiden rundt med sommerfugler i magan 24/7 siden je ghar oppkjøring ganske snart. Er det noe som ødelegger for meg så er det ikke mine opplærte kjøreegenskaper for jeg føler meg veldig trygg på skolesykkelen og på egen sykkel. Men når en sensor skal vurdere meg så blir jeg litt mer på tå hev og det kan rett og slett bli så mye av det gode at jeg stryker grunnet nervøsitet og med den følgen at jeg gjør noen teite feil jeg aldri pleier å gjøre. Helt typisk meg egentlig... :-)

Så jeg kommer til å forklare sensor nettopp dette før vi kjører. Jeg kommer til å si at jeg i utgangspunktet føler meg trygg på meg selv og sykkelen og at dette skal gå bra, men samtidig såp er jeg en mester i å drite meg ut når jeg blir nervøs. Dette hjelper jo svært lite angående sluttresultatet, men man får vert ærlig ovenfor sensor og kanskje ser han/hun på deg som mer jordnær og troverdig. Men å få en god tone med sensor er veldig viktig for meg vertfall. Rett og slett en litt avslappet greie.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Myst »

@norse900: Prøver helst å ikke glo på dem, ser enten på skrå av retningen min eller vinkelrett ifht sykkelen. Vet selv at de er der og ikke går noen veier. :P :p

@Bjerknez: Det var et langt innlegg, setter pris på konstruktiv kritikk. Skal prøve å svare i rekkefølge.

Er jo slik livet fungerer. For å bli god på noe, må man bare øve, øve, øve. Helt enig at det man gjør på kjøretimene har lite virkning, kan nesten tenkes at de er mest veiledende og gir pekepinn på det man bør øve på egenhånd. Den mest alvorlige bemerkningen læreren hadde på mandag var at jeg var for forsiktig og ydmyk i trafikken og han måtte koordinere litt ekstra i par anledninger. Jeg måtte bli mer selvstendig og skape bedre flyt. Er der mengdetreningen kommer inn. Med økt selvtillit fikk jeg allerede en god start i går.

Jeg kjører en BMW F800R. Blitt vant til den og behersker den meget bra på sånn generell basis. Er også den jeg skal kjøre opp med. Oppkjøringen her koster 2200,-, regner med det er inklusiv leie av sykkel.

Her jeg bor er det ikke mange muligheter dessverre, men skal ta en tur med bilen om kvelden og se om det er noen åpne "lukkede" plasser jeg kan dra til. Bor heldigvis i en litt "lukket" boliglag, så er små sjanser for å møte politiet i disse gatene. Særlig om kveldene blir det ganske rolig med trafikk, og tenker det hender at noen tar seg en "kjøretur" her. Jeg skal opprette en egen tråd om øvelseskjøring etterpå.

Det er jo helt naturlig å være på tå hev når man skal gjøre noe viktig under andre omstendigheter, selv om man har gjort det ørten ganger før. Blir en annen atmosfære, men som du sier, kan hjelpe å bli litt kjent med sensor og ta en løs prat i starten. Den slalomen er jo den verste uansett, klarer man den noenlunde bra, går resten også ganske bra til slutt. Er ikke mye bekymret for trafikkdelen heller, nå har vi allerede kjørt en del steder og begynner å kjenne veiene litt. Bør nok ta meg noen kveldsturer for å bli ekstra godt kjent og bemerke meg steder der jeg må være ekstra varsom.
Kommer og går..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av ojda »

Lite tips er parkeringsplassen på Ikea etter stengetid.
Men du skal jo ned dit også da :-k
Ps: Ikke kjør ulovlig der, ofte politi innom =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Bjerknez »

Må man kjøre noen hundre meter for å komme til et avstengt område man kan trene litt på og man bor et sted politiet ikke patruljerer daglig så går det nok bra. Skulle i verste fall politiet komme innom så tror jeg nok du slipper med advarselen.

Ikke tenk så mye på det.

men ikke fall for fristelsen og ta en ekstra runde på vei hjem når du blir varm i trøya. Disse rundene kan bli svææært lange til slutt :lol

Jeg er så absolutt ingen regelrytter og jeg sier "alt med måte". For noen er sunn fornuft og følge regler til punkt å prikke HELE tiden, jeg har nok en litt mer nonchalant holdning på det punktet. Men bor man midt i en storby elelr by generelt så ville jeg ikke gjort dette. De som kjører uten lappen i stor grad er vel ikke akkurat dem som faktisk vurderer og ta lappen vil jeg tro.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av spidair »

Kjørte krypkjøring perfekt på alle kjøretimene, når jeg kjørte opp trodde sikkert han BT fyren at jeg trodde jeg skulle samle på dem eller noe slikt, for jeg tror jeg misset på en eller to kjegler på det andre runnet mitt, resten hadde jeg kjørt over eller veltet... mens jeg satt og sa faan i et kjør... :) (Det første gikk bra og det er det beste runnet som teller, gudskjelov... ) I etterpå klokskapens navn skjønner jeg jo at jeg brukte blikket feil... Når jeg var borti den første så senket jeg blikket et øyeblikk for å lokalisere den neste og så ballet det på seg....

Merker jo i dag, vel to uker etter at jeg tok lappen, at krypkjøringen går helt fint så lenge jeg holder blikket langt frem... Som når jeg kjører langsomt bak en bil mot rødt lys eller mot rundkjøringer med biler foran meg, så er det veldig skjeldent jeg må nedi meg benet, fordi jeg ser "igjennom" bilene foran meg på et punkt lengt fremme og er bevistt på å heve blikket. Samme i sving, begynner jeg å lure på hva som finnes i grøfta merker jeg utrolig fort at jeg er på vei dit for å sjekke med kropp og sykkel også, og har vært flink til å rette blikket dit det skal være, nemlig der jeg aller helt vil være om tre sekunder... Heves blikket for mye er det feil også, men det er en justerings sak du vil oppleve underveis...

Alt det andre på banen hos BT gikk veldig greit, det regnet den dagen jeg kjørte opp så den hinder kjøringen ble litt lettere ved at den ytterste kjeglen ble flyttet litt inn, men begge gangene klarte jeg det i femti pluss... Samme med oppbremsingen...

Det jeg holdt på å stryke på var at jeg la meg inn i en luke som var forliten etter å ha passert et vogntog på motorveien... Men siden jeg ikke syntes det passet å smelle ivei over 100 km/t med BT fyren i ræva (han kjørte egen sykkel) og det var biler bak oss som ville forbi så tok jeg sjansen.,.. Litt dumt, da jeg bare kunne holdt til venstre og driti i bilene bak, men han BT fyren antok at jeg hadde kontroll på de bilene foran den jeg kjørte for nærme inn bak (noe han faktisk hadde helt rett i, da det var breemselysene deres jeg også satt å holdt øye med... Hadde faktisk peil den BT fyren, det må jeg innrømme!) og siden jeg omgående lagde en lovelig luke strøk han meg ikke... Han var bare et hårstrå unna sa han, men han følte at jeg faktisk hadde kontroll på situasjonen og lot det veie tyngre enn det direkte ulovelige i den situasjonen...

Og les den tekniske kontroll "bibelen" du fikk på kjøreskolen, tror BT legger stor vekt på at du kan ihvertfall såpass om motorsykkelen at du vet når ting er slitt og slikt, samt hva du skal skjekke i den daglige kontrollen... Jeg glemte såklart å sjekke kjedet jeg, men kom på det etter at lys og brems var sjekket og fikk derfor godkjent på det... Men pokker så lett å glemme når man er litt på tå hev og smånervøs skal jeg si deg... :)

Og kjør gjerne noen streker under farts grensen... Så har du litt å gå på... Fikk påpakk for å ha kjørt noen sekunder for fort i seksti sonen da jeg ble litt for opptatt av et vogntog som vinglet foran meg og det er bedre med for lite enn for mye... :)

Klarte også å kjøre forbi avkjøringen til Lier fra Asker (Kjører jo aldri av der jeg.,, ,trodde det var en avkjøring etter bensin den stasjonen jeg.....) og BT fyren holdt på å le seg ihjel da vi måtte kjøre helt til Drammen for å snu, for det gjorde jo oppkjøringen lengre!! Var egentlig en skikkelig grei og real fyr han BT fyren og håper du kan få en i samme kaliber, som faktisk bruker erfaring og ser på hvordan du løser ting isteden for kun å se i boka... Hadde strøket glatt på den trange luke kjøringen min hvis jeg hadde fått en fra BT som fulgte boka...

Har foresten passert fire hundre mil på sykkelen på to uker fant jeg ut i går, så ingen skal komme å si at jeg ikke bruker sertifikatet jeg nettopp har tatt :)

Og lykke til!! Dette klarer du!! :)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Myst »

@Bjerknez: Advarsel tviler jeg på, blir man tatt uten lappen, så blir man tatt uten lappen. Da blir det inndragning og sperring på x antall måneder. Bare for å få sagt det, jeg er også sterkt imot alt som er ulovlig og på ingen måte oppfordrer noen til å bryte lover og regler, uansett hvor høy fristelsen er. Derimot gjøres alt på egen risiko og ansvar. Jeg skulle også helst ikke rørt sykkelen før lappen er i boks, men situasjonen akkurat nå tatt i betraktning gjør at jeg trenger å tøye noen grenser litt, og så klart med måte at jeg ikke setter meg selv eller andre i fare eller forhindring. Jeg må uansett gjøre meg godt kjent med sykkelen min først, og til det har jeg tenkt å bruke plassen foran garasjene. Bare noen kjappe turer opp og ned vil hjelpe en del.

@spidair: Du har vært heldig og fått en kompetent sensor. Hvor var det du kjørte opp igjen? Med min flaks pleier jeg å få en grinebiter på første forsøk, men heldigvis kommer det sikkert til å bli lite trafikk når vi skal ut og kjøre. Noen sensorer er greie slik at de "godkjenner" noen feil på kjøregården hvis trafikkjøringen er hakket bedre.

Har ikke fått noen "bibel" på sikkerhetskontrollen, men har to lærebøker som jeg må lese gjennom på nytt, pluss noen guider jeg fant på nettet. Noen tenker sikkert at det holder å pugge spørsmålskortene, men der står det kun stikkord.

Farten er situasjonsavhengig, men prøver som oftest å ligge opp til fartsgrensen. Dessverre følger noen av uvanene fra bilkjøringen med, men det kan kompenseres med langt blikk og våkenhet.

Takk takk. Blir masse kjøring neste uke, og det kan bare bli bedre. Har en ganske sterk tru nå. :thumleft
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Bjerknez »

Myst skrev:@Bjerknez: Advarsel tviler jeg på, blir man tatt uten lappen, så blir man tatt uten lappen. Da blir det inndragning og sperring på x antall måneder. Bare for å få sagt det, jeg er også sterkt imot alt som er ulovlig og på ingen måte oppfordrer noen til å bryte lover og regler, uansett hvor høy fristelsen er. Derimot gjøres alt på egen risiko og ansvar. Jeg skulle også helst ikke rørt sykkelen før lappen er i boks, men situasjonen akkurat nå tatt i betraktning gjør at jeg trenger å tøye noen grenser litt, og så klart med måte at jeg ikke setter meg selv eller andre i fare eller forhindring. Jeg må uansett gjøre meg godt kjent med sykkelen min først, og til det har jeg tenkt å bruke plassen foran garasjene. Bare noen kjappe turer opp og ned vil hjelpe en del.

@spidair: Du har vært heldig og fått en kompetent sensor. Hvor var det du kjørte opp igjen? Med min flaks pleier jeg å få en grinebiter på første forsøk, men heldigvis kommer det sikkert til å bli lite trafikk når vi skal ut og kjøre. Noen sensorer er greie slik at de "godkjenner" noen feil på kjøregården hvis trafikkjøringen er hakket bedre.

Har ikke fått noen "bibel" på sikkerhetskontrollen, men har to lærebøker som jeg må lese gjennom på nytt, pluss noen guider jeg fant på nettet. Noen tenker sikkert at det holder å pugge spørsmålskortene, men der står det kun stikkord.

Farten er situasjonsavhengig, men prøver som oftest å ligge opp til fartsgrensen. Dessverre følger noen av uvanene fra bilkjøringen med, men det kan kompenseres med langt blikk og våkenhet.

Takk takk. Blir masse kjøring neste uke, og det kan bare bli bedre. Har en ganske sterk tru nå. :thumleft
Om man blir tatt eller ikke og hva straffeutmålingen evt. skulel vise blir jo bare synsing, så den kan vi legge død tror jeg :thumleft

Men noen "kjappe turer opp og ned" er jeg skeptisk til. Kan hende du ikke mente det bokstavlig så klart (noe jeg annser som mest trolig) men prøv balansekunnskapen litt ved å legge ut noen veldig små steiner. legg dem gjerne trangere enn det avstanden mellom kjeglene i kjøregården er for å utfordre deg selv litt.

jeg glemte å si i sted at til meg så sa sensor at dem så på helheten etter at alle øvelsene i kjøregården var gjort. Om man river en eller to kjegler bør ikke bety stryk. man kan fint gjennomføre øvelsen og bestå ved å rive ett par kjegler. Så sant man da dulter borti dem og ikke kjører rett over dem og drar dem med seg bortover asfalten. En liten touch gjør ingen ting, i følge min sensor.

De andre øvelsene i kjøregården synes jeg bare var morsomme. Spesielt unnamanøveren. Den kunne jeg klart mye fortere enn hastigheten som var minimumskravet, men jeg valgte å safe. Typisk å drite seg ut når det først gjelder er det ikke det da? :lol

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av spidair »

Kjørte opp i Drammen, BT's trafikk stasjon ute ved Jensvoll i Lier.. :) Har også hatt bare grinebitere som sensorer før, pluss ei kjerring med inntørka eggledere og skutt høne tror jeg, makan til surt menneske skal du lete lenge etter... :evil

Kjøre lærereen min sa at de (trafikk skolene) hadde strammet opp sensorene for noen år siden. De (sensorene) ble bedt om å være mer konsekvente og ikke vingle så jævelig i bestemmelsene fra elev til elev, noe de var veldig kjent for en stund, der oppkjøringen mer minnet om bingo enn hva man hadde av faktiske ferdigheter, og de har skjerpet seg etter det og godt er det.

Så tvi tvi! Blikk, blikk og blikk igjen... Husk blikket! Og pass på hvor du fester blikket! Nevnte jeg at blikket er viktig... :) He he..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev:Kjørte opp i Drammen, BT's trafikk stasjon ute ved Jensvoll i Lier.. :) Har også hatt bare grinebitere som sensorer før, pluss ei kjerring med inntørka eggledere og skutt høne tror jeg, makan til surt menneske skal du lete lenge etter... :evil

Kjøre lærereen min sa at de (trafikk skolene) hadde strammet opp sensorene for noen år siden. De (sensorene) ble bedt om å være mer konsekvente og ikke vingle så jævelig i bestemmelsene fra elev til elev, noe de var veldig kjent for en stund, der oppkjøringen mer minnet om bingo enn hva man hadde av faktiske ferdigheter, og de har skjerpet seg etter det og godt er det.

Så tvi tvi! Blikk, blikk og blikk igjen... Husk blikket! Og pass på hvor du fester blikket! Nevnte jeg at blikket er viktig... :) He he..
Blikket er vel også no man bør tenke på? :lol

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Myst »

"kjappe turer opp og ned" gjaldt bare for å bli kjent med sykkelen. Friksjonsonen varierer fra sykkel til sykkel og nå som jeg er vant til BMWen, må jeg være forsiktig med FZen så jeg ikke dundrer av gårde og inn i andres garasjedører. :knegg

Ellers er det plass til balanseøvelser også, må bare finne eller kjøpe noe smågreier jeg kan bruke, er ikke akkurat noe steinhaug der som jeg kan plukke steiner fra og tenker også eierne av garasjene setter pris at jeg bruker ting som kan lett kjøres over.

Gleder meg også til de øvelsene. Unnamanøveren tar jeg nok etter boka på første forsøk og går det greit, kan man ta en "stunt" på andre forsøk. Såfremt jeg får andre forsøket og jeg allerede har trent på "stuntet".

Ja, ok, virker som trafikkstasjonene utenfor storbyene har mer hyggelige folk. Skjønner at Oslo-rushet og -stresset skaper litt dårlig humør når man har et titalls oppkjøringer om dagen. Ikke mye å gjøre enn å møte dem med smil og glede og håpe det smitter over.
Kommer og går..

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av spidair »

Myst skrev:Ja, ok, virker som trafikkstasjonene utenfor storbyene har mer hyggelige folk. Skjønner at Oslo-rushet og -stresset skaper litt dårlig humør når man har et titalls oppkjøringer om dagen. Ikke mye å gjøre enn å møte dem med smil og glede og håpe det smitter over.
Nå er Drammen landets sjette største by da, så noen småby er det vel ikke snakk om :) ... Som sagt så var de mannevonde der også, men dette er nå mer eller mindre rettet opp i virker det som... Har pratet med en del folk som har tatt lappen nylig og alle sier det samme, at variasjonene er MYE mindre nå enn før kjøreskolene krevde at sensorene skjerpet seg... Så får vi se om det holder...

Er jo ufattelig vanskelig å lage noe som passer for alle såklart, og bedømme alle etter det, i og med at du har så mange variabler, men en nogenlunde standard burde det være syntes jeg... Og BT fyren forsøkte faktisk å småprate litt med meg for å ta vekk de verste nervene... (Jeg var ikke spesielt nervøs, bare litt for oppsatt på å komme igjennom det hele liksom...) Han som kjørte opp etter meg virket mye mer nervøs og jeg stoppet opp og ga ham noen "råd" før jeg dro derfra og hjem... Et av dem var å slappe helt av... :) Hva enn du gjør, ikke stress!! Du blir ikke fortere ferdig av den grunn, tvert i mot... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - landevei neste. :)

Legg inn av Bjerknez »

Du kan trøste deg med (i følge det jeg mener selv vertfall) at kjøregårdsprøven er den værste delen. Så har du klart denne så er det kun "vanlig" oppkjøring igjen (langs veien)

Grunnen til at jeg mener dette er at langs veien har man mulighet til å "hente seg inn" på en bedre måte med tanke på små bommerter man gjør, ved å "imponere" andre steder etc. En liten bommert i kjøregården kan være nok til at du stryker, men en eller flere små bommerter i trafikken bør ikke gjøre så du stryker totalt sett.

Men selv om jeg ikke har hatt siste oppkjøring ennå, så er det jo en kjent greie at hvis man ikke overholder vikeplikten, kjører på rødt, krasjer/velter så er dette stryk asap. Kjører du på rødt eller en bil må stoppe for deg fordi du ikke overholdt vikeplikten, så vil nok bare sensor si at du kan kjøre tilbake til kjøreskolen. Hvis ikke han sier det, så legg frem forslaget selv. Ingen vits i å kjøre rundt når du allikevel har strøket. Da er motivasjonen lik null og kanskje er man litt nervøs i tillegg, og med sensoren bak oppå der igjen, så skal det mye til for at det ikke skjer flere uhell.

Men... dette var mye negativt, hehe.

Jeg er selv i skrivende stund middels nervøs selv om det er mange dager igjen, og når jeg står der forran skolesykkelen før oppkjøringen så er det nok mange ting som farer gjennom hodet mitt. Min største frykt er at jeg får en drittsekk til sensor. En god tone med sensor er alfa omega for meg.

Svar