AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 128
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
MC: 2014 Yamaha MT-09 Street Rally
Sted: Gjøvik

Re: AJ Arena... Doffen er endelig tilbake!

Legg inn av VindR » 20 sep 2019, 09:08

Kjempefint sammendrag av årets sesong. Som du sier, så er det forhåpentligvis fortsatt litt igjen av den ;) Godt å høre at sykkelen har oppført seg eksemplarisk, og det høres ut som du har hatt mange fine turer med den i sommer. Jeg regner med du får mange flotte turer til på den, med mindre du hopper rett på Guzzi'n neste sesong da :P
AJ skrev:
19 sep 2019, 23:04
Kunne nevnt mye mer fra årets sesong, men lar det helt til slutt bli med nykomlingen VindR her på forumet som hoppet i det og ble med oss på forumtreffet. Tøft gjort!
Og jeg må si det var en stor glede å være ledsager for ham fra Gullvåg campingen og helt hjem til Landåsbygda på returen fra treffet. Fyren kjørte som en gud!
Jeg må igjen bare si tusen takk for dette! Det var en stor glede å ha deg som ledsager også. At du og TGR kastet dere rundt slik som dere gjorde, det satte jeg (og setter fortsatt) utrolig stor pris på! Jeg tror ikke hvem som helst helt uten videre hadde sagt ja til å ledsage en totalt ukjent person uten førerkort på en så lang tur. Jeg er sikker på at den turen hjalp meg masse i forbindelse med det å ta førerkortet, og det skal dere ha all ære for :clap:
Yamaha MT-09 Street Rally '14
Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 744
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena... Doffen er endelig tilbake!

Legg inn av TGR » 20 sep 2019, 09:34

VindR skrev:
20 sep 2019, 09:08
Jeg må igjen bare si tusen takk for dette! Det var en stor glede å ha deg som ledsager også. At du og TGR kastet dere rundt slik som dere gjorde, det satte jeg (og setter fortsatt) utrolig stor pris på! Jeg tror ikke hvem som helst helt uten videre hadde sagt ja til å ledsage en totalt ukjent person uten førerkort på en så lang tur. Jeg er sikker på at den turen hjalp meg masse i forbindelse med det å ta førerkortet, og det skal dere ha all ære for :clap:
Mc-folk er alt vesentlig et inkluderende folkeslag. I hvert fall har de alltid vært det, slik jeg har opplevd det :thumleft

På en såpass lang tur som dette var, så tar man jo en viss sjanse, fordi at muligheten er ganske stor for at den man skal ledsage ikke har fått basicen på plass. Man kan jo fra tid til annen se mc-førere som knoter seg gjennom enhver sving ved hjelp av tre-fire-fem kursjusteringer, som gir gass på rettstrekkene, men som kjører så sakte gjennom svingene at de nesten velter ... :lol

Men forøvrig var dette en relativt enkel "gut-feeling-decision". Du fremsto som er vettug og sympatisk fyr, voksen, ydmyk og sindig, og med trafikkerfaring :thumleft Hadde du derimot fremstått som en eplekjekk verdensmester, så hadde ikke tilbudet kommet, for å si det enkelt :lol

Men magafølelsen stemte, og i tillegg hadde du jo kjempefin flyt i kjøringa di. Så da ble jo det hele en positiv greie :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Doffen er endelig tilbake!

Legg inn av AJ » 20 sep 2019, 10:20

TGR skrev:
20 sep 2019, 09:34

Men magafølelsen stemte, og i tillegg hadde du jo kjempefin flyt i kjøringa di. Så da ble jo det hele en positiv greie :twothumbs:
Stemmer med mine observasjoner også. Meget god flyt og stødig plassering i kjørefeltet, også mot midtstripa, uredd for møtende trafikk. Litt ruskete i en sving, men ellers meget bra :thumleft .
Så ut som den unge herremannen virkelig storkoste seg der han kjørte :mc2 :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 128
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
MC: 2014 Yamaha MT-09 Street Rally
Sted: Gjøvik

Re: AJ Arena... Doffen er endelig tilbake!

Legg inn av VindR » 20 sep 2019, 11:26

TGR skrev:
20 sep 2019, 09:34
Mc-folk er alt vesentlig et inkluderende folkeslag. I hvert fall har de alltid vært det, slik jeg har opplevd det :thumleft

Men magafølelsen stemte, og i tillegg hadde du jo kjempefin flyt i kjøringa di. Så da ble jo det hele en positiv greie :twothumbs:
Det er det inntrykket jeg har også, at MC-folk generelt er veldig inkluderende og vennlige. Det er bare det at de fleste bare hører om 1%'ene, så noen synes kanskje at folk i MC-klær kan være litt "skumle".

Godt å høre det hele ble en positiv opplevelse. Da er vi to som syntes det :thumleft
AJ skrev:
20 sep 2019, 10:20
Stemmer med mine observasjoner også. Meget god flyt og stødig plassering i kjørefeltet, også mot midtstripa, uredd for møtende trafikk. Litt ruskete i en sving, men ellers meget bra :thumleft .
Så ut som den unge herremannen virkelig storkoste seg der han kjørte :mc2 :) .
Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg egentlig dreiv med i den svingen :lol Men det endte godt, og det har ikke gjentatt seg ;) Og ja, jeg storkoste meg :D

Ble/blir det dagstur på deg i dag forresten? Virker som været nesten oppfordrer til det i dag.
Yamaha MT-09 Street Rally '14
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Doffen er endelig tilbake!

Legg inn av AJ » 20 sep 2019, 11:49

VindR skrev:
20 sep 2019, 11:26
Ble/blir det dagstur på deg i dag forresten? Virker som været nesten oppfordrer til det i dag.
Saler opp på sykkelen straks etter lunsj nå om noen minutter. Vet ikke helt hvor, men antakelig mot Hokksund, Drammen, Lierbakkene og deretter hjem igjen.
Eller kanskje mot Hov...?

Tur blir det uansett :sunny: :prop: !

For seint å sette kursen mot Straandtreffet i Vrådal.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... 2019 langt bedre enn 2018!

Legg inn av AJ » 27 sep 2019, 15:56

Jobbing med litt farting rundt i distriktet her jeg bor i dag.
Valgte sykkelen, nettopp pga. av regnet for å teste ut den nye Aquashell onepiece regndressen, de nye Diadora "Hurricane" kjørestøvlene og det nye visiret med ferdig montert Pinlockvisir til Held hjelmen.

Regndressen synes å leve opp til forventningene. Holdt tett de ca. 3 milene jeg kjørte i regn i dag. Pinlockvisiret funket også som det skal.
Men så er jeg litt mer tvilende til Diadorastøvlene... Kjente at jeg ble litt kald på oversiden av føttene de siste kilometerne i dag. Ikke uvanlig at man kjenner det siden regnvann har en kjølende effekt uten at fuktigheten trenger gjennom.
Da jeg tok av meg støvlene var det faktisk fuktflekker på oversiden av sokken på begge føttene. Ikke bare venstrefoten som man bruker mer enn den høyre under kjøring.
Girhåndteringen med venstrefoten gir jo press på overlæret på støvelen som kan tenkes å gi etter for regnvannet og dermed fuktgjennomtrengning.

Så disse støvlene synes å ikke innfri, tross VeraTEX vanntettmembran... :sk? .
Her tror jeg nok det må til med noe effektivt smøremiddel for å sikre at man holder seg tørr på beina.
Jeg har lest et sted at lanolinbaserte Fluid Film er godt egnet.
Verd et forsøk.

Her bilde etter dagens rundtur:
Regnværstest.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... 2019 langt bedre enn 2018!

Legg inn av AJ » 27 sep 2019, 18:21

Ellers kan jeg tilføye at de nye Mitas Terra Force-R dekkene, som jeg fikk satt på sykkelen tidligere i uka, oppleves som trygge og stabile også der det er mye regnvann i slitasjespor i veibanen. God vanndrenering, kjennes det ut som.

Ingen utfordrende kjørestil i svinger og rundkjøringer i dag, men heller inge overforsiktig kjøring, uten at jeg merket antydning til dekkslipp.
Så jeg er fortsatt strålende fornøyd med Mitasdekkene, de beste jeg har hatt på KTM'en så langt :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 20:30

Her om dagen ble KTM'en min plutselig syk.
På søndag var sykkelen i strålende form og leverte store doser kjøreglede med sin spenstige og kraftfulle vitalitet.
Dagen etter var den helt uten krefter, rett og slett usedvanlig slapp og livløs.

Nå er det slik at KaTieM'en min er utstyrt med sånn helt unødvendig moderne greie som fjernnøkkel og knappestart.
Og det er nettopp dette som åpenbart har blitt "sykt". Dvs. ingen kontakt mellom fjernnøkkel – key fob, på utenlandsk – og startknappen – Race-on button på KTMsk...

Så da var det å starte med feulsøking, da... Første skritt var å bytte batteri i fjernnøkkelen uten at dette hjalp. Dernest sjekke hovedsikring og de øvrige, ikke minst sikringen til TFT displayet. Ingen feil her heller.
Hva med batteriet? Sjekket om det tok i mot lading, noe det gjorde. Sjekket spenningen med voltmeter. Helt innafor iflg. apparaturet.
Skrudde så av batterikabelen på batteriets minuspol, noe jeg hadde lest på nett kunne hjelpe. Men heller ikke dette til noe nytte.
Så da var det av med plusskabelen. Hjalp heller ikke. Av med begge og lot de stå avkoblet en stund. Skrudde de påp igjen i går kveld, kontaktet KTMforhandler og Viking og avtalte avhenting av sykkelen for "legebesøk" i dag.
Viking ble noe forsinket og jeg tenkte jeg, mest for moroskyld, ville sjekke om sykkelen hadde kommet seg fra høstinfluensaen sin i dag tidlig. Så jeg trykket på startknappen og sykkelen fyret med en gang!
Du verden!, tenkte jeg. Så bra og gledet meg til å avbestille Vikingturen.
Men så enkel er ikek verden, dessverre.
Etter flere starter med en overrasket Vikingmann som tilskuer, startet sykkelen flere ganger på rad.
Men plutselig stoppet den.
DA var det fram med fjernnøkkelen godyt plantet mot antenna påp innsiden av kåpa til det glimtet til i TFT displayet og kontaktene med startknappen var gjenopprettet.

Men hvor lenge var Adam i Paradis? Ikke veldig lenge... Etter noen flere oppstarter, gikk KaTieM igjen i sykdomsmodus så det holdt...
Så nå er den på KTMverkstedet og blir utredet. Og jeg håper selvfølgelig at sykdomstilfellet lett kan kureres.

Og når friskmeldingen kommer får jeg vurdere om mitt blandede forhold til KTM 1290 Super Adventure er noe å bygge videre på. Den forrige fungerte upåklagelig, mens denne nye har hatt sine nykker.
Det startet på vårparten i fjor med kraftig oljesvetting, senere småting som liten feil på hovedlykt, knekt passasjerhåndtak og dugging i blinklys, alt byttet på garanti, og det jeg nå opplever som legger en demper på KTM begeistringen. Såpass ærlig må jeg være.
Fjorårets oljesvetting var ikke så kritisk som jeg trodde, men det tok litt vel lang tid før verkstedet fikk medisinert denne sykdommen på en god og riktig måte.

Og nå får vi ser hvordan behandlingen blir denne gangen. Forhåpentligvis finnes det en kjapp kur og frisk hjemreise om ikke lenge...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 143
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av TrondA » 02 okt 2019, 20:59

Uff, dette var kjett. KTM 1290 her omtalt kjenner jeg som noe av det beste som finnes. Men, jeg har hørt historier om avanserte sykler som sliter med ny teknologi. Det finnes forum på nettet som er dedikert alene til kritikk av BMW sine siste modeller med teknisk svikt. Kawasakiversys.com har også lange tråder der de kritiserer siste Versys 1000 SE for trøbbel med display og quickshifter og anbefaler enklere grunnversjonen samtidig i salg. Det tok tid før KTM fikk orden på finish og byggekvalitet. Indiske sykler i lavere prisklasser kan ikke anbefales. Håper og tror dette er en garantisak. Likevel tror jeg veien til Moto Guzzi V85TT ble kortere nå. Enkel teknikk og velprøvde løsninger tross splitter ny modell. Vi bør kanskje holde oss unna «størst og best» fra nå av?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 342
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av dypen » 02 okt 2019, 21:02

God regndress du har skaffet deg, Mitas dekk er helt sikkert bra. Men jeg stusser litt på uttalelsen din om KTM’n ... du bytter ikke ut kjerringa når hun hoster :O Lyst på ny sykkel ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 21:17

dypen skrev:
02 okt 2019, 21:02
God regndress du har skaffet deg, Mitas dekk er helt sikkert bra. Men jeg stusser litt på uttalelsen din om KTM’n ... du bytter ikke ut kjerringa når hun hoster :O Lyst på ny sykkel ;)
Sant nok ;) .
Ei hostekule, kortvarig eller litt mer seiglivet, er strengt tatt ikke nok til å skygge banen.
Men når man er frustrert og med tanke på tidligere sykdomstilfeller så kommer slikt som det jeg skrev til uttrykk...

Når det er nevnt så skal det også sies at 2019 sesongen har vært min beste på lenge med fantastiske turer med en (i utgangspunkt...) fantastisk sykkel.
Men så er det disse plutselige og nærmest uforståelige sykdomstilfellene, da... :sk? .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 113
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av pekle » 02 okt 2019, 21:31

Hadde veldig lignende symptomer på Duc'en i vår. Dukka opp etter en lang tur over ruglete vårasfalt 1. mai, fikk plutselig ikke start etter en bensinstopp. Prøvde som deg alt mulig en times tid, så plutselig fyra den. Så skjedde en en gang eller to til til før den var fin en stund, og tenkte ikke så mye mer over det. Så var det tid for service, og da skjedde det jammen for mekaniker da han skulle prøvekjøre. Viste seg å være kontaktproblemer i startrele, som ble byttet på garanti. Har vært problemfritt etter det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 342
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av dypen » 02 okt 2019, 21:32

Hvorfor ikke, har du lyst, muligheten er der så klem på :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 21:33

TrondA skrev:
02 okt 2019, 20:59
Håper og tror dette er en garantisak. Likevel tror jeg veien til Moto Guzzi V85TT ble kortere nå. Enkel teknikk og velprøvde løsninger tross splitter ny modell. Vi bør kanskje holde oss unna «størst og best» fra nå av?
Satser på det siden jeg ikke har tuklet med dette systemet eller andre ting på sykkelen. Jeg er på ingen måte noen mekaniker eller elektriker som våger meg ut i det ukjente.

Det kan hende veien til Moto Guzzi V85 TT blir kortere, ja... ;). Den lokale Guzziforhandleren med fornøyde kunder landet over, venter bare på å bestille en til meg :knegg .
Men så er det dette med den potente kraften KTM besitter , da...
Den beste sykkelen jeg har hatt i så måte, selvfølgelig, med sin svært potente 1301 kubikk V-twin.

Uansett så vil jeg få noen forhåpentligvis oppklarende og problemløsende svar senest neste uke da KTMverkstedet igjen er fullt bemannet etter høstferien.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29101
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena... Høstsyk 1290

Legg inn av AJ » 02 okt 2019, 21:35

pekle skrev:
02 okt 2019, 21:31
Viste seg å være kontaktproblemer i startrele, som ble byttet på garanti. Har vært problemfritt etter det.
Håper det kan være så enkelt, ja.
Krysser fingrene... :overtro

;)
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester