Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 nov 2019, 02:32 Husk å slå av lampa før du måler.
Ja.

Hovedsaken her er egentlig at limet/epoxyen skal ha en temperatur på minst 20 grader. Dette gjelder også temperaturen i selve treverket og ikke bare overflaten. Jeg kan selvsagt bare senke lampen så er problemet løst, men da blir området den varmer opp mindre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Våknet litt sent så ble ikke all verdens tid til fomling i kjelleren, men jeg målte temperaturen på trebiten med lampen påslått og rett etter.
2.JPG
3.JPG
Temperaturen ble målt litt høyere med lampen avslått, men det tror jeg var tilfeldig. Jeg målte sikkert ikke på nøyaktig samme sted. Men det ga meg vertfall svar på at selve overflaten på trestykket holdt 26 grader og det er godt nok for meg.

Temperaturen ellers i rommet var 14.3 grader i følge den digitale måleren og IR måleren fortalte at sensoren på den digitale måleren holdt 15.7 grader. Ikke større avvik enn at jeg kan se bort fra dette. Gradene hoppet fort en grad i begge veier når jeg prøvde å sikte meg inn på den lille sensoren.
1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

:thumleft Ja det bør være innafor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 nov 2019, 08:17 :thumleft Ja det bør være innafor.
Ja, jeg tenker det jeg også. :thumleft

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av rolf-arne »

Temperatur målere er så J..... mye om du har 2-3 grader avik vil det være innafor normalen på billige ting. Jeg har IR målere som koster 10K og mer disse skal kalibreres hvert år, men det koster så jeg tester som du og finner avviket..og er for nøyd med det. Stoler mest på dyre analoge måleenheter, som har vist normalitet over tid. På " jobben" logger vi 40 temperaturer + kontinuerlig, dyreste logg funksjon koster 200K og er ikke særlig mer nøyaktig en håndholdt til 10K , det skyldes i hovedsak 2 ting , kvaliteten på sensor og måle punkt. IR er litt spesiell med tanke på måle pkt. Les bruksanvisniga !!!!!! Og finn ut ideal avstand og areal på måle punkt. Det du da får som måling , må du bare slå deg til ro med... det som synes og stemme for de fleste målere uansett type og pris er at aviket er ganske så konstant. DVS .finner du 3 gr avik så er det slik nesten overvhele fjøla. Epoxyen er vel innafor det aviket ?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jada, epoxyen herder på 24 timer i 20 grader. men herder raskere jo varmere det er. Men blir det for varmt så kan det gå ut over egenskapene. Ideelt sett skulle jeg hatt rundt 30-35 grader, men da kan jeg evt. bare flytte lampen litt ned. Hvis jeg trenger større område kjøper jeg bare en lampe til. Koster kun 270 spenn inkludert pære :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Nå som vinteren nærmer seg og det blir mye innetid samt noen feriedager i romjulen, så tenkte jeg å bevege meg inn i elektronikkens verden, og gikk derfor litt amok på Aliexpress. Elektronikk koster jo ingenting der og mye av dette er også veldig bra og noe av det selges også fra norske butikker til 10 ganger prisen.

har drevet en god del research rundt dette og sett en del videoer på youtube samt snakket med meget dyktige folk rundt dette. Uansett... det jeg har bestillt som jeg skal leke meg litt med med mens juleribba ligger til tining og snøen laver ned:
  • AC/DC 30v/10amp justerbar strømforsyner/forsterker.
  • AC/DC 3-24v Adapter
  • 4 stk. "Bread Board" (søk på Google) for testing og lek av led pærer og ellers det andre jeg har kjøpt.
  • power supply modul til Bread Boardet over.
  • 28 delers sett til multimeteret jeg kjøpte med bedre prober etc.
  • Arsuino Uno R3 starter kit med sensorer etc. Som gir litt julestemning...
  • En eske med diverse transistorer
  • 5 stk. Snap adaptere til 9v batterier.
  • 5 stk DC Jack plugger
  • 100 stk diverse led diodepærer
  • En pakke med 1500 stk. Assorterte resistorer.
  • 10 stk. Justerbare LM2596 Buck Step down convertere med led display.
  • 300 stk. Jump Wire kabler hovedsaklig til Bread Boardet nevnt lenger opp.

Alt dette havnet på latterlige 1.589 norske kroner, inkludert frakt. Til opplysning så koster strømforsyneren jeg nevnte først i listen 2.500 kroner i Norge.

Så nå blir det også snart et aldri så lite elektronikk studio i kjelleren. Problemet blir alt støvet som er der til tider når jeg holder på med andre ting, men det er jo bare å kjøpe en plastboks og forsegle denne med tanke på de elektroniske duppedittene.

Det skal sies at jeg har litt grunnleggende erfaring rundt arbeid med elektronikk fra før da jeg jobbet ett sted i 7 år som hovedsaklig laget batteriladere, strømforsynere etc. Nokia var store på den tiden og vi var eneleverandør av ladere til Nokia mobiltelefoner.

jeg har også kjørt en hel SMD linje alene som er maskiner som setter komponenter på kretskort etc. jobben var å "passe på" bedrive vedlikehold og programere om maskinene til forskjellige ordre og produkttyper etc.

Forståelsen av elektronikk og hvordan ting henger sammen er ikke veldig bra, men jeg har såpass last i bagasjen at jeg ikke er helt på jordet. Det å koble strøm med tanke på resistorer etc er ikke min sterke side. Jeg vet sånn noenlunde hva komponentene gjør, men det skal jo også plasseres i system og DER er jeg helt noob.


Men artig å lære nye ting :)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av ejs »

Du må kjøpe noen veroboard og liten loddebolt :-# :x For å kunne bruke de forskjellige produkter du lager. Kan jo ikke la dem være på breadboard etter testing. :-# :x
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 19 nov 2019, 11:00 Du må kjøpe noen veroboard og liten loddebolt :-# :x For å kunne bruke de forskjellige produkter du lager. Kan jo ikke la dem være på breadboard etter testing. :-# :x
Loddestasjon har jeg fra før. Foreløpig er jeg usikker på hva jeg i det hele tatt skal lage, så jeg tror nok det blir en del "prototyper" fremover før jeg lodder ideene fast til plater :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Om du har interesse for Arduino-prosjekter, så har du potensielt mange fine timer forran deg.
Det som er dørstokkmila med Arduino er å få et virrvarr på arbeidsbordet ut i et pent format og ut i praktisk nytte. Her bråstopper det som regel for min del.

Kan anbefale å leke med "adresserbare" LED-strips. Går en bus gjennom Led-stripen og alle LEDS får en adresse.
Krever dog at du har biblioteket.
Så i praksis kan man skru av og på eller pulsbreddemodulere en og en LED.

Har brukt litt tid på å skrive kode for trappebelysning med LED-strips av denne typen.
Har dog ikke kommet stort lenger enn det.

Jeg er imidlertid svært lei av å skrive kode. Assembler-kode synes jeg imidlertid er artig. Det er så fryktelig banalt og nært maskinvaren. For det meste ATMega32A og div. PIC-brikker. Ellers programmerer jeg PLSer(PLC på nynorsk) daglig med et ferdig objektbibliotek som brukes(Ladder-programmering til nød), og revideres hvert 4de år ca.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 nov 2019, 12:03 Om du har interesse for Arduino-prosjekter, så har du potensielt mange fine timer forran deg.
Det som er dørstokkmila med Arduino er å få et virrvarr på arbeidsbordet ut i et pent format og ut i praktisk nytte. Her bråstopper det som regel for min del.

Kan anbefale å leke med "adresserbare" LED-strips. Går en bus gjennom Led-stripen og alle LEDS får en adresse.
Krever dog at du har biblioteket.
Så i praksis kan man skru av og på eller pulsbreddemodulere en og en LED.

Har brukt litt tid på å skrive kode for trappebelysning med LED-strips av denne typen.
Har dog ikke kommet stort lenger enn det.

Jeg er imidlertid svært lei av å skrive kode. Assembler-kode synes jeg imidlertid er artig. Det er så fryktelig banalt og nært maskinvaren. For det meste ATMega32A og div. PIC-brikker. Ellers programmerer jeg PLSer(PLC på nynorsk) daglig med et ferdig objektbibliotek som brukes(Ladder-programmering til nød), og revideres hvert 4de år ca.
Om jeg har interesse for det vet jeg ikke ennå, men det ser jo litt artig ut :)

Ja, har lest litt om dette. Dette krever som du sier litt av en kode. Dog er vel koden ganske enkel i seg selv muligens da nok er mye repetisjoner, men er jo en del verdier som må plottes inn. Men man finner kanskje noen som er ferdig lagede der ute som man kan jobbe veidere med?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er veldig mye copy-paste i denne verden.
I bibliotekene er funksjoner etc. ferdig, så er bare å skrive i vei og "magiske" ting skjer av seg selv.

Som regel setter man opp koden med en "bare minimum" som består av en setup-del som kjøres første scan, her definerer man som regel innganger/utganger, seriell kommunikasjon osv., og en evig loop som repiterer seg i den hastigheten kontrolleren klarer å eksikvere altså selve kode-biten.

Så er det jo stort sett å få noe til skje på bakgrunn av et eller annet.
Arduino.cc, der står det mye om standardfunksjoner.
Det gjelder å være kreativ for å få ting til å funke fint. Er vel det som er det drivende middel.

Du kan prøve å tenke på hva som helst du vil prøve ut. Noen har mest sannsynlig gjort det før deg. Evt. deler av det. Så er det bare å tilpasse.

Jeg styrer forforsterkeren min hjemme over RS232 via en Arduino og en nettside.. Har et Arduino-shield som kjører en web-server.
Brukte før også en forforsterker med rør. Uten fjernkontroll. Så brukte en arduino, en fjernkontroll og en stepmotor med en reim mellom volumkontrollen på forforsterker og stepmotoren.
En kort puls gav motoren et "step" og flyttet volumkontrollen tilsvarende.
Så programmerte inn en del forskjellige funksjoner basert på hvilken knapp som ble trykket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Det store spørsmålet blir vel om tiden strekker til. Ikke for at det haster noe av dette da jeg synes det er artig og pusle litt inni mellom, men jeg tror nok den største trivselen er å gjøre noe litt utenfor komfortsonen. Veldig kjedelig og gjøre det man er best å hele tiden (altså ingenting) :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Alt kommer jo ann på hvor heftig du vil gjøre det. Å dimme en lysdiode med PWM tar deg 5-6 linjer med kode om du drar på litt, en motstand og en diode er alt som behøves.

Eller så kan du automatisere hele huset og kaste hele dette Philips Hue greiene.
På ingeniørskolen lagde man alt fra "fullskala" drinkmixere(resepthåndtering og batchblanding), vaffel-robot(for det meste alt forutbestemt og bestemt av timere) og vending-maskiner(10x10 koordinatsystem, hvert koordinat besto av en stepmotor og en spiral/skrue som skrudde produktet ut. Man fyllte maskinen og la inn beholdningen via et display, en "kortleser" bekreftet kjøp og man kunne velge produkt).

Ellers er jo Raspberry Pi også et artig produkt. Arduino og Raspberry Pi sammen gjør mulighetene mange.

Du er ikke mye på kjøkkenet har jeg skjønt, men lagde meg en SousVidé-styring basert på PID-regulator implementert i en Arduino. Fungerte dritbra. Mye billigere enn å kjøpe den gangen så dyre sirkulatorer på Elkjøp. Et varmeelement med Solidstate-relé, en temperaturmåling og en akvariumsvifte som sirkulerte vannet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Joda, det viktigste er at jeg starter i det små og faktisk får til ting. Dette blir bare kos for min del og jeg har ingen planer om å automatisere hele huset med det første :)

Philps Hue lysene er jeg veldig godt fornøyd med. På sikt KAN det jo hende jeg finner bedre løsning selv, men det må tas litt og litt. Jeg er en mann som går all inn i veldig mye, men like fort kan jeg også bli lei. :)

Svar