AJ Arena... Kystriksveien gjennomført - nå klar for sør-vestlandet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 779
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: AJ Arena...

Legg inn av Rune75 » 09 mai 2019, 18:51

Har du hørt noe mer om hydrogenbilen, når den evt blir tilgjengelig ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ » 09 mai 2019, 18:57

Rune75 skrev:
09 mai 2019, 18:51
Har du hørt noe mer om hydrogenbilen, når den evt blir tilgjengelig ?
Ikke hørt noe, nei.
Og der minnet du meg på noe...
Jeg tar kontakt igjen med Hyundai Norge til uka :drg .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 779
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: AJ Arena...

Legg inn av Rune75 » 09 mai 2019, 19:04

AJ skrev:
09 mai 2019, 18:57
Rune75 skrev:
09 mai 2019, 18:51
Har du hørt noe mer om hydrogenbilen, når den evt blir tilgjengelig ?
Ikke hørt noe, nei.
Og der minnet du meg på noe...
Jeg tar kontakt igjen med Hyundai Norge til uka :drg .
Hvis du synes du kan spørre så ville det vært interessant å vite hva som har satt bilen ut av spill så lenge. Er jo ganske relevant for noen som vurderer kjøp om ventetiden på verksted/service /deler er mange uker.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 130
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1050 Adventure + R1
Sted: Skjetten

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen » 09 mai 2019, 19:08

AJ skrev:
08 apr 2019, 17:25
Da er det meste av vinterlagringsbensinen erstattet med ny 95 og biken har fått sin første 'kattevask' for sesongen med nyinnkjøpt Gardena vannfórer :P .
Så får man heller gjøre en semidetailervask straks det blir varmere i været...

Vask1 2019.JPG
Når kun det beste er godt nok for den beste «bike’n», får den ikke 98 oktan 😉😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ » 09 mai 2019, 19:10

Rune75 skrev:
09 mai 2019, 19:04
Hvis du synes du kan spørre så ville det vært interessant å vite hva som har satt bilen ut av spill så lenge. Er jo ganske relevant for noen som vurderer kjøp om ventetiden på verksted/service /deler er mange uker.
Det er selvfølgelig et helt naturlig spørsmål å stille.
Så får man se hva slags svar man får...
Også får man håpe av demobilen de har satt av til nettopp pressefolk fortsatt er tilgjengelig og ikke sendt ut av landet.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ » 09 mai 2019, 19:14

dypen skrev:
09 mai 2019, 19:08
AJ skrev:
08 apr 2019, 17:25
Da er det meste av vinterlagringsbensinen erstattet med ny 95 og biken har fått sin første 'kattevask' for sesongen med nyinnkjøpt Gardena vannfórer :P .
Så får man heller gjøre en semidetailervask straks det blir varmere i været...

Vask1 2019.JPG
Når kun det beste er godt nok for den beste «bike’n», får den ikke 98 oktan 😉😊
Veldig greit og uproblematisk med 95 oktan i det daglige i sesongen og 98, som er en mer "ren" bensin, egner seg best når sykkelen står i ro om vinteren.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 130
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1050 Adventure + R1
Sted: Skjetten

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen » 09 mai 2019, 19:23

Renere vare og mere «bang for the bucks» ... Neida, 95 er kanskje mere prisgunstig på sikt 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1867
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av gsx750_80 » 09 mai 2019, 23:28

dypen skrev:
09 mai 2019, 19:23
Renere vare og mere «bang for the bucks» ... Neida, 95 er kanskje mere prisgunstig på sikt 😊
Energiinnholdet i etanol er vesentlig lavere enn i bensin. Dette bidrar til at iblanding av etanol i drivstoff kan gi høyere forbruk per distanse, enn drivstoff uten etanol. På den annen side er 98 oktan dyrere, så kostnadene per kjørte kilometer på kort sikt, blir antakelig
noe bedre for 95 oktan.
Så er det en lang rekke uheldige virkninger av denne etanolen, for både eldre og nye kjøretøy, som gjør at mange velger 98 framfor 95-oktan.
Jeg var nylig på et foredrag i regi av Amcar, der blant annet etanol i drivstoff ble tatt opp. Hilberg Ove Johansen fortalte om de mange motorproblemene som hadde oppstått hos et titalls bilentusiaster som var på USA-tur, som følge av etanolholdig bensin. Der endte flere opp med å kjøpe bensin til 15 kroner literen, uten etanol, for å slippe det omfattende trøbbelet de fikk i starten, som følge av bruk av etanolholdig drivstoff. Bensin til 15 kroner literen er svindyrt i USA. Det var alstå verdt det for amcar-entusiastene på tur...
I USA har etanolproblematikk vært kjent mye lengre enn her til lands, hvor det knapt har blitt problematisert.
Samme mann fra Amcar, uttaler seg her: http://paaveien.no/2018/03/05/det-etano ... usiastene/
Det er ikke bare eldre kjøretøy som får merke problemene. https://www.cycleworld.com/real-world-l ... -your-tank
De siste årene har vi fått minst 5 % etanol i mye av drivstoffet som selges her til lands. Skulle vært interessant å vite hvor stor andel
av de hyppige bilbrannene man kan lese om nå om dagen, som skyldes etanol som har ødelagt komponenter i drivstoffsystemet.
Det er en kjent sak at etanol kan forårsake motorbranner, i alle fall i land der det er mer bevissthet rundt dette enn det som foreløpig later til å være tilfellet her til lands.
https://autoweek.com/article/car-life/j ... es-ethanol
Selv benytter jeg ikke annet enn Shell V-power, hverken på nye eller gamle (80-talls) MC, så sant det lar seg skaffe.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 652
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: AJ Arena...

Legg inn av Sakkle » 10 mai 2019, 00:05

gsx750_80 skrev:
09 mai 2019, 23:28
så sant det lar seg skaffe.
Ja, det er akkurat det... Mange stasjoner har jo KUN 95 blyfri og diesel.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3234
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: AJ Arena...

Legg inn av Snikendeugle » 10 mai 2019, 08:13

Uten å ha sjekket for mange kilder, så mener jeg mye av poenget med høyere oktan blant annet er for å forhindre "detonation" som følge av at bensinen antennes uten tennpluggens hjelp, men kun basert på høyt trykk (=høy temperatur).
Det er som regel bare relevant for sylindre med spesielt høyt trykk for ytelsens skyld. Det er vel ingen fabrikkproduserte sykler eller biler som behøver dette med mindre grep er gjort for å få et høyere trykk.


Utover det så tror jeg ikke høyere oktan gir noen særlig bedre ytelse, om jeg har forstått det rett.

http://www.leesracing.com/articles/a3.html

"Higher octane does not necessarily mean more power. If a racer's engine is detonating on 92 octane gasoline, using a higher-octane quality fuel is definitely a plus. If your engine is detonation-free on 92 octane gasoline, the benefit of using a higher octane product is limited to the distillation characteristics discussed earlier. "
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 569
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: AJ Arena...

Legg inn av Geiroe » 10 mai 2019, 08:32

Snikendeugle skrev:
10 mai 2019, 08:13
Uten å ha sjekket for mange kilder, så mener jeg mye av poenget med høyere oktan blant annet er for å forhindre "detonation" som følge av at bensinen antennes uten tennpluggens hjelp, men kun basert på høyt trykk (=høy temperatur).
Det er som regel bare relevant for sylindre med spesielt høyt trykk for ytelsens skyld. Det er vel ingen fabrikkproduserte sykler eller biler som behøver dette med mindre grep er gjort for å få et høyere trykk.


Utover det så tror jeg ikke høyere oktan gir noen særlig bedre ytelse, om jeg har forstått det rett.

http://www.leesracing.com/articles/a3.html

"Higher octane does not necessarily mean more power. If a racer's engine is detonating on 92 octane gasoline, using a higher-octane quality fuel is definitely a plus. If your engine is detonation-free on 92 octane gasoline, the benefit of using a higher octane product is limited to the distillation characteristics discussed earlier. "
Motorer med bankesensor, som gjelder de fleste produsert siste 20år, justerer tenninga hele tida til så høy tenning(fortenning) som mulig uten å få tenningsbank. Med høyere oktan, vil man da kunne få høyere tenning uten bank, som igjen vil øke ytelsen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 779
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: AJ Arena...

Legg inn av Rune75 » 10 mai 2019, 10:31

Geiroe skrev:
10 mai 2019, 08:32

Motorer med bankesensor, som gjelder de fleste produsert siste 20år, justerer tenninga hele tida til så høy tenning(fortenning) som mulig uten å få tenningsbank. Med høyere oktan, vil man da kunne få høyere tenning uten bank, som igjen vil øke ytelsen.
I denne tråden forklares oktantallets betydning veldig forståelig. Det er en som skal kjøre drag med sin s1000rr.

https://www.google.com/amp/s/www.s1000r ... ml%3famp=1

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1867
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av gsx750_80 » 10 mai 2019, 10:54

Snikendeugle skrev:
10 mai 2019, 08:13
Uten å ha sjekket for mange kilder, så mener jeg mye av poenget med høyere oktan blant annet er for å forhindre "detonation" som følge av at bensinen antennes uten tennpluggens hjelp, men kun basert på høyt trykk (=høy temperatur).
Det er som regel bare relevant for sylindre med spesielt høyt trykk for ytelsens skyld. Det er vel ingen fabrikkproduserte sykler eller biler som behøver dette med mindre grep er gjort for å få et høyere trykk.


Utover det så tror jeg ikke høyere oktan gir noen særlig bedre ytelse, om jeg har forstått det rett.

http://www.leesracing.com/articles/a3.html

"Higher octane does not necessarily mean more power. If a racer's engine is detonating on 92 octane gasoline, using a higher-octane quality fuel is definitely a plus. If your engine is detonation-free on 92 octane gasoline, the benefit of using a higher octane product is limited to the distillation characteristics discussed earlier. "
Utdrag fra https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og ... sinregning :
"....bioetanol innblandet i bensin gir høyere forbruk og dermed noe høyere kostnad, fordi etanol har lavere energiinnhold enn bensin. Bensinen E5, som enkelte selger i dag har 1,7 prosent lavere energiinnhold, og E10 har 3,5 prosent lavere energiinnhold.
Det betyr at du må tanke litt oftere."

98 oktan fra Shell (og Esso?) er E0, dvs inneholder ikke etanol.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 652
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: AJ Arena...

Legg inn av Sakkle » 10 mai 2019, 14:30

gsx750_80 skrev:
10 mai 2019, 10:54
Utdrag fra https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og ... sinregning :
"....bioetanol innblandet i bensin gir høyere forbruk og dermed noe høyere kostnad, fordi etanol har lavere energiinnhold enn bensin. Bensinen E5, som enkelte selger i dag har 1,7 prosent lavere energiinnhold, og E10 har 3,5 prosent lavere energiinnhold.
Det betyr at du må tanke litt oftere."

98 oktan fra Shell (og Esso?) er E0, dvs inneholder ikke etanol.
Mulig 95 gir høyere forbruk da? Men 98 er jo dyrere per liter :P Vanskelig å si hva som blir billigst da (om det er det som betyr noe). Jeg tipper 95 fremdeles er billigere.

Fyller likevel 98 når jeg kan, rett og slett fordi KTM-verkstedet sa det var å anbefale. Jeg vet ikke hvorfor de skulle sagt det om det ikke var sant. De jobber jo ikke for Shell...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28425
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ » 10 mai 2019, 14:35

Forsåvidt hyggelig at dere bruker bloggtråden min til å diskutere bebsinkvaliten... :P .
Men jeg likevel gjerne at den fortsetter her:

viewtopic.php?p=359061#p359061
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Geiroe, Olav K og 8 gjester