Bjerknez' | sin lille furtebu...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 09 sep 2024, 23:51 Var det jeg sa, godt valg! :twothumbs:

Har hatt et par Volvo´r, setene pleier også å være gode men der har i senere tid mange andre fabrikanter også skjerpet seg.
Sort bil er fint de minuttene den er ren og før den har fått steinsprut så grunningen syns, man skal i hvert fall være glad i å vaske.
Spesielt når pollensesongen er på høyden, da blir de gul-grønne.
Grå metallic er vel en av de bedre når det gjelder møkkete bil uten at det synes så godt.

Blir det brukt billigere mc nå da (eller til våren), om du selger Rocket´n?
Jeg får se hva jeg velger av farge. Jeg liker jo og vaske litt jeg da...

Blir nok ikke noe motorsykkel på meg til neste år. Jeg må ha vertfall et friår for å se om lysten kommer tilbake. Den blir stort sett stående i garasjen 10 måneder i året. Da er det bedre med en bil som kan brukes hver dag. :)

Så akkurat nå er motorsykkel over for meg, intill lysten kommer trengende. Føler ryggen trenger litt hvile nå :)

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Volvoen tror jeg du blir veldig fornøyd med! Jeg har kjørt XC40 Ultimate siden desember 22 og er storfornøyd med den bilen. :D
Har ikke testet EX30 selv, men regner med den ikke står særlig tilbake for en XC40 på noen som helst områder. :twothumbs:

Er forresten enig i at de kunne beholdt litt flere fysiske knapper. Særlig til temperatur og sånt. Men til min store overraskelse så virker faktisk stemmestyringen ganske godt i Vovloene :O . En positiv bivirkning av Google Automotive som operativsystem. En annen positiv bivirkning er Google Maps som navigasjon. Den fungerer rett og slett utmerket! Veldig god på å beregne hvor mye strøm en kjøretur tar, og god på å finne ladestasjoner om du ikke har strøm nok til å komme i mål. Største avviket jeg har sett mellom beregnet batterinivå når man er fremme og faktisk batterinivå når man er fremme er 2-3%, noe som må sies å være veldig innafor. :D

Typisk Volvo så er forbruket litt høyt. Det finnes andre biler som går lengre på samme batteristørrelse (tradisjonell Volvo aerodynamikk tror jeg er inspirert av ei Moelven-brakke... :lol ), og biler med mindre variasjon i forbruket når det er veldig kaldt eller veldig varmt. Men bilen lader ganske fort, og Google er flink til å finne lading, så jeg synes ikke det er noe problem selv på lengre turer. :thumleft

En ting jeg alltid har likt med Volvo (og som forhåpentligvis er likt i EX30 som i XC40) er hvor intuitive alt av kontroller på og rundt rattet er. Alt fungerer liksom bare slik man forventer at det skal fungere. Cruisecontroll for eksempel. Ett trykk på knappen så holder bilen den farten du har. Ikke nødvendig å først "skru på" cruisecontroll for så å sette farten. Ikke verdens største detalj, men nok til at man lurer på hva mange andre produsenter egentlig driver med...

Og så må man jo bare elske at relativt trauste Volvo leverer familiebiler med over 400 el-hester. De bilene går jo noe så inn i helvettes bra! :crazy:
Sist redigert av Kenneth 81 den 10 sep 2024, 08:50, redigert 1 gang totalt.
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

JoeHugin
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Legg inn av JoeHugin »

Det med akselerasjon på elbil er ganske heftig, og noe de aller fleste som ikke har kjørt elbil ikke helt forstår før de prøver. Surrealistisk opplevelse :knegg

Første gangen jeg ble bilsyk når jeg selv kjørte var i en Model X, sitte i en så stor og åpen bil, som flytter seg så fort... det henger ikke på greip :-))

Gratulerer med valget, da er det bare å glede seg :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 10 sep 2024, 00:03

Har hatt et par Volvo´r, setene pleier også å være gode men der har i senere tid mange andre fabrikanter også skjerpet seg.
Sort bil er fint de minuttene den er ren og før den har fått steinsprut så grunningen syns, man skal i hvert fall være glad i å vaske.
Grå metallic er vel en av de bedre når det gjelder møkkete bil uten at det synes så godt.

Blir nok ikke noe motorsykkel på meg til neste år. Jeg må ha vertfall et friår for å se om lysten kommer tilbake. Den blir stort sett stående i garasjen 10 måneder i året. Da er det bedre med en bil som kan brukes hver dag. :)

Så akkurat nå er motorsykkel over for meg, intill lysten kommer trengende. Føler ryggen trenger litt hvile nå :)
Ser den, kjører du så lite, lysten eller iveren ikke er der så er det ikke så mye vits i å ha en kostbar sykkel stående og tape verdi.
Vet du har vært til og fra litt med MC, jeg har heller ikke eid MC kontinuerlig siden jag tok A-lappen i 1991.

Har også fått med meg at du er opptatt av detailing (og da helt sikkert vask også), så du er muligens "egnet" eier av svart bil.
Men du må nok regne med å flekke en del steinsprut også, den lakken man har fått siden 90-tallet er ikke som den var før det, også bruker de konsekvent lys grunning, selv på mørk lakk.
Men rein, strøken svart lakk er pent når det er både rent og blankt, men praktisk er det nok ikke.
Valget ditt med bilen av de 3 kandidatene ville jeg ha gjort det samme, uten tvil.

JoeHugin
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Legg inn av JoeHugin »

PPF-folie er en god investering i fronten på egentlig alle biler.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 10 sep 2024, 12:01
Bjerknez skrev: 10 sep 2024, 00:03

Ser den, kjører du så lite, lysten eller iveren ikke er der så er det ikke så mye vits i å ha en kostbar sykkel stående og tape verdi.
Vet du har vært til og fra litt med MC, jeg har heller ikke eid MC kontinuerlig siden jag tok A-lappen i 1991.

Har også fått med meg at du er opptatt av detailing (og da helt sikkert vask også), så du er muligens "egnet" eier av svart bil.
Men du må nok regne med å flekke en del steinsprut også, den lakken man har fått siden 90-tallet er ikke som den var før det, også bruker de konsekvent lys grunning, selv på mørk lakk.
Men rein, strøken svart lakk er pent når det er både rent og blankt, men praktisk er det nok ikke.
Valget ditt med bilen av de 3 kandidatene ville jeg ha gjort det samme, uten tvil.
Svarte biler har jeg hatt nok av. Alle bilene untatt en har vært svart :twothumbs:

Men ja... svart er ikke pent når det er skittent. Da er en grå bil mer egnet. Men jeg velger ikke farge ut fra akkurat det kriteriet, for å vaske bil skal jeg klare. Det krever ingen høyskoleutdannelse for å si det sånn. :)

Hvis en bil har andre designelementer som ser bra ut så kommer disse bedre frem ved å velge en lysere bil (grå). Noen biler er tøffere når dem er sorte, men sort skjuler detaljer, på en måte.

Når det gjelder Volvoen heller jeg dog litt mot grå. Skulle ønske dem hadde en hakket mørkere gråfarge enn den dem har. Den er litt for lys... den sorte skjuler detaljer og gjør frontlyktene mer i ett med bilen. Jeg synes disse fortjener å stikke seg ut bedre. Siden glasstaket i bilen er sort, så gir det også litt kontraster.

Men min erfaring er at sort ser best ut når bilen er ny eller på studiobilder. I virkeligheten skal man holde en sort bil godt vedlike for at den skal se tøff ut.

Hva jeg velger er så langt ikke bestemt... :)

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Hva med ny motorsykkel @Bjerknez … en Porsche må vel bli trinnet etter Triumph :D
IMG_1801.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Dæven den va stygg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 14 sep 2024, 20:34 Dæven den va stygg.
Eru gærn @Jompa, lekker :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 14 sep 2024, 20:37
Dama som kjører eller sykker'n... :scratch
Måtte bare... :knegg

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 14 sep 2024, 20:39
Jeg mente at det er stygt å plassere ei pen dame på et misfoster av en sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 14 sep 2024, 20:51
AJ skrev: 14 sep 2024, 20:39
Jeg mente at det er stygt å plassere ei pen dame på et misfoster av en sykkel.
Da var det oppklart :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 14 sep 2024, 17:37 Hva med ny motorsykkel @Bjerknez … en Porsche må vel bli trinnet etter Triumph :D

IMG_1801.jpeg
Haha, den sykkern der skal få stå i fred for min del :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da er Rocket'en lagt ut for salg og jeg har snevret inn mitt bilvalg. Bilen jeg trolig kommer til å bestille meg er en Volvo EX30 Ultra Performance med 438 HK'er. Denne gjør 0-100 på 3.6 sekunder.

Jeg testet aksellerasjonen i demobilen jeg kjørte og det var helt hinnsides. Utrolig gøy. :)

Så får det bli ett år eller to eller kanskje flere MC hvile for min del. Noe jeg synes er helt greit egentlig. :)

Brukeravatar
dypen

Legg inn av dypen »

Du har jo nevnt det selv, hva med en classiker på stallen i kombinasjon med el-bil. Riktig sykkel her kan ha samme bruksområde for deg som en nyere, luftetur lokalt og en liten ferietur i juni / juli er ikke noe problem. På toppen får du garantert like mye oppmerksomhet som du fikk med Rocket‘n og verditap i en annen liga, etter endring i manges økonomiske situasjon med renteøkning rekord lav NOK krone er det godbiter som nå annonseres utenfor Norge selv om ett salg her hjemme er å foretrekke for selger.

Svar