Har satt opp et drivhus i hagan til madammen. Et drivhus på ca. 35 kvadratmeter som har litt dekorasjonsbelysning. Vi har tatt strøm fra garasjen og lagt en skjøteleding på rundt 10 meter til drivuhset med en fordelerkontakt festet på innsiden av drivhuset hvor lysene er koblet til.
Det fungerer selvsagt utemerket, men lysene står på hele tiden så lenge kontakten er i støpselet og ønsket fra ho nå er at jeg gjør slik at disse lysene kun slår seg på når det blir mørkt automatisk.
Det er mange måter å gjøre dette på selvsagt, men tenkte å lage en løsning som var så kompakt som mulig. Altså en boks på veggen hvor 220V går igjennom hvor en mikrokontroller samtidig får 5V DC som slår av/på strømmen til lysene ved hjelp av en LDR diode (Light Dependent Resistor).
Men jeg vil gjøre dette uten å bruke et ekstra 5VDC adapter og dermed bruke et eget uttak fra fordelerkontakt til dette. Jeg må dermed gjøre om til 5VDC inne i denne boksen til en mikrokontroller.
Da kommer en av de 5V USB laderne fra kina til sin rett. Ved å ta ut innmaten (kretskortet) og bruke dette som en en AC/DC konverter så fikses dette ganske enkelt
Mikroontrolleren kommer uansett ikke til å trekke mer enn maks 100mA med strøm. Trolig mye mindre enn dette også.
8DAA95F5-284E-4C19-8A19-95059EA629C1.jpeg
Det blir et prosjekt jeg kommer til å starte i sommerferien. Noe må man jo henge fingrene i. Selv om det ikke akkurat er så voldsomt avansert

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.