Bjerknez' | sin lille furtebu...
Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...
Husk at EX30 har to søsken, nemlig Smart #1 https://elbil.no/elbiler/smart-1/ Og Zeekr X https://elbil.no/zeekr-x/
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Ikke bare kanaler, en nabo kjøpte for et par uker siden, faktisk en svart det også.Bjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 20:05
Ho jeg snakket med var i overkant ærlig synes jeg. Hun sa Tesla hadde problemer med lakk som flasset av på kanalene. Spesielt de sorte bilene. Hun sa at det generelt hadde vært en del småproblemer med Model 3 men som selvsagt var filset alt sammen på siste modell. Kanskje...kanskje ikke...? Jeg blir invertfall skeptisk. I tillegg inrømte hun at en konkurrent nok hadde bedre priser enn dem og at jeg burde dra dit. Jeg dro dit og det var faktisk litt dyrere.
Så når guttungen hans skulle åpne døra, så sto han plutselig med et stort flak lakk i hånden...
Vet ikke hvorfor, om det var sinkslipp eller bare noe dritt på stålet før lakkering på fabrikken, normalt er det i hvert fall ikke.
Jeg kjenner mange med diverse Tesla´r, ingen av de har hatt lite eller ingen form for trøbbel.
Han ene hadde lite i starten, men plutselig tok det av. De fleste har problemene startet tidlig og etterfulgt av nye til de går drittleie.
Musk er innovativ, Tesla ser jo ok ut osv. men jeg vil heller ha noe som funker. Bilen min har gått ca. 85K og jeg har ikke skiftet så mye som en pære (men nå er alt LED og da )
Hvis du ikke har hatt egen bil på 13 år så går jeg ut i fra du har litt tid til og bestemme deg.
Jeg ville helt klart satt av god tid for en prøvekjøring av alle dine alternativ her.
Har selv elbil og har hatt dette siden 2017, vært innom flere typer, BMW I3, Tesla model 3, BMW i3S, Mercedes EQC.
Har positive og negative ting om alle disse så anbefaler deg og få prøvd alle.
Jeg ville helt klart satt av god tid for en prøvekjøring av alle dine alternativ her.
Har selv elbil og har hatt dette siden 2017, vært innom flere typer, BMW I3, Tesla model 3, BMW i3S, Mercedes EQC.
Har positive og negative ting om alle disse så anbefaler deg og få prøvd alle.
-
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Hvis du skulle ombestemt deg på Tesla, så har jeg en vervekode der du får 1000 dollarinos rabatt og.Bjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 18:33Ja, det er nok den som gir mest bil for pengene. Teslaen har jeg utelukket. Men Minien er ganske kul synes jeg. Er liksom noe nytt som ikke mange har, å dessuten er den nesten 100k rimeligere enn volvoen. Men ja... Volvoen er braolemp skrev: ↑06 sep 2024, 18:28Lett valg! VolvoBjerknez skrev: ↑06 sep 2024, 15:39 Driver å kikker litt på elbil, for første gang på over 13 år....
Blir vel som å banne i kjerka her inne det... men skjit au
Jeg skal i utgangspunktet bare ha en pendlebil og en bil som tar meg til vestlandet en gang eller to i året.
Jeg har tre kandidater:
- Tesla Model 3 Higland AWD Long Range
- Volvo EX30 Ultra High Performance
- Mini Cooper SE John Works styling Long Range (218HK'er)
Foreløpig er det relativt close race mellom disse, men holder foreløpig en bitteliten knapp på Volvo EX30 da jeg føler dette er mer "bil". Tesla blir mer "gøy" og kanskje litt spartansk.... mens Mini Cooper er egentlig den jeg har mest lyst på for øyeblikket. Men jeg må til Oslo for å finne nærmeste forhandler....
Derfor stiller Volvoen gabske likt med Mini Cooperen, og Tesla er jeg generelt litt usikker på....
Minien ser kul ut, men er det en god elbil lurer jeg på. Virker som BMW, Audi, VW m.fler fremdeles lager elbil "på trass", ikke fordi de vil på en måte.
Jeg så forøvrig på også XC40 og C40 når jeg skulle ha ny bil i fjor, C40 var mest aktuell for min del da jeg synes den var kulest. Men jeg sparte den gang 100 000 på å kjøpe Y Performance , så det valget var jo lett allikevel dessverre.
På mandag var jeg faktisk å prøvekjørte KGM Torres, synes den så ut som en fornuftig bil med god nok rekkevidde, en ekstremt god garanti på bil og batteripakke, og fornuftig nok priset. Men du dæven for en drittbil Helt forferdelig å kjøre, rattet var tynt som et stearinlys, stereoanlegget bestod av mellomtoner laget i pappkartong (hørtes det ut som), og på ca 1 mil kjørelengde falt den estimerte rekkevidden 30km
Det er viktig å ta rett valg når man skal ha bil, altså.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Kontakt:
Tesla har gjort mye bra, men når selv damen bak disken sa at Model 3 har slitt med en del småfeil, men at ALT nå var fikset på på siste modell så tenker jeg at det er mye mørketall her.
Jeg tror mange som kjlrer Tesla er såkalte "fanboys" som ikke klager så mye offentlig over feil etc. da dem liker imaget og bilen ellers. Alle jeg kjenner som har tesla har hatt problemer i en eller annen grad med sin bil. Noen problemer er også ganske alvorlige.
Ho bak disken bekreftet dette mer eller mindre.
Jeg tror Volvo eller Mini er veien å gå. Volvo hvis man velger med fornuft og vil bruke mest penger, eller Mini hvis man vil ha noe ikke alle andre har som er litt "spesielt" samt spare en god slump. Til mitt bruk heller jeg litt frem og tilbake...
Jeg tror mange som kjlrer Tesla er såkalte "fanboys" som ikke klager så mye offentlig over feil etc. da dem liker imaget og bilen ellers. Alle jeg kjenner som har tesla har hatt problemer i en eller annen grad med sin bil. Noen problemer er også ganske alvorlige.
Jeg tror Volvo eller Mini er veien å gå. Volvo hvis man velger med fornuft og vil bruke mest penger, eller Mini hvis man vil ha noe ikke alle andre har som er litt "spesielt" samt spare en god slump. Til mitt bruk heller jeg litt frem og tilbake...
- Bjerknez
- Kontakt:
Trengte forøvrig en ny skrukork til den ene kaffekanna til Moccamasteren, så jeg tegnet en ny ved å måle den gamle :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Forsøkte å forklare deg dette i forrige innlegg, sannheten får du i respektive FB grupper hvor alle legger ut om defekter, feil, oppgraderinger som skal komme etc Det er bare å lese hva som går igjen av problemer og gjøre opp status.Bjerknez skrev: ↑07 sep 2024, 15:12 Tesla har gjort mye bra, men når selv damen bak disken sa at Model 3 har slitt med en del småfeil, men at ALT nå var fikset på på siste modell så tenker jeg at det er mye mørketall her.
En kompis av meg hadde bestemt seg for å bytte elbil og valgt seg bil etter mange og strenge kriterier, etter en runde på FB ble den bilen glemt.
Alternativ til FB er https://elbilforum.no/ hvor du kan velge hvilke bil du vil lese om. Lykke til
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
Ser bra ut det der, hva slags materiale bruker du på dette printet da?
Pga. varm kaffe er vel ikke PLA særlig egnet vil jeg tro grunnet deformering, men det er jo matgodkjent og laget av maisstivelse.
Har jo stadig dukket opp nye materialer også.
Ting som dette + ikke minst lage spesialtilpassede ting for eget behov var grunnen til at jeg skaffet meg min første 3D printer for en del år tilbake. Kjekt å ha faktisk... mener å erindre at du ikke var særlig fan av 3d print for få år siden.
Antar du har endret mening nå
Pga. varm kaffe er vel ikke PLA særlig egnet vil jeg tro grunnet deformering, men det er jo matgodkjent og laget av maisstivelse.
Ting som dette + ikke minst lage spesialtilpassede ting for eget behov var grunnen til at jeg skaffet meg min første 3D printer for en del år tilbake. Kjekt å ha faktisk... mener å erindre at du ikke var særlig fan av 3d print for få år siden.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg bruker "ABS-Like resin" fra Elegoo. Om det egner seg til dette aner jeg ikke, men det skal nå vertfall testesGammelsmurfen skrev: ↑07 sep 2024, 21:56 Ser bra ut det der, hva slags materiale bruker du på dette printet da?
Jeg var ikke fan av 3D printing fordi jeg ikke hadde lært 3D tegning og heller ikke var interresert i dette tidligere. Orket liksom ikke å lære meg det. Å laste ned ferdig lagede print føltes ikke spesielt givende. Det var vel også før jeg kom i gang med elektronikk skikkelig og så verdien med tanke på ting jeg kunne bruke en slik printer til.
Fortsatt så mener jeg at en 3D printer ikke er noe must. Man sparer nok penger på og kjøpe det man mangler kontra og printe selv en sjelden gang. Men for meg er nok kanskje 3D tegningen som trigger meg og ikke selve printingen. Jeg ser dette når jeg ser hva jeg har printet ut så langt. Det meste ligger i en skuff ubrukt.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg har lest en del rundt, og det blir vel litt som med valg av motorsykkel. Det beste er å ikke spørre om råd fra fanboys og heller bygge egne erfaringer ut fra mer nøytrale tester etc. men jeg leser jo hva andre skriver og hvis flere mener det samme så styrker jo det saken etc.dypen skrev: ↑07 sep 2024, 21:16Forsøkte å forklare deg dette i forrige innlegg, sannheten får du i respektive FB grupper hvor alle legger ut om defekter, feil, oppgraderinger som skal komme etc Det er bare å lese hva som går igjen av problemer og gjøre opp status.Bjerknez skrev: ↑07 sep 2024, 15:12 Tesla har gjort mye bra, men når selv damen bak disken sa at Model 3 har slitt med en del småfeil, men at ALT nå var fikset på på siste modell så tenker jeg at det er mye mørketall her.
En kompis av meg hadde bestemt seg for å bytte elbil og valgt seg bil etter mange og strenge kriterier, etter en runde på FB ble den bilen glemt.
Alternativ til FB er https://elbilforum.no/ hvor du kan velge hvilke bil du vil lese om. Lykke til
Tesla er uansett helt utelukket.
Men venter en del svar på mail før jeg kan snevre inn litt. Det er kuj Mini og Volvo som er interresant for øyeblikket. :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Har lest en del tester av Volvo EX30 og jeg biter meg litt fast i følgende som blir sagt.
1. Skjermen i bilen er ikke spesielt intuitiv. (Viser ikke ladehastighet og mye av essensiell informasjon gis alt for liten oppmerksomhet etc.)
2. rekkeviddetestene til de som har kjørt den finner relativt store avvik...
3. setene for dem som er over 175cm høye (jeg er 182) virker noe korte med tanke på lårstøtte
Noe mer negativt har ikke jeg klart og finne av netydning.
Mini Cooper har jo ikke kommet til Norge enda og er jo en helt annen bil og konkurrerer ikke med Volvo, men den har head up display og en helt genial skjerm i forhold til Volvo. Rekkevidden er ut fra det jeg har lest og sett mer i pari med hva som loves. Utseendet etc. blir en smakssak uansett, så den kan man jo utelukke.
Hadde Mini ligget i Fredrikstad eller omegn hadde jeg gått for den. Volvoen må uansett prøvekjøres over litt tid før jeg bestemmer meg.
1. Skjermen i bilen er ikke spesielt intuitiv. (Viser ikke ladehastighet og mye av essensiell informasjon gis alt for liten oppmerksomhet etc.)
2. rekkeviddetestene til de som har kjørt den finner relativt store avvik...
3. setene for dem som er over 175cm høye (jeg er 182) virker noe korte med tanke på lårstøtte
Noe mer negativt har ikke jeg klart og finne av netydning.
Mini Cooper har jo ikke kommet til Norge enda og er jo en helt annen bil og konkurrerer ikke med Volvo, men den har head up display og en helt genial skjerm i forhold til Volvo. Rekkevidden er ut fra det jeg har lest og sett mer i pari med hva som loves. Utseendet etc. blir en smakssak uansett, så den kan man jo utelukke.
Hadde Mini ligget i Fredrikstad eller omegn hadde jeg gått for den. Volvoen må uansett prøvekjøres over litt tid før jeg bestemmer meg.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jaja, her går det fort i svingene. Prøvekjørte bil i dag og jeg har vertfall bestemt meg for hvilken bil det blir :)
Demobilen hadde ikke akkurat den gjeveste lakken skal sies
Men du verden så heftig det var å kjøre en elbil med 428HKer som klarer 0-100 på 3.4 sek. Hysterisk bil. Trekk på fire hjul.
Demobilen hadde ikke akkurat den gjeveste lakken skal sies
Men du verden så heftig det var å kjøre en elbil med 428HKer som klarer 0-100 på 3.4 sek. Hysterisk bil. Trekk på fire hjul.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Se der ja
Da er det bare og få Rocket'n ut på finn
Hvilken farge tenker du og gå for?
Noen synspunkter foruten akselerasjonen på bilen?
Da er det bare og få Rocket'n ut på finn
Hvilken farge tenker du og gå for?
Noen synspunkter foruten akselerasjonen på bilen?
- Bjerknez
- Kontakt:
Rocketen ligger på finn allerede. Skal laste opp bedre bilder etter hvert :)
Jeg tenker nok sort eller evt. grå. :)
Jeg synes bilen er meget komplett. Tight og fin, virker som godt sammenskrudd. Skikkelig kompakt. Typisk Volvo, på en måte. Motoren er jo hysterisk. Er jo en relativt stor bil som skal flytte på seg, og det gjør den meget kjapt. Madammen satt på en tur og når jeg klampet gassen i bånn så skreik ho
Eneste bakdelen jeg kommer på kommer kanskje av at det er noe uvant, men det føles knotete at man må inn i menyer etc. og eller foreta flere trykk for å endre temperatur i kupeen etc. hva er galt med fysiske knapper liksom...
Men ellers er det en uhyre morsom bil :)
- Gammelsmurfen
Var det jeg sa, godt valg!
Har hatt et par Volvo´r, setene pleier også å være gode men der har i senere tid mange andre fabrikanter også skjerpet seg.
Sort bil er fint de minuttene den er ren og før den har fått steinsprut så grunningen syns, man skal i hvert fall være glad i å vaske.
Spesielt når pollensesongen er på høyden, da blir de gul-grønne.
Grå metallic er vel en av de bedre når det gjelder møkkete bil uten at det synes så godt.
Blir det brukt billigere mc nå da (eller til våren), om du selger Rocket´n?
Har hatt et par Volvo´r, setene pleier også å være gode men der har i senere tid mange andre fabrikanter også skjerpet seg.
Sort bil er fint de minuttene den er ren og før den har fått steinsprut så grunningen syns, man skal i hvert fall være glad i å vaske.
Spesielt når pollensesongen er på høyden, da blir de gul-grønne.
Grå metallic er vel en av de bedre når det gjelder møkkete bil uten at det synes så godt.
Blir det brukt billigere mc nå da (eller til våren), om du selger Rocket´n?