Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Kan du lage en modul som slår av blinklys på mc etter x sekunder?
Skal brukes på sykkel med gammeldags blinkebryter med stillingene v-senter-h. Sykkelen har 2polet blinkrele.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 30 sep 2020, 16:09 Kan du lage en modul som slår av blinklys på mc etter x sekunder?
Skal brukes på sykkel med gammeldags blinkebryter med stillingene v-senter-h. Sykkelen har 2polet blinkrele.
Ja, det er vel ikke akkurat det vanskeligste å lage det, men jeg tror det blir overkill og bruke mikrokontroller til dette. Dessuten skal det jo tilpasses kanskje inne i en boks, tåle vann etc. det er sistnevnte som tar mest tid og ikke selve koblingene og programmeringen.

Men ja, i utganspunktet er kretsen i seg selv enkel å lage. Tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg tenker etter ble jeg litt usikker på hvirdan dette skal angripes så litt skummelt og svare ja sånn med en gang. Men en artig tanke som sikkert flere kanskje kan være med å diskutere? Fredrik24 er jo elektroingeniør, så han har nok langt mer balast enn meg.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av wanrover »

Dette har vært enkelt med en gamaldags pulstimer(rele) Problemet er at disse er stort sett bare for 24VDC.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig skal man bare styre et eksisterende blinklysrele, å siden alt på en sykkel er 9v eller 12v så ville jeg byttet ut releet pp sykkelen med et rele modul som mikrokontrolleren kan styre som har en egen modul med optocoupler. Selve mikrokontrolleren kan gis power fra eksisterende annlegg da den har en innebygget voltregulator. Hovedproblemet blir å lese input fra blinklysknappen.

Når knappen trykkes må det gis et signal til mikrokontrolleren (MK) og dette signalet regner jeg med er 12v? I så tillfelle må signalsteømmen reduseres til 5v etc.

Har du et koblingsskjema cannon? Jeg er ingen ekspert på og lese disse, men med et slikt blir det enklere og forstå hvordan dette funker :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Screenshot_20190113-204844_Facebook.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av wanrover »

Love the smell of windows paint in the morning :lol
Blinklystimer.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 okt 2020, 02:31 Screenshot_20190113-204844_Facebook.jpg
Tror nok dette er litt mer innviklet enn først anntatt. Men jeg liker utfordringer samt diskutere eventuelle løsninger.

Når blinklysbryteren trykkes til venstre så slår releet av og på blinklyset slik at dte blinker. Men det er jo en enhet noe sted som bestemmer at strømmen skal slås av på slik at blinklyset blinker. Er dette et ferdig programmert rele designet for akkurat den oppgaven og har den funksjonaliteten innebygget?

Eller sitter det en "hjerne" ett annet sted som styrer denne blinkingen?

Mulig jeg tenker litt skjevt her nå.. er fortsatt tidlig på morgenen... :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Etter litt søking kan det se ut til at releet har denne funksjonaliteten innebygget. Altså at den har en bitteliten mikrokontroller eller en chip som styrer dette med blinking. Det gjør saken litt enklere tror jeg, for da kan man egentlig bare bytte ut dette releet med en mikrokontroller.

Man kobler 12V rett inn på Mikrokontrolleren og bytter ut releet som er der med et vanlig 5V rele som kan switches av en mikrokontroller. Man kobler en signalledning fra en av pinnene på mikrokontrolleren til ledningen til blinklysbruteren på hver side og setter utgangen til å "lese" signalene fra denne kabelen.

Når blinklyset slås på lukkes kretsen og dermed er det 12V som går gjennom ledningen. Disse 12 voltene må gjennom en voltregulator og ned til 5V før den leses av på mikrokontrolleren.

Når mikrokontrolleren ser et signal kan den programmeres til å bryte kretsen etter et visst antal sekunder etc.

Det er vertfall litt slik jeg tenker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Noe sier meg forøvrig at det må finnes noen som har funnet opp dette kruttet før og har ferdige løsninger til motorsykkel? Ikke umulig å lage noe slikt fra bunnen av, men en ting er å lage selve kretsen. Det skal også pakkes inn, gjemmes bort og plasseres uten at det synes etc.

Det er nettopp der problemet dukker opp tror jeg.

Men det er mulig jeg overtenker dette. Det er i såfall ikke første gangen. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

I går laget jeg meg forøvrig en lyssensor som aktiveres når det er bevegelse, men kun når det er mørkt. Planen er å lage noe som kan plasseres på verandaen som lyser opp når jeg går på jobb om morgenen og det er mørkt.
IMG_3040.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Skal kan man ha selvkansellerende blinklys kan det lønne seg å hente et hastighetssignal også. Vil jo ikke ha en timer når man står stille.

Blinklysrelé har ikke noen mikrokontroller. Er effekten på pærene som bestemmer blinkefrekvensen.

Med bryteren kobler man pæra elektrisk. Blinklyspæra lyser. Så sitter et blink-relé i serie med pæra(pærene). Blink-relleet består av en spole(med en høy motstand, så lampene lyser ikke når strømmen går gjennom spolen) som sitter i serie med lasten med en bi-metallkontakt koblet i paralell over spolen. Denne spolen blir varm og bi-metallet blir varmt og lukker kontakten.
Når bi-metallet er lukket går ikke strømmen lenger gjennom spolen og den blir kald(ere) som gjør at bi-metallet åpner. Så gjentar det seg.

Skal tenke litt på saken. Kan muligens fikses «enkelt» med en TON(Timer-on-delay). Slike relleer er å få kjøpt med instillbar tid.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Høres bra ut. Jeg kan gjerne ha en bryter for aktivering/deaktivering av selvkansellering.
Mitt behov er hovedsakelig på landeveien, ikke så mye i by med mye start/stopp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 okt 2020, 19:50 Skal kan man ha selvkansellerende blinklys kan det lønne seg å hente et hastighetssignal også. Vil jo ikke ha en timer når man står stille.

Blinklysrelé har ikke noen mikrokontroller. Er effekten på pærene som bestemmer blinkefrekvensen.

Med bryteren kobler man pæra elektrisk. Blinklyspæra lyser. Så sitter et blink-relé i serie med pæra(pærene). Blink-relleet består av en spole(med en høy motstand, så lampene lyser ikke når strømmen går gjennom spolen) som sitter i serie med lasten med en bi-metallkontakt koblet i paralell over spolen. Denne spolen blir varm og bi-metallet blir varmt og lukker kontakten.
Når bi-metallet er lukket går ikke strømmen lenger gjennom spolen og den blir kald(ere) som gjør at bi-metallet åpner. Så gjentar det seg.

Skal tenke litt på saken. Kan muligens fikses «enkelt» med en TON(Timer-on-delay). Slike relleer er å få kjøpt med instillbar tid.
I see :thumleft

Jepp, ferdigkjøpt er nok de5 beste i slike tillfeller. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Fikk en ny ide i går. Tenkte det hadde vert smart med en appstyrt batteriovervåker som viste meg tilstanden til batteriet på motorsykkelen (eller hva jeg skulle ønske å observere) samt at jeg hadde mulighet til å aktivere en vedlikeholdslader etc mens jeg ikke var hjemme.

Jeg fant ut at dette trolig er enklere enn jeg trodde og jeg er allerede på god vei. Kostnaden i deler for en slik løsning når man bygger den selv? Tja... 35 kroner i deler sånn ca.

Å kjøpe (hvis det finnes), sikkert flere tusen kroner hvis man skal ha noe som er appstyrt?

Uansett, så krever det at en Wifi mikrokontroller skal lese et 12v batteri. Kobler man et slikt batteri til en inngang på en mikrokontroller så blir det fyrverkeri. Men med bruk av noen motstander så får man volten ned i et akseptabelt nivå (under 3V). Når dette er gjort kan MK lese av det analoge signalet som er et tall mellom 0 og 1024.

Så er det bare å lage et lite regnestykke i koden som omvandler den leste verdien til volt for så og utføre oppgaver ut fra dette.

Feks. Ved at man får mail eller varsel på telefonen når volten blir for lav, eller temperaturen for høy/lav etc. med et rele kan man også fjernstyre en lader som starter ladingen av batteriet.

Dette er ikke noe noe nytt sånn sett, men så lenge man kan lage det selv og at det er nyttig i tillegg gjør dette litt morsomt. :)

Her holder jeg på med utregningene i koden etc.
A1DD6A93-8703-4C34-9686-DD9BFDB167C6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar