Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg laget meg krets som skal overvåke spenningen på 12v bilbatterier. Jeg har brukt en mikronkontroller (Wemos D1 Mini) som digitaliserer det analoge signalet som igjen sender spenningsverdien til en app på telefonen.

En fin måte og overvåke batterispenningen på kjøretøy som blir stående over lenger tid. Feks. Traktor, motorsykkel, veteranbilen og eller søndagsbilen etc.



Når spenningen blir for lav så har jeg programmert den slik at jeg får en varsel på telefonen.

Jeg har planer om å legge til en krets med optoisolator og mosfet som skal kunne slå av/på en 12v lader via appen ved behov.
6D31EDBA-FB66-48B0-BD82-38E3AA17791F.jpeg
63C1F762-680F-4E3D-A1DF-9C3DA4E4EA3C.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Optokobler

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Det heter optokobler på norsk(fra ordet optocoupler på engelsk). Jeg måtte slå opp optoisolator, da jeg aldri har hørt det vært brukt noen gang.

Samma det :P
https://snl.no/optokobler

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 mar 2021, 17:22 Det heter optokobler på norsk(fra ordet optocoupler på engelsk). Jeg måtte slå opp optoisolator, da jeg aldri har hørt det vært brukt noen gang.

Samma det :P
https://snl.no/optokobler
Jeg oppholder meg stort sett på utenlandske nettsteder når jeg leser meg opp på dette så jeg blander nok en del når det kommer til norsk/engelsk beskrivelse av komponenter etc. :thumleft

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Sir Limpalot »

Nice!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Ja det er artig å lage seg slike små, men nyttige ting som man faktisk kan få bruk for i hverdagen. Slike ting som sistnevnte vil jeg tro også koster litt hvis man skal kjøpe noe ferdig i butikken.

Det man får kjøpt i butikken ligger så klart i en flott innpakning og blir levert med garantier etc. men jeg ser jo hvor simpelt slikt kan lages, selv for en amatør som meg.

Dessuten så kan man ved å lage det selv konfigurere det akkurat som man vil da alt foregår i koden som jo kan endres til den store gullmedaljen. Man kan også designe sitt eget kretskort (som heller ikke er vanskelig) og disse kretskortene koster kun 5 dollar for 10stk.

Den vanskeligste biten for hjemmebygging av noe slikt er å lage en fancy boks hvor alt passer inn i. Man kjøper ferdige monteringbokser på Biltema etc. og tilpasser kretsen til å passe inn i disse. Uansett så er ikek dette så farlig da man uansett for det meste gjemmer unna disse boksene og i dette tilfellet blir boksen gjemt under panseret på bilen.

3D printing er jo et alternativ og jeg har en kompis som driver med dette og har en relativt dyr 3D printer, men jeg blir rett og slett ikke imponert over resultatet. Overflaten blir ru og "firkantet" og den ser veldig hjemmelaget ut. Dessuten tar det votter og år før en print blir ferdig.

Dessuten må man bruke mye tid på og sette seg inn i dette med 3D printing og hvordan man lager design i 3D etc. Dette er absolutt noe jeg sikkert hadde lært ganske kjapt, men jeg vil heller bruke tiden på og faktisk få laget noe. 3D printing kan nok være noe jeg kommer til å snuse litt på etter hvert, men så langt har jeg ikke akkurat blitt lamslått av kvaliteten på resultatet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I går laget jeg en liten enkelt krets som lyser opp en lampe som madammen hadde. I denne kan hun ha ett eller annet som hun synes fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Feks. et bilde av sin fantastiske mann :redface :twothumbs:
IMG_3438.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en liten batteripakke i går med 4stk 18650 celler reddet fra et gammelt laptop batteri. Disse er koblet 2S/2P og pakken har en effekt på 8.4V og 5.200mA fulladet.

Denne skal brukes til å gi strøm til småprosjekter. Har også laget et lite kretskort med to voltregulatorer som gir 3.3V og 5V ut.
B96887C3-0484-478D-98B9-5BAC2DC3FEE4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Kult! Har du BMS på batteripakka? Hvis ikke må du følge godt med på spenningen så den ikke dropper under terskel for cellene. En gang under terskel kan være nok til at de tar kvelden.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 21 mar 2021, 19:46 Kult! Har du BMS på batteripakka? Hvis ikke må du følge godt med på spenningen så den ikke dropper under terskel for cellene. En gang under terskel kan være nok til at de tar kvelden.
Nei, jeg har ikke brukt BMS på denne pakken. Men jeg kommer til og lage meg en simpel spenningsovervåker. Det skal sies at jeg ikke er så veldig redd for disse batteriene. Det er gamle batterier som ikke kostet meg noe som helst. :)

Jeg har ogs kjøpt meg en egnet lader som kan lade og balansere batteripakkerm men har ikke fått denne i postakassa enda.

Det er denne laderen jeg har bestillt
7A3B34F5-28DF-4952-B244-F2CCF61F93B4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en batteripakke til i dag. Da har jeg en i reserve :)
BDADFBCA-3879-4A85-8A70-274F9C2B5CA2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått Solid state releer i posten og nå skal jeg kaste ut den i beste fall lite pålitelige wifi kontakten jeg kjøpte på Clasern for en god stund siden. Den henger seg ofte og når vifteovnen er påslått via appen til clasern er det ofte jeg ikke får slått den av da den henger seg. Da må jeg fysisk ned i kjelleren og ta ut og inn kontakten og da virker den noen dager igjen før den henger seg igjen.

Litt kjipern om man er på ferie og ikke får slått av vifteovnen i kjelleren....

Så nå skal jeg lage min egen krets som jeg føler er langt sikrere og mer robust med et solid state rele som er ratet for 220V og 40 ampere. Vifteovnen trekker kun 2.000 watt så denne skal nok klare biffen lett. Jeg kjøpte en overdimensjonert versjon da jeg har sett at disse kinakopi releene ikke klarer opp til maks rating.

Jeg har også lagt til en temperatursensor som hele tiden måler temperaturen på releet og hvis det blir varmere enn en satt temperatur så vil releet slå seg av automatisk via en microcontroller. Jeg skal også legge inn en timer som slår av vifteovnen automatisk etter feks. 5 timer hvis jeg ikke slår den av selv.

Nå gjenstår det bare å bli helt ferdig og putte alt ned i en boks slik at det ser bra ut :)
4FE0CB29-58E5-4330-A7E8-0D30F8BD8D63.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

De SSRene der funker fint!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 mar 2021, 11:41 De SSRene der funker fint!
Ja, men jeg er klar over at dette er kinakopier som ikke fikser opp mot maks rating. Til mitt bruk og hvis jeg ikek overbelaster dem så duger det i bøtter og spann. :)

Svar