Bjerknez' | sin lille furtebu...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Canutus »

dypen skrev: 14 sep 2024, 17:37 Hva med ny motorsykkel @Bjerknez … en Porsche må vel bli trinnet etter Triumph :D

IMG_1801.jpeg
Det der må vel være noe AI-generet bilde vel?
Trasige greier når en ikke aner om et bilde er ekte eller ikke.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Canutus skrev: 16 sep 2024, 08:26
dypen skrev: 14 sep 2024, 17:37 Hva med ny motorsykkel @Bjerknez … en Porsche må vel bli trinnet etter Triumph :D

IMG_1801.jpeg
Det der må vel være noe AI-generet bilde vel?
Trasige greier når en ikke aner om et bilde er ekte eller ikke.
Har ikke funnet noe som bekrefter bildet så det er vel som du antyder.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Problemet er at jeg er litt "lei" MC akkurat nå. Mye fordi jeg blir veldig sliten i ryggen. Ryggen tar mye energi og drar ned opplevelsen. Da hjelper det lite å eie en tøff sykkel. Føler det er nok for en stund nå. Så får jeg heller dra frem lommeboka igjen hvis lysten skulle trenge seg på ved en senere anledning :)

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Får sjå 28. Feb🙂om pms er blitt for hard, då er det messe på Lillestrøm

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 16 sep 2024, 16:30 Får sjå 28. Feb🙂om pms er blitt for hard, då er det messe på Lillestrøm
Tror nok jeg må ha minst en sesong uten MC. :P

lazyboy
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Legg inn av lazyboy »

Solgte sykkel til en kollega i 1999, han hadde glemt og ta med cash på jobben den dagen. Ikke no problem sa jeg , skal ikke kjøpe ny i år uansett. Klokka 2000 måtte jeg innom han og hente penger da ny mc skulle hentes på Gjøvik samme kveld😂

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 16 sep 2024, 19:43 Solgte sykkel til en kollega i 1999, han hadde glemt og ta med cash på jobben den dagen. Ikke no problem sa jeg , skal ikke kjøpe ny i år uansett. Klokka 2000 måtte jeg innom han og hente penger da ny mc skulle hentes på Gjøvik samme kveld😂
Haha, min avgjørelse rundt MC salg er nok mer gjennomtenkt og planlagt enn dette :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Driver forøvrig og leker meg litt med 3D tegning. Tenkte jeg skulle printe meg en ny boks som skal erstatte den gamle LED-lys boksen jeg festet til dørkarmen i kjelleren da den gamle boksen sprakk etter at jeg slo den i stykker med stigen for en stund siden.

Dette er da en simpel boks med en brakaett som skrus fast i dørkarmen hvor man slår på lys ved å trykke på en knapp på boksen slik at jeg kan se nøkkelhullet i mørket.

Batteriet er montert på innsiden av døren og er et oppladbart 18650 batteri som nå har sittet der i ett år og har fortsatt 3.9V spenning. Så på en opplading vil jeg tro at batteriet holder i minst 2 år. Avhengig av bruk. Selvutlading er nok et større problem enn det faktisk strømforbruket, hehe.
3.png
4.png
5.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da er elektriker bestillt. Skal legge ut 25A kurs til garasje og montere en Easee ladeboks. Har tegnet meg Tibber abonnement og montert Tibber Pulse også. Da kan jeg via app lese av strømforbruket i sanntid og med Tibber Pulse direkte koblet til ladeboksen kan den automatisk justere lasten på laderen hvis annet forbruk i heimen er høyt for å spare hovedsikringen og lasten på anlegget forøvrig.

For 43.000 kan jeg legge 3-fas og legge 2x32A til garasjen og lade med 22kw i følge elektriker, men det er helt uaktuelt for min del. Jeg har intet behov for hurtiglading hjemme og strømregningen vil skyte i været grunnet brudd på flere effektledd, så for min del holder det i bøtter og spann med 5kw. Lading på det meste. Selv dette er overkill for min del.

Jeg kan lade både på jobb og hjemme hver dag og på vei til lg fra jobb passerer jeg flere ladestasjoner, så hurtiglading kommer jeg nok til å klare meg uten 350 dager i året. :)

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Trur elektrikeren må bytte batteri i kalkulatoren... om ikkje du har 400V i heimen, 2x32 er vel 7,5Kw

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 sep 2024, 08:43 Trur elektrikeren må bytte batteri i kalkulatoren... om ikkje du har 400V i heimen
Mulig.....? Ikke vet jeg...

Har ikke 400V nei.

EDIT:
Jeg mente selvsagt 11kw. lading og ikke 22kw. Var ikke elektriker som sa dette men en skriveleif fra min side :)

Her er screenshot av en PDF jeg fikk fra elektriker:
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 27 sep 2024, 09:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Rocket'en ligger som nevnt ute for salg. Har fått en henvendelse som ville bytte den i en GSA.... Men jeg takket selvsagt nei. Ellers har den mange klikk på annonsen og det er i skrivende stund den rimeligste Rocket'en som ligger på Finn.no av den nye typen å jeg vil si kanskje den mest strøkne rent estetisk.

28 stk. har lagt den som favoritt og annonsen har over 1000 klikk og 160 stk. har klikket mer enn en gang. Så jeg har troa på at henvendelsene dukker opp etter hvert. Uansett ingen hast for min del.

Men hvem skulle tro at jeg plutselig skulle få litt interesse for bil igjen. Ikke bare bil, men el-bil(!). Etter å ha kjørt noe annet enn madammens noe utdaterte VW e-UP så skjønte jeg jo fort at det har skjedd ting på elbil fronten de siste 5 årene. Jeg kjører en VW Caddy av nyere modell med 2.0L 140HK'er motor og jeg har også kjørt en Audi e-tron Q7 på jobben som da er en el-bil/SUV til nesten 1 million kroner. Jeg har også prøvekjørt som tidligere nevnt en Volvo EX30 High Performance AWD (som er bilen jeg skal ha). Jo mer jeg sitter bak rattet i en el-bil jo mindre savner jeg den ordinære motoren. Det føles nesten som å gå tilbake i tid når jeg setter meg inn i en bil med vanlig motor.

For det første så har jeg irritert meg over treigheten i disse automatkassene når man skal fort i gang i lyskryss etc. Er jo helt håpløst irriterende. For det andre så rister det og bråker og er det kaldt så tar det en evighet før bilen blir varm uten elektrisk eller bensindrevet varmer. For det tredje så har ikke bensinmotorer noe som helst og stille opp med effektmessig i forhold til pris.

Vanlige motorer lukter eksos (spesielt kaldstarter vinterstid) og i tillegg er det mye dyrere å kjøre en bil med vanlig motor hvor man motvillig må stå og glane på bensinmåleren som nesten hver gang man fyller runder 1000 kroner, å det skjer to ganger i måneden. Så kommer bompengene som foreløpig er halvert på el-biler.

Så jeg er så absolutt ingen motstander av el-biler og faktisk kan jeg si at jeg foretrekker dem og liker dem veldig godt. Nå begynner jeg også og få troa på el-mc, men der tror jeg dem kanskje ligger litt bak med tanke på utvikling....

Rekkevidden er det mange som bruker som argument når dem skal snakke ned el-biler og for dem som kjører ekstremt mye samt bedrifter som driver med transport etc. kan jeg delvis forstå. Men det er kun snakk om tid før disse også blir fornøyde.

Vi har tre selgere i jobben som kjører bil hele dagen i hele Norge. Alle selgerne har el-biler (Golf id4) og har ikke hørt dem klage enda. Det var en omstilling i starten og man må tenke litt annerledes, men det har gått seg til. Det er akkurat den forvandlingen mange kvier seg til tror jeg. Vi mennesker har som regel vanskeligheter med å forandre oss eller forlate komfortsonen et lite øyeblikk.

Men for oss småpendlere så mener jeg el-bil er det eneste rette. :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 04 sep 2024, 10:16 Nå begynner tankene mine å løpe løpsk igjen. Jeg føler at jeg går igjennom denne prosessen med gjevne mellomrom og det handler egentlig om hvor vidt jeg skal fortsette MC livet eller ikke.

Jeg merker at jeg er mett...på en måte. Helt flott de to ukene i året jeg er på langtur, men ellers blir det fint lite kjøring.

Men ingen avgørelser er tatt enda. Jeg har uansett mer enn nok å henge fingrene i så det er så absolutt ikke synd på meg. Men jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg til slutt bestemmer meg for. Uansett kan en sykkel enkelt kjøpes igjen ved behov. Men føler liksom at en "epoke" er over på en måte og jeg lengter kanskje etter nye beitemarker og ny kunnskap...

Men jeg bare lufter noen tanker her altså. Ingen dramatikk rundt dette :vs
Oj, mer dramatisk blir det jo ikke :O

Men også litt lei og vært en stund MEN synes moro med tur og se nye steder etc. og synes morsomt å kjøre svingete veier når først er der så ikke klar for å selge enda.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Megaoctane
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT+ 2024

Legg inn av Megaoctane »

Når man først har kjørt el-bil, så virker alt annet utrolig "gammeldags". Umiddelbar respons (avhenger av bilmerke) og nesten ingen støy. De nye EL-bussene til Ruter er jo så mye behageligere. Dieselbussene ristet som bare fy...

Var på en helgetur i London, leide bil, og fikk ekstremt godt tilbud på en Polestar 2 til 905kr for 4 dager.
De andre gutta i følget var skeptiske, men det var fullstendig uproblematisk å finne ladestasjoner for lading, og rekkevidde var ikke noe tema når bilen kan levere 500km på en lading.

Man kan si mye om de rødgrønne etc, men satsingen på elbiler er litt som med røykeloven. Det føltes rart når man ser noen røyke, og likeså var England så mye mer "støyende" grunnet alle bilene og bussene som fortsatt kjører på bensin/diesel.

Men - så det noe med den motorlyden da, som for testosteronet til å pumpe...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 27 sep 2024, 10:29
Bjerknez skrev: 04 sep 2024, 10:16 Nå begynner tankene mine å løpe løpsk igjen. Jeg føler at jeg går igjennom denne prosessen med gjevne mellomrom og det handler egentlig om hvor vidt jeg skal fortsette MC livet eller ikke.

Jeg merker at jeg er mett...på en måte. Helt flott de to ukene i året jeg er på langtur, men ellers blir det fint lite kjøring.

Men ingen avgørelser er tatt enda. Jeg har uansett mer enn nok å henge fingrene i så det er så absolutt ikke synd på meg. Men jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg til slutt bestemmer meg for. Uansett kan en sykkel enkelt kjøpes igjen ved behov. Men føler liksom at en "epoke" er over på en måte og jeg lengter kanskje etter nye beitemarker og ny kunnskap...

Men jeg bare lufter noen tanker her altså. Ingen dramatikk rundt dette :vs
Oj, mer dramatisk blir det jo ikke :O

Men også litt lei og vært en stund MEN synes moro med tur og se nye steder etc. og synes morsomt å kjøre svingete veier når først er der så ikke klar for å selge enda.
Hehe, tror vi definerer ordet "dramatisk" litt forskjellig i så tillfelle :knegg

Jeg har jo ikke noe i MOT mc. Fint å være på tur, men det å kjøre mc kan også være (spesielt for min del) ganske slitsomt med tanke på ryggen også blir det jo ekstra kjipt hvis været blir dårlig. Vanskelig å planlegge noe som helst før noen få dager i forveien. Vertfall hvis man foretrekker å kjøre i mest mulig fint vær.

Med bil, så kan man planlegge når som helst og alt blir på en måte mer bekvemt. Man kan ta med seg teltet bak i bilen evt. Akkurat nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å kjøre mc i det hele tatt og det at jeg ikke har sykkel til neste år blir nesten en befrielse. Når bilen jeg skal ha også aksellererer like bra som en random motorsykkel så blir det jo litt gøy også.

Men nå har jeg alltid vært en som ikke veldig lett setter meg fast i EN ting. Jeg går all inn en periode, frem til jeg blir lei, for så og prøve andre ting. Det skal derimot sies at mc er den hobbyen jeg har holdt meg fast i lengst. Det er mange faktorer som er blitt lagt til grunn vedrørende salg av motorsykkel og hovedgrunnen er egentlig ryggen. Ikke fordi at ryggen værker som et h**** hele tiden, for det gjør den ikke, men ALT blir LITT mer slitsomt. Man blir fortere lei, får litt kortere lunte og man sitter og irriterer seg over ujevne veier i stedenfor å nyte turen etc.

Campingturen jeg hadde i sommer var den som slo spikeren i kista. Første kvelden var magisk. jeg var der jeg ville være. Tok en pils, så ut over vannet, pratet skjit med min makker og alt var flott. Men så våknet jeg om morgenen med stiv rygg og alt skulle pakkes ned igjen. Etter en natt på liggeunderlag var ryggen min kjørt allerede klokken 04:00 på natten og min makker våknet ikke før i 09:00 tiden. Humøret sank gradvis og for første gang ble jeg skikkelig irritert av knott og mygg når jeg pakket ned.

Jeg kom meg ikke skikkelig etter dette og gikk mer eller mindre med mer ryggsmerter enn vanlig de neste dagene. Såpass ille at jeg ikke engang gadd å ta meg en pils i Sundsvall i Sverige. Jeg ville bare finne meg en seng å legge meg ned. Å DET er det ikke ofte jeg velger når jeg er på ferie!

Så det er hovedgrunnen til at jeg legger det litt på hylla intill videre og prøver andre ting som er litt mer behagelig :)

men noe dramatikk rundt dette er det absolutt ikke :)

Svar