Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev:Funker ikke walkie talkie dårlig "utenfor" hjelmen da?? Skjønner at det bare er for loveligheta da , men det skal jo gå an å kommunisere da...

Ellers kan du jo gjøre som en jeg kjenner gjorde, kjøre rundt ALENE med to veis kommunikasjon (tilsynelatende) og gul refleksvest med L på ryggen... Da han ble stoppet av politiet (fordi det åpenbart manglet en i det øvelses kjøre bildet liksom..) spilte han mega forskrekket over at "følget" var søkk borte og bæljet og skrek inn i kommunikasjons utstyret, slo litt på det da ingen svarte og bæljet enda mer i utstyret uten å få et eneste kvekk til svar, av naturlige årsaker..., før han med krokodille tårer i øynene, bekymret mine og gråtekvalt røst proklamerte at "følget" tydeligvis hadde stoppet, kanskje for å tisse, et sted utenfor dekning eller hadde forulykket og nå lå død og kald i grøfta...

Jeg vet ikke om politiet faktisk bet på historien (de MÅ jo ha hørt den før...) eller om de rett og slett bare lot ham kjøre fordi de ville bort i tjenestebilen og le seg ihjel av idioten de nettopp hadde stoppet, men de foretok seg ihvertfall ingenting.... Er jo verdt et forsøk... :)

De fleste politipersoner "belønner" friske fraspark bare de er orginale nok.. he he. Som da en kompis av meg ble stoppet på moped med falske skilter i ungdommen.. Faren hans hadde laget de skiltene til ham og for meg så de kliss ekte ut inntil lensmann, med et bredt flir og dårlig skjult morskap, påpekte at syvtall på norske skilt ikke har strek over seg midt på 7 tallet... :)

Eller da jeg for noen år siden ble vinket inn i en alko kontroll og politimannen, etter et kjapt blikk inn i bilen der min onkels himkok apparat lå strødd utover i setene, kjekt vinket meg videre med ordene "Du kan jo ikke være full, for du har jo ikke fått rigget deg opp enda engang!".... Enkelte politipersoner er bare herlige, de som ikke er det er ikke så herlige... he he
Walki talkien hadde en rekkevidde på 8km (luftlinje) og den funket helt OK. Dog aktiveres denne med lyd og bråker sykkelen mye og eller vindsusen blir høy så slår den inn. Dette kan justeres i menyene på walki talkien, men jeg brydde meg ikke så veldig om akkurat dette. Den hang stort sett bare der i tillfelel kontroll.

Mobiltelefonen kan jo fint brukes hvis man liker konstant komunikasjon under hele turen (krever at det er dekning og strøm på batteriet så klart). Ikke koster det stort heller. Handsfree følger jo med de fleste telefoner i dag også.

Disse Scala Rider og andre dyre løsninger fungerer på den samme måten som en mobiltelefon ved at man hat toveis kontakt hele tiden. Det vil si at man kan snakke i munnen på hverandre. Det kan man ikek med en walkie talkie for der må man snakke en og en. De dyre intercom løsningene kan også utvides til flere enheter samt kobles til telefonen etc. Dem har også innebygget radio og mange av dem er talestyrte slik at du kan anrope en kompis ved å si navnet hans etc.

Men til øvekjøring trenger man ikke noe slikt fancy utstyr. Bruk mobiltelefonen, og gjerne en med god batterikapasitet hvis dere skal langt på tur. Kjøp evt. en billig mobil til 1,- uten fancy duppeditter. Disse har også langt bedre batterikapasitet enn dagens smart telefoner som suger mer strøm en bordelldama suger ....... :lol

Når det gjelder det å kjøre alene i forsøk på og "lure" politiet så er nok det en meget dårlig ide. Men jeg anntok at det var en god posjon ironi i det du skrev, hehe.

EDIT:
Siden du spurte om walki talkien måtte brukes på utsiden av hjelmen så glemte jeg å skrive at det fulgte med øreplugg med mikrofon på ledningen og denne dytter man jo bare inn i hjelmen mens mikrofonen legger man et egnet sted.

Eneste grunnen til at jeg missliker mobiltelefonen her er fordi det er kontakt mellom meg og ledager HELE tiden. jeg liker nå og nynne litt, samt si noen gloser til meg selv som ikke helt passer offentligheten etc. kanskje jeg også begynner å nynne på "Rosa Helicopter" som jo var en landplage for noen år siden :lol

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev:
Når det gjelder det å kjøre alene i forsøk på og "lure" politiet så er nok det en meget dårlig ide. Men jeg anntok at det var en god posjon ironi i det du skrev, hehe.
Skrevet ironisk, historien er, dessverre, sann... Fyren ble tatt den tredje gangen de stoppet ham, da slapp han ikke unna lenger... :)

Politiet er IKKE dumme, hvis noen skulle tro det... :) Og lensmenn kjenner som regel alle de dirty triksa en måtte finne på ute på bygda (Les Hokksund..). Jeg kjørte jo alene jeg for det meste, (til og med frem og tilbake på jobb en morgen bilen ikke ville gå og jeg MÅTTE på jobb...) men for ikke å trekke oppmerksomheten på min ringe person fra gutta i svart gjorde jeg det uten refleksvest og com utstyr... Og prøvde å legge an en avslappet kjørestil som jeg håpet sladret om mange år på to hjul... Og holdt meg såklart til mindre sideveier og slikt, (der man er mer på utkikk etter himkok industri enn folk som øvelseskjører uten lappen...) men dette går nok ikke i Oslo... Er litt flere gutter i svart der enn her i lille Hokksund... :) Men nå kan de gjerne stoppe meg, men når sant skal sies har jeg ikke sett fjøra av en eneste polis i løpet av de 500 milene jeg har kjørt på disse tre ukene etter at jeg tok lappen, så sjansen for faktisk å bli tatt for ulovlig øvelses kjøring her i distriktet er nære innpå null... Det eneste politi relaterte jeg har hørt om her i distriktet er en sivil UP bil som tar folk som har litt tung høyrefot på E134 mellom Drammen og Kongsberg... And that's it! Biltilsynet har hatt en del kontroller da, men da på skilt og årsavgift...

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev: EDIT:
Siden du spurte om walki talkien måtte brukes på utsiden av hjelmen så glemte jeg å skrive at det fulgte med øreplugg med mikrofon på ledningen og denne dytter man jo bare inn i hjelmen mens mikrofonen legger man et egnet sted.

Eneste grunnen til at jeg missliker mobiltelefonen her er fordi det er kontakt mellom meg og ledager HELE tiden. jeg liker nå og nynne litt, samt si noen gloser til meg selv som ikke helt passer offentligheten etc. kanskje jeg også begynner å nynne på "Rosa Helicopter" som jo var en landplage for noen år siden :lol
Aha, ja da er den jo brått mer hørbar... når man får den rett i øret..

Ja, har også den plagsomme vanen å snakke med meg selv noen ganger... Småkommentarer av bilister, veldreide kvinne rumper og breiale vogntog sjåfører langs veien, samt et eller annet rif man plutselig kommer på... Sitter sånn i bilen også, men den er i det minste lydtett... Det verste med å snakke til seg selv er at man ikke alltid hører etter og derfor må gjenta det man sa... liksom... Sikkert bare alder :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

Politiet vet nok de fleste triksene ja, og er det noen grunn til at du slipper så er det ikek for at dem ikek vet bedre, men for at historien din i seg selv kvalifiserer til en "premie" i form av mindre eller mull straff.

Dog tror jeg dette hører med til sjeldenhetene.

har selv kjørt noen ytterst få mil alene ("øvelseskjørt") men da ute på bygda her jeg bor. Nesten ikke trafikk i det hele tatt og politiet har aldri noen gang hatt en kontroll her så lenge jeg kan huske og jeg har bodd på samme sted mer eller mindre i 30 år. Alle kjenenr alle her ute og skjer det noe, så er det alltid en man kjenenr med traktor/scooter/gravemaskin/kassebil/tilhenger etc. som kommer å hjelper til.

Men jeg er ikke en person som liker å bryte regler og jeg kjørte ikke rundt med 100% god samvittighet, men sannheten er at det har hjulpet meg mye med tanke på kjøreferdigheter. Det gjenspeilet seg også på kjøreskolen og på oppkjøring. Så jeg ser det litt slik at den lilel faren jeg evt. utgorde ved å kjøre noen mil alene før jeg fikk lappen tok jeg igjen ved at jeg ble en tryggere MC'er etter lappen var i boks. Sikkert en dårlig unskyldning uansett, men i mitt hode med tanke på MITT tillfelle synes jeg ikke dette var så dramatisk.

Dog kjørte jeg ALDRI utenfor bygda alene.

Å kjøre rundt i Drammen sentrum etc. uten førerkort på MC hadde nok aldri jeg hatt nerver til, men vi er jo forskjellige alle sammen. Bare kjør pent og innse at man er fersk så går det stort sett bra. Det er når man begynner å "teste ut" det ofte går galt.... tror jeg...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev:
Bjerknez skrev: EDIT:
Siden du spurte om walki talkien måtte brukes på utsiden av hjelmen så glemte jeg å skrive at det fulgte med øreplugg med mikrofon på ledningen og denne dytter man jo bare inn i hjelmen mens mikrofonen legger man et egnet sted.

Eneste grunnen til at jeg missliker mobiltelefonen her er fordi det er kontakt mellom meg og ledager HELE tiden. jeg liker nå og nynne litt, samt si noen gloser til meg selv som ikke helt passer offentligheten etc. kanskje jeg også begynner å nynne på "Rosa Helicopter" som jo var en landplage for noen år siden :lol
Aha, ja da er den jo brått mer hørbar... når man får den rett i øret..

Ja, har også den plagsomme vanen å snakke med meg selv noen ganger... Småkommentarer av bilister, veldreide kvinne rumper og breiale vogntog sjåfører langs veien, samt et eller annet rif man plutselig kommer på... Sitter sånn i bilen også, men den er i det minste lydtett... Det verste med å snakke til seg selv er at man ikke alltid hører etter og derfor må gjenta det man sa... liksom... Sikkert bare alder :)
Er deilig å være litt bedreviter når man snakker inni hjelmen bak et sotet visir. Selv om man vet innerst inne at det kanskje var en selv som gjorde en blemme :prop:

Litt privatliv må man da kunne ha mener nå jeg :lol

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev:Dog kjørte jeg ALDRI utenfor bygda alene....
Helt enig. Og jeg passet alltid på å ligge bittelitt over fartsgrensen, da politiet ofte tar de som kjører i fylla eller uten førerkort på nettopp at de er så rigide på å følge fartsgrensene...
Bjerknez skrev:Å kjøre rundt i Drammen sentrum etc. uten førerkort på MC hadde nok aldri jeg hatt nerver til, men vi er jo forskjellige alle sammen. Bare kjør pent og innse at man er fersk så går det stort sett bra. Det er når man begynner å "teste ut" det ofte går galt.... tror jeg...
Nei, i Drammen turte ikke jeg å kjøre heller, det tålte ikke min samvittighet heller gitt... :)

Som jeg sier til gutta mine (har tre, på 20, 15 og 9...) så er det når man skal "tøffe" seg (og da forsøke å gjøre ting du vanligvis ikke har gjort før!!) det går galt... Har sett minst tre som har dratt på bakhjulet inn i biler, den siste rett i siden på en buss (tenkte tydeligvis ikke på at det faktisk tar litt tid å få forhjulet ned i bakken igjen for deretter å bremse etter å ha dratt på hjulet...) fordi de skulle "tøffe" seg litt. Klarer man å la være den "tøffinga" går det stort sett bra er min erfaring... Hadde disse trent litt på forhånd med å dra sykkelen på bakhjulet ville de visst hvor vanskelig det er å få sykkelen ned igjen fort for så å bremse... Men de overlevde jo og kanskje det verste som skjedde var at stoltheten deres fikk en kraftig knekk de forhåpentligvis lærte noe av... :)

Så jævlig komisk ut da når den ene sykkelen traff forskjermen på bilen og bråstoppet før føreren at sykkelen vippet langsomt bakover ned i asfalten mens sykkelen sto igjen, satt fast i bilen... Skadefryden er stor da bland de som står å ser på... Men dette er en veldig dum måte å lære dette på da...

Fant selv ut at det å dra på rett før en farstdump (det ble seksti rett etter dumpa) ikke var så lurt, for plutselig var forhjulet i været gitt!!!.. Gikk bra, men jeg lærte noe av det uten at noen ble skadet, noe jeg egentlig burde ha visst, men sånn er det jo noen ganger... Prøv og feil og prøv igjen hvis man overlever... :)

SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av SkrufRider »

Da fikk jeg omsider lest igjennom tråden din Myst!
Synd jeg ikke fikk med meg denne tidligere, da jeg var i akkurat samme situasjon selv for litt siden.

Først vil jeg gratulere deg med ny sykkel! Du får det sikkert mye morro på den.

Skulle ønske jeg kunne hjulpet deg med å få lappen i boks, men det blir kun opp til deg!
Ta deg en pust i bakken og prioriter jobb/familie en stund så kanskje situasjonen blir bedre for deg senere.

Ser frem til flere oppdateringer fremover.

Ta kontakt hvis du har lyst til å kjøre en tur :)
Honda CB500F 2013

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Myst »

Takk du. :) Har ikke lest ALLE 16 sidene vel? Var ikke mye spennende prat i begynnelsen og etterhvert ble det mest oppsummeringer fra kjøretimene. Er nå disse siste 3 ukene det har begynt å skje ting.

Vet ikke om det blir så mange oppdateringer fremover. Bidrar nok mest på generelle diskusjoner.

Alltid hyggelig å bli kjent med andre MC-folk. Begynner å finne andre i lokalmiljøet også. Blir vi mange nok inviterer jeg kanskje på en fredagspils i garasjen min. :P :p (alkoholfritt selvsagt)
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Bjerknez »

Myst skrev:Takk du. :) Har ikke lest ALLE 16 sidene vel? Var ikke mye spennende prat i begynnelsen og etterhvert ble det mest oppsummeringer fra kjøretimene. Er nå disse siste 3 ukene det har begynt å skje ting.

Vet ikke om det blir så mange oppdateringer fremover. Bidrar nok mest på generelle diskusjoner.

Alltid hyggelig å bli kjent med andre MC-folk. Begynner å finne andre i lokalmiljøet også. Blir vi mange nok inviterer jeg kanskje på en fredagspils i garasjen min. :P :p (alkoholfritt selvsagt)
Har du Claustaleren klar så tar jeg meg en tur jeg! :)

Litt skjitprat over en pils er jeg alltid klar for :)

Send meg PM hvis du er interresert, så kan du få nummeret mitt :)
jeg får ikke øvekjørt med deg desverre, men jeg får prøvd sykkelen din! :lol

SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av SkrufRider »

Myst skrev:Takk du. :) Har ikke lest ALLE 16 sidene vel? Var ikke mye spennende prat i begynnelsen og etterhvert ble det mest oppsummeringer fra kjøretimene. Er nå disse siste 3 ukene det har begynt å skje ting.

Vet ikke om det blir så mange oppdateringer fremover. Bidrar nok mest på generelle diskusjoner.

Alltid hyggelig å bli kjent med andre MC-folk. Begynner å finne andre i lokalmiljøet også. Blir vi mange nok inviterer jeg kanskje på en fredagspils i garasjen min. :P :p (alkoholfritt selvsagt)
Jo! :-)å

Interessant lesning :)

Kom evt med oppdatering når du har fått lappen da :)

Oslogutt som meg kommer gjerne innom for en alkoholfri fredagspils :D
Honda CB500F 2013

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av LoneRider »

Må si meg sterkt uenig i de som råder deg til å øvelseskjøre alene uten lappen. Det er en stor risk å ta, og er du uheldig kan det bli en lettvint løsning du vil komme til å angre resten av livet.

Ellers tror jeg du gjør det hele litt vanskeligere enn det trenger å være. Ingen kjører perfekt og feilfritt, iallfall ikke før de har kjørt opp. Lærer og sensor forventer ikke perfeksjon.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av norse900 »

Tror ikke vi trenger bruke for mye tid på å fortelle Myst om øvelseskjøring. Sjekk (og meld dere på) forum-siden som er blitt laget for formålet øvelseskjøring (nedenfor)!!! Genial ide, Myst (og DrGreve). HATTEN AV!!!


http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... t=ledsager" onclick="window.open(this.href);return false; (Øvelseskjørings-tråden || Tilbud og etterspørsel)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Myst »

LoneRider skrev:Må si meg sterkt uenig i de som råder deg til å øvelseskjøre alene uten lappen. Det er en stor risk å ta, og er du uheldig kan det bli en lettvint løsning du vil komme til å angre resten av livet.

Ellers tror jeg du gjør det hele litt vanskeligere enn det trenger å være. Ingen kjører perfekt og feilfritt, iallfall ikke før de har kjørt opp. Lærer og sensor forventer ikke perfeksjon.
Øvelseskjøring generelt er jo en evig diskusjon uansett, tror ikke vi skal gå dypere enn det som er blitt nevnt i tråden allerede. Nå mangler jeg ikke en hjerne og tar alle råd bokstavelig. Er klar over hvilken situasjon jeg er i nå og kjenner til risikoene det medfører. Derfor jeg prøver å gjøre det beste ut av gitte omstendigheter og vurderer muligheter som verken vil sette meg eller andre i fare. En ting er sikkert: skal jeg prøve igjen før jeg drar på ferie om 5 uker, må jeg få kjørt. Om ikke lange turer, så balanse og krypkjøring hvertfall.

Nei, men de krever god forståelse og beherskelse. Jeg trenger mer selvtillit og våkenhet til å kjøre som forventet.

Men alt til sin tid, jeg har nok å drive med for tiden.

Ang. øvelseskjøring-tråden, var vel på tide noe sånt dukket opp. Kan tenke meg at det har blitt tenkt på før, men ingen følte behovet da slik ordnes mest gjennom venner og bekjente, og man ikke stoler på å møte fremmede fra nettet. Men nå er dette forumet relativt lite og seriøs (ca. 2800 medlemmer er heller ikke verst det heller) og har mangfold av svært hyggelige og hjelpevillige folk. Så et slikt tiltak vil nok bli godt tatt i mot, av både eldre og kommende førere.
Kommer og går..

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av evike »

Har sendt deg PM.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - Tatt seg pause

Legg inn av Staven »

Skulle gjerne ha hjulpet deg med øvelseskjøring, men jeg har ikke hatt lappen lenge nok. Skrik ur når du har lappen så kan vi kjøre tur :) lykke til med kjøringen

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Svar