AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: AJ Arena...

Legg inn av OttoL »

BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv. :D :D

Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har. :-k :-k

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med. :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 07 mai 2022, 11:16 BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv. :D :D

Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har. :-k :-k

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med. :prf
Det er vel ingen som bestrider at BMW har gjort "noe riktig" :-k .
Tyskerne er gode på dette og har vist det i årtier.
Stikkord: Bobla og VW Golf.
Pluss en rekke andre eksempler.

Men dette betyr ikke at alle foretrekker disse selv om de har vært og er aldri så suksessfulle.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

OttoL
Innlegg: 36
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight. BMW R1250RS

Re: AJ Arena...

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 07 mai 2022, 11:29
OttoL skrev: 07 mai 2022, 11:16 BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv. :D :D

Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har. :-k :-k

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med. :prf
Det er vel ingen som bestrider at BMW har gjort "noe riktig" :-k .
Tyskerne er gode på dette og har vist det i årtier.
Stikkord: Bobla og VW Golf.
Pluss en rekke andre eksempler.

Men dette betyr ikke at alle foretrekker disse selv om de har vært og er aldri så suksessfulle.
Er vel ingen her inne som har sagt att alle skal foretrekke GSn fremfor noe annet heller :-k
Innlegget var ment som en kommentar på noe jeg har observert gjennom tiden.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: AJ Arena...

Legg inn av Tore L »

Jeg pleier ikke å skrive og mene så veldig mye her inne, men jeg er enig med mekkern at vi er forskjellige og har forskjellig smak, og takk for det heldigvis :)
Jeg har kjørt BMW de siste årene og deriblant en 2018 1200 GS, og det var en glitrende sykkel synes jeg. Kan laste alt en trenger å ha med seg, bra nok trøkk i motoren til det meste. Veldig pen er den ikke, men det er ikke KTM 1290, Yamaha Tenere eller en CRF fra Honda heller - men akkurat dette blir litt vanskelig å diskutere siden smaken er som baken, og de fleste bakender er forskjellig :) Jeg velger mc ut fra hva som passer meg, og hva lommeboken min sier at jeg kan bruke på dette. Og bryr meg fint lite om hva andre mener om mitt valg av mc, så lenge jeg er fornøyd og det funker for meg og til mitt bruk - og så lenge det er en BMW :lol
Men hvem vet, blir muligens en V100 fra Moto G neste gang :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 07 mai 2022, 12:09
Er vel ingen her inne som har sagt att alle skal foretrekke GSn fremfor noe annet heller :-k
Innlegget var ment som en kommentar på noe jeg har observert gjennom tiden.
Javel...
Og de som evt. vil dele sine meninger, erfaringer og kommentarer om GS spesielt og BMW generelt må mer enn gjerne gjøre det, men i andre tråder enn denne bikerloggen hvor jeg anser temaet som ferdigdebattert for egen del.
Tar for gitt at dette respekteres.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo stadig «den harde kjerne» som frekventerer forumet her og lite nye folk som kommer inn og blir værende aktive, i tillegg tynnes det ut i aktivitetsnivå blant de som har vært med en stund og det har ikke blitt mye bedre. En observasjon uten noe statistikk å vise til som kan underbygge det, men mer en følelse. Tror det kan være lurt å tenke igjennom hva årsakene til det kan være.
Det kan også være smart å prøve og holde på de som gidder å produsere relevant MC-innhold her inne, fremfor å drive de bort med å være ufin. Synker aktivitetsnivået her til en grense, så kan det være vanskelig å få snudd det når man har så mange andre konkurrerende og moderne kanaler å gå til.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 07 mai 2022, 18:01 Synker aktivitetsnivået her til en grense, så kan det være vanskelig å få snudd det når man har så mange andre konkurrerende og moderne kanaler å gå til.
Dette er noe som har blitt tatt opp av flere en del ganger de siste 10 årene, og kanskje enda lenger tilbake enn det.
Overraskende nok holder MCsiden på fortsatt. Tross et uttall MC-sider på Facebook hvor det på meg virker som at "alle" med interesse for MC oppretter sin egen side. Noe overdrevet påstand, men likevel.
Har for øvrig ingen problemer med å forstå at Facebook er stedet mange vil være. "Alle" er der og Facebook er lettvint å bruke.

Aktivitetsnivået på MCsiden og et annet tilsvarende forum etablert på samme tid tilbake i 2004 har begge opplevd synkende aktivitetsnivå.
Det ene mer enn det andre om man ser på antall publiserte innlegg.

Selv synes jeg det nesten er litt rart at disse forumene har overlevd med tanke på den revolusjonerende utviklingen innen sosiale medier som har vært de årene forumene har eksistert.

Selvfølgelig synes jeg det er hyggelig at folk bruker forumet og at det omtrent daglig kommer nye medlemmer til.
Og så lenge jeg synes det gir meg noe å holde på med dette forumet og MC-interersserte folk benytter det, så er det fortsatt liv laga for MCsiden.no.
Men hvis det utvikler seg slik som jeg ser visse antydninger til at brukere tar seg nær av ting, som vi sa før i tiden, av hva de leser her inne, så vil det nok gå mot en kjapp avvikling, er jeg redd.
Men vi lever jo i en krenkelsestidsalder hvor stadig flere synes å trives best i egne ekkokamre for å unngå det de åpenbart opplever som ubehagelig meningsmotsetninger. Og da skal det ofte forferdelig lite til før en stadig lavere tåle- eller toleransegrense fører til at folk melder seg ut.
Noe vi har erfart gjentatte ganger her på MCsiden, sist rett før jul i fjor.

Likevel lever altså MCsiden.no i det jeg tør påstå, beste velgående. Enn så lenge, får man skynde seg å legge til... :overtro

Stopper aktiviteten på forumet helt opp fordi interessen daler blant folket eller fordi mange tar seg nær av ting som kommer til uttrykk og som de oppfatter som ufint så er det hele ganske enkelt og greit, over og ut for MCsiden.no.
Når dette først er nevnt skal det også nevnes at jeg oppfatter tonen på forumet som imøtekommende og god. Tror også de fleste aktive brukere synes det samme.

Selv har jeg helt usentimentalt begynt og sluttet i organsiasjoner og jobber gjennom et forholdsvis langt yrkesliv og kommer ikke til å reagere annerledes den dagen jeg enten kvitter meg med MCsiden eller legger ned forumet om aktiviteten uteblir. Da er MCsiden.no for meg, enkelt og greit, et tilbakelagt kapitel. Bare så det også er nevnt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Håper du "holder koken" som det het før i hvert fall! Hva gjelder funksjonalitet, så er det forskjell på facebook og forum.
På fb er det ikke mulig og flette tekst og bilder, og skal man legge inn bilder under kommentarer får man kun lagt til ett bilde pr. post.
Så man er helt prisgitt den "tvangstrøya" som elven i fb er.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Siden man bor ikke spesielt langt unna Eidsvoll var det nærmest selvfølgelig å legge MC-turen innom Eidsvollbygningen på en dag som denne:
8mai22 1.JPG
Og siden en tilårskommen kropp syntes det var litt under komfortgrensa hva gjelder temperaturen, ble det noen kaffepauser.
Bl.a. her ved Wergelandstatuen :
8mai22 2.JPG
Og jada :) , den nylig innkjøpte Stanley termosen holder godt på varmen :prf .

Turen ble som planlagt, langs Hurdalssjøen med en kaffestopp på Meieriodden, hvor man tydelig ser den lave vannstanden, før man tok fatt på 180-strekningen til Lygna:
8mai22 3.JPG

Bra vei helt til den siste stigningen hvor telen har fart stygt med veidekket. Så her anbefales det å ta det litt rolig :gk .

Ny kafferast med lunsjbar på Lygna hvor jeg ble kontaktet av en lokal BMW K 1300 fører, som jeg har hilst på tidligere på en lokal treffplass for et par år siden.
Hyggelig prat om syklene og om andre ting.
Husker ikke navnet på karen, men han kjente til MCsiden, sa han, så kanskje han gir seg til kjenne her?

Og etter bensinfylling på Shellstasjonen på Lygna synes jeg det var greit å sett kursen hjemover i dag siden jeg altså syntes det var litt for kjølig til å forlenge den planlagte turen.
Uansett var det godt med en luftetur. Kanskje man hiver seg i salen litt utpå ettermiddagen med litt bedre temperatur... :-k :)
Var ikke alene på veien i dag, men traff heller ikke så mange på ruta jeg kjørte.
Derimot var det flere motorsyklister som tok seg en pause på Lygna, noe som er ganske vanlig for både lokale og MC-folk som er ute på en lengre tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Jeg har tatt ferga over Randsfjorden én gang tidligere og betalte ingenting siden det var tidlig i koronapandemien og man hadde kommet til at man ikke skulle kreve betaling.

Nå kan det bli flere turer, denne gangen med ny el-ferge, siden den blir gratis fra 1. juli:
Gratisferge.JPG
(Sak bak betalingsmur i lokalavisen...)

Nå har denne nye Elrond ferga hatt et par stopp underveis over fjorden, så litt usikkert er det om man kommer fram som planlagt er det muligens... :-k .
Men satser på at innkjøringsproblemene til den nye ferga nå er løst.

Ikke akkurat noen spektakulær fergetrur over Randsfjorden, men er man på tur vil ha med seg en slik tur, som ikke varer altfor lenge (forutsatt at ferge ikke stopper underveis, selvfølgelig...) så kan man gjerne ta med seg denne :crazy: .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Noe skal man jo fylle bikerloggen med her på MCsiden.no.
Så da loggfører bikeren av denne bikerloggen at han og kjerringa, som for øvrig fyller år i dag, på selveste nasjonaldagen, tok en MC-tur på Romerike og hennes hjembygd, Fetsund, hvor vi tok vår sedvanlige kjørepause på YX-stasjonen og tid til isspising samtidig som det passerte en amcar og veteranbilkortesje.
Pleier å være en del motorsyklister her på dager som denne, men da vi kom var det kun tre andre der, deriblant denne GS'en:
170522tur.JPG
Og til info for mulige forbruksnerder her inne: loggfører 0,43 på mila med toppboks og altså kjerringa bakpå.
Ikke utpreget aktiv kjøring, men heller ingen sinke i trafikken, for å si det slik... :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

Blir det en lengre tur snart skal jeg fysisk måle forbruket på KTM’n min, propp full tank før start og trippen nulles. Etter tur deles liter på mil og sammenlignes med forbruket i displayet :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Min bruker litt mindre suppe nå enn da den var helt ny. Ligger på 0.75 pr. mil blandet kjøring. Kjører jo ikke moped lenger :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 20:42 Min bruker litt mindre suppe nå enn da den var helt ny. Ligger på 0.75 pr. mil blandet kjøring. Kjører jo ikke moped lenger :knegg
Etter hvert som kilometerne ruller på reduseres også som regel forbruket.
Og for å kaste inn noe som ikke alle er enige om, nemlig dette med innkjøring av ny sykkel og hordan dette trolig virker inn på forbruket.
Jeg gjør nok dette med innkjøring av ny MC på en noe annen måte enn anbefalt i brukermanualen og tror måten jeg gjør det på også gir resultater i forbruket.
Har selvfølgelig ikke noe forskningsbasert å vise til å så måte.
Men etter å ha kjørt inn flere nye sykler på ganske nøyaktig samme aktive måte, kan vi vel si... og kjørt syklene ganske langt, hhv. snaue 60K (Yamaha TDM 900), drøye 40K (Triumph Tiger 1050 SE), tett opp mot 50K (Moto Guzzi V8 Stelvio), drøye 55K (KTM 1290 SA, 2015 mod.) og så langt snaue 65K på min nåværende 1290 SA, hvor alle hva gitt meg et forbuk på fra 0,42 til oppunder 0,50 på det meste, så tror jeg at jeg har gjort noe rett... :crazy: .

Samme gjelder oljeforbruk. Intet målbart oljeforbruk på tidligere sykler. Og er nå spent på KTM'en jeg har nå. Byttet nylig olje og filter og følger nøye med...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.

Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)

Svar