Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Buck-omformere kan støye ja. Derfor man ikke bruker slikt når man driver med forsterkere blant annet. Da var 7812 og 7805 perfekt til å drive småtteri rundt selve effektforsterkeren man gjerne kjørte uregulert.

De regulatorene man her snakker om kalles som regel shunt-regulatorer. Da de shunter ned spenningen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 23:04 Buck-omformere kan støye ja. Derfor man ikke bruker slikt når man driver med forsterkere blant annet. Da var 7812 og 7805 perfekt til å drive småtteri rundt selve effektforsterkeren man gjerne kjørte uregulert.

De regulatorene man her snakker om kalles som regel shunt-regulatorer. Da de shunter ned spenningen.
Har du målt forskjellen i støyen i hjemmelagede kretser? Jeg tok en liten "test" av dette for litt siden, og min konklusjon var at selve støyen isolert sett sikkert er mindre i en krets laget av en proff, men i kretsene jeg lager klarer jeg ikke se den store forskjellen. Altså målt med oscilloscop.

Men nå driver ikke jeg med lyd etc. da.

Men bortsett fra at 78xx regulatorene evt.mlager mindre støy, så ser jeg bare bakdeler med disse. Dem er som nevnt lite effektive, blir veldig varme selv ved kun 500ish mA last og er kun beregnet for interne kretser i så måte. Dessuten krever en 78xx regulator 2-3 kondensatorer for å virke slik den skal i følge spec sheet.

De buck converterene jeg bruker er justerbare, er ikke noe fysisk større enn 78xx komponetene og takler uten problemer 2 ampere. Opp til 3-4 ampere peak.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av KåreDump »

oivindg skrev: 08 apr 2021, 17:49
FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 17:35 Hvor mye bruker en sånn GSM-modul da? Har powret mange slike på nødstrøm før, men da et kommersielt produkt.
Mener å huske at den bruker rundt 100mA når den er på nett. 400mA ved samtaler. Trekker 2-3A i pulser når den kobler mot et nytt tårn. Kan ofte settes i standby på 10-20mA.
Den A6 GSM900 modulen jeg bruker drar max 2A @ 5v i følge dokumentasjonen.
Merker at om man kjører den på en for veik strømforsyning så blir bla RX/TX kommunikasjonen bare støy/uleselig.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Arduino sin egen GSM module krever en 1 ampere strømforsyning og å bruke batterier på noe slikt blir vel nesten bare slitsomt. I så fall må man bygge inn en egen ladekrets som gjør at batterier kan lades enkelt via USB etc.

Arduinoen jeg snakker om krever også 5V. Det vil si at feks. 10 stk 18650 batterier koblet i kombinasjon 2 serie/5 parallel vil gi 7.2V og 17.000mA (17 amp) kapasitet. Det betyr at man har strøm nok i teorien til å drive denne i ca. 17 timer.

Så jeg hadde helt klart stemt for og drive denne med nettstrøm.

Her har du forresten en som har gjort noe lignende:

https://youtu.be/cZ2rHqBXO1s

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I går kjøpte jeg forøvrig en adapter til hengeren på Biltema som gjør at man kan koble en 7-polet hengerkontakt til en 13-polet kontakt på bilen og samtidig slippe de problemene som oppstår når man kobler LED lys på hengeren.

Dette er hva Biltema selv skriver om produktet:
Biltema skrev:Til strømtilkobling for tilhenger med LED-lys. Innebygget effektmotstand for tilpasning til biler med CANBUS-lysovervåkning. For tilkobling mellom bil med 13-polet kontakt for overgang til 7-polet på tilhengeren.Adapteren løser problemer som oppstår dersom tilhengerens baklys, blinklys eller bremselys har LED-pærer. Problemet elimineres ved at adapteren simulerer egenskapene til en glødepære. Selv om det er montert en LED-pære (som bruker lite strøm og/eller som tennes ved lav spenning) på tilhengere, kommer den til å oppføre seg som en glødepære, og bilen kommer også til å registrere den som det.Problem som adapteren kan løse: LED-pære på tilhengeren tennes/blinker fordi bilen sender ut kontrollsignaler til tilhengeren. Bilen indikerer feil funksjonsforstyrrelse på tilhengeren fordi bilen ikke registrerer den lave strømmengden som LED-pæren på tilhengeren bruker.OBS!
Ved bruk av adapteren tilsidesettes bilens eventuelle kontrollfunksjoner av tilhengerens baklys, blinklys og bremselys. Hvis noen av disse lysene blir ødelagt, vil ikke bilen registrere det.OBS!
Passer ikke på biler med pulsstyrt elsystem.
Denne skal altså fikse all problemer bortsett fra at man ikke får noe varsel i dashbordet hvis en pære skulle slutte og virke på hengeren. Dette er ikke en veldig brukanes funksjojn uansett når man bruker LED da disse normalt sett vil vare livet ut.

Derfor så ser jeg ikke for meg at denne inneholder noe annet enn motstander. Det som derimot forundret meg var at i følge mine regnestykker så kreves det motstander på rundt 24W og 6 ohm.. En motstand for hver pære. Disse er jo ganske store og jeg lurer veldig på hvordan dette har blitt gjort inne i denne adapteren.

Derfor så skal jeg sprette opp denne i helgen og se hva som skjuler seg der. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Sprette opp en kinavare for å se hvordan den er laget..? Det er vel en kineser som har sprettet opp en sånn som har vært produsert et annet sted i verden og kopiert den før også.
Kontraspionasje

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 09 apr 2021, 07:44 Sprette opp en kinavare for å se hvordan den er laget..? Det er vel en kineser som har sprettet opp en sånn som har vært produsert et annet sted i verden og kopiert den før også.
Kontraspionasje Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Hehe, ja, dette skjer nok over alt. For oss forbrukere og hobbyfolk så er jo dette helt supert og man sparer i tillegg en drøss penger på og slippe og finne opp kruttet på nytt samt rekonstruere og lage sine egne versjoner av produktet :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 06:13 Denne skal altså fikse all problemer bortsett fra at man ikke får noe varsel i dashbordet hvis en pære skulle slutte og virke på hengeren. Dette er ikke en veldig brukanes funksjojn uansett når man bruker LED da disse normalt sett vil vare livet ut.
Tror du vil oppdaget at billige LED-pærer ikke nødvendigvis varer veldig lenge. Det er veldig mye skrot ute og går. Dårlige driverkretser og dårlig kvalitet på lodding o.l.

Husk at adapteren fra Biltema ikke takler PWM-styring av lys også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 09 apr 2021, 13:48
Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 06:13 Denne skal altså fikse all problemer bortsett fra at man ikke får noe varsel i dashbordet hvis en pære skulle slutte og virke på hengeren. Dette er ikke en veldig brukanes funksjojn uansett når man bruker LED da disse normalt sett vil vare livet ut.
Tror du vil oppdaget at billige LED-pærer ikke nødvendigvis varer veldig lenge. Det er veldig mye skrot ute og går. Dårlige driverkretser og dårlig kvalitet på lodding o.l.

Husk at adapteren fra Biltema ikke takler PWM-styring av lys også.
I følge noen søk jeg gjorde så er det bare noen få biler som har PWM styring. Opel er en av dem. Vertfall ut fra hva jeg har lest.

Slike LED lamper er uansett såpass billige og lette og bytte at det ikke er noe problem uansett. Dessuten er dem helstøpte, noe som trolig gjør dem mer egnet med tanke på vanninntregning.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått åpnet denne kontakten fra Biltema som jeg nevnte tidligere.
1.JPG
2.JPG
Det ser ut til at det er koblet fem slike motstander i parallel. En motstand til Blinklys høyre, Ent til Blinklys Venstre, en til baklys høyre og en til baklys venstre samt en til bremselys. (Ikke tåkelyset)

Greit nok... men her er det brukt trolig en 1-2W motstand og verdien er 150 ohm.

Blir jo ikke mye effekt gjennom denne motstanden når den er på 150 ohm og 1-2W holder nok, men da lurer jeg på hvorfor de aller fleste youtube videoer forteller meg at det bør være minst en 24W 6 ohm motstand til hvert lys. De fleste bruker 50W motstand 6 ohm.

Med så mye motstand som 150 ohm så vil jo ikke hver LED pære få mer enn rundt 3V. Hvis disse lampene er beregnet for å motta 12V, så lurer jeg litt på hvordan disse kan lyse opp....

Kan noen her (fredrik24 feks) forklare meg hvordan man kommer unna med 1-2W motstand 150 ohm når absolutt alle videoer jeg har sett anbefaler en 50W 6 ohm motstand.?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Best om du forsøker å tegne det opp. Blir enklere å se!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 apr 2021, 19:00 Best om du forsøker å tegne det opp. Blir enklere å se!
Såre enkelt.

fem motstander i parallel som går mellom jordpluggen i kontakten til de utgangene jeg nevnte over. En motstand til hver plugg. :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Ikke værre enn at det sendes en liten spenning i gjennom for å se om det er brudd"infinity" eller at det er "last" på kretsen..

Ser at LED blinklys på mc kan gi et dim lys på 4-5 volt og 20-30mah fra ecu.dette knekker jeg på Indianern min med en 1.2watt pære i paralell.

Discussion Starter • #1 • Oct 5, 2019
The ignition key- all the blinkers turn on in a very low light? (Not blinking)
The oem blinkers are led & so the new ones.

When i switch off the bike the blinkers still on for the next 3 minutes & then turn off.

(The new blinkers are high quality ones.)

Do i need a resistors?

Discussion Starter • #1 • 4 mo ago
I just put on a new tidy tail which required new indicators.
I chose sequential LED indicators and everything seemed to go smoothly.
They light up as they should, however even when the blinker is turned off the first LED in the turn signal blinks rather lightly. Worse even with the ignition all the way off and key out it still lightly blinks. (both)

#4 • 4 mo ago
With Canbus bikes anomalies can occur very easily as Canbus is a two way street. The controller will send out a signal and expect a signal return. If you change the resistive value of any given circuit for example replace indicators for those of a different value the return signal will not be correct.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 19:01
FredrikE24 skrev: 09 apr 2021, 19:00 Best om du forsøker å tegne det opp. Blir enklere å se!
Såre enkelt.

fem motstander i parallel som går mellom jordpluggen i kontakten til de utgangene jeg nevnte over. En motstand til hver plugg. :)
Ja, da laster du kretsen med de.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men hvorfor anbefaler alle andre en 50w 6ohm motstand når man kan bruke en liten 2W 150ohm motstand?
https://www.veconline.co.uk/load-resist ... hm-12-volt

Svar