Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Beklager, men jeg blir forvirret når du sier 5v utgang FRA displayet til en 3.3v inngang...

VIN porten gir så vidt jeg vet den volten som brettet blor foret med gjennom mikro USB pluggen. Siden jeg foret ESP32 med 5v fra laptop så vil det være 5v fra denne VIN pinnen som igjen går til displayet som da får den volten det skal ha.

3.3v var for lite til å gi displayet nok kontrast til å vise teksten på skjermen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Du har så vidt jeg har fått med meg åpenbart et større grunnlag for å forstå dette bedre enn meg i følge en annen post jeg har lest her inne. Derfor blir jeg bare enda mer forvirret.

Jeg sier ikke at du tar feil, for det er ikke sikkert du gjør det, men jeg sier at jeg ikke forstår hva du mener :)

Jeg startet med dette for kun ett par måneder siden og er helt fersk. Så langt har jeg ikke ødelagt noe som helst når det kommer til mikrokontrollere som ESP32 og Arduino etc. Sensorer og LCD displayer man får kjøpt tar i 90% av tillfellene ikke skade av å bli feilkoblet. En 3.3v temperatursensor vil helt fint overleve 5V over lenger tid. Det er derfor jeg bruker slike sensor moduler som har innebygget sikkerhet for dette.

De fleste sensorer er også 3.3v-5v komptible og ESP32 kan feks. fint drive sensorer som krever 5V, stort sett. Men akkurat LCD sisplayet ble for hard kost. Dette kunne jeg sikkert fikset ved å minske motstanden ved å lodde på andre resistorer etc. men da velger jeg heller å bestille LCD skjerm beregnet for 3.3V.

Så langt jeg kan se så mener jeg man skal være rimelig bra på bærtur hvis man skal klare å steke en mikrokontroller. Det er innebygget sikkerhet rundt dette og man klarer ikke å dra mer mA ut av feks. Arduino uten at den kutter ut. Dette ser man jo med en gang og endrer taktikk. Jeg mener man virkelig må gå inn for det, hvis man skal klare å steke en mikrokontroller. Altså enten med vilje, eller med dumhet.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av oivindg »

Jeg lurte vel egentlig på om du hadde sjekket at du kunne koble displayet og ESP32 sammen når du byttet til 5V på displayet. For meg høres det ut som du har gjort det, og da er det vel egentlig greit?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 31 jan 2020, 07:10 Jeg lurte vel egentlig på om du hadde sjekket at du kunne koble displayet og ESP32 sammen når du byttet til 5V på displayet. For meg høres det ut som du har gjort det, og da er det vel egentlig greit?
Jeg visste at displayet er 5V ratet så i verste fall fikk man ikke nok strøm til å drive displayet på skikkelig vis. Så jeg så ingen fare med dette. Siden jeg matet ESP32 med 5V via USB, så var det også 5V på VIN pinnen og dermed kunne jeg koble LCD til denne og da var jeg i mål :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte meg en koblingsboks på det blå varehuset i går, hvor jeg skal putte en ESP32 nedi. Denne skal styre et rele (som er koblet til en vifteovn), en temperaturmåler, et LCD display og en LED diode. I tillegg skal den kobles direkte til en app hvor jeg kan styre dette selv om jeg ikke er hjemme.
82.JPG
80.JPG
81.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Sitter sadig i furtebua og knoter med denne boksen som jeg skal bygge inn ESP32 i som skal vise luftfuktighet og temperatur på display samtidig som et rele manuelt kan fjernstyres via Blynk app etc. En led skal lyse når power er på.

Dette fungerer utmerket alt sammen, men i dag fikk jeg en ny ide. Siden LCD displayet og lysdioden lyser konstant og lyser ganske sterkt også, så er det jo ikke noe poeng at disse lyser når jeg ikke er i rommet. Siden det kan ta dager mellom hver gang jeg befinner meg i furtebua, så bestemte jeg meg for å legge til en sensor til.

Nemlig en LDR (lysfølsomhetssensor) som skal slå av LCD skjermen samt lysdioden når lyset i kjelleren er slukket (altså når jeg ikke er der).

Her er et bilde av prosjektet mitt slik det ser ut nå, samt noen bilder av ESP32 loddet på et kretskort hvor jeg gradvis går fra breadboard til et ferdig produkt.
IMG_2375.JPG
IMG_2372.JPG
IMG_2371.JPG
Det morsomste her er faktisk å lodde alt dette til et kretskort samt bygge det inn og lage et sluttprodukt. Da ser man liksom at det blir noe ut av det og ikke bare en gigantisk kabelspagetti med teip og sensorer som henger rundt.

Å lodde med en feit loddebolt når det blir så smått er sagtens ikke enkelt, og dermed ble det heller ikke spesielt pent, men jeg tester underveis og det fungerer så langt å da er jeg fornøyd.

Ny loddebolt er bestilt (TS100) og er på vei, så da blir det nok lit mer ordning på den fronten ved neste annledning. Jeg vinner nok ingen pris for dette prosjektet, men hele greia her er at jeg gjør noe som er gøy. En krets på 3.3v og en maks teoretisk ampere på 400mA vil nok uansett ikke gjøre de store skadene. Med det som er koblet til nå av sensorer så trekker ESP32 maks rundt 150mA. I 90% av tiden vil LCD og LED være avslått også når jeg ikke er i furtebua. :)

På sikt vil jeg lage egne kretskort via Fritzing etc. hvor jeg bestiller ferdige kretskort som bare trenger komponenter loddet på. Ikke akkurat nødvendig i mitt tilfelle, men mer at det er gøy :)

Jeg vet ikke om denne linken funker, men her en er kort video:
https://photos.app.goo.gl/fmeG8E2UU6L5E6ah7
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Fsva »

Kult prosjekt, videolinken fungerer utmerket :prf

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Toalmar »

Funker som fjell det der. Veldig artig å følge tråden din :)
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av oivindg »

Tøft!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Takk for det :)

Snart er det ned i furtebua igjen. Har noen planer for kvelden. Men det krever litt dypdykk i koden..:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Da er enheten koblet og loddet ferdig samt testet og alt virker som det skal :)
IMG_2379.JPG
Nå gjenstår det bare å få plassert den i en boks, samt den siste finpussen. Lurer litt på hvordan jeg skal få til å feste releet til ledningen til varmeovnen i kjelleren slik at det ser noenlunde pent ut, men planen er at denne enheten skal være så kompakt som mulig uten ledninger som henger rundt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Dette med å bygge samt programmere rundt arduino og ESP32 har jeg funnet ut er meget gøy, spesielt nå som jeg begynner å komme litt inn i det. Det får meg til å tenke på hva jeg kunne laget for noe gøy rundt dette som har med motorsykkel å gjøre.

Altså jeg har ikke tenkt til å skru fra hverandre motorsykkelen, for der stopper kunnskapen, men jeg tenker litt mer på tyverisikring etc.

Kanskje en ultrasonic sensor som registrerer avstand i form av lydbølger rundt motorsykkelen i garajsen som aktiverer flombelysning, sender meg SMS samt setter i gang et helsikes leven i form av en sirene.

Jeg bare tenker høyt, men ser at det også kan utløses falske alarmer på denne åten og det er vel her vanskelighetsgraden stiger vil jeg tro. Tenker mest på katter som løper rundt, fugler etc. Sykkelen står jo parkert i carport som jo er åpen men under tak selvsagt.

Litt usikker... men noe sier meg at dette blir mitt neste prosjekt...?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 11 feb 2020, 09:13 ...Tenker mest på katter som løper rundt, fugler etc. Sykkelen står jo parkert i carport som jo er åpen men under tak selvsagt.
Dette kan fort lage trøbbel ja. Vi hadde flere nattutrykninger på jobben i fjor høst etter at innbruddsalarmen var utløst. Vi ble ikke kvitt dette før vi satte opp musefeller i en lagercontainer :blae

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 11 feb 2020, 17:58
Bjerknez skrev: 11 feb 2020, 09:13 ...Tenker mest på katter som løper rundt, fugler etc. Sykkelen står jo parkert i carport som jo er åpen men under tak selvsagt.
Dette kan fort lage trøbbel ja. Vi hadde flere nattutrykninger på jobben i fjor høst etter at innbruddsalarmen var utløst. Vi ble ikke kvitt dette før vi satte opp musefeller i en lagercontainer :blae
Men det skal sies at med litt koding og riktig oppsett så kan man i teorien tilpasse enhver sensor til scenarioet den befinner seg i. Ikke umulig i det hele tatt, men man må fjøre det riktig samt bruke egnede sensorer for området. Tror jeg.

Man kan feks. Feste en trådløs sensor som registrere bevegelse i sykkelen. Når denne beveger seg så kan man ut fra dette lage regler å legge til flere sensorer. Enten lys ved hjelp av releer, eller andre sensorer som aktiverer kamera etc. Er man geek (noe ikke jeg er på det området enda) så kan man i teorien lage nesten hva som helst.

Alt stures selvsagt ved hjelp av en app etc.

Hadde vært et litt artig prosjekt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

La oss feks. si at du vil at en SMS hver gang noen kjører inn på gårdsplassen din. En slik sensor kan fort bli aktivert av både dyr, vind og en drøss andre ting. Avhengig av hvilken type sensor man bruker. Men en sensor er som oftest ikke nok i slike tillfeller.

Men la oss si at man plasserer en sensor først i innkjørselen som registrerer bevegelse i form av refleksjoner. For at sensor nummer to i det hele tatt skal registrere noe som helst, så må denne sensoren bli aktivert. Hvis ikke sensor nummer to blir aktivert før en viss tid er gått, vil den nullstille seg igjen.

Så la oss si det kom en bil inn i oppkjørselen midt på natten og kjørte helt inn til huset. Den passerte sensor nummer en, og den kom til sensor nummer to innen "tidsfristen" og sensor nummer to aktiverer en tredje sensor som måler bevegelse. Hvis den tredje sensoren ser en bevegelse så sendes det feks. en SMS til deg eller det utløses en alarm eller slår på flombelysning etc.

Slike alarmsystemer man abonnerer på er egentlig ganske "dumme". Vi har hatt alarm hjemme (Sector Alarm) og denne alarmen gikk rett som det var. Det var magnetkontaktene til dørene som vistnok var problemet i følge dem.

Når en magnetkontakt blir brutt, så går jo normalt alarmen. Men i steden for at denne kontakten bare aktiverer alarmen så burde den ha snakket med flere sensorer før den skrudde på alarmen.

Et eksempel:
En mann bryter seg inn ved å knuse ruten. Glasssensoren registrerer en høy lyd og aktiverer et infrarødt kamera som filmer. Kankje også en lydopptaker. Hvis lyd i form av stemmer høres og kamera plukker opp bevegelse, så okey, aktiver alarm. Hvis ikke, så er sannsynligheten veldig stor for at glassensoren plukket opp lyden av en kjele som falt i gulvet. Det er tross alt det som er mest trolig.

Slike alarmsystemer må jo som oftest programmeres ut fra hvor det monteres og vil selvsagt koste mer. Disse fra Sector Alarm og andre er bare noe billig skvip som dem klistrer opp i huset. Alarmboksen og enheten inne i denne er nok den man bataler for for der er det sikkert mye rart, men jeg mener at alarmer burde programmeres til hvert enkelt tillfelle.

Dessuten så har jeg null og nada tro på slike alarmer. Hvis noen vil bryte seg inn så gjør dem dette for å stjele noe. Slike folk vil som regel ikke vekke de som sover og gjør dette i stillhet. Slike tyver tar stort sett ting som er lett og omsette, som TV, PC, iPAD etc. Dette er forsikret, så slikt driter jeg i.

Når dte gjelder brann ser jeg absolutt fordelen. Spesielt hvis man har dyr i huset når man ikke er hjemme selv. Da er dte greit at noen kommer og slipper ut dyret når brannalarmen går. Desverre fikk jeg også en dårlig opplevelse når det gjaldt falsk brannalarm. Vekteren kom (etter meg) og hadde i tillegg ikke med seg nøkkel......

Så avtalen ble sagt opp sporenstreks og jeg slapp og betale ut bindingstiden da dem hadde brutt kontrakten. Jeg fikk beskjed om at dem kom til å sende en å skru ned alarmsystemet, men den personen har jeg enda ikke sett og det er tre år siden.

Så kan man jo lure på hvorfor dem ikke sender en for å plukke ned annlegget. Det er nok en kostnadsberegning. Å skru løs to skruer og dra ut en kontakt tar maks 5 minutter for å få mes seg "hjernen".

En dag skal jeg selv plukke ned denne, åpne den og se hva JEG får til med innholdet i denne boksen, for der er det utvilsomt mye snacks av elektronikk. Det må jo være en GSM sender der blandt annet. :)

Svar