Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av Bjerknez »

Okey... hvem prøver jeg å lure...

Jeg merker nå at kjørelysten begynner å stige på. Jeg har fryktlig dårlig samvittighet for at jeg satt bort sykkelen i år uten å vaske den. Den står faktisk skitten i garasjen og jeg vet ikke engang om batteriet er i form...

Om ikke annet, så skal jeg vertfall sette på vedlikeholdsladeren i dag.

Sommerturen for 2019 begynner så smått og stige på og med fjordårets tur friskt i minnet så merker jeg nå at jeg kanskje kommer til å satse på en litt lenger tur i år. Ikke VELDIG mye lenger kanskje, men flere overnattinger muligens. Måtte mildværet snart dukke opp så jeg får tatt igjen det tapte med tanke på vask av bimmern. En ting er sikkert. Den skal skinne som selveste julestjernen så fort sjansen byr seg...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av AJ »

Fikk ikke tatt noen grundig vask på KaTie M'ren heller. Men tar den ingen skade av der den står tørt og kaldt under et strekklaken i garasjen.
Må si jeg begynner å kjenne at det kribler litt i armer og bein nå som dagene er blitt merkbart lysere og lengre.
Gleder meg voldsomt til sesongstart, som jeg satser alt på blir bedre enn i fjor. Da skjedde det litt for mye uforutsett til at sesongen ble så god som den kunne ha blitt...

Har vedlikeholdsladet batteriet en gang med nyinnkjøpt Hamron smartlader fra JULA til den nette sum av kr. 299,- :crazy: .
Funker bra og lader raskt.
Satser på et par ladinger til før sesongstart. Kanskje til og med la laderen være tilkoblet til jeg skal trille sykkelen ut av garasjen?
Ingen problemer med å gjøre det, antar jeg :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av mekkern »

dette med vedlikeholdslading er et "hett tema" noen sier det er gull andre sier det ikke er bra for batteriet...

personlig har jeg sett en del batterier som ikke har overlevd å stå kontinuerlig tilkoblet...
Jo mindre batteri jo værre pleier jeg å si...
dessuten har en del av disse "smarte laderne" innimellom litt hjernedrypp virker det som...Noen slutter å "floate" batteriet mens andre koker det sakte ihjæl...
dessuten er det som mye annet-er det smart å ha tilkoblet 230nettet div utstyr uten tilsyn gjennom uker og måneder?

Hvis en setter laderen i "strømforsyningsmodus" (vel 13 volt) så vil den hindre batteriet å tømmes men samtidig hindres også batteriet å hele tiden "peakes".
Så kan man toppe batteriet ved sesongstart..

selv bruker jeg en "dum" lader på 0.5A et døgn et par ganger gjennom vinteren-den er ikke i stand til å koke batteriet og etterfyller rolig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 22 jan 2019, 10:30 dette med vedlikeholdslading er et "hett tema" noen sier det er gull andre sier det ikke er bra for batteriet...

selv bruker jeg en "dum" lader på 0.5A et døgn et par ganger gjennom vinteren-den er ikke i stand til å koke batteriet og etterfyller rolig.
Hm...
kanskje best å bruke den gamle (enkle...) Banner MC batteriladeren på MC batteriet i stedet og Hamron laderen til bilene...
Tror jeg går for den løsningen, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av Bjerknez »

Hvis en setter laderen i "strømforsyningsmodus" (vel 13 volt) så vil den hindre batteriet å tømmes men samtidig hindres også batteriet å hele tiden "peakes".
Så kan man toppe batteriet ved sesongstart..
For en som ikke vet annet om strøm enn at det rykker i løken ved berøring...

Hva mener du med "peakes"? Lade det helt opp?

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av xses »

Godt å høre at fler av oss ikke tok supervasken før sykkelen ble satt inn i garasjen. Har vært ute å tittet på den endel ganger nå, latt den få putre å gå litt.. Min står også i en uisolert garasje. Det ser ut til å gå veldig bra. skal sette batteriet på lading nå idag for å bare være sikker.... Har hatt en strømtyv de 2 siste vinteren som resulterte i 2 døde batteriet. Ser ut som dette har overlevd siden den startet fint rett før jul. :) følger med på siden din, og du har mye bra å komme med. MC for folk flest!

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk

1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av Bjerknez »

xses skrev: 22 jan 2019, 14:13 Godt å høre at fler av oss ikke tok supervasken før sykkelen ble satt inn i garasjen. Har vært ute å tittet på den endel ganger nå, latt den få putre å gå litt.. Min står også i en uisolert garasje. Det ser ut til å gå veldig bra. skal sette batteriet på lading nå idag for å bare være sikker.... Har hatt en strømtyv de 2 siste vinteren som resulterte i 2 døde batteriet. Ser ut som dette har overlevd siden den startet fint rett før jul. :) følger med på siden din, og du har mye bra å komme med. MC for folk flest!

Sent fra min Huawei p20pro via Tapatalk
Det er også godt å høre at jeg ikke er alene :)

Ja, jeg er ikke veldig bekymret for batteriet, men i mitt hode så har jeg totalt forsømt sykkelen denne gangen. Men jeg sverger ved min fars grav at den skal se ut som den rullet ut fra fabrikken når sesongen starter.

Veldig hyggelig å høre at du liker siden min. Det er selvsagt ikke alt som er like matnyttig bestandig, men jeg prøver og holde siden oppdatert med hva som skjer rundt meg i hverdagen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg endelig fått rotet meg til å koble til vedlikeholdsladeren. Det ser ut til at batteriet har klart seg, for den tar i vertfall mot lading :)

Så får vi se om den lyser grønt i morgen :twothumbs:
2C039EE7-D70C-459C-94F0-A6B84BD921F4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern støver ned...

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 22 jan 2019, 10:57
Hvis en setter laderen i "strømforsyningsmodus" (vel 13 volt) så vil den hindre batteriet å tømmes men samtidig hindres også batteriet å hele tiden "peakes".
Så kan man toppe batteriet ved sesongstart..
For en som ikke vet annet om strøm enn at det rykker i løken ved berøring...

Hva mener du med "peakes"? Lade det helt opp?
Det er helt riktig-sånn skvær fullt med litt ekstra...
det kan man ta til sesongstart og så kan vi finne et sted å ta en "vår-øl".. en trenger det etter den hvite guffa... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern får snart se lyset!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg får hoste litt liv i denne tråden igjen nå som sesongen nærmer seg. Jeg vurderer å dra frem sykkelen fra garasjen om ikke så lenge og utsette den for litt magi vedrørende vask og vedlikehold. Batteriet er fulladet, dekkene er gode for ca. 8.000km. til og Service velger jeg å ta nærmere sommeren.

Slik sykkelen ser ut nå blir jeg bare trist. Den er nedstøvet og "grå" og den ser nesten forlatt ut. Det skal det snart bli slutt på!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern får snart se lyset!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg litt pågangsmot. Har vært gjennom (og er fortsatt) igjennom min årlige slankeperiode hvor målet er å gå ned 20-25 kg. på tre måneder. I den forbindelse merker jeg at energien dabber fort av.

Men jeg valgte å dra frem Bimmern fra hiet sitt i dag. Jeg har gruet meg litt til å se resultatet etter noen måneder i garasjen hvor den ble stuet bort uten å å bli vasket etter siste turen, som var Dovreturen sammens med AJ og flere. Ja, jeg vet.. en stor skam...

Synet som møtte meg var ikke spesielt hyggelig...
Bilde-9.jpg
Bilde-8.jpg
Bilde-7.jpg
Bilde-4.jpg
Bilde-3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern får snart se lyset!

Legg inn av Bjerknez »

Etter en litt røff hovedvask ble den derimot langt bedre...
Bilde-10.jpg
Bilde-11.jpg
Bilde-12.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern får snart se lyset!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen skal jeg ta på meg "detailer hanskene" og gå den nærmere i sømmene. Da blir det plastikkfornyer, parafinvask med pensel, dyprens av lakk, lakk korigering og voks. Så skal også kjede vaskes og smøres... Gleder meg :)

Det begynner å ligne på en motorsykkel igjen :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av Jompa »

Å trille sykkelen ut av garagen for å gjøre den vasken du skulle ha gjort i fjor regnes ikke som "ute av hiet".
Da må du ut å kjøre på ordentlig. :crazy:
Når det er sagt ser sykkelen din adskillig mer nyoppstått ut etter vasken enn før, fin sykkel.
Jeg ser det er LITT nærmere våren hos deg enn her, våkna til 19 kuldegrader i dag uten å være på vidda.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av kjellv »

Nei nå har du tapt deg Ove! Fy skamme seg som vinterlagrer sykkelen på denne måten. Slik har du aldri gjort før :crazy:

Her er det heller ingen planer om å hente sykkelen ennå. Kvitt på bakken senest i går morgen, og foreløpig ingenting som tyder på at de har sluttet å salte veiene til natta.

Svar