AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ut på tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har litt erfaring på grus med min sykkel. Gikk dritt det :lol
Eller rettere sagt, det var våt gjørme på betong men dog... :-)å

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena... Ut på tur

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:Fy faen for en tøff sykkel du har :knegg

Tørr jeg spørre hvilke hastigheter denne turen gikk i? Hadde meg selv en tur opp på en demning i dag. Gammel gruset annlegsvei, å det gikk i 30 - 40. Men ned igjen var langt mer nervøst :redface

Jeg føler jeg har null kontroll på grus, selv om sykkelen sikkert takler det langt mer enn jeg tror.

Note4
Du får ta turen over fjellet mellom Bruvik og Lonevåg på Osterøy(veien finnes ikke på Google) Her får du både hårnålsvinger og grus...samt en fantastisk flott tur :-) :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ut på tur

Legg inn av LordShaft »

Ja den turen er allerede notert, men hadde vært ålreit å følt seg litt tryggere på grus før en bega seg ut på alt for store eventyrene på grusvei. Vil jo helst unngå å legge sykkelen hehe

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ut på tur

Legg inn av AJ »

Fin eftastur i dag:
Først til Fetsund i ensom majestet. Deretter i følge med Bjerknez til Vormsund hvor Fsva og Honda XRV møtte oss og ble med til MrPitlane på Eidsvoll.
Turen gikk på artige MC-veier fra Sørumsand og fram til pitlanedekkgarasjen bare noen steinkast unna historisk grunn.

Slenger opp noen bilder senere i kveld.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ut på tur

Legg inn av AJ »

Takk til Bjerknez for turinvitasjon og en riktig god og artig MC-tur fra Fetsund til Eidsvoll. Topp kjørevær denne ettermiddagen :thumleft .
På Vormsund slo, som tidligere nevnt, Fsva og Honda XRV følge til MrPitlane:

Bilde

Gode MC-veier fra Vormsund til Eidsvoll også. Lite trafikk og ypperlige forhold for MC-kjøring, men obs! obs!! det var grus i en av svingene. Noe som ikke sjelden forekommer ute på landsbygda med mange grussideveier.

Her bildene som ble tatt hos MrPitlane:

Bilde

Kaffe med nogo attått sto allerede klar da vi kom :prf

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Fra venstre: Fsva, Bjerknez, MrPitlane, Honda XRV
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: AJ Arena... Innom MrPitlane en tur :-)

Legg inn av Fsva »

Morsom tur :-) Fint at noen var ansvarlige og fikk tatt noen skikkelige bilder også :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Innom MrPitlane en tur :-)

Legg inn av AJ »

Fsva skrev:Morsom tur :-) Fint at noen var ansvarlige og fikk tatt noen skikkelige bilder også :thumleft
Vel...
burde tatt noen bilder mens vi kjørte også, men det får bli en annen gang...
Uansett var det hyggelig å møtes for første gang :thumleft .
Samme med MrPitlane :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av AJ »

DEKKBYTTET SOM GIKK DRITT, SKIKKELIG "LUFTETUR", 15K SERVICE OG "FRISKMELDING"!

Som noen kanskje har registrert ble ikke dekkbyttet på KTM'en den store opplevelsen som slike dekkbytter vanligvis er. Er som å få en nyt sykkel, er ofte omkvedet etter slike bytter.
I starten var det også slik i mitt tilfelle. Men etter at dekktrykksensoren til bakdekket varslet om for lavt trykk, startet det som etterhvert utviklet seg til et lite mareritt.
Som heldigvis endte i dag. Dog ikke uten synlige sår... Kommer tilbake til om litt.

Men først om turen til Spinnin Wheel i Mysen som skulle ta 15K servicen.
Alt var taima og tilrettelagt; først dekkebytte før sensommeren og spesielt høsten kommer med utfordringer som bør møtes med nye dekk. Deretter en flott dagstur til Mysen på disse nye dekkene for å forhåpentligvis få bekreftet at KTM'en er "virusfri".
Med det tenker jeg spesielt på disse historiene på nettet om 1190 motorer som har totalhavarert pga støv/sandinntrengning i luftfilterboksen i tillegg til oljefiltre som har kollapset og hjulpet til med fortgang i havariprosessen...

Turen til Mysen ble naturlig nok ikke så lystbetont som jeg hadde planlagt. Tross flott kjørevær.
Bakdekket var pumpet opp før jeg la meg og jeg hadde et bittelite håp om at luftlekkasjen ikke var verre enn at jeg kunne kjøre omtrent halve veien før jeg måtte fylle etter.
Men neida. Nå var dekket fullstendig flatt i motsetning til de første tilfellene etter dekkbyttet. Da holdt trykket seg på ca. 1,8 BAR på det laveste.
Nå var det absolutt helt tømt for luft.
På med SLIME pumpa og trykket kom opp på 3,0 BAR etter noen minutter.
Slang pumpa og trykkmåler og ventilforlenger i tankveska og satte kursen mot Mysen, men var nesten i ferd med å snu i det jeg tankte at "nei, dette går ikke!" .
Men det gikk greit. Med mange pumpestopp både på bensinstasjoner og med SLIME el.pumpa, utstyrt både med batteriklyper og 12V kontakt. Da er det flott med sykkel som har slik kontakt.

Rakk fram til servicetimen og fikk låne en 690 Duke mens gutta holde på med 1290'en.
Så til sårskadene, som nevnrt innlednignsvis. Ingen stor sak, men forteller litt om hva man ikke bør gjøre. I hvert fall for egen del... Etter å ha snakket med verkstedet som gjorde dekkbyttet, forsikret de om at de ikke hadde kommet borti gummiforseglingen i felgen. De hadde heller ikke rørt ventilen, fortalte de, annet enn at de hadde tatt ut nålen for å slippe ut luften. Om jeg forsto dem rett.
Men idet de skrudde ut denne nålen må de likevel ha greid å få en rotasjon på ventilen. Dekktrykksensoren i felgen er koblet til ventilen og ligger an mot forseglingen. En vridning på ventilen kan dermed punktere denne og dermed siver det luft inn til metallinnsiden av felgen hvor eikene er festet. Og sånn blir det luftlekkasje der eikene er festet.

Jeg ble enig med dekkverkstedet om å høre med servicefolkene hos Spinnin Wheel om de kunne se detter årsaken til luftlekkasjen. På dette stadiet trodde vi begge at det ikke ville sive ut mer lufte enn at jeg kunne ta turen og følge med på dekktrykksindikatoren i cockpit.
Problemet forverret seg altså betydelig fram til avreisedagen.
Dagen før jeg dro måtte jeg selvfølgelig gjøre ting et lite hakk verre. Jeg kjente nemlig etter hvor hardt tiltrukket ventilen i forhjulet var. Dette for å sammenligne med bakhjulsventilen, som jeg med en gang kjent satt ganske løst.
Tenkte som så at disse skulle sitte like stramt og at det kanskje var her feilen lå? Strammet til og var nok litt for hard i klypene siden verkstedet ikke fikk den løs med vanligverktøy og måtte bruke tang:

Bilde

Dermed en ødelagt ventilmutter. Ny til kr. 45,- sånn ca. er bestilt og settes på ved neste dekkskift. Fikk en advarende pekefinger mot å gjøre dette utenom dekkbytte siden risikoen for ny forseglingsskade er stor.
Et ergelig lite sår, men allerede glemt om få dager. Ny fin mutter plass ved neste dekkskifte som mest sannsynlig vil skje en annen plass en det lokale MC-verkstedet. På disse hjulene trengs bedre kompetanse enn hva de karene har, er jeg redd...

Så til KTM "virusene" som har ført til motorhavarier.
Ingen tegn til støv i luftfilterboksen på 1290'en! Må bare innrømme at dette var godt å høre.
Heller ingen oljefilterkollaps. Men det var jeg når 100 % sikker på at det ikke ville være. Nettopp fordi jeg byttet fra KTM originalfilter til Hiflo filter ved oljebytte ved ca. 7K i sommer.
Det som satt i fra sykkelen var ny, så for øvrig helt fint ut.
Så ingen luftfilterboks problemer og heller ingen oljefilterkollaps.

Spurte også om kjedeslakken og gutta på gølvet mente det burde være såpass, dvs. ca. 4,5 cm.
Og dermed er alt vel med KaTie M og jeg er definitivt klar for en flott sensommersesong og ikke minst en fin-fin høstsesong :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av LordShaft »

Strålende å høre :thumleft
Slike småting som det med dekket er jævlig ergelig, men kan selvfølgelig skje de fleste. Jeg var faktisk ikke klar over at det lå en slik tettning før jeg leste om det i instruksjonsboka. Heldigvis skrur de en del KTM på Ride, så jeg regner med at dette er problemer jeg slipper å komme borti. Selv handler jeg alltid dekk hos lokale mcsjappen (flere grunner)

Det jeg er mest spent på er hvor mye det landet på. Hvor mange riksdaler måtte du svi av for 15k servicen (kan ta det på pm om du ikke vil ut med det her)

Det er også veldig greit å høre at det med luftfilter boksen ikke er tema på våre sykler :thumleft
Da var det bare en ting igjen, du må kjøpe deg eksos :redface :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av AJ »

Da har jeg dessverre fått erfare det samme som en del andre eiere av de originale sideveske til KTM :sk? Nemlig at låsen går i lås. Rett og slett.

Skulle ta en kveldstur her ved foten av Trollstigen, uten sidevesker. Gikk helt grei å ta de av, men da jeg skulle sette de på igjen, var låsen på den veska ikke mulig å få til å fungere.
Litt forsiktig lirking gjorde at "låsesylinderen" gikk tilbake og gjorde at veska kunne låses fast til sykkel. Takk og pris!
Ellers vet ikke jeg hvordan jeg skulle kommet meg hjem med veska på sykkelen... :scratch .

Nå er den låst fast til sykkelen og umulig å få åpnet og like umulig å få løsnet.
Låsen er rett og slett så defekt det er mulig å få den ](*,) .
Nå blir det retur i morgen og tur til AMD for reklamasjon på mandag.

Til alt hell var det ingen viktige ting for resten av turen i sideveska med den defekte låsen.
Likevel veldig ergerlig når sånt skjer på langtur hvor alt annet har fungert helt perfekt.

Satser på at nye låser er på plass før Trollrally helga i slutten av august.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37861
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av AJ »

Har skjedd litt for mange irriterende feil på for kort tid for tiden... :sk? .
Først begynnerfeil hos erfaren MC-mekaniker som punkterer felgforsegling i eikefelg. Så lås til sideveske som svikter mens man er på lengre tur...

Hva blir det neste... :prf :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av LordShaft »

Jeg jeg er ikke døds imponert over låsen jeg heller. Men jeg var innom låseservice her i byen, å de kunne muligens ha en løsning. Skal prate med de på mandag eller tirsdag. Holder deg oppdatert

Note4

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av freddy123 »

Har du prøvd å gi låsen en liten sprut med wd40 eller lignende før du løper ned å klager ?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av LordShaft »

Bare så det er sagt. WD-40 skal i utgangspunktet ikke brukes i lånekasser av denne typen. Det skal helst ikke brukes noe smøring i følge de som jobber på låseservice.
Jeg vet AJ hadde smurt med noe guffe, men dette har tydeligvis ikke fungert

Note4

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: AJ Arena... vært på 15K service. Erklært "virusfri"!

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har vært med å åpne kofferten helt, og tro meg, det er skjøre greier det låsesystemet inni der...
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar