Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av kgjersda »

Ikke trenger jeg fluke, men fikk lyst å kjøpe av posten over 😀
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal svare kort. Du snakker om at det handler om å kjenne instrumentet sitt. Akkurat som man kjenner sykkelen man kjører. Så lenge man er klar over evt. svakheter, så lærer man seg å bruke samt forstå instrumentet man bruker. Jeg har drevet mye med mikrokontrollere og sensorer etc. og har ennå ikke hatt behov for mer nøyaktighet.

Jeg tror det er veldig mye missforståelser ute å går vedrørende hvor mye presisjon man trenger til hobbybruk. Hva du driver med som ingeniør og verdensmesterskap og gudene vet hva, har ikke relevans her i det hele tatt. Jeg snakker om multimeter til hobbybruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 10 sep 2021, 16:29
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 14:46
FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 13:50
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 12:08
Om du trenger et Fluke-instrument tror jeg ikke, du klarer deg nok fint med et fra Biltema sålenge man passer på at batteriet er i god form. Jeg bruker instrumentene mitt stadigvekk og liker at det er driftsstabilt.
Det er jo nettopp det som er hele kluet her og det jeg prøver og si hele veien. Du bruker dette profesjonelt og trenger ekstrem nøyaktighet. Man trenger ikke dette hjemme i hobbykjelleren.

Jeg snakker om HOBBYBRUK.

Men jeg anbefaler deg å lese litt om Brymen multimeterne. Disse er nesten helt på høyde med Fluke, og koster på langt nær like mye.
Jeg kan jo også legge til at jeg driver med feilsøking på elektronikk på fritiden støtt og stadig. Både på audio-utstyr og bil/MC. Jeg ønsker allikevel et instrument jeg kan stole på. Selv om dette er på fritiden.
Hvor god nøyaktighet trenger du hvis du skal feilsøke måle elektronikk på MC/bil etc.? Kan du gi meg et scenario som man krever Fluke for å teste?

Hva er det som på fritiden krever såpass høy grad av nøyaktighet og robusthet at du kun velger å bruke Fluke?

Det er bare noe her som skurrer veldig i uttalelsene du kommer med. jeg skjønner at du er Fluke fanboy, men jeg er litt mer der at jeg ikke vil betale for mer enn jeg faktisk trenger. På den måten kan jeg frigjøre kapital til andre ting som gir fremgang i prosjekter.

Merk at jeg her hele tiden snakker om hobbybruk.

Jobebr man i et firma (eller evt. driver ett selv) som går bra, så forstår jeg derimot invisteringen i Fluke. Det er vel så vidt jeg vet 10 års garanti på Fluke og siden multimetere ofte blir mer herjet med til slik bruk, så kan det være lønnsomt i lengden hvis man ser det store bildet.

Jeg ser som sagt den, men her snakker jeg altså hele tiden om hobbybruk hjemme.
Kan svare deg her jeg, når man trenger såpass høy nøyaktighet på bil/MC/maskiner.
Mye sensorer opererer på 5v der 0,05 er min og 4.95 er max.
Om dette så er et potensiometer som skal feilsøkes eller kalibreres så MÅ man kunne stole på målinger man tar.
Så du mener at dette må man ha Fluke for å klare? Man får ikke til dette med andre multimetere?

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av xavi0n »

Vet ikke å har ingen planer om å finne det ut, jeg bruker kun fluken i jobb fordi vet VET at målingen jeg tar blir rett, og da sparer jeg både tid og penger.
Handler ikke om at noe annet ikke duger, bruker et biltema meter hjemme, til ting som å koble lys i bil og sånt, fordi det bryr jeg meg bare om det er strøm eller ikke, kunne like gjerne brukt en prøvelsmpe.

For å si det på denne måten. Om du skal kjøre verden rundt, hva velger du? Du kan helt sikkert klare turen i en fiat uno. Men du velger en landcruiser fordi da kan du stole på utstyret
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

xavi0n skrev: 10 sep 2021, 17:58 Vet ikke å har ingen planer om å finne det ut, jeg bruker kun fluken i jobb fordi vet VET at målingen jeg tar blir rett, og da sparer jeg både tid og penger.
Handler ikke om at noe annet ikke duger, bruker et biltema meter hjemme, til ting som å koble lys i bil og sånt, fordi det bryr jeg meg bare om det er strøm eller ikke, kunne like gjerne brukt en prøvelsmpe.

For å si det på denne måten. Om du skal kjøre verden rundt, hva velger du? Du kan helt sikkert klare turen i en fiat uno. Men du velger en landcruiser fordi da kan du stole på utstyret
Jeg bruker også multimeteret i kjelleren fordi jeg vet at målingene jeg tar blir rett. Så lenge det er strøm på batteriet. Viser multimeteret 3.7 volt, så er det 3.7 volt. Om det er 3.700355 eller 3.700387 er meg klinkende likegyldig. :thumleft

Viser multimeteret 10.4uF når jeg måler en 10uF kondensator, så skjønner jeg at det er en 10uF kondensator.

Hvis man måler en kondensator med et multimeter så vet de fleste at de fleste bommer litt. Ja, Fluke også. Vil det da si at dere som har Fluke bestemt mener at kondensatoren har den verdien som Fluke viser, eller er det verdien som fabrikken har satt som har laget kondensatoren som er rett? Stoler dere på Fluke uansett måling?

Jeg tror det handler mer om å kjenne til instrumentets svakheter og fordeler. Dette gjelder alt av utstyr tror jeg.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Jepp, det er riktig. Stoler på fluke uansett, slik som mine 30 kollegaer gjør. Om det så være stikkontakt, lys, tyngre industrielt materiale, kondensatorer, pls osv…….det gjelder også hjemme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:22 Jepp, det er riktig. Stoler på fluke uansett, slik som mine 30 kollegaer gjør. Om det så være stikkontakt, lys, tyngre industrielt materiale, kondensatorer, pls osv…….det gjelder også hjemme.
Så hvis Fluke måler feks. 11uF og det står 10uF på komponenten, så har produsenten merket komponenten feil?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Jepp, eller en feilproduksjon

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan vet du det, når Fluke oppgir 1-5% feilmargin?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Erfaring👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:46Erfaring👍
Nettopp :thumleft

Så erfaringen din er mer til å stole på en Fluke meteret?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Som fagarbeider, ikke som hobbybod arbeider. Er en forskjell der👍

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 18:23
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:22 Jepp, det er riktig. Stoler på fluke uansett, slik som mine 30 kollegaer gjør. Om det så være stikkontakt, lys, tyngre industrielt materiale, kondensatorer, pls osv…….det gjelder også hjemme.
Så hvis Fluke måler feks. 11uF og det står 10uF på komponenten, så har produsenten merket komponenten feil?
Motstander og kondensatorer etc. er laget med ulike tolleransekrav. Som regel +/- 5 og 10%. I tillegg forringes kondensatorer over tid. Særlig elektrolytter. Jeg er ikke så opptatt av nøyaktighet på desimalen. Det er det sjeldent behov for.

Som tidligere nevnt kan man bruke alt mulig til å måle motstander etc. på benken hjemme. Jeg drar ofte frem prøvelampa jeg på bilen. Kjekt om man ønsker å laste ned kretsen man feilsøker på. Dette er noe jeg vurderer ut i fra hvert enkelt tilfelle. Det samme gjelder faktisk hvilket Fluke-instrument jeg skal dra frem. Alle har ulike egenskaper som passer applikasjonen man driver med best.

Det er når systemene man jobber i er sammensatt at det begynner å stilles krav til instrumentets kvalitet. I alt fra elektronikk til signal- og sterkstrømsanlegg.

Det jeg er opptatt av er at man ikke skal, basert på Internett og videoer på YouTube anbefale det ene og det andre billige rælet og si at det er likestilt eller bedre enn Fluke uten erfaring.
Sist redigert av FredrikE24 den 10 sep 2021, 18:51, redigert 1 gang totalt.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Nei nå tar du en bjerknez igjen😂😂😂 vrir og vender på det som blir skrevet, og synser i vei😂😂😂😂😂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 18:48 Som fagarbeider, ikke som hobbybod arbeider. Er en forskjell der👍
Man trenger ikke være fagarbeider for å forstå at man ikke kan stole 100% på et multimeter som har feilmarginer. Alle multimetere har dette, noen større marginer enn andre. Erfaringen er uansett det som stiller sterkest til slutt ved siden av målingene man tar. Det er vertfall slik jeg har skjønt det etter ett pr i furtebua.

Svar