Bjerknez' | sin lille furtebu...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 29 sep 2024, 22:44 Etter min MC ulykke i min ungdom, der høyre legg ble helt Mos og 1,67 cm kortere har ryggen fått skjevheter som har de siste 10 åra gitt mye smerte. Måtte bytte bort min ny GS til en lettere 900XR en sommer pga. smertene. Den høsten bestemte jeg meg for å trene aktivt og styrke rygg og mave.
Det reddet det hele og da ble det en GS igjen og gleden kom tilbake.

I dagen trafikk er jo bil utrolig kjedelig :-)
jeg har to prolapser som er medfødt. Begge to sitter helt nederst i ryggen. L2 og L4 tror jeg det var. Jeg hadde en ryggoperasjon for 10 år siden etter at jeg hadde ekstreme smerter ned i det ene beinet. MYE værre smerter enn jeg har nå. Strålingen ned i beinet er nå borte, men bakdelen er at ryggen ellers på sikt ble dårligere i følge overlegen på Moss Sykehus. Det beste jeg kunne gjøre for ryggen var og holde meg aktiv i form av å holde meg i bevegelse. Problemet mitt er at jeg veldig ofte får slike "stikk" i spesielle situasjoner som føles som et kraftig støt gjennom hele kroppen. Det er nervene i ryggraden som kommer i klem. Det er disse stikkene jeg er mest redd for, for den smerten er såpass intens at jeg slipper alt jeg har i hendene, uansett hva det er. Står jeg øverst i en stige å får et slikt stikk, så faller jeg ned. Sitter jeg må sykkelen rett opp og ned så går det som regel bra siden man sjelden mister balansen etter 1 sekund som det stikket varer. Men det er utrolig slitsomt å ha det slik. Det fjerner mye av gleden.

Heldigvis klarer jeg meg helt utmerket i hverdagen for jeg har ikke smerter utover disse stikkene i stor grad. Når jeg tøyer ryggen kan jeg fremprovosere disse stikkene. Når jeg løfter ting og vrir ryggen samtidig kan jeg også fremprovosere stikk. Bare det å reise seg opp i spesielle stillinger gjør at jeg enkelte ganger får slike stikk.

På en motorsykkel hvor sittestilling etc. endrer seg hele tiden så kan dette bli en prøvelse. Ryggen har blitt gradvis værre de siste 10 årene og det er bare flaks om jeg kan holde ut i arbeidslivet til jeg runder 60 år.

Prolaps operasjon er uansett ikke noe dem gir til folk som fungerer mer eller mindre normalt ellers, siden det er en meget risikabel operasjon (2 stk. prolapser) og det krever massiv opptrening og man må nesten lære seg å gå på nytt. Jeg er usikker på om det er rette veien å gå, selv om jeg hadde fått det....

Da er det bedre å innse sine begrensninger og velge bort ting i livet som strengt tatt ikke er nødvendig. Som feks. Motorsykkel.

Hadde det bare vært å trene opp ryggen, så hadde saken vært løst ganske kjapt. Men når jeg ikke klarer dette grunnet smertene og kanskje faren for at denne nerven en vakker dag "henger seg fast" ett sted og gjør at smertene aldri forsvinner så er det egentlig ikke så veldig mye annet jeg kan gjøre.

Jeg kan forhøre meg litt hos fastlegen selvsagt. Har ikke vært kjemt for å fly ned dørene der, men fastlegen vet jo nada om min rygg og det eneste dem er gode på er å skrive sykemeldinger og resepter. Jeg må forbi fastlegen og da må jeg få en rekvisisjon. Noe som slett ikke er enkelt. Har prøvd det før. Det tok meg 6 måneder før fastlege sendte meg videre til rønken. Det var der dem fant prolapsene.

Før dette hadde fastlegen skrevet ut smertestillende til meg i et halvt år og selv ikke et brev fra en kiropraktor og to fysioterapauter overbeviste fastlegen om at noe var alvorlig nok. Jeg gikk 50% sykemeldt i over ett år, spiste sikkert flere kilo med smertestillende. Men fastlegen var fast bestemt på at det gikk over.

Til slutt så ble han vel trøtt på maset mitt og sendte meg videre til røndken. Etter at dem scannet hele ryggen, så ble jeg sendt rett til Moss sykehus og fikk operasjon. Dette gjaldt da strålingen ned i beinet. I dag er denne smerten borte og det er jeg takknemlig for, men med den bakdelen at dem fjernet mye vev og gjorde rom til nerven. I teorien hvis jeg ikke hadde fått disse stikkene kunne jeg trent opp ryggen, men det går rett og slett ikke.

Så løsningen for min del blir å unngå å få disse stikkene. Jeg har lært meg til hvordan jeg kan unngå dette til daglig, men uforutsette ting kan gjøre at disse stikkene kommer. Som feks. Når jeg kjlrer motorsykkel og treffer humper. Eller mister balansen mens jeg løfter noe etc. bare det å gå ned en trapp må jeg gjøre på en spesiell måte. Hvis noe gjør at jeg brått MÅ snu meg mens jeg går ned trappen kan dette være nok til at jeg får et slikt stikk og er trappen bratt kan jeg åke ned med hue først.

Puh... dette var j*** mye pjatt om ryggen min og historien er mye lenger enn det, men jeg tenker det rekker nå. Er vel uansett ingen leger her inne som kjenner MIN situasjon og det er enkelt å sitte på den andre siden og mene mye rart å det er greit, men jeg føler vel ikke at denne tråden eller forumet i det hele tatt er stedet hvor man løser dette problemet. Det er også utrolig demotiverende og ikke minst vannvittig kjedelig samtaleemne, men nå har jeg vertfall forklart litt rundt dette, så kan vi egentlig for min del la det ligge med det :-)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Finnes ikke 2 like rygger så man ender litt med å måtte finne litt ut av det selv ifht hva som fungerer og ikke :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 30 sep 2024, 09:02 Finnes ikke 2 like rygger så man ender litt med å måtte finne litt ut av det selv ifht hva som fungerer og ikke :-k
Det er nok helt riktig. Så kan vi la det ligge med det tenker jeg :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Gratulerer med Volvo EX30 :thumleft Det står mest om ladeboks og prolaps her :D Hvilke EX30 ble det to eller firhjulstrekk, 49 eller 64 kWt … og utstyr?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 01 okt 2024, 11:18 Gratulerer med Volvo EX30 :thumleft Det står mest om ladeboks og prolaps her :D Hvilke EX30 ble det to eller firhjulstrekk, 49 eller 64 kWt … og utstyr?
Vi dropper prolapsen :)

Det blir bestilling av Volvo EX30 Ultra Long Range Twin motor AWD. (puh...)

Altså kort fortalt toppmodellen med mest utstyr, lengst rekkevidde og størst motor samt AWD.

Denne gjør 0-100 på 3.6 sekunder å jeg har kjørt den. Et helt hinnsides drag i den bilen. Skikkelig vanedannende :)

Det er ikke den bilen med lengst kjørelengde, men den holder i bøtter og spann for meg. Oppgitt rekkevidde 47 mil. I praksis ved normal litt aktiv kjøring i kupert terreng etc. så tenker jeg at 35-40 mil er innafor sommerstid og 25-30 mil vinterstid i temperaturer rundt -5 eller varmere.

Når man kan lade fra 10-80% på 26 minutter på hurtiglader så er dette null problem. Hurtigladere finnes det strengt tatt over alt i dag. Vertfall de stedene jeg ferdes. Lang E6 og turiststeder florerer det av ladere. Alle byer og tettsteder med respekt for seg selv har lademuligheter. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.

Jeg kommer også til å kjøpe meg smartstyringsenhet til varmepumpen.

Futurehome kan settes opp slik at hvis jeg feks. lader med full styrke (7.4kw) og klokken er mellom 00:00 og 06:00 på natten så slås varmtvannsbereder seg av. Futurehome kan også settes til å automatisk justere ned strømmen bilen lader med hvis det totale strømforburket overgår feks. 9kw.

Ganske smart system egentlig.

Vurderer å kjøpe en Futurehome lader til madammen også. Da kan jeg programmere dem slik at den totale strømmengden fra begge laderene skal være maks 6kw. feks.

Er uansett et hav av muligheter og konfigurasjoner man kan gjøre her :)

Jeg får også Enova støtte på 10.000 kroner av som jeg får tilbake. :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg ble operert for prolaps i 2010 etter å ha blitt gradvis dårligere i 6 måneder. Ryggen var fin men hadde så intense strålesmerter i venstre foten at jeg på slutten ikke kom meg ut av senga. Ble operert på en torsdag og jeg ville hjem på lørdagen, men sykehuset nektet. Slapp ut på søndagen og fortalte jobben at jeg skulle på etterkontroll om ei uke og regnet med å bli friskmeldt. Legen ville ikke friskmelde meg siden jeg jobbet i Nordsjøen og forlenget sykemeldingen med 3 uker. 3 uker etter operasjonen så deltok jeg på en militærøvelse i Danmark som heter Night hawk. Vi var fiende og den ene dagen ble vi tatt av nederlandske spesialsoldater. De var litt hardhendte og jeg ba de være forsiktige med ryggen min. De sparte spydig tilbake at jeg måtte gå til legen da. Men når de dro opp genseren og så bandasjen over såret så ble de spake.
Har nesten ikke hatt vondt i ryggen etter den gangen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 02 okt 2024, 16:01 Jeg ble operert for prolaps i 2010 etter å ha blitt gradvis dårligere i 6 måneder. Ryggen var fin men hadde så intense strålesmerter i venstre foten at jeg på slutten ikke kom meg ut av senga. Ble operert på en torsdag og jeg ville hjem på lørdagen, men sykehuset nektet. Slapp ut på søndagen og fortalte jobben at jeg skulle på etterkontroll om ei uke og regnet med å bli friskmeldt. Legen ville ikke friskmelde meg siden jeg jobbet i Nordsjøen og forlenget sykemeldingen med 3 uker. 3 uker etter operasjonen så deltok jeg på en militærøvelse i Danmark som heter Night hawk. Vi var fiende og den ene dagen ble vi tatt av nederlandske spesialsoldater. De var litt hardhendte og jeg ba de være forsiktige med ryggen min. De sparte spydig tilbake at jeg måtte gå til legen da. Men når de dro opp genseren og så bandasjen over såret så ble de spake.
Har nesten ikke hatt vondt i ryggen etter den gangen.
Da er du heldig :-)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 02 okt 2024, 10:55 I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.

Futurehome kan settes opp slik at hvis jeg feks. lader med full styrke (7.4kw) og klokken er mellom 00:00 og 06:00 på natten så slås varmtvannsbereder seg av. Futurehome kan også settes til å automatisk justere ned strømmen bilen lader med hvis det totale strømforburket overgår feks. 9kw.

Vurderer å kjøpe en Futurehome lader til madammen også. Da kan jeg programmere dem slik at den totale strømmengden fra begge laderene skal være maks 6kw. feks.

Sikker på at du ikke skal begynne med Home Assistant da? Større muligheter med å få til hva det måtte være omtrent finnes ikke.
Tror du hadde fått deg en ny hobby :D

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 02 okt 2024, 20:10
Bjerknez skrev: 02 okt 2024, 10:55 I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.

Sikker på at du ikke skal begynne med Home Assistant da? Større muligheter med å få til hva det måtte være omtrent finnes ikke.
Jeg har så vidt hvert innom Home Assistant. Riktignok et par år siden, men jeg har også en kompis som har Home Assistant. Han er en slik fyr som bor på et mørkt rom i huset bak flere pc skjermer og har integrert alt mulig rart med Home Assistant. Men hver gang jeg sitter i hula hans så er det en eller flere ting med Home Assistant som ikke funker og eller funker dårlig. Det virker som om Home Assistant på en måte alltid trenger å dilles med på en eller annen måte.

Sikkert gøy hvis man liker slikt å jeg har selv vært innom mikrokontrollere sok Arduino, ESP32 etc. men det enkleste og det beste er (hvis man tar seg råd) å kjøpe ferdige systemer som gjør "drittjobben" for deg. Jeg vil ha noe som pålitelig og funker og som stort sett bare står der.

Homey Pro er vel det beste man kan få hvis man vil ha noe som kan integrere det meste av lys og sensorer etc. der ute. SmartHome som jeg skal ha er også bra, men kanskje noe mindre avansert å bruke. Derimot får jeg alt dette med når jeg kjøper elbil lader og det blir satt opp for meg. Jeg får også 35% Enova støtte på 10.000 kroner.

Future Home skal også være bedre enn Homey på og effektbalansere strømforbruket i boligen. Uten at jeg har testet dette. Men Homey Pro koster også 2.500 kroner mer enn SmartHome HUB 2.

Skulle jeg startet med automasjon av styring av lys og sensorer i heimen i dag og ikke skulle installert el-bil lader så hadde jeg brukt pengene på Homey Pro. Med Homey kan man styre alt som er av lyspærer og sensorer der ute.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 02 okt 2024, 23:00
Gammelsmurfen skrev: 02 okt 2024, 20:10

Jeg har så vidt hvert innom Home Assistant. Riktignok et par år siden, men jeg har også en kompis som har Home Assistant. Han er en slik fyr som bor på et mørkt rom i huset bak flere pc skjermer og har integrert alt mulig rart med Home Assistant. Men hver gang jeg sitter i hula hans så er det en eller flere ting med Home Assistant som ikke funker og eller funker dårlig. Det virker som om Home Assistant på en måte alltid trenger å dilles med på en eller annen måte.

Sikkert gøy hvis man liker slikt å jeg har selv vært innom mikrokontrollere sok Arduino, ESP32 etc. men det enkleste og det beste er (hvis man tar seg råd) å kjøpe ferdige systemer som gjør "drittjobben" for deg. Jeg vil ha noe som pålitelig og funker og som stort sett bare står der.

Homey Pro er vel det beste man kan få hvis man vil ha noe som kan integrere det meste av lys og sensorer etc. der ute. SmartHome som jeg skal ha er også bra, men kanskje noe mindre avansert å bruke. Derimot får jeg alt dette med når jeg kjøper elbil lader og det blir satt opp for meg. Jeg får også 35% Enova støtte på 10.000 kroner.

Future Home skal også være bedre enn Homey på og effektbalansere strømforbruket i boligen. Uten at jeg har testet dette. Men Homey Pro koster også 2.500 kroner mer enn SmartHome HUB 2.

Skulle jeg startet med automasjon av styring av lys og sensorer i heimen i dag og ikke skulle installert el-bil lader så hadde jeg brukt pengene på Homey Pro. Med Homey kan man styre alt som er av lyspærer og sensorer der ute.
Skjønner hva du mener med det, jeg har vært med på den Home Assistant utviklingen fra et ganske tidlig stadie, det har selvfølgelig (som med all software) vært noen builds som ikke har vært bra. Det skal sies at det er mange bidragsytere og veldig hyppige releaser.
De både fikser bugs, legger til ny funksjonalitet men også innfører av og til nye bugs.
Men mye av greia er at man ikke er låst til noe som helst av gateways, protokoller osv. i tillegg til hvor enkelt det er å lage rest-sensorer og andre ting via API´r, http(s) kall og integrasjoner av alle mulige slag.
Men det er ikke for alle, selv om det ut av boksen har blitt mye mer brukervennlig og GUI på mye konfigurasjon, før foregikk det mye rett i Yaml. Personlig syns jeg det er litt av moroa å integrere mest mulig og automatisere ting som det gir mening å automatisere.

Jeg kjenner til Homey Pro, som hyllevare er det nok kanskje det beste hyllevareproduktet mtp. kompatibilitet og er mer brukervennlig for en administrator og konfigurere, krever lite bak panseret kunnskaper. Selv om det er mange muligheter med Homey, så er det likevel mer begrensninger enn med HA.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror dette går på interesse. Jeg har holdt på en del med å programmere Arduino og ESP moduler og laget automasjoner med disse og satt opp for styring via apper etc. artig og holde på med en stund for å lære litt, men det blir mye kabler, lodding, og ufine løsninger som ofte må endres på eller fikses samt optimaliseres. Det tar mye tid.

Med FutureHome eller Homey Pro så er dette mer sømløst og funksjonelt og det ser bedre ut. Homey Pro koster jo en del, men ut fra kompatibiliteten den gir så mener jeg den trolig er verdt det. Sensorer etc. koster jo ikke all verden uansett kjøpt over disk.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Skal man gå for Smarthus er det utallige løsninger man kan velge. Skjønner TS med og gå for FutureHome i dette tilfelle ettersom installasjonen av elbil lader blir billigere med FutureHome.
Har selv vært innom flere løsninger og har i dag "kun" Homey Bridge, denne tar jo dessverre ikke alle merker (apper) slik som Homey Pro, men vi får se. Synes Homey nå er enkel da man laster ned appen først så legger inn enheten.
Junior hadde FutureHome for en liten tid siden, men den ble igjen i huset da det ble flytting og har nå gått for Homey Pro, han er kjempefornøyd
Tror kanskje FutureHome kan være litt sær ved at man ikke får inn alt som man f eks får med Homey Pro.
Har vurdert HA Green, men har ikke fått trykket på kjøpsknappen.

Har en eldre Smartthings på hytta kun for noen kina sensorer, bruker der faktisk appen til Tibber med Tibber strøm abb og Pulse så jeg får effektbalanseringen deres. Hadde jeg fått den uten strøm fra dem hadde jeg byttet umiddelbart.

Nå vet jeg ikke hvor lenge man eventuelt må ha den FuturHome enheten når man har fått den via Enova, men den kan kanskje integreres mot Homey Pro?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, Homey Pro tror jeg er skikkelig bra saker og kanskje også bedre enn FutureHome, men i mitt tillfelle blir jo alt mye billigere med Futurehome grunnet Enova støtten som for min del blir 10.000 kroner. :)

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Fryktelig vanskelig å råde noen om hvilket smarthussystem en skal velge for det avhenger veldig mye av egne evner og vilje til å lære. Jeg har jobbet med mye programmering i industrien i 40+ år og har vært innom mange hjemmeautomasjonssystem som Telldus, Zipatile, Fibaro Homesystem, HomeSeer 3/4 og har endt opp med Node-RED og har ikke sett meg tilbake. Har også prøvekjørt litt Home Assistant, OpenHAB og flere uten at de har fenget noe stort... Nå skal det også sies at de systemene jeg har brukt i industrien er i en heeeeelt annen verden enn hjemmeautomasjon. De fleste (alle?) systemer som må kjøpes har demoversjoner som kan prøvekjøres gratis i en kortere periode.

For å velge system har jeg laget meg en relativt enkel oppgave som jeg skal løse og vurderer i ettertid ut fra hvor mye hjelp jeg må ha for å komme i mål og hvilken magefølelse jeg sitter igjen med etterpå.

En grei oppgave kan være kaffetimer. Jeg ønsker følgende funksjoner:
  • Slå på espressomaskin fra flere steder (direkte på smartplug og et eller annet skjermsystem).
  • Etter 10 minutt slå på kaffekvern (når espressomaskinen er gjennomvarm).
  • 30 minutt senere slås alt av igjen.
  • Og det viktigste av alt: En må kunne herje med systemet med å slå av/på i hytt og vær uten at det går i stå...
Når en leker seg med disse tingene så bruker en jo korte timere som f.eks. sekunder i stedet for minutter...

Ellers så er hjemmeautomasjon.no super for disse tingene.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar