Legg inn
av oivindg » 27 mar 2020, 17:55
Forvirrende med disse begrepene. Det vi kalte polering før er voksing nå. Det beskyttende laget som fyller de små porene i lakken. Polering er sliping av lakken, det vil si at man fjerner et syltynt lag av lakken for å fjerne eller dempe ujevnheter.
Jeg hadde en 43-fots cabincruiser noen år. Skroget var hvitt med et blått felt på hver side. Det ble mange timer med maskin. Særlig var de blå feltene vriene. Hvis jeg gjorde feil ble det et fælt skimrende mønster i sterkt sollys (hologrammer på fagspråket). Jeg støtter FredrikE24 på anbefalingen om One Step Compund. Jeg brukte denne som mild rubbing på flater som bare var litt matte og uten særlig riper. Avsluttet med en voks på toppen de gangene jeg hadde mentalt overskudd til det.
Selv foretrakk jeg en roterende maskin. Samme prinsipp som en vinkelsliper, der puta roterer rundt en senteraksling. Jeg hadde en Makita 9237CB. Det som er fordelen med de seriøse maskinene er, i tillegg til kvaliteten, at de har høyt dreiemoment. Dette gjør at de er lettere å jobbe med. Blant annet er det lettere å unngå at de "hopper" på vanskelig underlag. Han som hadde båt i opplag ved siden av meg brukte opp en eller to billigmaskiner hver vår. Endte ofte opp med å låne Makitaen.
En båtkompis foretrakk oscillerende maskin. (Flex 3401 VRG) Der beveger akslingen på puta seg i et sirkelmønster i tillegg til at puta roterer. De er ofte lettere å jobbe med, men er mindre effektive, så du må holde på lenger. Disse har blitt populære på bilpolering fordi det er mindre sjanse for å skade lakken hvis du gjør feil. Kompisen min gikk etterhvert over til å bruke slipemaskin med en fiberpad som tilsvarer å våtslipe med 4-5000 papir. Han synes det ga mest resultat for minst mulig jobb. På roterende er jeg enig med Bjerknez, Rupes og Flex er bra saker.
Min erfaring er at bil og båt er to veldig forskjellige ting å jobbe med, så selv om du kan bruke samme maskin, så er det ytterst få midler og puter som går om hverandre. Og pass deg for å bli bitt av basillen. Det blir j... dyrt.
Øivind
Min 2011 BMW R1200R - Lappen er endelig i boks, til tross for et idiotisk kragebeinsbrudd i vår.