Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4821
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 08 jun 2024, 22:52 Kjørte forøvrig en Triumph Daytona 660 her om dagen som lånesykkel. Dette er vel Triumph sin RR sykkel?

Uansett, sittestillingen med tanke på beinvinkel var faktisk ikke så ille og den funket bra til min rygg da jeg kunne ta i mot med beina etc. men den var alt for fremoverliggende og jeg kjente det godt i nakken etter bare 2 mil. Slitsom å kjlre med tanke på nakken.

Motoren var derimot ganske overraskende. Ålreit bunndrag og morsom i høyere turtall. Skal jeg sammenligne den med Yamaha R6 som jeg kjlrte en gang så erindrer jeg at Triumphen var morsommere å kjøre. Men vi snakker om en 2007 mod. R6 mot en 2024 Daytona her altså...

Ingen av dem drar skinnet av pølsa, men sistnevnte var en morsom liten sak :)
Å sitte fremoverlent gjør underverker for min rygg hvertfall. Får man vondt i nakke og/eller håndledd trykker man kanskje overkroppen litt mye mot styret.
For min del kjører jeg med slakke armer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2024, 00:40
Bjerknez skrev: 08 jun 2024, 22:52 Kjørte forøvrig en Triumph Daytona 660 her om dagen som lånesykkel. Dette er vel Triumph sin RR sykkel?

Uansett, sittestillingen med tanke på beinvinkel var faktisk ikke så ille og den funket bra til min rygg da jeg kunne ta i mot med beina etc. men den var alt for fremoverliggende og jeg kjente det godt i nakken etter bare 2 mil. Slitsom å kjlre med tanke på nakken.

Motoren var derimot ganske overraskende. Ålreit bunndrag og morsom i høyere turtall. Skal jeg sammenligne den med Yamaha R6 som jeg kjlrte en gang så erindrer jeg at Triumphen var morsommere å kjøre. Men vi snakker om en 2007 mod. R6 mot en 2024 Daytona her altså...

Ingen av dem drar skinnet av pølsa, men sistnevnte var en morsom liten sak :)
Å sitte fremoverlent gjør underverker for min rygg hvertfall. Får man vondt i nakke og/eller håndledd trykker man kanskje overkroppen litt mye mot styret.
For min del kjører jeg med slakke armer.
Ja, en ting er fremoverlent, men enda bedre er at man har mulighet til å ta i mot med beina i homper etc.

Den Daytonaen og ellers sykler i samme størrelse er jo egentlig såkalte pygme sykler. Små og kompakte på godt og vondt. Disse er ikke bygget for en voksen mann rett under 100 kg med dårlig rygg.

Med tanke på den fremoverlente sittestillingen jeg hadde så ble det ganske slitsomt. På E6 i 120 funket den bra, men ellers er sykler av den typen ganske ubrukelig mener jeg. Men den var litt morsom å kjøre. Bare jeg slipper å kjøre til Lofoten med den. :-)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Busa Trond »

Blir nok ikke lett før vi snakker exc. Men hvorfor ikke. Alt er gøy da😄

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38345
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 08 jun 2024, 23:38 @Bjerknes Hvor fikk du dette til 1200 kr. Lett på nett lenge nå. Har du en link
Du mener kanskje liggeunderlaget han kjøpte @ErikW?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Aha, liggeunderlaget ja. Det kjøpte jeg her:
https://www.sportsnett.no/exped-24-dura ... medium=cpc

Du må bli medlem, men det koster ikke noe. :)

Ser det kostet 1299..... men uansett billig :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg anbefaler alle og benytte prisjakt.no. Legg inn navnet på varen du er ute etter og søk.
Veldig enkelt og greit. Der kan du ohågså se prishistorikken på produktet samt sette varsler ved prisendringer etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Men TRENGER jo egentlig ikke liggeunderlag med R-verdi over 1.5 for sommerbruk i lavlandet hvor temperaturene ikke går sårlig under 5-10 grader. Men hvis det er en litt kjølig kveld med 10 grader i luften og man ligger forran bålet, så vil trolig et liggeunderlag med høyere R-verdi oppleves varmere.

Exped navngir liggeunderlagene sine med R-verdien. 5R = R-verdi på 5 etc.

Når det gjelder Exped serien så er Ultra den serien som er laget for backpacking hvor pakket størrelse har høyere prioritet enn slitestyrke. Bakdelen med Ultra serien er at dem i følge videoer føles mer "plastikk" og støyer mer når man beveger seg på dem. For å spare vekt og pakkstørrelse.

Versa serien er innstegsserien og den rimeligste av dem. Av en eller annen grunn som sikkert ikke teller så mye så ble jeg ikke dratt mot disse.

Dura serien er den modellen som er bygget for å være mer robust og overflaten er stoff/mikrofiber lignende og sklir ikke like lett. Alle modellene fåes så vidt jeg vet i demfleste R-verdier.

Jo høyere R-verdi jo dyrere blir liggeunderlaget. For oss motorsyklister som stort sett aldri overnatter i temperaturer under under -15 grader men befinner oss i temperaturer over 0 grader så vil en R-verdi på 2 eller mer være nok.

Merk at høyere R-verdi legger til vekt og pakkstørrelse samt pris.

Med en R-verdi på 5 som den jeg kjøpte har, så er det egentlig overkill. Den kan man bruke i temperaturer ned mot rundt -20 grader og fremdeles føle seg varm. Jeg kommer neppe til og overnatte i temperaturer under +5 grader uansett. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Det var forøvrig en viktig ting jeg hadde glemt vedrørende ting som må bli med på campingtur som jeg helt hadde glemt. Nemlig en lommelerke.

Lommelerken hentet jeg på Clasern i dag.

Godt med alt som er gjort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg fått det nye liggeunderlaget mitt i posten ser jeg, via en SMS jeg fikk når jeg kom på jobb.

Dette er da et Exped Dura 5R som jeg fikk rasende billig :)
z6sjw9gseg0ayqdwbejn.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Monterte forøvrig bagasjebrettet på sykkelen i går, som jeg helt hadde glemt at jeg hadde. Denne kommer godt med på campingturen da jeg kan surre fast teltet til denne og spare en del plass :)
IMG_0649.JPG
IMG_0648.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 661
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av kgjersda »

Syntes dessverre Dura-underlagene bråker ganske mye. Har bedre erfaring med Versa, de er mye stillere 👍
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 10 jun 2024, 12:23 Syntes dessverre Dura-underlagene bråker ganske mye. Har bedre erfaring med Versa, de er mye stillere 👍
Jeg har hørt det stikk motsatte....

Jeg vet dog mange har klaget på Ultra serien med tanke på "bråk" da disse vistnok skal ha et glattere mer plastikklignende overflat?

Uansett så sover jeg såpass godt at det neppe vekker meg. Når jeg snur meg på underlaget så er jeg jo delvis våken uansett og jeg kan ikke forestille meg at det lager støy når jeg ligger rolig?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg pakket opp lommelerka jeg røsket med meg fra Clas Ohlson og liggeunderlaget jeg fikk i posten i dag :)
IMG_0650.jpeg
IMG_0651.jpeg
IMG_0652.jpeg
IMG_0653.jpeg
IMG_0654.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Liggeunderlaget har en overflate som er stoffaktig og støyer langt mindre enn det jag hadde. Det er heller ikke like glatt som det andre jeg har. Det betyr at man ligger mer fast og at underlaget ikke sklir i teltet så lett.

Exped Dura 5R er vesentlig tykkere og helt en annen verden å ligge på. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23570
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Bitt av camping basillen... kanskje...?

Legg inn av Bjerknez »

Har lest meg opp litt pp Exped liggeunderlagene og fant denne linken:
https://bruun.no/exped-liggeunderlag

Versa = "billig modellen"
Dura = "robust modellen"
Ultra = "lettvekt modellen"

Alle mattene kommer med R verdier fra 1 til rundt 8, men Versa modellene er 2 cm. Tynnere enn Dura og Ultra modellene opp til 5R. Over 5R så er faktisk Versa mattene tykkere, noe som øker vekten og ikke minst pakkstørrelsen. Stoffet i Versa modellene er også annerledes.

Versa har også håndpumpe, noe som jeg har sett er pain in the ass å bruke i forhold til en luftpose eller evt. en batteridreven pumpe. En slags gimmick, på en måte som legger til kompleksitet man ikke trenger.

Jeg kommer til å bruke liggeunderlaget ikke bare i teltet, men også utenfor. I lyngen, på fjellet etc. da vil jeg ha noe som er litt mer robust og det var derfor jeg gikk for Dura. Jeg har også en Flexmate batteridreven liten pumpe som pumper opp liggeunderlaget på litt over ett minutt.

Nå får man jo en trillion forskjellige liggeunderlag fra minst like mange leverandører og produsenter så Exped er neppe det som nødvendigvis er best, men jeg gikk for Exped fordi det var enklest og forstå hvilken modell jeg burde velge.

Men jeg ville kanskje ikke valgt Versa modellene med R-verdi under 5. disse er bare 5 cm. Tykke. Så sant ikke pakkstørrelsen er ekstremt viktig. Det skiller uansett ganske lite på pakkstørrelsen.

Forskjellen på liggeunderlaget fra urberg som jeg kjøpte først og Exped Dura 5R er natt og dag og det kostet kun 600 kr. Mer. Det fra Urberg er egentlig i praksis bare en luftbalong uten noe isolasjon inni. Overflaten er også glatt og det er på en måte det samme materialet som det er på en badaball eller baderinger. Men ja, det fungerer jo uansett utmerket på varme sommerdager hvis man ikke er for tung, for legger man seg på siden og man er en voksen mann så vil man berøre gulvet under.

Exped underlagene med R-Verdi over 5R er hele 9cm tykke og har dun istedenfor syntetisk isolasjon. Dette ser man også på prisen. Liggekomforten er nok bedre siden dem er tykkere, men temperaturmessig trenger man ikke disse for MC turer. Selv 5R verdi er overkill. Hvis man vil ha et tykt liggeunderlag på 9cm og ikke skal ligge ute i temperaturer under 20 minusgrader så finnes det nok rimeligere varianter. Kjøp heller et tykkere liggeunderlag fra en annen leverandør som ikke har like mye isolasjon.

Så mitt balansepunkt ble derfor Dura 5R. Hadde jeg ikke fått Dura 5R til 1200 kroner, hadde jeg kjøpt en Dura eller Ultra 3-4R.

Under ser dere bilde av Urberg liggeunderlaget og Exped Dura 5R liggeunderlaget:
IMG_0534.jpeg
IMG_0651.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar