Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Kan tenkes at jeg også designer mitt eget kretskort og lager flere enheter også. Sikkert noen andre som vil ha noe slikt også. Tenkte kanskje å selge det for 100 kr. Stykket eller noe, for morroskyld. :) Det må det da være verdt....?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Se om du heller kan bruke en spenningsdeler bestående av to motstander i serie istede for å steppe ned spenningen med regulatorer.. Ta et søk på Google.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 04 okt 2020, 04:54 Kan tenkes at jeg også designer mitt eget kretskort og lager flere enheter også. Sikkert noen andre som vil ha noe slikt også. Tenkte kanskje å selge det for 100 kr. Stykket eller noe, for morroskyld. :) Det må det da være verdt....?
Lusker rundt i furtebua kl. 5 på søndagsmorran..? :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 okt 2020, 11:24 Se om du heller kan bruke en spenningsdeler bestående av to motstander i serie istede for å steppe ned spenningen med regulatorer.. Ta et søk på Google.
Er jo det jeg har gjort?

EDIT:
Dessuten så er vel bruk av voltregulator i en slik krets ganske unyttig, om ikke ubrukelig, siden det er volten man skal lese av?

Når det er sagt, så dukker det opp noen trivielle små utfordringer med tanke på kodingen som kan bli litt artig. Sikkert ikke så vanskelig for de som kan dette skikkelig, men kommer mer tilbake om dette. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 04 okt 2020, 12:02
Bjerknez skrev: 04 okt 2020, 04:54 Kan tenkes at jeg også designer mitt eget kretskort og lager flere enheter også. Sikkert noen andre som vil ha noe slikt også. Tenkte kanskje å selge det for 100 kr. Stykket eller noe, for morroskyld. :) Det må det da være verdt....?
Lusker rundt i furtebua kl. 5 på søndagsmorran..? :lol
Jada... Jeg er et døgndyr som sover når jeg er trøtt og er våken ellers, uavhengig av hva klokken er. Jeg er nok ikke noe A4 menneske der som følger strømmen.

Enkelte blir grinete når dem misser et måltid og eller klokken ringer om morgenen, mens med meg stiller slikt seg annerledes. For å si det pent :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg etter mange timer endelig fått til dette, slik at riktig volt blir vist. Etter mye utregninger, utprøvinger av motstandere samt noen matematiske formler i koden så har jeg endelig funnet det ut.

Her er et bilde av strømforsyneren og verdien den gir til mikrokontrolleren samt en screenshot av hva jeg kan lese på mobilen via en app.
Voltdivider.jpg
Så nå er det verste over. Planen nå er å montere 7 stk. LED dioder til mikrokontrolleren, som skal lyse opp og gi en indikasjon på tilstanden til batteriet. Altså hvor mange volt man kan lese ut av det.

Men nå står jeg litt fast igjen og trenger litt hjelp til å gi 12V batteriet til en motorsykkel 7 stk. tilstander. En tilstand til hver LED diode. Altså med tanke på ved hvilken voltverdi jeg bør føre inn i koden på hver LED.

Jeg har som sagt 7 stk. LED dioder. De to første som skal vise to volt stadier som indikerer at batterinivået er alt for lavt. De to første er røde dioder.

Etter disse skal jeg ha 3 stk. orange dioder hvor hver diode må ha en voltverdi for å lyse opp. Orange skal da indikere for lav spenning.

Til slutt skal jeg ha to grønne dioder som viser at batteriet er fulladet.

Siden jeg ikke vet helt nøyaktig når et MC batteri (12V) (regner med det er 12V?) kan annses som fulladet og eller utladet så trenger jeg hjelp til å fylle inn voltverdier jeg bør sette på hver LED diode.

Er klar over at jeg trolig for mange forskjellige meninger her, men det gir meg vertfall en indikasjon.

LED 1 (Rød) = ...... Volt (Utladet og nær grensen til å måtte byttes ut eller kalles ødelagt)
LED 2 (Rød) = ...... Volt
LED 3 (Orange) = ...... Volt
LED 4 (Orange) = ...... Volt
LED 5 ( Orange) = ...... Volt
LED6 (Grønn) = ...... Volt
LED7 (Grønn) = ...... Volt (Fullt oppladet)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

7 >= 12,4
6 12,3
5 12,2
4 12,1
3 12,0
2 11,9
1 <= 11,8

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 07 okt 2020, 07:25 7 >= 12,4
6 12,3
5 12,2
4 12,1
3 12,0
2 11,9
1 <= 11,8
Så det er ingen mulighet for at batteriet kan gå under 11.8V og deretter kan reddes/lades opp?

Å det skjer aldri at batteriet går over 12.4V?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Batteriet kan jo fint gå over 12,4V, men man må vel se litt på hva som er godt nok og for dårlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, men jeg skal sette en tisltand til hver LED som skal gi en visuell indikasjon på batteristatus. Derfor bør feks. LED_1 lyse når volten er over et nivå som er VELDIG bra. Altså såpass bra at det ikek kan bli bedre. Man kan feks. sette at alt over 13.2V er VELDIG bra.

På den nederste LED'en (rød) så skal denne lys når batteriet er veldig dårlig og på grensen til helt utladet og som ikke kan reddes etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Mens jeg venter på flere tilbakemeldinger, så kan jeg jo fortelle at jeg har planer om å starte en liten "masseproduksjon" av denne enheten. Den er ikke ferdig enda, og mer funksjonalitet skal legges til, som feks. temperatur etc. men slik ser nå vertfall kretskortdesignet ut så langt.
battery detective.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Kimshans »

Hvorfor ikke like godt ha ett LCD display, som viser den faktiske spenningen? Må vel være mye enklere i bruk, enn å måtte huske hva led_1 betyr osv?
Enten ett slikt: Bilde
eller litt mere avansert, som dette:Bilde.

Dette siste her vil jo også kanskje funke bedre siden du ville ha temperaturmåler i tillegg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

BCD er tipptopp!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Hvis denne dingsen skal diagnostisere batteriet på bakgrunn av ubelastet hvilespenning så er ikke diagnosen særlig mye verdt.
Et gåent batteri kan godt lades til godt over 12 volt hvilespenning, samtidig som batteriet mangler evne til å levere spesifisert strømstyrke (CCA).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Altså, siden vi lever i 2020, så tenkte jeg at jeg skulle gjøre denne dingsen mest mulig trådløs. Alt skal leses av i appen for å gi en INDIKASJON på når man bøs starte opp vedlikeholdsladeren via appen. Temperatur skal også måles, uten at jeg helt har funnet ut hvordan jeg skal gjøre dette enda.

Hovedgreia med denne dingsen er at batteriet overvåkes og at man får en voltmåling tilbake i appen hvor det også skal legges inn en graf som kartlegger voltnedgangen gjennom vinteren etc.

Så LED'ene skal gi en kjapp indikasjon og skal ikke lyse hele tiden. Kun når man trykker på en knapp eller med en gang man kobler den til et batteri. Man trenger ikke noe LCD så lenge man har appen. :)

Svar