AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

Flaska med spesialoljen fra Tutoro gjør påfyllingen ekstra enkel:

Bilde

Bilde

Behøver for øvrig ikke bruke denne spesialoljen. Girolje funker helt fint. Det samme med 20-40 motorolje (med bør ikke gå lavere enn 20).
AJ skrev:Er nettopp kommet inn fra tur i flott vær.
Tar bilde av påfyllingen senere i ettermiddag...
Lur plassering gir lett påfylling ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, så ut som en genial måte å fylle på egentlig! Skal helt klart ta en titt på denne type oljesmører når jeg har fått ordna olje lekkasjene på den :( kanskje jeg ikke trenger slik, ettersom den lekker olje er det vel bare å få ledet olja bak mot kjedet? :)
AJ, takker for bilde. Blir nok å bestille en slik når sykkelen er i orden igjen.
Så prøver jeg nok å montere selv :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av LordShaft »

Ta vare på toppen, om du skulle bestemme deg for å prøve en annen olje i framtiden :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Ta vare på toppen, om du skulle bestemme deg for å prøve en annen olje i framtiden :thumleft
Hele Tutoro kanna er verd å ta vare på, egentlig.
Veldig praktisk :thumleft .

Kommer til å se an forbruket før jeg bestemmer meg for om jeg fortsetter med Tutoros spesialolje eller om ejg kommer til å gå for feks. girolje.
Koster for øvrig ikke allverdens å få tilsendt Tutoro oljen fra England.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av lasse_hansen »

Hvor bestilte du Tutoros smøreren din AJ? Skal lese litt om den


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: AJ Arena... KaTie M endelig hjemme - sesongen er i gang!

Legg inn av Andreas »

AJ skrev: samme med ny tankring som erstatning for det originale med skjemmende rift ved et av skruehullene:

Bilde
Noe forteller meg at KTM og Ducati handler litt i de samme butikkene :-k

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Hvor bestilte du Tutoros smøreren din AJ? Skal lese litt om den
Direkte fra produsenten :-) :

http://www.tutorochainoiler.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rimelig kjapp levering også :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av laban »

Hvordan opplever du vindskjermen på 1290?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

laban skrev:Hvordan opplever du vindskjermen på 1290?
Begynner med å slå fast at ingen av syklene mine siden TDM 900'en fra 2006 har vært optimale når det gjelder vindskjermingen.
De har forsåvidt gitt god nok beskyttelse mot fartsvinden, mens utfordringen har vært vindstøy. Den har vært plagsomt til stede på alle syklene.
Men nå er det engang slik at når vind treffer en kant som på en vindskjerm så vil dette alltid lage en lyd. Spørsmålet er hvor lyden treffer...
I mitt tilfelle har den truffet akkurat der den ikke er spesielt ønskelig, nemlig i ørehøyde...

Når det er nevnt skal det også understrekes at gode øreplugger og en god buff ("strømpe" eller annet rundt halsen) vil hjelpe mye. I mott tilfelle har jeg gode øreplugger i mykt (latex...?) gummi materiale og en god trekantformet buff med borrelåsning, som gjelder svært godt mot vindstøyen.

Ellers er det å si om 1290 SA vindskjermen at den er vanskelig å se gjennom pga. av sine spesielle utforming. Et ikke-problem for meg siden jeg kjører med skjermen i nedre posisjon.
Skjermen gir for øvrig god beskyttelse mot vær og vind og skaper lite til ingen turbulens. Spesielt når man ligger etter andre kjøretøy i trafikken.
Skjermen virker også å være solid bygd. Lite vibrasjoner uansett hvilke hastigheter man kjører. Har dog selvfølgelig ikke prøvd i hastighet opp mot 200 og over... ;-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

Jeg sendte over noen bilder av monteringen på 1290'en til de som lager Tutoro chain oiler.
Som takk får jeg ei 500ml (stor) oljekanne FOC, som heter (adresseinfo "visket ut"...):

Bilde

Penger spart er penger tjent... ;-) :prf

Her er bildene som Mr. Ibbitson valgt å bruke og som nå erlagt ut på Tutoros 'Auto Bike Specific Installations' side:

https://www.dropbox.com/sh/t01rhq83tkwq ... nture?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Forhåpentligvis til nytte for kommende 1290 SA eiere verden over... :P :p .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av Trondgv »

Vet du om KTM sin orignale RoadLok er FG-godkjent? Ser du har den montert på din sykkel :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

Trondgv skrev:Vet du om KTM sin orignale RoadLok er FG-godkjent? Ser du har den montert på din sykkel :-k
Det er er jeg neimen ikke sikker på, gitt... :-k .
Nevnte denne for selskapet sykkelen er forsikret i fikk "tommel opp" derfra i hvert fall...

Uansett så synes jeg den burde være FG godkjent i det den rent faktisk er bedre enn de vanlige skivelåsene. Selv om den ikke er utstyrt med alarm.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av Trondgv »

AJ skrev:
Trondgv skrev:Vet du om KTM sin orignale RoadLok er FG-godkjent? Ser du har den montert på din sykkel :-k
Det er er jeg neimen ikke sikker på, gitt... :-k .
Nevnte denne for selskapet sykkelen er forsikret i fikk "tommel opp" derfra i hvert fall...

Uansett så synes jeg den burde være FG godkjent i det den rent faktisk er bedre enn de vanlige skivelåsene. Selv om den ikke er utstyrt med alarm.
Ok, da får jeg ta å sende en mail til Gjensidige for å høre med dem hva de sier. :thumleft

Ser ut som om denne er mye mer praktisk også, med tanke på at den henger der hele tiden, eneste som tar litt plass er selve lås og nøkkel i forhold til en standard skivelås.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 2000 kjørte km.

Legg inn av AJ »

Kjapp vurdering av KTM 1290 SA etter 3500 kjørte km. inspirert av måten Tommas gjorde det på

Utseende: :D :D :D :D :D

Liker utseendet, jeg. Synes fortsatt nebbløse adv.sykler ser best ut...
Gjennomført KTM design med fargevalg som harmonerer godt. Liker til og med utforming og utseendet på eksosanlegget.

Motor: :D :D :D :D :D :D

Motoren er bare strålende! Myk og fin på lavturtall i lavgir selv om den har tendenser til litt rykk og napp innimellom. Men annet er ikke å vente på en såpass stor V-2'er som dette.
Ingen voldsom 0-100 akselerasjon. Voldsomheten i kraftskyvet kommer straks man har fått opp farten og kommet opp i girene. Sjettegiret funker best som et overgir i hastigheter utover de vi har i Norge... Men funker også ned i hastigheter under 70 km/t. Men for å gi full rulle herfra anbefales i stedet å hakke ned til femte.
Mellomakselerasjonen er brautende, for å si det sånn. Uten TC'en innkoblet er forhjulsløft mer hovedregelen enn unntaket hvis man ikke er passe varsom med høyrehånda. Tror jeg. Har ikke prøvd...

Girkassa er smøremyk og noe av det beste jeg har vært borti.
Synes dog girkassa på Stelvio er mer tettsteget og mer i harmoni med motorens effekt- og dreiemomentskurve.
Som nevnt ovenfor er er sjettegiret et mer typisk overgir enn det jeg har opplevd på tidligere sykler.
Men det er helt klart krefter nok i motoren til å utnytte høygiret fullt ut – på de rette strekningene på kontinentet...

Motorlyd: :D :D :D :D

Motorlyden er så som så. Orginaleksosen legger selvfølgelig en demper på brutalitetsbrølene.
Men jeg har faktisk begynt å sette pris på originallyddempingen og ser ikke for meg at kommer til å bytte til slip-on på denne.

Bremser: :D :D :D :D :D :D

Brembo. Bra bremser. Enkelt og greit. Lettdoserte, vibrasjonsfrie og effektive.


Støtdemping/chassis: :D :D :D :D :D :D

Semiaktivt demperoppsett hvor "Comfort" funker svært bra på slitte og skadde veier her på Hadeland.
Jeg overraskes stadig av hvor godt dette funker på ujevn vei.
Fagverksrammern i stål virker solid og stiv. Så langt ingen opplevelse av "logring" ved kraftig akselerasjon.
Sykkelen oppleves som svært retningsstabil, også i svinger.
Kraftig antidive funksjon. Langt mer enn på de forrige syklene jeg har hatt. Litt uvant i starten, men har begynt å sette pris på det.
Mindre antidive i andre kjøremoduser enn "Sport". De andre er "Street", "Rain" og "Offroad".
Har så langt ikke prøvd "Rain" og "Offroad".


Elektronikk: :D :D :D :D :D

Masse elektronikk og alt fungerer. Skulle bare mangle siden det er en ny sykkel...
Nevner her bare noen få ting som varmeholker i tre trinn. Langt bedre enn fryktet og ikke minst mer effektive enn de som satt på Stelvio'en. Mange OEM varmeholker er ikke helt på nivå med uoriginale, som f.eks. Oxford.
Varmesetene er imidlertid den store overraskelsen. Disse er svært effektive! Også passasjeren satte pris på denne funksjonen.

En annen funksjon som jeg synes er bra er "Favorites" menyen i cockpit hvor man kan plukke ut sine fem favorittvisninger, som f.eks. utetemp., motoroljetemp. og andre visninger man foretrekker å på skjermen under kjøring.

Ergonomi: :D :D :D :D :D

Sittestillingen passer meg bra. Avstand til styret og styrebredden er bortimot ideell. Knevinkelen er også god og uanstrengt, omtrent som på de foregående syklene jeg har hatt. Salen krever en del tilvenning, kjenner jeg. Oppleves som hard, men har egenskaper i form av materialvalg i stopping som gjør at den gir god støtte og oppleves som mer komfortabel over tid enn hva førsteinntrykket gir.

Justerbar vindskjerm med innebygd luftspalte øverst (samme prinsipp som bl.a. Laminar Lip) Skjermer godt mot farstvind oglite turbulens. Ingen eksepsjonell løsning, men funker helt greit og som forventet. Virker solid, komplisert uforming gjør den dog vanskelig å se gjennom. Intet problem for meg siden skjermen står i nedre stilling. Kunne gjerne vært enda kortere for min del...

Kvalitet/Økonomi/Value for money: :D :D :D :D :D

Noen "billige" plastkonstruksjonsdetaljer, men totalt sett virker sykkelen godt gjennomtenkt og solid.
God value for money med mye utstyr, som styredemper, crashbars, midtstøtte og integrerte sideveskefester og til og med bakdemper 'hugger' som standard i tillegg til effektiv cruisekontroll, flere motorprogrammer og alt det andre som delvis er nevnt ovenfor.


Konklusjon: :D :D :D :D :D

Trolig den beste sykkelen jeg har hatt. I hvert fall den som er best utstyrt og med sprekest motor.

Nevner til slutt at jeg også er fornøyd med de originale sideveskene, som virker å være bedre enn hva mange erfarne KTM eiere har gitt uttrykk for på ADV rider forumet.

Nevner også at det kan være utfordrende å få sykkelen opp på midstøtta med påmonterte sidevesker.
Ikke pga. tyngden, men pga. utformingen av midtstøtta.

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: AJ Arena... KaTie M inntrykk etter 3500 kjørte km.

Legg inn av Tommas »

Mye smilefjes der ja!

Deilig å være fornøyd når man har svidd av noen surt oppsparte kroner ;-)

Svar