Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av biker7 »

Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Tror nok ikke dette er noe problem. Jeg har kjørt mye sammen med en som tidligere hadde 1200GS med den gamle motoren. Ja han har faktisk hatt 2 slike (2006 og 20011modell mener jeg). Har da bla. kjørt nedover i Europa på noen ganske så varme sommerdager, og da også litt kø/stillestående. Husker at dette da var et tema, og temperaturen på den luftavkjøllte boxeren, var da faktisk noe lavere enn på 4 og 3 sylindrete vannavkjølte motorer som jeg kjørte :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av FredrikE24 »

Toppene(og sylinderveggene) er oljekjølte, og sylindrene henger ut på siden(derav klengenavnet «oilheads» på disse BMWene(boxere fom. R1100 om jeg ikke tar feil. Siste «Airheads» ved R100 mener jeg på)). Samtidig som hvertfall R1200GS har oljekjøler. Ikke noe problem. Luftkjølte/oljekjølte sylindre bruker å ha tilstrekkelig med kjøleribber som skal sørge for at det kjøler godt nok. Har kjørt litt luftkjølt Jawa i sommer faktisk i god temp, der står sylindrene tett inntil hverandre, men plenty med kjøleribber i både topper og sylindre sørger for å kjøle tilstrekkelig. Har ikke opplevd en eneste gang noen sur totakt i varmen noe de gjerne blir når de blir ekstra varme..

Folk reiser jo jorda rundt på både oljekjølte BMWer og luftkjølte MotoGuzzier uten at varmen er noe problem.

En vannkjølt motor har så godt som ingen passiv luftkjøling utenom vannet som sirkulerer og som skal avkjøles via radiatoren. Lav sirkulasjon(Vannpumpe på tomgang) og dårlig med luftgjennomstrømning gjennom radiatorene gjøres at det akkumuleres mye varme i vann og blokk som ikke blir kjølt ned tilstrekkelig. Da er det kjekt med vifte.

En kompis kjører en luftkjølt V-Twin(ikke oljekjøling, heller ikke oljekjøling på topper), han har montert oljetemperaturføler, men det har vel aldri skjedd at olja har kokt om vi ikke har flådd E6en i 140(man nærmer seg snart toppfart) i mange mil i 25+ før oljetemperaturen er over hans komfortsone(den har dog aldri kokt). Det som pleier å skje i lav fart(putring i byen feks) er bensinkoking da gasserne sitter i V’en. Sylindrene har det greit nok, oljetemperaturen også.

Det er ikke noe å la seg bekymre over tror jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

I see...

Akkurat nå står bimmern i garasjen ferdig vasket og klar for salg. Nok en gang (akkurat som i fjor) ser jeg kjørelysten er avtagende når sommerturen er over. Lysten til å kjøre motorsykkel rundt her jeg bor er totalt fraværende. Det er nesten så jeg kunne leid meg en sykkel fire uker i året i steden for å kjøpe en... men det er jo litt "trist" det også...

Jeg vet at lysten trolig kommer tilbake neste sommer, men samtidig lurer jeg veldig på om jeg skal kjøpe meg ny motorsykkel i det hele tatt etter at Bimmern er solgt. Kanskje har jeg godt av et "hvileår" eller to. Jeg vet neimen ikke.

Ikke finner jeg noen stor glede i det å titte på nye potensielle motorsykler heller. Jeg tror nesten bare jeg får ta tiden til hjelp, legge hele greia på is og se hva som skjer. Jeg har uansett nok av andre prosjekter å ta tak i og kanskje jeg har godt av en ferie eller to uten motorsykkel også, samens med madammen. Det er en del år siden vi var på ferie sammen sist.

Kan godt være at når jeg først har solgt sykkelen at jeg finner svaret på hva jeg vil. Enten kommer jeg til å savne en motorsykkel ganske kjapt, eller så synes jeg det er greit at den er borte.

I dag valgte jeg feks. å ta el-sykkelen til min mor på jobb i steden for å kjøre motorsykkel. Bare DET sier jo en god del på hvor langt nede kjørelysten er for øyeblikket. Jeg synes faktisk det er ganske behagelig å sykle på jobb (med el-sykkel). Stille og rolig, pulsen øker omtrent ikke, man kan bevege seg over alt og man kan komme seg til steder man aldri før har vært. Alt fra små stier til snarveier man aldri trodde fantest.

Men men... det var vertfall tankene jeg hadde i skrivende stund. Dette skal uansett ikke leses med demprimerende mine, for det det så absolutt ikke. En ting er hvis man ikke KAN kjøpe motorsykkel grunnet økonomi, uro i heimen etc. men i mitt tillfelle er det altså kun snakk om at jeg er litt lei. Rett og slett.

Slik har det vært med alle hobbyer jeg har hatt de siste 20 årene. Jeg går "all in" og satser stort og blir veldig engasjert. Så går det noen få år og jeg blir lei og finner på noe annet.

Men jeg skal holde folket oppdatert :)

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Duke944 »

Kjenner meg igjen i beskrivelsen av å gå lei. Tilfeldigheter gjorde at jeg begynte å kjøre på grus med en lettere sykkel; den gangen en DRZ 400. Verden smilte, - en ny måte å kjøre sykkel på. Lange turer i skauen i rolig tempo. Flotte fjellturer på spanske geitestier. Jeg gidder ikke kjøre fort mer. Skjære skarpe svinger med kopier av roadracingjern. Nei; prøv du og: stå og kjøre på grusen, la sykkelen leve under deg, ny opplevelse og interessen og lysta innfinner seg igjen. Dette betyr nødvendigvis ikke full konvertering; du vil, som jeg, kanskje oppleve at asfalkjøring også blir annerledes og morsommere igjen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Mulig du har et poeng der altså. Men rundt her jeg bor er det ikke mange spennende muligheter vedrørende det med gruskjøring. Jeg er selvsagt også usikker på om svaret ligger der. Jeg har fortsatt glede av MC livet, men det er ytterst begrenset i forhold til hva det har vært tidligere.

De første 2-3 årene kunne jeg ikke fått kjørt nok. Brente av 20.000km. i året uten problemer og når høsten kom så ville jeg bare kjøre enda mer. Å sette bort sykkelen var trist og man ventet bare til snøen skulle smelte før man tok den frem igjen.

I dag er jeg ikke der overhodet.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Duke944 »

Ikke vent på at snøen skal smelte. Bruk den: slalom og MC er cirka det samme.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Duke944 skrev: 05 aug 2019, 09:16 Ikke vent på at snøen skal smelte. Bruk den: slalom og MC er cirka det samme.....
Hehe, Jeg har så og si aldri stått på ski i hele mitt liv. Skisport er noe som interreserer meg langt opp i ryggen. Egentlig alt som har med snø og gjøre skyr jeg som pesten. Om vintern holder jeg meg inne gitt :)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av kgjersda »

Som alt annet i livet er interessen for noe periodisk. Ikke stress med det, om du vil prøve noe helt annet eller ta en pause så er det også greit. Det er naturlig når du har kjørt 60.000km de siste tre årene at du kan bli litt mettet.

Det er svært få av oss (Magnus Carlsen, Ole Einar Bjørndalen...) som klarer å holde en interesse så sterkt over lang lang tid.

Selg sykkelen, kanskje du tenker det er greit at der er et tomrom i garasjen, eller kanskje du føler du må fylle den igjen med en gang med ny sykkel. Tiden vil vise.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 05 aug 2019, 09:59 Som alt annet i livet er interessen for noe periodisk. Ikke stress med det, om du vil prøve noe helt annet eller ta en pause så er det også greit. Det er naturlig når du har kjørt 60.000km de siste tre årene at du kan bli litt mettet.

Det er svært få av oss (Magnus Carlsen, Ole Einar Bjørndalen...) som klarer å holde en interesse så sterkt over lang lang tid.

Selg sykkelen, kanskje du tenker det er greit at der er et tomrom i garasjen, eller kanskje du føler du må fylle den igjen med en gang med ny sykkel. Tiden vil vise.
Joda, ikke noe stress for meg dette :)

Skal bli godt (faktisk) å bli kvitt sykkelen. Kanskje kommer jeg da til å tenke litt annerledes. Kanskje blir det for "tomt" og jeg får abstinenser, ellers så kan det jo hende jeg føler det er helt greit også, med et sabbat år eller to. Hvem vet. Kjede meg kommer jeg ikke til å gjøre uansett :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Snikendeugle »

Kjenner veldig godt til periodisk interesse og "all-in" når interessen først er der. Jeg hadde ingen intensjon eller tanker om å kjøpe MC i år, men en liten gnist ble til en ganske kraftig flamme, og plutselig satt jeg der med drømmesykkelen igjen :scratch

Merker fort at andre interesser plutselig må vike, men sånn er det hele tiden for min del. Jeg holder mye fokus på få ting, istedenfor mange ting samtidig. Og hvis jeg først går lei så er det nesten fullstendig cut-off på dagen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev: 05 aug 2019, 10:19 Kjenner veldig godt til periodisk interesse og "all-in" når interessen først er der. Jeg hadde ingen intensjon eller tanker om å kjøpe MC i år, men en liten gnist ble til en ganske kraftig flamme, og plutselig satt jeg der med drømmesykkelen igjen :scratch

Merker fort at andre interesser plutselig må vike, men sånn er det hele tiden for min del. Jeg holder mye fokus på få ting, istedenfor mange ting samtidig. Og hvis jeg først går lei så er det nesten fullstendig cut-off på dagen.
Ja, kjenner meg godt igjen der. For noen år siden (før MC interessen blomstret) var jeg fullstendig oppslukt i fotografering. Det ene førte med det andre og til slutt så satt jeg der med fotoutstyr med verdi langt over 100.000 kroner. Jeg så ut som en journalist der jeg gikk med et belte rundt livet når jeg var på ferie med alle top end (L-objektivene til Canon) i et belte og et Canon 5D Fullformat rundt halsen. Selvsagt hadde jeg også kjøpt 4 stk. Canon EX580 blitser som jeg styrte trådløst.

En av mine bilder havnet på hele midtsiden i Fredrikstad blad og jeg leste meg opp samt tok alt fra såkalte "street photos" til landskap og makro etc. Jeg lå i blomsterenger med ræva i været og ventet på at en veps skulle komme og jeg gikk rundt på Oslos østkant for å knipse bilder av folk. Man kan si jeg var et lett ransoffer med det fotoutstyret jeg hadde med meg. Men det gikk bra.

Var på mange fototurer med likesinnede, drakk pils, snakket foto og utstyr akkurat som vi snakker kubikk og nedlegg. Veldig artig det også.

Jeg solgte hele skiten til slutt og bestemte meg for å ta sykkellappen.

Før dette igjen var dte bilpleie på et notorisk sinnsykt nivå hvor jeg også vasket dekkene på bilen (inne i sporene) med q-tips. Ja, det tok helt av det også...

SÅ man kan si jeg går all inn, med nebb og klør. Nesten rart jeg ikke har vert på bane enda...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av AJ »

Joda, interesser går ofte i bølger - høye topper og dype daler. Omtrent som motorsykkelterrenget her i landet ;) .
Hos meg vokste det fram en stadig økende motorsykkelinteresse våren og sommeren 2006, som endte med kjøp av en ny Yamaha TDM 900 - uten konas viten og godkjenning... :P .
Ble litt rabalder i starten, men gikk seg fort til med korte og lange turer med henne bakpå. Stor glede for oss begge.
Nå er hennes MC-interesse langt fra like stor som de første årene, men hun har fortsatt glede av å være med på dagsturer og turer som den vi hadde i Sør-Sverige i sommer.

For egen del er MC-interessen like stor, men samtidig annerledes. Wow! faktoren er selvfølgelig ikke lenger den samme, men gleden av å kjøre motorsykkel er fortsatt slik at jeg kjenner en lettere sitring i kroppen når jeg slenger med på sykkelen for lange og korte turer.
Samme med min andre store interesse, nemlig hardrock og spesielt metal. Sjeldnere konserter nå, men med spent sitring i kroppen de gangene det skjer.
To interesser jeg har hatt i mange, mange år. Ikke like spennende og involverende som den første tiden, men likevel fortatt sterkt til stede på en litt annen måte uen at jeg helt greier å forklare hvordan.

Når det gjelder deg og MC-interessen, Bjerknez, så tror jeg kanskje du har begrenset deg litt for mye i den forstand at du ser fram til den samme sommerturen hvert år og kjørt de samme lokale strekningene til det kjedsommelige i flere år.

Nå selger du jo bimmeren og står da på en måte på en ny startstrek. Hva med å tenke på muligheten for lengre og mer varierte turer?
Kjør Kystriksveien! Fine veier, mange overnattingsmuligheter, mye fint å ta bilder av. Ta opp igjen fotointeressen, om enn ikke like intenst som tidligere, og stopp når det passer langs ruta og fang gode øyeblikk du kan leve på i vinterhalvåret mens nye turer i inn- og utland planlegges.
Planlegg andre fine Norgesturer. Ta sjansen på teltovernattinger på campingplasser eller rett og slett villcamping nær sagt hvor som helst.

Hva med å ta en tur nedover i Tyskland med Romantische Straße som mål? En rolig tur gjennom byer med historisk sus i flott landskap, selv om "alle" sier at Tyskland er dørgende kjedelig...
Senere alpene i Østerike, Italia, Sveits.

Om du velger å skaffe deg annen sykkel enn det du stadig vekk liker å benevne som "traktor", så er jeg sikker på at du fint greier å rigge den typen sykkel du velger til å passe akkurat din tur.

Ellers må jeg si Duke944 kom med mye fornuftig i et tidligere innlegg her.
En godt voksen kar, som jeg hsar hatt gleden av å treffe en gang og det siste jeg så av ham etter praten vår var der han stående på sin Ducati Desert Sled (tror jeg det var?) ned en grusvei. En hyggelig kar på vel 70, mener jeg å huske, i en leken MC-positur, som jeg synes forteller mye om hans motorsykkelglede.
En man som også har sørget for privilegier på sine eldre dager ved å kunne kjøre MC så lenge han lyster i Spania, på bla. grusveier, noe han liker.

Jeg er ingen ivrig gruskjører selv, men skjønner godt de som gjenoppdager MC-gleden med slik kjøring.
Så hvem vet, kanskje du er en av dem?
Hvis ikke finnes det massevis av andre muligheter for å holde MC-interessen ved like.
For meg er det fortsatt muligheten for å dra på tur, alene og sammen med andre, og kjenne at man er på en eventyrlig oppdagelsesreise - igjen og igjen...

Vel, det var noen kjappe tanker herfra. Så får du ta det for hva det er, som det spontane innspillet det er... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Joda, jeg har tenkt de tankene du kommer med der AJ, for lenge siden. Alpetur er faktisk ikke noe som frister. Jeg vet ikke hvorfor, men det har nok noe med den transportetappen gjennom Tyskalnd å gjøre muligens. Noen sender sykkelen på tog etc. men det blir bare styr mener jeg. Dte er uten tvil fint der nede i Alpeland, men jeg vet ikke...

Det var like før jeg bestillte meg tur til USA via MC Tours for ett par år siden. Men når jeg så at dagsetappene var på 10-15 mil og man skulle kjøre Harley samt mange sammen inkludert følgebile, drivstoff etc. så ser jeg for meg at det hadde dukket opp en del komersielle stopp langs veien.

Derfor hoppet jeg også av dette ganske kjapt. Jeg hadde regelrett flydd på veggen hvis jeg ikke skulle kjørt mer en 10-15 mil pr. dag.

Så jeg liker det "enkle" gjerne her i Norge eller Sverige og kanskje Danmark. I nord har jeg vert bøttevis av ganger (med bil) og Lofoten kan jeg nesten si at jeg er litt lei. Selv om det er fint der. Så Nord for Bartebyen frister ikke veldig. Tror jeg.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Cutless »

Slutt å toill!

Nå må du finne deg en sykkel du sitter godt på, slik at vi kan utforske sverige neste sommer.
351AB06A-378A-4701-A931-6EEE86C77996.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av AJ »

Tror Bjerknez'en må sjekke ut denne nærmere for å gjenfinne MC-gleden og eventyrlysten utover den sedvanlige sommerturen :crazy: .
V85 TT.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar