Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av cannon »

Dette handler ikke om pris for min del, men om midler og metoder som bidrar til rene, luktfrie og smidige kjøredresser.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 mai 2019, 15:49 Dette handler ikke om pris for min del, men om midler og metoder som bidrar til rene, luktfrie og smidige kjøredresser.
Joa, jeg skjønner det, men jeg liker nå uansett å bruke midler som er beregnet til formålet. Støvlene mine fikk jeg lett rene med lunket vann og mikrofiber. Når dem tørket så satt jeg dem inn med skinnbalsam. Skinnbalsamen skal også "impregnere" og gjøre dme enda mer motstansdyktige mot vann. Jeg er usikker på om grønnsåpe gjør dette...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av cannon »

Hvis du har en gammel skinn- jakke eller bukse (eller hansker), godt innsvettet og møkkete, som du tør å "ofre", så prøv.
Legg plagget i sterkt, ekte grønnsåpevann over natta. Skrubb gjerne litt på utsatte steder med en oppvaskbørste el.l. Spyl av i dusjen og la lufttørke, ikke i solen.
Min erfaring er at jeg ikke får bort gammel svette i skinnet med lunkent vann og en fille.

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

Å få bort gammel svette kan absolutt være vanskelig, og man gjør nok ikke det ved å spraye på litt skinnrens og gå over med balsam. Er vel noen produkter mener jeg å ha sett for å takle dette, men det er jo å dynke hele tøyet i det. Om mulig, så er det jo best å forsøke å unngå mye svette i skinnet med å bruke heldekkende base-layer. Tror nok ikke jeg kommer til å forsøke å få ut eventuelle svette i tøyet mitt. Jeg bruker baselayer, og med fare for å ødelegge finish på tøy vil jeg ikke gjøre så mye mer igrunn. Veldig fornøyd med Chemical Guys Moto Line – Leather Cleaner and Protectant, som jeg bruker etter hver tur med en mikrofiberklut. Legger på minimalt med shine (som typ alle balsam/kremer gjør) for å unngå å ødelegge det matte finishen på Alpinestars tøyet, samtidig som skinnet får noe næring (diskuterbart om det behøves på moderne skinn som med bilseter, hvor skinn blir behandlet med usynlig lag med klarlakk slik at balsam ikke trenger inn uansett) og får litt UV beskyttelse. Lukter litt syntetisk men ikke så gærnt, og gjør det veldig lettvint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 mai 2019, 16:00 Hvis du har en gammel skinn- jakke eller bukse (eller hansker), godt innsvettet og møkkete, som du tør å "ofre", så prøv.
Legg plagget i sterkt, ekte grønnsåpevann over natta. Skrubb gjerne litt på utsatte steder med en oppvaskbørste el.l. Spyl av i dusjen og la lufttørke, ikke i solen.
Min erfaring er at jeg ikke får bort gammel svette i skinnet med lunkent vann og en fille.
Nå snakker jeg om utvendig vedlikehold av støvlene. Så store problemer med svette i beina har jeg ikke at at det er svette på utsiden av støvlene. Innvendig bruker jeg selvsagt ikke skinnbalsam, da det ikke er skinn der. Jeg snakker heller ikke om generell vask av klær. Da kan sikkert grønnsåpe være mer egnet.

Men klesvask er ikke min sterke side...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk tilsendt noen produkter fra Bilnerden.no her om dagen som jeg skulle teste. Jeg har ikke fått testet alt ennå, men har laget en bitteliten preview av hvordan S100 sin fargefornyer gjør vei i vellinga.

Den sorte delen på bildet har jeg aldri klart og få helt sort med plastfornyer. Det kan selvsagt være fordi det ikke er plast, men et slags farget metall. Uansett så har denne delen alltid vert litt "grå". Den var i utgangspunktet sort når jeg hentet sykkelen, men etter dette har den alltid vert grå.

I dag kjørte jeg en veldig kort og uhøytidelig test av S100 sin fargefornyer og den klarte biffen lekende lett. Spray på, tørk av. VOILA! :)

FØR
1.JPG
ETTER
2.JPG
Gleder meg allerede til å teste denne på resten av sykkelen og på alle plastdeler :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

Spennende å se holdbarhet på den da.
De fleste spray på tørk av holder vanligvis ikke så lenge..?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av mekkern »

synes det så litt "kunstig blankt" ut... men mulig bildene jukser litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en formening om at denne holder lenge. Det virker som den går i "dybden" og får frem den orginale glansen. Men tiden får vise. Den er uansett latterlig enkel å bruke og koster ikke mer enn 10 sekunder for å få knall resultat.

Jeg testet også kjapt S100 Total Cleaner nå nettopp. Jeg hadde et gammelt plastdeksel fra min forrige S1000R som ble byttet ut etter velten. Jeg har jo vert plaget med skjolder tidligere etter avfetting, så jeg satt den på en veldig hard prøve, som forøvrig ikke er anbefalt.

Jeg sprayet på avfetting i direkte sollys og lot S100 Total Cleaner tørke skikkelig inn (ca. 20 minutter) før jeg spylte av med vann. Nå var ikke denne fryktelig skitten, men en del støv og pollen. Det så ut til at alt løsnet effektivt og det ble heller ingen skjolder.

Litt støvete og skitten
01.jpg
Påføring av S100 Total Cleaner
02.jpg
Etter avspyling
03.jpg
Etter S100 Fargefornyer
04.jpg
Pluss at jeg testet S100 Fargefornyeren på slanger og sorte områder
05.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

Sort og blankt ble det ja. Litt enig med mekkern, så litt rart ut men det kan være bildene.

Lagt på Scholl Neo på alt av plastikk og aluminium på min.
Den gjør plastikken hakket mørkere, og får jo da beskyttelse. Hvordan er det med typ beskyttelse for videre falming?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 05 mai 2019, 15:22 Sort og blankt ble det ja. Litt enig med mekkern, så litt rart ut men det kan være bildene.

Lagt på Scholl Neo på alt av plastikk og aluminium på min.
Den gjør plastikken hakket mørkere, og får jo da beskyttelse. Hvordan er det med typ beskyttelse for videre falming?
Det er ikke noe farge i dette middelet. Middelet er helt transparent og kan brukes over alt. Selv om den nok er forbeholdt på steder som falmer etc. som plast og sorte motordeler, gummislanger etc. Den sorte "klædden" på siden der så slik ut når sykkelen var helt ny husker jeg. Den tilsetter jo ikke noe farge som nevnt. Men jeg er usikker på om den inneholder silikon... Om den skulle inneholde litt gjør dog ingenting.

Den sorte plastdelen jeg vasket fikk en litt dypere sort glød, men ble ikke blankere enn det den var når den var ny. I så tillfelle er det så lite at jeg ikke synes det gjør noe.

Scholl Neo har jeg hele tiden synes er et bra produkt, men jeg har for meg at S100 Fargefornyer er langt tryggere å brukere. Glemmer man å tørke bort noe sted så gjør ikke dette noenting. Med Scholl Neo tror jeg man får kraftige skjolder. Spesielt hvis den får kontakt med vann, for Scholl Neo aktiveres av vann. Så litt mer tricky i bruk.

På den annen side kan ikke S100 Fargefornyer brukes som beskyttelse ved å spraye på og spyle av som Scholl Neo. Men jeg ville uansett vert ytterst forsiktig med å bruke Scholl Neo på den måten på en motorsykkel. Her kan mye gå galt tror jeg.

Skal i skrivende stund teste Scholl Neo på plastdelen.... Bee right back... :thumleft

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

Skjønner ;)

Legg på Neo med noe polerrull og mikrofiber, evt på plastikkdeler sånn tørk av med polerrull med tanke på fibre som kan løsne og kanskje sette seg fast.

Bruker ikke neo til å spraye på og spyle av, da jeg jeg også opplevd noe skolder.

Hvis det har vært antydning til skjolder etter å ha lagt på har jeg bare våta delen med Neo og tørka med en gang, så har det løst seg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg testet Scholl Neo på plastdelen ved å spyle på vann, for så og spraye på Scholl Neo, samt spyle av. Som jeg fryktet så etterlater Scholl Neo litt skjolder. Å dette på en plastdel som nettopp hadde fått beskyttelse. Skjoldene er ikke veldig tydelige, men man ser dem på bildet under. Nok til at jeg IKKE anbefaler å bruke denne som "spray sealer" på plastdeler.
scholl01.jpg
Først litt vann
scholl1.jpg
Så spraye på Scholl Neo
scholl2.jpg
Etter avspyling og tørk
scholl3.jpg
På siste bilde ser du skjoldene ganske tydelig etter tørking. Nå er dette bare en plastdel som det ikke er så nøye med, men jeg ville aldri brukt denne på sykkelen som spray sealer.

Jeg vet at man derimot kan bruke den på tørre overflater også som en slags plastfornyer, men hvis man ikke får tørket bort alt og kjører avgårde og sykkelen skulle bli våt på turen så vil man ganske sikkert få skjolder på de områdene da Neo aktiveres av vann.

Ikke noen vitenskapelig test dette muligens, men mer enn nok til at jeg kan konkludere med at Scholl Neo fungerer best på lakkerte overflater og da gjerne biler etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

Blir ikke skjolder om man legger på for hånd på tørr overflate og tørker av.
Ikke ved eventuel aktivering med vann heller

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 05 mai 2019, 16:01 Blir ikke skjolder om man legger på for hånd på tørr overflate og tørker av.
Ikke ved eventuel aktivering med vann heller
Nei, det har du nok rett i, men det fjerner uansett et bruksområde (som spray sealer) og da finner jeg S100 Fargefornyer som langt tryggere å bruke. :)

Svar