Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Beeline GPS

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg endelig fått festet Beeline GPS modulen der jeg vil ha den :)
DCC6FFFD-6D6C-4776-8979-403310A1F877.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jompa »

Hvorfor i all verden har du en robotstøvsuger midt i glaninga oppå styrekrona ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 09 jun 2022, 22:29 Hvorfor i all verden har du en robotstøvsuger midt i glaninga oppå styrekrona ?
Jeg tenkte at da slapp jeg å drive med støvtørk på styrekrona :thumleft

Er det gamle festet til GPSen som jeg ikke har fjernet enda ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 09 jun 2022, 06:04 I går hentet jeg Beeline GPS modulen hos min post pusher. Yey! :twothumbs:

IMG_1178.JPG

IMG_1179.JPG

Pakket den opp allerede i bilen og slo den på. Ingen strøm overhodet. Så da fikk jeg ikke testet den på vei hjem. Vel hjemme, fikk den gode 2-3 timers lading og da viste den 100% og var klar til test. Men JEG hadde ikke lenger like mye energi som før jeg ladet den, så det ble med litt sofa testing.

Jeg ble litt utålmodig når jeg ikke fikk slått på baklyset via Beeline appen da den var i overkant mørk i vanlig grått dagslys inne i i en bil. Jeg tenkte at her måtte det være noe galt. Jeg leste selvsagt ikke bruksannvisningen, men sendte heller en bekymringsmelding til Cutless som allerede har testet ut denne.

Før han svarte fant jeg ut at baklyset måtte slår på via settings menyen på selve enheten. Dette mener jeg skulle vært en mulighet fra appen, men ingen big deal. First problem solved! :twothumbs:

Så bestemte jeg meg for å ta en liten prøvetur i nabolaget (med bil). Bare for å konstatere at den virket som den skulle. Jeg var sliten og hadde ikke all verdens av energi til overs, så det ble en tur på 4 km.

Jeg stilte den inn på en adresse som lå litt krunglete til, og det var ingen problemer med å forstå hvor den ville ha meg, når man først har blitt vant til hvordan denne funker. Det går VELDIG fort. :thumleft

Når jeg var fremme på adressen, så plottet jeg inn min hjemmeadresse igjen, og på vei hjem så forsvant den prikken som viste hvilken retning jeg skulle svinge. Jeg tror den må ha mistet kontakten med telefonen, for i selve appen så funket veiviseren. Jeg plottet inn ruten en gang til og da funket den hele veien.

Litt usikker på hva som skjedde, men det KAN ha vært en menneskelig svikt, for dette har ikke skjedd siden.

-----------------------------

I dag tok jeg sykkelen på jobb og på vei til jobb så må jeg kjøre gjennom Fredrikstad sentrum med en haug rundkjøringer og flerfelts veier etc. Jeg plottet inn adressen til jobben og la samtidig inn et viapunkt opp i et boligområde i byen.

Dette gikk 100% knirkefritt og jeg merket med en gang at dette var en god invistering i forhold til Google Maps med veiviser på øret og jeg skal forklare hvorfor.

Når Google dama sier feks. "Turn left on second exit" når man skal gjennom en rundkjøring et stykke før man kommer til rundkjøringen, så kan man i et stresset øyeblikk gjerne ønske en bekreftelse da man fort kan få en skikkelig omvei om man tar feil avkjøring. men det får man altså ikke.

Med Beeline GPS så viser den konstant hvor du skal hele tiden og jeg føler derfor dette er en tryggere måte og navigere på enn å få det gjennom øret. Dessuten er det helt stille! Nyedelig! :twothumbs:

Så denne lille saken kommer jeg til å bruke veldig mye. Om ikke jeg bruker den som veiviser, så kommer jeg til å bruke den som en liten informasjonstavle som viser min faktiske hastighet og eller hvor langt det er igjen til destinasjonen.

Fordeler og bakdeler så langt?

Fordeler:
1. Enklere blir det ikke og appen fungerer utmerket.
2. Man kan mene mye om prisen, men 1795,- synes ikke jeg er en veldig stor sum for en enhet som oppfyller kravene mine og gjør hverdagen enklere med tanke på navigering.
3. Batteritiden skal være 30 timer i følge manualen. Etter en times bruk viser indikatoren 98% etter første opplading, så jeg har ingen grunn til å betvile dette.
4. Gikk raskt og lade opp med en vanlig 2.4A USB lader. Etter litt over to timer var batteriet fullt. (mulig den ble full lenge før også, men det var da jeg sjekket)

Bakdeler:
Jeg finner kun TO små draw backs som jeg skulle ønske var mulig.

1. Når man ankommer målet så skulle jeg ønske en liten notis i displayet som sier "Finish" eller "Goal" etc. men den sier ingenting. Prikken som viser veien bare forsvinner og det gjør den også når den mister kontakt med telefonen, så man må bruke hue litt selv. Ikke noe krise, men det burde være en enkel sak og implementere mener jeg.

2. Det burde være mulig og slå av/på baklyset via appen. Det krever totalt 4-5 tastetrykk for å slå dette av og på på selve enheten. heller ingen krise, men noe jeg kunne ønsket meg.

Konklusjon:
Denne fungerer definitivt bedre enn Google navigering med taleannvisning på øret synes jeg. Den er uhyre enkel og viser deg nøyaktig det du trenger å vite og ikke noe mer. Knappene på selve enheten er akkurat store nok til å kunne brukes med MC hansker, for å bytte mellom visningsmodus etc. og i den er lett og ta av/på og putte i lommen.

I appen kan man legge opp ruten veldig enkelt ved å legge inn flere via punkter. Appen er laget for dette så det er mye enklere der enn å bruke selve Google Maps appen. (Beeline bruker Google maps).

Så hvis du er ute etter å erstatte google maps navigering med lyd på øret og eller bare vil ha en enkel veiviser som får deg frem dit du skal uten for mye fuzz, så er denne en veldig god investering mener jeg. Løp og kjøp.

Hvis du er ute enn en GPS som forteller deg hastigheten på stedet, varsler kontroller, har 5" skjerm som sluker strøm, touch funksjonalitet og som i det hele tatt fungerer som en elektronisk reiseguide så er selvsagt ikke Beeline enheten noe for deg.

Mitt inntrykk etter første dag gjennom Fredrikstad Sentrum er at den er lett og forstå og viser veien kjapt og enkelt uten problemer. For min del er ikke hovedmålet med denne og finne adresser i byer, men å geleide meg i riktig retning når jeg er på tur :)
Sitterer meg selv her for å oppsummere litt etter ytterligere testing på vei til jobb i dag. Ca. 2 mil gjennom en random rute jeg satt opp med via punkter i Fredrikstad sentrum.

Jeg kan bekrefte at hvis man legger inn en eller flere via punkter så blir dem nettopp behandlet som via punkter. Den vil altså ikke på død og liv sende deg til viapunktet du satt i Trondheim og som du misset, selv om du befinner deg på Røros. Jeg vet ikke algoritmen der, men etter ganske kort tid så viste den veien videre i retning hoveddestinasjonen som var jobben.

Dette er ganske betryggende da jeg tidligere har hatt problemer med dette på andre GPS'er. Som feks. en Tomtom Rider jeg hadde tidligere.

Jeg har nå brukt den på jobb i to dager samt trykket litt på den hjemme etc. Batteriet viser fortsatt 94%. Så denne har mer enn strøm nok til å vare en hel kjøredag med baklys påslått, med veldig god margin. Trolig vil den vare i flere dager ved konstant bruk.

Jeg er enda mer overbevist om at denne er 10 ganger bedre enn å bruke Google maps appen med stemmestyrt navigering.

Med stemmestyrt navigering så lurer man noen ganger på om man skulle svinge, men skjønner jo at når man ikke hører noe så betyr dette rett frem. Men det kan også bety at mobilen har mistet dekning, eller kontakt med Bluetooth enheten, noe som slett ikke er uvanlig. Da blir man fort litt usikker.

Talekommandoene fra Google Maps er også litt kleine som jeg har nevnt tidligere. Se for deg du kjører inn mot sinsen krysset. 500 meter før rundkjøringen sier talekommandoen "Take the second exit at the roundabout". Du kjører 400 meter og nærmer deg rundkjøringen også ble du usikker på om du hørte riktig og du er i rundkjøringen om 10 sekunder.

Da blir man litt stresset for da får man ikke flere kommandoer før man hører 100 meter etter rundkjøringen "Take a U turn". Da skjønner man at man har tatt feil og det eneste du hører er "Take a U-turn" og den stopper ikke å si det før du blir mentalt syk.

Med Beeline GPS så viser den hele tiden hvor du skal. Du har bekreftelsen rett forran deg og det beste av alt, det er ingen lyd.

Nettopp av disse grunnene så mener jeg at det er verdt og betale 1.795 norske riksdaler for en slik. Altså som erstatning for Google maps navigering og ikke som erstatning for andre dedikerte GPS'er som er noe helt annet.

Hvis man føler man trenger en elektronisk reiseguide som regelrett tegner opp ruten for deg og viser rundkjøringer i 3D samt informerer deg om fartsgrenser, kontroller, været og fandens oldemor, så får man ikke dette med Beeline GPS modul.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Beeline GPS appen lagrer også alle rutene automatisk. Den lagrer den ruten du faktisk kjørte og ikke den ruten du plottet inn. Så hvis du kjører feil eller med vilje dropper en eller flere av viapunktene så plotter den den ruten du faktisk kjørte.

Dette synes jeg er positivt, siden man da i ettertid kan se hvor man faktisk har kjørt. :)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 01:43
Jompa skrev: 09 jun 2022, 22:29 Hvorfor i all verden har du en robotstøvsuger midt i glaninga oppå styrekrona ?
Jeg tenkte at da slapp jeg å drive med støvtørk på styrekrona :thumleft

Er det gamle festet til GPSen som jeg ikke har fjernet enda ;)

Når ble styrekrona plassert så langt ut mon tro……..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 jun 2022, 16:56
Bjerknez skrev: 10 jun 2022, 01:43
Jompa skrev: 09 jun 2022, 22:29 Hvorfor i all verden har du en robotstøvsuger midt i glaninga oppå styrekrona ?
Jeg tenkte at da slapp jeg å drive med støvtørk på styrekrona :thumleft

Er det gamle festet til GPSen som jeg ikke har fjernet enda ;)

Når ble styrekrona plassert så langt ut mon tro……..
Javel nei, ikke det ja... :lol

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Han mente displayet ditt, ikke gps feste…..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 jun 2022, 18:16 Han mente displayet ditt, ikke gps feste…..
Okay... støvsuger eller ei. Den funker :thumleft

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Du vet hva styrekrone er eller?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 jun 2022, 18:19 Du vet hva styrekrone er eller?
Får jeg spørre hva du egentlig skal fram til? Er dette blitt en kunnskaps quizz?

Styrekrona er vel midten av styret der det er festet?

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Ja nemlig, og når vedkommende over her lurte på hva du hadde over styrekrona, svarte du gammelt gps feste. Det ble latterlig et lite øyeblikk. Sant?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 10 jun 2022, 18:25 Ja nemlig, og når vedkommende over her lurte på hva du hadde over styrekrona, svarte du gammelt gps feste. Det ble latterlig et lite øyeblikk. Sant?
Usikker på om jeg la like mye i dette som deg, så jeg kan vel ikke akkurat si jeg har tenkt om det var latterlig eller ikke. Men hvis det ga deg en opptur så sier jeg værsågod :thumleft

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Elruts84 »

Bjerknez skrev: 08 jun 2022, 11:24 I dag skal jeg hente Beeline GPS modulen på posten og teste den ut :)
Haha..Så spennende..Det ble den ja :D

Der var jo referatet jeg spurte om i posten jeg la ut tidligere hahahaha

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Elruts84 skrev: 10 jun 2022, 23:53
Bjerknez skrev: 08 jun 2022, 11:24 I dag skal jeg hente Beeline GPS modulen på posten og teste den ut :)
Haha..Så spennende..Det ble den ja :D

Du får gi oss et test referat :D

Elruts
Var ikke refferatet mitt bra nok? :scratch

Svar