Bjerknez' | sin lille furtebu...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

I går fikk 3D printern en mini heater montert, så nå kan jeg printe hele året uansett temperatur :)
IMG_0938.jpeg
IMG_1481.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Designet et lite adapter som gjør at jeg enkelt kan bruke en liten XT-30 kontakt i diverse bokser for å gi strøm til prosjektene mine. Dette adapteret gjør at jeg bare kan bore et 15mm hull og dytte adapteret inn i hullet og lime det fast.

Det er tross alt lettere og bore et rundt hull enn å kutte ut et hull som passer kontakten og så er det jo meningen at kontakten faktisk skal sitte fast når man drar ut og inn strømmen også. :)
XT30_1.PNG
XT30_2.png
XT30_3.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 01 sep 2024, 14:14, redigert 2 ganger totalt.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Ser ut til at du har en "prosjekter" som en 3D printer løser ting for deg :thumleft
Vet du har skrevet at selve printningen ikke er det mest givende, men at du selv "konstruerer" det du skal printe gjør at mye mer interresant

Hadde selv en 3D printer, ikke resin som deg, men en "vanlig" printer, den ble flittig brukt til masse forskjellige "print", men etter 2-3 år falt iveren da jeg ikke fant så mye nødvendig og printe.

Morsomt og følge disse "prosjektene" dine :prf
Sist redigert av Toalmar den 01 sep 2024, 10:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 01 sep 2024, 09:49 Ser ut til at du har en "prosjekter" som en 3D printer løser ting for deg :thumleft
Vet du har skrevet at selve printningen ikke er det mest givende, men at du selv "konstruerer" det du skal printe gjør at mye mer interresant

Hadde selv en 3D printer, ikke resin som deg, men en "vanlig" printer, den ble flittig brukt til masse forskjellige "print", men etter 2-3 år falt iveren da jeg ikke fant så mye nødvendig og printe.

Morsomt og følge disse "prosentene" dine :prf
Egentlig så lager jeg meg prosjekter som en 3D printer kan hjelpe meg med, fordi jeg liker prosessen med å skape eller designe noe. Bør ikke være noe banebrytende av noe som helst slag, men det må være noe jeg har laget helt selv. Mer eller mindre.

Så at man klarer seg uten 3D printer er helt klart en sannhet. Det meste får man kjøpt i dag og er det spesifikke ting man mangler av deler som koster skjorta og spesialbestille så er det som regel VELDIG lenge mellom hver gang man trenger å betale for en slik gjenstand. Vertfall er det trolig ikke lønsomt å kjøpe seg 3D printer grunnet slike scenarioer.

En 3D printer av typen jeg har koster 3.000 kroner inkludert frakt. Dette er toppmodellen til Elegoo av den størrelsen jeg har. Så trenger man resin som koster ca. 300 kroner pr. liter og en flaske med resin holder ikke evig. Så langt soden jeg startet å printe har jeg brukt 7 liter med resin. Mye har gått bort i testprints og hvetebrødsdagene har nok sørget for mye av forbruket, så i praksis har man en liter resin MYE lenger.

I tillegg til dette skal man ha en wash and cure staton som trenger IPA. Jeg bruker Blårens fra Obs Bygg. Ca. 100 kroner for literen og IPA stasjonen tar 3.5 liter. Denne bør byttes ved gjevne mellomrom.

Så man skal kjøpe mange spesialdeler før en slik printer tjener seg inn, så det handler ikke om å spare penger her.

Jeg liker som nevnt og lære nye ting og ved å kjøpe en 3D printer så må man også kunne tegne i 3D for å lage spesifikke ting. Man kan selvsagt også laste ned noe som er ferdig laget og klare seg med det og har man ikke interesse for å lære seg 3D tegning så tror jeg hobbyen fort dør ut.

I tillegg til dette må man selvsagt slice før man sender til printeren. Dette er også noe man må lære seg. Man må også tenke på instillinger i forhold til type resin man bruker og en del andre ting.

Vil man ha HELT perfekt resultat, så kan man også pusse og gnikke i etterkant samt male/lakkere det man 3D printer. Så det er mange ting som en slik 3D printer drar med seg i form av ting som må/bør læres.

Jeg ser veldig mange laster ned noe som er ferdig laget av andre og gjerne betaler for det også. Dem printer ut og synes det er skikkelig fett. Det blir litt som å kjøpe seg BMW GSA 1250 og kaste 100 kroner i søpla hver gang man bruker den og samtidig kun bruker den til kiosken rundt hjørnet.

Men ja, 3D printing vil også nå sitt metningspunkt hos meg en eller annen dag når jeg føler meg delvis "utlært" og vil finne andre områder å trigge hue på. :) Men akkurat nå er jeg langt i fra "utlært". :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, så kunne jeg tenkt meg en filament printer også. Men jeg har rett og slett ikke plass. Filament printere er fine og bruke når man ikke skal ha noe som er uhyre nøyaktig. Altså litt "grovere" ting som kroker til å henge ting på, lysestaker, blomsterpotter etc. den delen jeg tegnet over her tror jeg ikke man kan printe på en filamentprinter da den er uhyre liten og målene er kritiske for at kontakten skal passe. Selve bredden på filamentet som blir lagt er like bredt som noen av målene på tegningen.

Hadde jeg hatt en filamentprinter skulle jeg brukt denne til å lage bokser med lokk, da jeg tror en filamentprinter er bedre på dette. Ikke er det så uhyre nøye med detaljer og utseede heller. Men mange mener at resin printer er mer "styr" med mye klin og man må vaske det man lager i IPA etc. det er en sannhet med modifikasjoner og man lører seg teknikker som gjør denne biten enklere, men når det er sagt har også filament printere sine bakdeler.

Det med nøyaktighet og utseende er nevnt. I tillegg har man flere bevegelige deler som kan gå i stykker. Man må også justere temperatur og matningshastighet etc. en resin printer har en akse, opp/ned. Thats it. Resten tar LCD skjermen seg av som herder lagene. Folien i resinkaret må byttes ut ved gjevne mellomrom, men så langt har jeg printet veldig mye uten at den folien har vist tegn til slitasje. Den koster heller ikke mer enn 200 kroner. Resten av utstyret går regelrett ikke i stykker. Da må i tillfelle selve motoren ta kvelden. Men i værste fall vil en ny printer koste maks 3.000 kroner.

Hadde man hatt en filament printer til 10.000 kroner ville jeg vært litt mer bekymret... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 01 sep 2024, 03:05 Designet et lite adapter som gjør at jeg enkelt kan bruke en liten XT-30 kontakt i diverse bokser for å gi strøm til prosjektene mine. Dette adapteret gjør at jeg bare kan bore et 15mm hull og dytte adapteret inn i hullet og lime det fast.

Det er tross alt lettere og bore et rundt hull enn å kutte ut et hull som passer kontakten og så er det jo meningen at kontakten faktisk skal sitte fast når man drar ut og inn strømmen også. :)

XT30_1.PNG

XT30_2.png

XT30_3.png
Dette må vi vel kunne kalle suksess. :twothumbs:

Den gled rett inn med samme opplevelse som om når man fjerner lokket på esken til Apple sine produkter 8)
IMG_0941.jpeg
IMG_0940.jpeg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Fikk låne en ny Tiger 900 i dag når jeg leverte Rocket på verkstedet.

Førsteinntrykket av sykkelen er at sittestillingen var meget god. Føltest behagelig å sitte høyt med beina mer samlet. Vindskjermen fungerte som vanlig ikke over 90km/t men ikke den værste jeg har opplevd. I normale landeveishastigheter hadde denen funket.

En sykkel som var langt mer "svampete" i bevegelsene enn Rocket, noe som er godt for ryggen. Dog virket den litt "vinglete". Jeg synes styret var for lett, på en måte...

Motoren var jo så dår... Ikke spesielt spennende og den krevde mer turtall enn jeg forventet meg. Ganske bedrøvelig bunndrag.

Utseendemessig er den ikke helt i min gate, selv om den var god og kjøre. Veldig smooth og snill samt behagelig sykkel (bortsett fra vindskjermen i over 90km/t.

Men altså, langt i fra spennende. En typisk fornuftig og god allround sykkel for den eldre garde som ikke legger alt for mye vekt på det estetiske.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Kem skulle trodd at DU ville sette det på en Adventure? :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 03 sep 2024, 09:36 Kem skulle trodd at DU ville sette det på en Adventure? :lol
Har ingenting i mot å kjøre dem. Det er gode sykler å kjøre. Dessuten var det den sykkelen jeg fikk låne. Kunne ikke akkurat velge.

Men å eie en slik blir nok ikke aktuelt :)

På ingen måte noen dårlig sykkel, men den blir på en måte bare litt "kjip/kjedelig". Jeg forventet nok LITT mer bunndrag. Som førstesykkel uten noen som helst annen erfaring er nok dette en helt topp turvenn, frem til man prøver noe heftigere selvsagt :)

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 03 sep 2024, 09:28 Men altså, langt i fra spennende. En typisk fornuftig og god allround sykkel for den eldre garde som ikke legger alt for mye vekt på det estetiske.
Ja, jeg forlater tross alt tredveåra i år så må vel finne meg i at "eldre garde" begynner å treffe stadig bedre... :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 03 sep 2024, 10:43
Bjerknez skrev: 03 sep 2024, 09:28 Men altså, langt i fra spennende. En typisk fornuftig og god allround sykkel for den eldre garde som ikke legger alt for mye vekt på det estetiske.
Ja, jeg forlater tross alt tredveåra i år så må vel finne meg i at "eldre garde" begynner å treffe stadig bedre... :lol
Haha... tro meg... du er i dine beste år nå :)

Uansett en fin sykkel synes jeg. Den trigger på ingen måte kjøpelysten min, men jeg synes det er en smooth og komfortabel sykkel. Kunne ønsker meg litt mer trøkk lenger ned i registeret, men det kan hende jeg bare er litt for godt vant. :)

Brukeravatar
utc
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Legg inn av utc »

Tigeren er fin men den er fullstendig kjønnsløs. Imidlertid er quickshiften på den helt fantastisk. BMW sin QS er jo totalt ubrukelig.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 03 sep 2024, 13:54 Tigeren er fin men den er fullstendig kjønnsløs. Imidlertid er quickshiften på den helt fantastisk. BMW sin QS er jo totalt ubrukelig.
Jeg glemte og teste quickshifteren, men er den like smooth som resten av sykkelen tviler jeg ikke på utsagnet ditt.

Men den blir alt for "snill" og forutsigbar til at den trigger noe hos meg. Motoren krever turtall for å ha det noenlunde gøy. Speilene som satt på den jeg kjlrte var hekt forferdelige. Vanskelig å justere. Billig skvip.

Men sittestillingen likte jeg godt.

Dog var det litt rykk og napp når jeg sluret og krypkjørte i kø. Her er det nok litt mapping som må til. Rocket er mye smoothere akkurat der og mer rettningsstabil. Jeg synes styret var alt for lett og "vimsete". Muligens en vanesak, men er jo vant til en mer plantet Rocket.

Sittestillingen var dog bedre for min rygg på Tigeren. Den var fin å kjøre. Men noe ker enn det var det egentlig ikke. En javnt over god sykkel som slett ikke ga meg noe gåsehud i positiv grad, men en smooth og "trygg" sykkel. Intet mer, intet mindre :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå begynner tankene mine å løpe løpsk igjen. Jeg føler at jeg går igjennom denne prosessen med gjevne mellomrom og det handler egentlig om hvor vidt jeg skal fortsette MC livet eller ikke.

Jeg merker at jeg er mett...på en måte. Helt flott de to ukene i året jeg er på langtur, men ellers blir det fint lite kjøring.

Men ingen avgørelser er tatt enda. Jeg har uansett mer enn nok å henge fingrene i så det er så absolutt ikke synd på meg. Men jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg til slutt bestemmer meg for. Uansett kan en sykkel enkelt kjøpes igjen ved behov. Men føler liksom at en "epoke" er over på en måte og jeg lengter kanskje etter nye beitemarker og ny kunnskap...

Men jeg bare lufter noen tanker her altså. Ingen dramatikk rundt dette :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tenker at jeg skal prøve og legge ut Rocket'en for salg etter hvert og sjekke responsen. Får jeg en pris jeg mener er god, så ryker den og da blir det trolig ikke noen ny sykkelsesong på meg til neste år. Jeg har hatt et "friår" tidligere hvor jeg ikke hadde sykkel, men kjøpte da sykkel året etter. Om dette skjer denne gangen er usikkert, men jeg ser ingen grunn til å ha en sykkel stående som regelrett ikke blir brukt utenom sommerturen.

Dessuten har jeg lyst til å kjøpe min egen bil for første gang på 13 år. Madammen har jo en bil som jeg låner av og til, men med tanke på vår jobbsituasjon så må vi ha to biler hvis vi ikke velger å reise kollektivt.

Jeg har forelsket meg litt i den nye Mini Cooper John Cooper Works SE med den største batteripakka som skal klare teoretiske 40ish mil. Dette er uansett mer en nok til mitt bruk og den vil helt sikkert ta meg til vestlandet for familiebesøk den også den ene gangen i året jeg er der.

Jeg vil ha en bil som skiller seg ut litt, ikke koster så alt for mye og som er litt gøy og kjøre.

Tesla er for min del bare kjedelig. Alle har jo en Tesla i en eller annen form. Jeg vil heller ikke ha en typisk yaris, VW el-bil. Det blir litt dor mainstream synes jeg.

Den nye Mini Cooper har dått mye skryt og selv om utseende er en smakssak så vil jeg si at denne vertfall skiller seg ut. Ikke har jeg barn eller bikkje og ikke skal vi dra på lange turer med flere i bilen. Dette blir en slags egobil kun for meg, som i hovedsak skal fungere som en jobbpendlebil i 11 måneder i året. Med 40 mil teoretisk rekkevidde hvor jeg pendler ca. 3 mil hver dag trenger jeg ikke å lade batteriet mer enn en gang hver andre uke. Men jeg kommer til å sette opp en 7.4kw ladeboks på ny 32A kurs tror jeg.

Det er ingen andre biler jeg har sett i samme sjanger som trigger meg nevneverdig. El-biler som Audi Q7 etc. er jo fine biler. Har kjørt en slik ganske ofte i jobben, men dem koster jo opp mot millionen. Helt hinnsides galematias og bruke en mill på en pendlebil. Klarer jeg å sitte på en motorsykkel med beina forran meg med vond rygg i 300 mil på 3 uker, så skal jeg nok klare halvparten av dette i en bil med korsryggstøtte, sportsseter koppeholder panoramasoltak :)

Jeg merker at lysten til å selge sykkelen har steget for hver dag som har gått etter sommerturen i år. Hovedårsaken er selvsagt ryggen, men jeg føler også at jeg er litt "mett" må MC livet. Når det er sagt, så er MC den hobbyen jeg har hatt som har definitivt har vart lengst. :)

Her er vertfall ett par bilder jeg fant av bilen:
IMG_1489.jpeg
IMG_1490.jpeg

Svar