Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av supersic »

kan du fjerne den ryggstøtten? er ikke akkurat en visuell boost det heller

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev: 15 mai 2022, 12:59 kan du fjerne den ryggstøtten? er ikke akkurat en visuell boost det heller
Den kan fjernes, men da må jeg kjøpe slike rails som skjuler hullene i bakskjermen etc. personlig synes jeg denne ryggstøtten har en funksjon når man skal ha bag bak på sykkelen da den holder litt i mot. For min del spiller det liten trille om den er der. Siden sykkelen er såpass massiv ellers, så synes jeg den ryggstøtten er med på og forsterke det inntrykket.

Dette er ikke en typisk RR sykkel hvor alt skal minifiseres. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Sitter stadig og tenker på sommerturen i år og hvor denne går. Mye av ruten er bestemt og det som er 100% sikkert er at jeg skal møte Cutless her inne på halvveien hvor vi skal kjøre sammen mot der han bor i Trondheim etter en tur innom Molde etc. jeg skal også tilbake til Molde en tur for å være der en helg.

Det jeg derimot sterkt har vurdert hele tiden er en tur til Lofoten. Det ser ut til at jeg mest sannsynlig tar denne turen alene hvis jeg bestemmer meg, noe jeg slett ikke er noe engstelig for, bare så det er sagt, men jeg har følgende tanker om turen til Lofoten som holder meg lott tilbake.

1. Været. Jeg gidder ikke å kjøre opp dit hvis det har meldt ruskete vær. Derfor må denne turen tas litt på sparket.

2. kustriksveien er jo i utgangspunktet den veien man bør velge som som motorsyklist, men i midten av juli regner jeg med det er bra med trafikk på disse veiene og med x antall ferger som må tas, så regner jeg med det hoper seg fort opp? Etter en rask telling så er det hele 8 ferger som må tas og noen av fergerutene er ganske lange...

3. jeg har vært i Lofoten minst 10 ganger før (med leiebil) så jeg vet hva jeg kommer til og jeg giftet meg også i Svolvær på en av rorbuene der for 12 år siden. Jeg vet derfor at seansen der oppe er raskt konsumert og det er kun Svolvær som kan by på noe som ligner byopplevelse midtsommers. Så en helg der oppe er mer enn nok for min del. Jeg må derfor avveie om turen opp er verdt det bare for en helg...

---------------

Skal jeg opp dit, så vurderer jeg sterkt og heller ta "motorveien". Men jeg er jaggu ikke sikker på hva hva jeg vil enda og selvsagt om været blir bra nok etc....

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Domino »

Hvis du tar "motorveien" kan du jo som et alternativ utforske Vesterålen. Naturopplevelsen står ikke noe tilbake for Lofoten. Og jeg er rimelig sikker på at det er færre bobiler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 16 mai 2022, 21:43 Hvis du tar "motorveien" kan du jo som et alternativ utforske Vesterålen. Naturopplevelsen står ikke noe tilbake for Lofoten. Og jeg er rimelig sikker på at det er færre bobiler.
Jeg vet. Har vært MYE der oppe. (Med bil). De fleste byer nord for narvik har jeg vært minst 10 ganger. Myre, Kirkenes, Nordkapp, Kjøllefjord, Vadsø, Alta, Kautokeino, Sortland, lakselv, og alt i mellom. Nevn en plass og jeg har vært der. :)

Men jeg har aldri noensinne vært mellom Trondheim og Bodø. Den delen av landet er nytt teritorium for meg.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 15 mai 2022, 07:58 Men er du fornøyd med Scrambleren din da? Noen "review" på den? Plusser og minuser?
Veldig fornøyd, på 3 dagers tur sist helg så fikk testet den for touring også :) Kroppen fornøyd og mye mer lettkjørt en størrelsen på sykkel og 21" forhjul skulle tilsi. Men god idé, kan lage et lite review :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Tester campingstolen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering og en liten "review" av Triumph Rocket III GT er vel på sin plass etter 3.600 kjørte kilometer.

Blir trolig litt hakk i plata, men dette er den mest allsidige sykkelen jeg noen gang har kjørt. Den er ikke best på noe (untatt motorvolum), men den er god på det meste når det kommer til asfalt og landeveier. Den har ingen vesentlige mangler. Jeg hadde et problem med den nøkkelfrie tenningen, men har nå funnet ut at hovedgrunnen til at denne hangket var to ting. Den første var dårlig kontakt mellom mellom batteri og springfjøren til minuspolen på batteriet. Fikses med en papirbit. Det største problemet var at batteriet mistet for mye spenning når det var kaldt. Nå har det blitt varmere i været og jeg har ikke opplevd problemer den siste måneden. Jippi! :)

Sittestillingen er fortsatt ikke perfekt for min del, men den er bedre enn den var S1000R. Det viste jeg godt før jeg kjøpte den og det er en kamel jeg villig vil svelge. Jeg har nemlig prøvesittet og prøvekjørt nok sykler til at jeg vet hva som fungerer for ryggen min. Men da må jeg gå til innkjøp av traktor og der går grensen min, fordi en adventure sykkel ikke bar noe som helst annet som apellerer til meg i det hele tatt. Men at dem er gode å kjøre samt praktiske er finnes det kngen tvil om. Jada, jeg inrømmer det :)

En annen ting som enkelte kan få problemer med med Rocket, er en ganske intens varme fra det bakerste eksosrøret som befinner seg ved kneet når man kjører. Ikke noe problem når mn har kjlreklær på og er litt obs på det, men du kjlrer ikke denne i shorts for å si det sånn.

Ellers så har jeg funnet ut at dekkene (Avon Cobra Chrome) ligger ann til å klare rundt 8.000km. Etter mine målinger med skyvelære sammenlignet med identisk dekk helt nytt. Ikke imponerende, men heller ikke noe jeg tenker veldig mye over. Jeg merker at bakhjulet blir veldig fort varmt og nesten for varmt til å ta på etter en langtur med frisk kjøring.

Bensinforbruket er kommet ned på 0.76 blandet kjøring. Ikke noe som betyr sp mye for min del, men verdt og nevne.

Forsikringsprisen er latterlig lav på denne. 3.976 (+trafikkforsikringsavgift) i året. (Storebrand).

Motoren er liksom hovedatrakksjonen på denne sykkelen. Alt annet jeg kjlrer blir bare litt kjedelig i forhold. Sånn er det bare.

Når det kommer til utsende og detaljer så stiller den i egen klasse spør du meg. De fleste andre sykler ser billige ut i forhold. Virker påkostet med mange fine detaljer. Dette gjelder dog de fleste Triumph syklene. Spesielt de "klassiske".

For 329.000 inkludert orginale sidevesker ferdig montert og førstegangsservice så mener jeg selv at jeg har skutt gullfuglen. Hele verditapet er borte og kåjeg kan trolig selge den i dag med god fortjeneste. Grunnen til at jeg fikk en såpass god pris var nok fordi den sykkelen jeg bestillte ble forsinket og at jeg fikk litt plaster på såret av Graarud Motor. Hadde nok ikke kjøpt denne til fullpris som fort hadde endt på 380.000 med samme utstyr og flrstegangsservice.

Sykkelen var også demokjørt (1000km) men dette har jo ingen betydning. Den ser uansett bedre ut enn en helt ny en etter noen timer med vask og polering etc. :)

Konklusjonen er at Rocket er en gjennomført sykkel som vekker oppsikt. Det er ikke få som har komentert sykkelen. Det har jeg ikke opplevd på samme måte tidligere med andre sykler jeg har hatt.

Men går man ut fra veiledende nypris så er den ikke billig. For tett opp til 400.000 blir valgmulighetene plutselig mange. Man får faktisk to gode sykler for den prisen. Men det koster nå litt å være kar ;)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av pingvin »

Skal til Alf Graarud neste uke og skifte dekk (tør ikke overlate til ViaNor da litt spesielle felger), kanskje skal sjekk om mulig å prøvekjøre Rocket men venter :-k Hvis tør da, kan bli dyrt...

Triumph Scrambler 1200 har samme problemet med varm potte/katalysator, ikke det at jeg har vært plaget med det men kar som tatt frem skjold foran skjoldet så tenkte at skader ikke. Lastet ned fil for 3D print gratis og kar på OTC printet den gratis...så ble jo gratis da :) Må ha riktig type plast pga varmen. Kanskje finnes noe tilsvarende for Rocket?

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 24 mai 2022, 07:38 Skal til Alf Graarud neste uke og skifte dekk (tør ikke overlate til ViaNor da litt spesielle felger), kanskje skal sjekk om mulig å prøvekjøre Rocket men venter :-k Hvis tør da, kan bli dyrt...

Triumph Scrambler 1200 har samme problemet med varm potte/katalysator, ikke det at jeg har vært plaget med det men kar som tatt frem skjold foran skjoldet så tenkte at skader ikke. Lastet ned fil for 3D print gratis og kar på OTC printet den gratis...så ble jo gratis da :) Må ha riktig type plast pga varmen. Kanskje finnes noe tilsvarende for Rocket?

Bilde
Problemet med varme er nok ikke like ille på Rocket da man ikke sitter med beina rett over eksosen på samme måte. Så på Rocket er nok ikke dette et så stort problem. Men man må være litt obs på det :)

AGM har mange Rocket stående. Anbefaler deg å prøve en. Dem har to versjoner. GT og R-versjon. Eneste forskjellen på disse to er at GT versjonen har passasjer ryggstøtte, vindskjerm og fotvilere plassert lenger frem. :)

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 24 mai 2022, 04:56 Men går man ut fra veiledende nypris så er den ikke billig. For tett opp til 400.000 blir valgmulighetene plutselig mange. Man får faktisk to gode sykler for den prisen. Men det koster nå litt å være kar ;)
Eller ni sykler om man skal gå ut i fra snittprisen på de fire jeg har vært innom så langt... ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 24 mai 2022, 11:47
Bjerknez skrev: 24 mai 2022, 04:56 Men går man ut fra veiledende nypris så er den ikke billig. For tett opp til 400.000 blir valgmulighetene plutselig mange. Man får faktisk to gode sykler for den prisen. Men det koster nå litt å være kar ;)
Eller ni sykler om man skal gå ut i fra snittprisen på de fire jeg har vært innom så langt... ;)
Hehe, ja, kommer jo litt an på hvordan man regner på det selvsagt :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

:crazy: Hva synes du om vindskjerm?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 mai 2022, 19:08 :crazy: Hva synes du om vindskjerm?
Vindskjermer har ingen positiv effekt på meg. Vertfall ikke de jeg syklene jeg har testet så langt. Du tenker sikkert på "vindskjermen" som befinner seg på Rocket? Dens hovedoppgave er vel nærmest og beskytte elektronikken og tft displayet. Den er såpass liten at den ikke har noen betydning. Den kan også lett fjernes, men den ser faktisk bedre ut i mine øyne med en liten vindskjerm, så den får være på :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Kjørte Rocket'en på jobb i dag i regnvær for første gang. Dæven, det bakdekket virvler opp mye dritt! :lol

Også fant jeg ut for første gang hva "rain mode" faktisk var godt for. De andre syklene jeg har hatt med en slik modus har jeg bare hatt i "road" hele tiden. Nesten ingen forskjell. Men med Rocket så merket jeg en langt større forskjell. Sikkert fordi momentet er så enormt som det er.

I "road" mode år jeg jo hjulspinn på våt veg bare med litt gasspådrag. I Rain mode får jeg også hjulspinn ved gasspådrag, men forskjellene er langt større og den virker mer "rolig". Traction control slo inn med EN gang jeg fikk hjulspinn. Den var slett ikke like rask med å slå inn i Road mode, noe som jo er hele poenget, men saken er at jeg synes Rain mode har mer for seg på denne sykkelen.

Men en ting er sikkert. i morgen er det helligdag og den skal brukes til å vaske sykkern! :thumleft

Svar