AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena...

Legg inn av TGR »

Polering ja.....

Jeg har to glassfiberbåter, en bil og en mc, som alle trenger både rubbing og polering.

Så da tenker jeg at tiden for å kjøpe en god poleringsmaskin, det er nå.

Billig drit har jeg hatt før, det funker sånn bob bob frem til bryteren går i stykker. 🙄

Så da får jeg ta en research, best i test kombi båt bil, bang for the bucks osv. :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Polere båt, det har jeg gjort MYE. Etter bruk av mye hempel og greier og greier så gikk man over til Meguiars.
En mye bedre rensepolish.
Så Hempel Hardvoks etterpå.
Polish påføres med et rent, men avdanket håndkle, la det tørke/stivne litt, dra av.
Jeg føler at maskinpolering av båt bare gjør det tyngre. Ikke synes jeg det blir noe "high gloss" av det heller.
Vask før polering ble gjort med konsentrert "swang-såpe" og mopp.. Veldig effektivt.
Båten jeg polerte på i 12-13 år var en Princess fra tidlig 90-tall. God gelcoat-kvalitet og ble veldig blank.

Når det gjelder bil, så har jeg kjøpt en Rupes-maskin. Kjøpte alt i en bag med pads og produkter. Dro over bilen, MCer og diverse og det gjør underverker når man skal korrigere. Så drar man på en voks etterpå(tynt på!).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Rubbing = polering :)

Søk på Rupes og Flex hvis du vil ha skikkelig poleringsmaskin. Til båten bør du velge en med stort hode, men til motorsykkelen er en med stort hode nesten ubrukelig.

Da er det Rupes Nano som gjelder. En makaløs maskin :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 mar 2020, 15:39 Polere båt, det har jeg gjort MYE. Etter bruk av mye hempel og greier og greier så gikk man over til Meguiars.
En mye bedre rensepolish.
Så Hempel Hardvoks etterpå.
Polish påføres med et rent, men avdanket håndkle, la det tørke/stivne litt, dra av.
Jeg føler at maskinpolering av båt bare gjør det tyngre. Ikke synes jeg det blir noe "high gloss" av det heller.
Vask før polering ble gjort med konsentrert "swang-såpe" og mopp.. Veldig effektivt.
Båten jeg polerte på i 12-13 år var en Princess fra tidlig 90-tall. God gelcoat-kvalitet og ble veldig blank.

Når det gjelder bil, så har jeg kjøpt en Rupes-maskin. Kjøpte alt i en bag med pads og produkter. Dro over bilen, MCer og diverse og det gjør underverker når man skal korrigere. Så drar man på en voks etterpå(tynt på!).
Det varmer mitt hjerte :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena...

Legg inn av TGR »

Begge båtene er gamle, hhv fra 81 og 85. Den ene har jeg hatt i 2 år, den andre kjøpte jeg i fjor. Begge er så matte at det nesten støver av de, og man får et hvitt belegg på fingrene om man drar over de. Med 68 år gamle og litt slitte skuldre, så trur jeg det blir greiere for meg å bruke maskin.

Men altså, rubbing = polering? Er ikke rubbing mer å rense overflatene, få bort løse partikler osv, mens polering er å forsegle etterpå? :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har hatt gode erfaringer med å maskinpolere med roterende maskin på gelcoat som du nevner med autosol og "saueskinn" på maskinen.

Er gelcoaten i dårlig stand så gjør det susen som første runde.

På biler snakker man om hologrammer og brent lakk når man kjører roterende og sauseskinn. Det er ikke så nøye på båt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 mar 2020, 15:26 Når det gjelder å vokse bilen så skulle jeg så gjerne vist deg et produkt som hadde gjort at du hadde kastet den driten du har brukt rett i bosset :)
:knegg Artig med nerder som deg, Bjerknez.
Uansett så ble dette mer enn godt nok på denne 16 år gamle bruksbilen hvor et av målene er å holde vedlikeholdskostnadene så lave som mulig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena...

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 27 mar 2020, 16:41 Jeg har hatt gode erfaringer med å maskinpolere med roterende maskin på gelcoat som du nevner med autosol og "saueskinn" på maskinen.

Er gelcoaten i dårlig stand så gjør det susen som første runde.

På biler snakker man om hologrammer og brent lakk når man kjører roterende og sauseskinn. Det er ikke så nøye på båt.
Dette er som nevnt gamle båter. Og ingen av de kommer i kategorien "strøkne". Grunnen til at jeg ønsker å rubbe og polere, er for å forenkle renhold. Jeg innbiller meg at å rubbe opp skrog og dekk på en 17 fots hardtop daycruiser, pluss skrog og dekk på en 33 fots seilbåt, blir veldig mange tuber med Autosol, og da veldig dyrt. Det vil vel funke med vanlig produkter fra Jotun eller Hempel, for rubbing?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Får kjøpt Autosol på boks, brukte en hel boks på en 45-foter, så det burde holde?

Er mye slipemiddel i autosolen, veldig mye mer enn vanlig båtpolish. Så du kommer fort til et friskt lag og kan kjøre med finere greier etterpå.
Jeg anbefaler uansett Meguiars One Step Compound. Den er god på å få opp glansen fort.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena...

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 27 mar 2020, 17:27 Får kjøpt Autosol på boks, brukte en hel boks på en 45-foter, så det burde holde?

Er mye slipemiddel i autosolen, veldig mye mer enn vanlig båtpolish. Så du kommer fort til et friskt lag og kan kjøre med finere greier etterpå.
Jeg anbefaler uansett Meguiars One Step Compound. Den er god på å få opp glansen fort.
Tenker du da på først å rubbe opp med Autosol, og deretter en runde med Meguiars One Step Compound?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, først Autosol for å "komme ned" i gelcoaten, så Meguiars etterpå, så en hardvoks. Her var egentlig Hempel sin den man foretrakk.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: AJ Arena...

Legg inn av oivindg »

Forvirrende med disse begrepene. Det vi kalte polering før er voksing nå. Det beskyttende laget som fyller de små porene i lakken. Polering er sliping av lakken, det vil si at man fjerner et syltynt lag av lakken for å fjerne eller dempe ujevnheter.

Jeg hadde en 43-fots cabincruiser noen år. Skroget var hvitt med et blått felt på hver side. Det ble mange timer med maskin. Særlig var de blå feltene vriene. Hvis jeg gjorde feil ble det et fælt skimrende mønster i sterkt sollys (hologrammer på fagspråket). Jeg støtter FredrikE24 på anbefalingen om One Step Compund. Jeg brukte denne som mild rubbing på flater som bare var litt matte og uten særlig riper. Avsluttet med en voks på toppen de gangene jeg hadde mentalt overskudd til det.

Selv foretrakk jeg en roterende maskin. Samme prinsipp som en vinkelsliper, der puta roterer rundt en senteraksling. Jeg hadde en Makita 9237CB. Det som er fordelen med de seriøse maskinene er, i tillegg til kvaliteten, at de har høyt dreiemoment. Dette gjør at de er lettere å jobbe med. Blant annet er det lettere å unngå at de "hopper" på vanskelig underlag. Han som hadde båt i opplag ved siden av meg brukte opp en eller to billigmaskiner hver vår. Endte ofte opp med å låne Makitaen.

En båtkompis foretrakk oscillerende maskin. (Flex 3401 VRG) Der beveger akslingen på puta seg i et sirkelmønster i tillegg til at puta roterer. De er ofte lettere å jobbe med, men er mindre effektive, så du må holde på lenger. Disse har blitt populære på bilpolering fordi det er mindre sjanse for å skade lakken hvis du gjør feil. Kompisen min gikk etterhvert over til å bruke slipemaskin med en fiberpad som tilsvarer å våtslipe med 4-5000 papir. Han synes det ga mest resultat for minst mulig jobb. På roterende er jeg enig med Bjerknez, Rupes og Flex er bra saker.

Min erfaring er at bil og båt er to veldig forskjellige ting å jobbe med, så selv om du kan bruke samme maskin, så er det ytterst få midler og puter som går om hverandre. Og pass deg for å bli bitt av basillen. Det blir j... dyrt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena...

Legg inn av TGR »

oivindg skrev: 27 mar 2020, 17:55 Forvirrende med disse begrepene. Det vi kalte polering før er voksing nå. Det beskyttende laget som fyller de små porene i lakken. Polering er sliping av lakken, det vil si at man fjerner et syltynt lag av lakken for å fjerne eller dempe ujevnheter.

Selv foretrakk jeg en roterende maskin. Samme prinsipp som en vinkelsliper, der puta roterer rundt en senteraksling.
Ahh.... Har stussa litt på begrepsbruken ja, i fht hva som sitter i skallen min. Bra avklaring! Takk :twothumbs:
Jeg ser at Flex blant annet har en del maskiner som er roterende, altså ikke oscillerende, til rundt 5 k. De ligger kanskje i den kategorien du brukte da. Jeg trodde oscillerende var det man "måtte" ha. Ble ikke noe lettere å velge nå..... :scratch

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: AJ Arena...

Legg inn av TGR »

Faen, jeg kuppa vel loggen din nå AJ.... sorry....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Hæpp, hæpp!! Dette er ingen voksepoleringsrubbetråd!! ;)

Legg inn av AJ »

Det var da voldsomt, folkens :O :crazy: !?

Jeg hadde ikke tenkt at AJ Arena... bloggen skulle bli en polering, voksing og rubbetråd da jeg i mangel av annet tidsfordriv fant ut at jeg skulle polere, rubbe, vokse... whatever :roll ... den gamle bilen min i dag :eh .

Så... veldig fint hvis den videre meningsutvekslingen om denslags koronasysler fortsetter et annet og mer egnet sted her inne :prf

Takk... :thx .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar