AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 08 mar 2023, 13:22 Jeg gikk fra 160hk i Kawasakien og ned til 130 i BMWen. Merker at den mangler toppfarten, men i vanlig bruk så virker faktisk boxermotoren sprekere. Rart hva moment har å bety
Jepp. Moment er gøy :knegg

2.5L 167 hester og 221NM får alt annet til å føles som «moped».

Moment er viktigere enn hester ja. I stor grad.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av pingvin »

JohnnyTh skrev: 08 mar 2023, 13:21 Rart det der. Triumph Scrambler 1200 er en utrolig stilig sykkel, den scorer høyt på utseendet. Men praktisk er den ikke for meg. Ser ikke ut som den er godt egnet for passasjer og bagasjeløsningene ser begrenset ut. Ikke noe jeg ville brukt på langtur. Men på samme måte som om noe er pent eller ikke så er jo det som er praktisk for en person ikke nødvendigvis praktisk for noen andre.
Ja, du har rett der. Etter sigende er den ikke så bra for passasjer, sitter ikke så bra og kjøreegenskapene blir visst dårlige. Men siden aldri har noen bakpå (kona liker ikke MC) så spiller det ingen rolle for meg. Og det løser også bagasjeproblemet siden baksete ledig til bag og trenger jeg ikke så mye bagasje siden alene heller. Men ser at kan være problem for andre og potensiell deal-breaker.

Siden vindbeskyttelsen kunne vært bedre er den heller ikke så bra for lange dager på motorvei. Men skyr motorvei som pesten uansett (utover korte strekninger), oppsøker så svingete veier kan og da reduseres farten og dermed problemet. Så greit for meg men igjen potensiell deal-braker for en som pendler mange mil på motorvei i uka.

Og jeg bruker kun sykkelen til kosekjøring, null nyttekjøring så skjønner at folk som må pendle på motorvei i all slags vær må tenke anderledes. Drar rett og slett ikke på tur om ikke stort sett meldt bra vær.

Så et som 5'er mhp praktiske for meg er kanskje en 3'er for andre. Nå kan man montere låvedør-vindskjerm foran og rack med 3 svære alubokser, ikke det, men da ville jeg heller kjøpt en GS.

Men moro alle synes den ser bra ut, til og med gamle damer kommer bort og kommenterer den :D Blir med MC som med kone, må være litt praktisk men vil at ser litt bra ut også :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

Det hele bunner ned til smak og behag, lommeboka og hva hver enkelt av oss legger til grunn for hvilke ønsker en sykkel skal oppfylle.

For meg er Rocket den mest praktiske sykkelen jeg har hatt til nå. Den har plass til nok bagasje uten å se ut som et pakkesel, den skiller seg i mine (og andres har jeg erfart) øyne vesentlig ut i positiv grad og den går som tusan. Det tekniske er også på plass med tanke på dempere, godt lys og veldig god sittestilling. En skikkelig asfalt tourer.

Men selvsagt runder den ikke krappe svinger like lett som mer egnede sykler. Selv om den er overraskende lettkjørt i forhold til størrelsen.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 763
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 07 mar 2023, 15:32 Jeg blir hentet av ambulanse nå… :lol :O
En slik som har polstring og jakke med knepping bak? 🤣
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 08 mar 2023, 14:18 Men moro alle synes den ser bra ut, til og med gamle damer kommer bort og kommenterer den :D
Skal bli interessant å se om det samme skjer med Guzzi'en... :-k
Stelvio'en jeg hadde fikk i hvert fall mye oppmerksomhet og folk vegret seg ikke for å ta kontakt for en MC-prat. Og det er jo alltid hyggelig :) .

Hva gjelder 1290'en jeg har så har jeg enda til gode å oppleve at noen kommer bort og er nysgjerrige på denne. Så denne er nok gansk uinteressant for de fleste.
Og det er helt greit det også ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 08 mar 2023, 19:05 Skal bli interessant å se om det samme skjer med Guzzi'en... :-k
Bare å stålsette seg og sette av god tid til godt voksne menn fortelle om sykkelen de kjørte som ung :knegg

Egentlig litt trist med alle de som solgte MCen når stiftet familie og aldri tok det opp igjen. Litt sørgelig når folk bare lever på gamle minner. Selv om for noen vært bevisst valg å slutte og kjøre sykkel og noe de føler seg ferdig med, går visstnok an å ha et nokså fullverdig liv uten MC (sier de) :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 08 mar 2023, 20:26
AJ skrev: 08 mar 2023, 19:05 Skal bli interessant å se om det samme skjer med Guzzi'en... :-k
Bare å stålsette seg og sette av god tid til godt voksne menn fortelle om sykkelen de kjørte som ung :knegg

Egentlig litt trist med alle de som solgte MCen når stiftet familie og aldri tok det opp igjen. Litt sørgelig når folk bare lever på gamle minner. Selv om for noen vært bevisst valg å slutte og kjøre sykkel og noe de føler seg ferdig med, går visstnok an å ha et nokså fullverdig liv uten MC (sier de) :)
Terskelen for å ta kontakt med en gråhåret middelaldring ++ med skjeggflette og en retroutseende Moto Guzzi er kanskje ganske lav :scratch .
Vi får se når vi endelig får sykkelen ut på veien ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av mekkern »

Personlig så kjører jeg MC kun for glede og 0 for praktisk.
Selv om jeg har hanket inn en bobil for ferieturer(som er alt en mc ikke har av fasiliteter og komfort) så bygger jeg en spesialhenger for å kunne ha med MC/utstyr-så når madammen vil slække litt så tar jeg meg tur rundt på 2 hjul.Hun har forøvrig minus 12 av 0 til 10 mc interesse. :lol
Og da skal mc være gøy også-ikke et pakkesel/kjedelig traktor. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 08 mar 2023, 19:05
pingvin skrev: 08 mar 2023, 14:18 Men moro alle synes den ser bra ut, til og med gamle damer kommer bort og kommenterer den :D
Skal bli interessant å se om det samme skjer med Guzzi'en... :-k
Stelvio'en jeg hadde fikk i hvert fall mye oppmerksomhet og folk vegret seg ikke for å ta kontakt for en MC-prat. Og det er jo alltid hyggelig :) .

Hva gjelder 1290'en jeg har så har jeg enda til gode å oppleve at noen kommer bort og er nysgjerrige på denne. Så denne er nok gansk uinteressant for de fleste.
Og det er helt greit det også ;) .

1290'en er jo i utgangspunktet en tøff sykkel. Hadde du hatt en superduke 1290 hadde trolig flere kommet bort. Men så fort man får på stålkassene og annet utstyr så er det mer et praktisk pakkesel og sykkelen appelerer kanskje ikke lnger til mange. Ikke har den noen spesiell historie og den har et utseende som som i utgangspunktet sikter mer mot den yngre garde. Men så "ødelegges" utseendet av stålkasser etc. og da misster man også interessen derfra.

Rocketen har vertfall dratt uhorvelig mye oppmerksomhet. En kjent gjenganger er folk som kommer bort og spør om den er 6-sylindret. :lol

Triumph har vel kanskje også litt mer historie enn KTM? Litt mer som Moto Guzzi?

Selv med sidevesker på og salvesken på tvers over salen kommer folk bort på nesten hvert sted jeg stopper. En annen grunn til at dem kommer bort for en prat kan jo være at jeg selv slett ikke har noe sosial angst for å si det sånn. Jeg er vel en fyr som er ganske lett å prate med tror jeg. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 09 mar 2023, 00:39 Triumph har vel kanskje også litt mer historie enn KTM? Litt mer som Moto Guzzi?
Måtte google litt og du har litt rett, KTMs første MC kom i 1951 mens Guzzis i 1921 og Triumph så tidlig som 1905.

Men Triumph gikk jo konk og lå nede i mange år før navnet ble kjøpt opp og man begynte helt fra scratch. Så egentlig bare juks da dagens Triumph ikke har noe å gjøre med "gamle" Triumph men de er flinke til å spille på historie ref retro syklene deres.

Trodde jeg. Men ser HER at de holdt jo nesten på kontinuerlig på et vis, fabrikken ble lagt ned i 1983 men de fortsatte å sette sammen Bonneville i liten skala til 1985 under Bloor og i 1987 hadde de prototype på ny MC og resten er historie. Moro, snakket ned Triumph mer enn de fortjent jeg da :D

Men KTM ikke så nytt da så føler vel ikke de mangler historie:

Bilde

Men KTM burde ansette Roland Sand, se hva han fikk til med 790. KTM kunne i hvert fall hatt et retro alternativ litt som Yamaha med XSR700/900 som mest er Tracer med andre klær. Hadde fungert på meg. Når det sagt så har de jo Norden 901 da, rett skal være rett. Var absolutt alternativ til Scrambleren men samme motor som 890Duke'en så tenkte at når først skulle gjøre endring så gjøre det litt ordentlig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

Problemet med KTM er at de aller fleste tror jeg forbinder dette merke med cross. Jeg mener dem ikke har "historie" nok og eller er et merke som kommer til å slå igjennom med å lage retro sykler. Da kopierer dem jo bare et segment i et forsøk på og vinne marked og det mener jeg blir litt billig.

Jeg synes KTM som mange andre skal lage sin egen sti med egne modeller og tenke på sitt eget konsept i steden for å kopiere andre.

Yamaha har slik jeg ser det alltid vært litt midt i mellom og har laget mye rart. Alt fra RR sykler til cruisere. Jeg føler vel ikke historien til Yamaha er så solid (selv om den trolig er det) men dem har bygget seg et meget godt kvalitetsmerke.

Honda og Suzuki orker jeg ikke nevne. Har ikke så mye til overs for det man finner derfra, selv om Honda har sin kjente GoldWing, men det er vel det eneste føler jeg.

BMW er litt som Yamaha, men mer premium i mine øyne. Mer presisjon, elektronikk og fancy løsninger, samt dyrere. BMW har også klart og å treffe et meget bredt marked med GSA.

Triumph er slik jeg ser det noe litt for seg selv. Dem spiller mest på retromoderne design, men noen få unntak. Rocket er vel flaggskipet dems som enten hates eller likes. Den faller litt utenom da den er ganske dyr. Til prisen av en ny Rocket kan man jo få en av de største gubbesyklene til BMW. Uten sammenligning forøvrig.

Dem som velger Rocket ønsker å skille seg ut og de som velger gubbesykkelen er mest opptatt av praktiske løsninger.

Jeg var på Yamaha standen på messen som forøvrig var den største standen, sammens med MC Oslo. Der sto selvsagt innstegsmodellene med neonfarger og turkise felger blandet med rødt og det som værre er.

jeg snakket med flere der og jeg fikk en inntrykk av at ikke alle likte disse fargevariantene og de som likte syklene var veldig unge. mange jenter som kommenterte fargene og synes dem var tøffe.

Personlig kan jeg ikke fordra disse fargene.

Den eneste sykkelen Yamaha har som jeg gjerne kunne tenkt meg er en XSR900. Men denne er i mitt hode i sterk konkurranse med Triumph SpeedTwin 1200 som ser langt mer premium ut og koster omtrent det samme.

KTM har også noen tøffe sykler. 1290 SuperDuke R og 1290 GT er stilige sykler, men jeg synes dem mangler litt "sjel". Blir mye plast.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

Her er en video som kan være verdt en titt. Tøffe sykler på hver sin måte.

https://youtu.be/JAfmxGjEYaE

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 10 mar 2023, 17:55 Her er en video som kan være verdt en titt. Tøffe sykler på hver sin måte.

https://youtu.be/JAfmxGjEYaE
Jo'a...
Skal ta meg tid til å se videoen senere. Selv om den har med V7 III og ikke V7 850 i denne samkjøringstesten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Ooops!!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 10 mar 2023, 18:07
Bjerknez skrev: 10 mar 2023, 17:55 Her er en video som kan være verdt en titt. Tøffe sykler på hver sin måte.

https://youtu.be/JAfmxGjEYaE
Jo'a...
Skal ta meg tid til å se videoen senere. Selv om den har med V7 III og ikke V7 850 i denne samkjøringstesten...
Direkte test er det vel ikke, men tre personer med hver sin mening om de forskjellige syklene. I mine øyne er Triumph'en den soleklare vinneren. Men det kom kanskje ikke som noen overraskelse :knegg

Dog liker jeg Speed Twin 1200 enda bedre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Må si jeg ble positivt overrasket over GIVI Corium 8 liters tankveska jeg kjøpte nå nylig.
Solid kvalitet ser og kjennes det ut som.

Det fine med den er at den har akkurat plass til mitt 14" (tror jeg det er?) Samsung nettbrett, en stor drikkeflaske og litt andre småting.
Ting som jeg gjerne har med meg på tur, ikke minst for å følge med på forumet og ta bilder jeg kan legge ut. Foretrekker nettbrett til dette framfor mob.tlf.
Derfor kjekt at GIVI veska har plass til disse tingene :drg .

Men... det gjenstår fortsatt å se hvor godt denne vil sitte på Guzzi tanken, som jo har gammaldags opphøyd tanklokk og ikke et som er hengslet og går i flukt med tanken :-k ...
Givitank 1.JPG
Givitank 2.JPG
Givi 3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar