Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av JoeHugin »

Ikke jeg heller, foretrekker akselerasjon. 😅

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Så kan man vel egentlig legge til at de som kjører i denne videoen er trolig ganske erfarne. Selv dem klarte ikke å temme H2 fra start. Alt for mye krefter i forhold til veigrep i starten.

Rocket er raskere tror jeg ut av lyskryssdueller av følgende grunner:

1. Sykkelen har lang akselavstand som forhindrer ville hjulløft.
2. Bredt bakdekk med trolig bedre grep fra start.
3. Mer moment, som man kan dra nytte av ved hjelp av de to første punktene over.

Så ser man at H2 drar innpå når dem nærmer seg 200km/t og vinner den såkalte quarter mile testen. Rett og slett fordi H2 er mye lettere, den har mer hester som utnyttes i det øvre turtallsregisteret etc. mens momentet og turtallsregisteret til Rocket er "brukt opp".

Men tatt i betrakning at H2 vant denne testen med tanke på quarter mile (som jo ikke er overraskende over hodet, og det skulle bare mangle) så var det jammen ikke mye om å gjøre.

Alt koker ned til følgende to ting når man vil velge en av disse syklene:

Vil man ha det gøy i langt over lovlige hastigheter, eller vil man ha det gøy i mer normale hastigheter?

Jeg har selv eid 2 stk. BMW S1000R som er lillebroren til S1000RR med en noe annerledes tunet motor blandt annet. Jeg kan derfor lett sammenligne disse to med Rocket og det er ingen tvil om at Rocket føles raskere. S1000R hadde uten tvil vunnet på bane og ikke minst på svingete veier, men jeg er ganske overbevist om at jeg hadde tatt den i aksellerasjon samt mellomaksellerasjon hvor jeg reffererer til forbikjøringer av biler etc.

Hver eneste gang jeg skulle ha det gøy med S1000R og kjenne draget, så brøt jeg norges øversete fartsgrense og eller opplevde hjulløft. Med Rocket kan man ha det veldig gøy i lovlige hastigheter.

___________

Jeg kjenner eller vet om ett par personer som har kjøpt seg BMW S1000RR og en eller annen Ducati i racing segmentet jeg ikke husker modellnavnet på. Jeg forstår at disse syklene velges ut fra utseende og hvilket potensial dem har. Mange unge mennesker liker slike RR sykler. Jeg har likt dem selv i ung alder. Men dem kjører kun på kiosken eller på MC treff som ofte ikke ligger langt unna. Altså dem har trolig ikke råd til å kjøre så mye med dem og det blir mer en slags posørsykkel for å øke selvtilliten samt utstråle en viss image.

Etter å ha kjørt minst 20.000km. pr. år med cruiser (Yamaha XVS 1300), Street Triple R, 2 stk. BMW S1000R og nå 10.000km. med Rocket, ved siden av at jeg har prøvekjørt drøssevis med sykler av forskjellig karakter, til og med traktorer, så har jeg enda ikke funnet den perfekte sykkel og jeg tror heller ikke den finnes hvis kravene er store.

Skal man ha lav vekt og høy fart så går det på bekostning av komfort og bagasjemuligheter. Skal man ha god sittestilling og plass til mye bagasje så går det på bekostning av vekt og hvordan sykkelen oppfører seg.

Med Rocket kan man få LITT i pose og sekk, siden sykkelen er stor og har plass til mye bagasje samtidig som den har en enorm motor som man kan ha det gøy med. Nedleggsvinkelen er også overraskende god og kan ikke sammenlignes med vanlige cruisere som subber nedi for et godt ord.

Men baksiden til Rocket er selvsagt vekten. Selv om tyngdepunktet er lavt, så får man noen komplikasjoner når man skal parkere sykkelen på utsiden av hytta mange steder :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 27 okt 2022, 17:42
dypen skrev: 27 okt 2022, 16:36 Fin sykkel, kunne godt tenkt meg en tur :thumleft
Nå har jeg satt den bort for i år, men er du fortsatt ute å kjører, så stikk gjerne innom på en kopp kaffe i garasjen, så skal du få prøvesitte den om ikke annet. :P
Takk takk :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 28 okt 2022, 07:05 Men baksiden til Rocket er selvsagt vekten. Selv om tyngdepunktet er lavt, så får man noen komplikasjoner når man skal parkere sykkelen på utsiden av hytta mange steder :)
Sykler som Honda Goldwing og BMW 1600 har vel begge elektronisk revers, som gjør at man kan parkere noe mer ukritisk enn andre-
Reocket III har vel ikke slik revers, antar jeg?
Og da bør man være mer kritisk til hvordan man parkerer. Det beste er å rygge på plass der sykkelen skal stå ved campinghytte og teltplass, med sikker og klar bane når man skal forlate plassen.
Samme gjelder f.eks. parkering utenfor butikker osv., at man rygger på plass der man sikrer seg enkel og klar bane når man skal kjøre videre.
Har sett en del eksempler på MC-folk som har parkert på steder med slak bakke nedover og hindring i kjøreretningen ut fra der sykkelen parkeres med ndettopp fronten i den den slake nedoverbakken og som har slitt for å få trillet sykkelen bakover igjen.
Mest aktuelt for store sykler med høy vekt, som f.eks. Rocket og for egen del, KTM 1290 Super Adventure, som heller ikke er noe lettvekter akkurat.

Unødig å nevne disse tingene selvfølgelig, siden dette er noe alle MC-folk vet.
Men kanskje greit med en liten påminnelse og bevisstgjøring om dette til oss alle slik at man ikker "stikker kjepper i hjulene" på seg selv (og sykkelen...) når man er ute på tur ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av dypen »

Det som overrasker meg ved folk som har hatt førerkort i mange mange år, det ofres ikke en tanke på at stedet skal forlates ved parkering. Det er mest graverende hos bilførere men vil tro det oppstår hos mc førere også. I de fleste tilfeller er det veldig enkelt å rygge inn på en parkeringsplass og mye enklere å parkere på plassen du har oppmerket til rådighet. Problemet oppstår når stedet skal forlates og det har blitt flere biler rundt deg, bruk hodet … du må ikke parkere på trappa :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Joda, som BMW-fører både på 2 og 4 hjul skal det parkeres på trappa. Forutsetningen er at man kan slippe seg bakover eller kjøre fremover.

BMW K1600 hadde ikke revers fra start, dette kom først i 2021-modellene(midt-2020)
BMW K1200LT hadde revers hele livsløpet og fikk senere elektrohydraulisk midtstøtte.

Mitt syn på Rocket er at det verken er fugl eller fisk, og at det finnes bedre potetsykler(som jeg har inntrykk av at du betegner den som) der ute. Motormessig er det stort spenn mellom en racing-motor og motoren i Rocketen, man trenger ikke Rocket for å ha mye trøkk på landeveien uten å bryte fartsgrensene. Du sammenligner ytterpunktene.

Når det er sagt både ser Rocket rå ut og motoren er selvsagt ut av en annen verden rå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2022, 12:28 Joda, som BMW-fører både på 2 og 4 hjul skal det parkeres på trappa. Forutsetningen er at man kan slippe seg bakover eller kjøre fremover.

BMW K1600 hadde ikke revers fra start, dette kom først i 2021-modellene(midt-2020)
BMW K1200LT hadde revers hele livsløpet og fikk senere elektrohydraulisk midtstøtte.

Mitt syn på Rocket er at det verken er fugl eller fisk, og at det finnes bedre potetsykler(som jeg har inntrykk av at du betegner den som) der ute. Motormessig er det stort spenn mellom en racing-motor og motoren i Rocketen, man trenger ikke Rocket for å ha mye trøkk på landeveien uten å bryte fartsgrensene. Du sammenligner ytterpunktene.

Når det er sagt både ser Rocket rå ut og motoren er selvsagt ut av en annen verden rå.
Joda, hva man mener om diverse sykler er selvsagt opp til hva slags preferanser man har. Men at Rocket er den beste "potet" sykkelen JEG har eid eller prøvekjørt er helt sikkert. Men det er da ut fra mine preferanser.

Nå har jeg vel heller ikke nevnt at motoren i rocket kan sammenlignes med racing motor? Snarere tvert i mot. Det er to motorer som omtrent befinner seg i hver sin enda av skalaen. Men at en rocket tar forspranget pp dem fleste enklest mulig når det kommer til aksellerasjon er jeg ganske overbevisende om. Altså lyskryssdueller som det fint heter. Men det betyr selvsagt ikke at den hadde hatt noe sjans på en bane eller hvor hastighetene bikker 200km/t. Det er ikke en RR sykkel jeg har kjøpt og det merker man godt, og for meg er det midt i blinken.

Man har nok omtrent like mye trøkk med en sykkel ala KTM 1290. Om ikke trøkket er like formidabelt, så er det nok ikke langt unna. Men så har man det med utseende da jeg er ikke spesielt glad i traktorer som det går 10 av på dusinet. Det er nettopp der Rocket i mine øyne skiller seg ut. Det er ikke mange av den og den ser vertfall i mine øyne helt rå ut. Deeuten føles den veldig premium. Men klart, Rocket er ingen offroader overhodet. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til en liten ting.

Jeg skjønner at en BMW ala den du har i ny versjon kanskje er sykkelen du tenker på når det kommer til "potet"? I så fall kan jeg tildels være enig med deg. God bagasjeplass, god og kjøre, mer enn nok motor, grei nedlengsvinkel og BMW er jo god på det tekniske også.

Forskjellen er er spesielt en ting. Utseendet. En ny BMW K1600 etc. ser bare så innmari gubbete ut. Halve sykkelen består av plastikkåper og er ellers veldig lite interresant for meg av den grunn. Men at det er gode sykler er det liten tvil om.

Da ville jeg nok heller kjøpt meg en KTM superduke 1290R. Ikke den beste bagasjeplassen, men sittestillingen er veldig god. Oppreist og fin. Vindskjerm er jeg som kjent ikke fan av, så det er også et pluss.

Men Speed Twin er så absloutt den sykkelen jeg hadde kjøpt hvis jeg ikke kunne valgt Rocket. Uten noen som helst sammenligning forøvrig. Begge syklene er glde på hver sin måte :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Appropo.. veier ikke denne mer enn 210kg?
https://speedmc.no/ny-mc/k-1600-gtl/

Det er i såfall meget imponerende!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 29 okt 2022, 14:55 Appropo.. veier ikke denne mer enn 210kg?
https://speedmc.no/ny-mc/k-1600-gtl/

Det er i såfall meget imponerende!
Den veier 358 kg
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 29 okt 2022, 15:49
Bjerknez skrev: 29 okt 2022, 14:55 Appropo.. veier ikke denne mer enn 210kg?
https://speedmc.no/ny-mc/k-1600-gtl/

Det er i såfall meget imponerende!
Den veier 358 kg
Da er det en ganske vesentlig trykkfeil på siden jeg linket til :knegg

Det vil si den er hele 60KGish tyngre enn Rocket. Trolig med høyere tyngdepunkt også? Det er ikke akkurat noe jeg ønsker. 300 kg. Er så absolutt tungt nok som det er. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av dypen »

Med to personer og bagasje kan vi fort komme opp i 550 - 600 kg her …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 29 okt 2022, 16:06 Med to personer og bagasje kan vi fort komme opp i 550 - 600 kg her …
Hehe, ja :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

En av de superbillige solcelle lysene fra Europris tok kvelden her om dagen, og feilen viste seg å være korrosjon.

Så jeg bestemte meg for å lage et eget kretskort som jeg bare kunne bytte ut ved behov. Så jeg designet samt bestillte 28 stk. for den nette sum av 2 dollar (20 ish kroner)

Jeg bytter også ut til en litt større solcelle som trolig klarer og lade opp batteriet i løpet av en kort vinterdag.
solarboard.JPG
solarboard_3.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en stund nå holdt på og optimalisere disse billige solcelle lysene man typisk får kjøpt på Europris til 20 kroner stykket. Noen ganger billigere også. Madammen har mange slike lys i hagen og fellesnevneren for alle er at dem ikke er laget for norske vintere med lange mørke netter og dager og få timer med dagslys/sollys.

Disse billige solcelle lysene slår seg som kjent på automatisk når det blir mørkt og slår seg av samt lader batteriet når det blir lyst.

Kretsen er uhyre enkel og består i praksis av to komponenter utenom LED dioden som lyser. Det er en såkalt "LED driver" laget for dette spesifikke formålet og de fleste av dem kalles "QX5252F" eller "YX8018". Merkelig nok har disse to komponentene forskjeller i pinout, noe man må være obs på.

Den andre komponenten er en såkalt inductor. Denne slipper i de fleste tillfeller igjennom for mye strøm og får batteriet til å gå tom fortere. I tillegg er batteriene som følger med for små. Altså dem har for liten kapasitet.

De batteriene i lysene jeg har kjøpt er 1 stk. AAA batteri på 1.2V og 150mA. Det er alt for lite og fungerer kun på sommeren når nettene ikke er så lange.

Etter en del prøving og feiling så har jeg nå funnet løsningen, slik at disse kan lades fortere med et litt større solcelle panel og et større batteri på 600mA. Dette er da NIMH batterier.

____________

jeg tok en av lampene som ikke lenger lyste, men som jeg allerede hadde byttet ut batteriet på. Batteriet målte 0.8V og var helt utladet. Etter en kjapp sjekk så så jeg at batteriet ladet når det var lyst nok, men ladestrømmen var på rundt 25mAh. Det vil si at solcellepanelet på lampen ikke klarte og fylle batteriet på dagtid og etter noen dager var det ikke mer power igjen på batteriet. Dem fungerer utmerket en uke eller to (avhengig av hvor mye lys dem får og hvor dem er plassert) men så begynner dem å dabbe av.

Så hovedproblemet med disse er egentlig at solcellepanelet lader med for lite strøm. Jeg kjøpte en noen slike superbillige 2V 150mA solcellepaneler som kunne festes oppå lampen som bare var bittelitt større fra Kina og disse fungerer mye bedre. Dem lader i vanlig dagslys uten sol med rundt 50mAh. Når det er sol så lader dem nesten med 100mA.

Problem nummer to er at LED dioden trekker for mye strøm. Kretsen fungerer som en "boost converter" og har en inductor med som oftest for lav verdi. (lavere verdi betyr mer strøm til LED dioden). Jeg byttet ut til en inductor med større verdi (470mH) og denne slipper igjenom rundt 5mA i steden for 12mA som den gamle slapp igjennom.

__________

Konklusjonen er at med et batteri med mer kapasitet, litt større solcelle og en inductor med høyere verdi er det som skal til for å få disse til å lyse året rundt når det er mørkt i Norge. Vertfall her på Østlandet.

Under har jeg tatt bilde av lampen kl. 06:00ish i dag tidligog da har den lyst helt siden det ble mørkt i går kveld og batteriet har jeg ikke ladet opp eller gjort noe med før jeg satt det inn. Det ladet seg helt fint opp selv gjennom en hel dag selv.
Lys.jpg
_______________

SÅ lurer sikkert mange på... Hvordan i helvete gidder jeg å surre med disse superbillige solcellelysene og er det i det hele tatt lønnsomt?

1. Dette gjør jeg kun for morroskyld og for å bevise litt overfor meg selv at ting som selges for utrolig lave priser (noen ganger rundt 10 kroner pr. solcellelampe) faktisk kan fungere optimalt med kun noen ytterst få og små endringer som ikke burde koste produsenten nevneverdig mye mer. Et større batteri koster trolig litt mer og en litt større solcelle drar også opp prisen litt, men jaggu ikke mye.

Madammen har også en langt dyrere lampe som kostet nesten 200 kroner, men denne klarer seg heller ikke gjennom en norsk vinternatt. Dette blir mitt neste prosjekt forøvrig...

2. Om det er lønnsomt eller ikke og fikse disse som forbruker kommer jo helt ann på. Kretsen i disse lampene er uhyre enkel. Det er fint lite eller ingenting som kan gå galt med disse og hovedproblemet er vann og korrosjon. Dette fikses veldig enkelt med smeltelim, blank neglelakk eller silicone for å gjøre dem vanntette. Komponentene i disse lampene koster jo praktisk talt ingenting. man får en bøtte med disse for en 10'er.

Med tanke på at jeg enda ikke har opplevd å ha kjøpt en slik solcellelampe som varer gjennom hele året så mener jeg at en slik oppgradering som jeg har gjort er verdt det, siden dem i teorien vil vare livet ut med ytterst små vedlikeholdskostnader.

jeg vil tro at en slik oppgradering som jeg har gjort (hvis man ikke tar med tiden man har brukt) koster omtrent 5-10 kroner pr. lampe. Litt avhengig av hvor mye man kjøper av komponenter av gangen. Da har man en lampe som totalt har kostet rundt 30 kroner som faktisk funker året rundt.

Men de fleste gidder jo ikke å styre med dette. Men jeg synes bare det er gøy å drive med elektronikk på amatørnivå :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar