Bjerknez' | sin lille furtebu...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg solgte den gamle 3D printer'n min for en ukes tid siden da jeg ville ha den nye Elegoo Mars 5 Ultra som er en mye bedre versjon med mange forbedringer.

Mars 5 Ultra har følgende som ikke den gamle Mars 3 pro hadde:

- Høyere oppløsning
- Mulighet til å skrive ut via WiFi
- Innebygget kamera med AI som overvåket printingen.
- "Auto leveling" plate så man slipper og justere dette.
- Tilting bed, som gjør printingen raskere og gir mindre slitasje på folie.
- Mer oversiktlig brukergrensesnitt.

I tillegg til dette har jeg bestillt Elegoo sin "mini heater" som opprettholder 25 grader i printeren hele året.

Den nye printeren fikk jeg i går:
IMG_1472.jpeg
Å den første printen ble vellyket :)
IMG_0877.jpeg
IMG_0878.jpeg
IMG_0876.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toalmar
Innlegg: 413
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Toalmar »

Blir Spennede og høre om erfaringene med denne utover høsten :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Har nå printet en del tjafs med den nye printeren og selve resultatet er jo like smooth som på den gamle Mars 3 pro. Men det er en hel del forbedringer på Mars 5 Ultra som gjør alt sammen!

Her er noen punkter som gjør at Mars 5 Ultra er bedre enn Mars 3 Pro:

1. "autoleveling" byggeplate. Man slipper å vatre opp byggeplaten. Her er det tut å kjør.
2. WiFi! Man sender prints direkte til printeren fra pc'en. Dette funker helt sømløst!
3. Kamera! Alle prints blir filmet og man kan også lage timelapse av printen. Kameraet har også innebygget AI som gjenkjenner printfeil etc. og stopper printeren.
4. Bedre software og LCD skjerm.
5. "Tilting bed". Dette skal gjøre printen raskere og i større grad forhindre "suction" til FEP.
6. Printeren er klargjort for Elegoo sin egen minivarmer (som jeg har bestillt). Denne skrus fast i lokket i et forhåndskuttet hull. Denne er stilt inn på 25 grader så den bare slår man på og glemmer. Kjekt og ha når printeren står i en kald kjeller.

Noen bakdeler i forhold til Mars 3 pro?

Kun en ting som jeg har funnet ut. Det er litt vanskeligere å rengjøre oversiden av byggeplaten da det er vanskeligere å komme til. Men her trenger man strengt tatt sjelden å rengjøre og når man skal det så har jeg erfart at en sprayboks med elektronikkrens fra det blå varehuset er alt som trengs. Man bare sprayer på i god mengde så blåser man all resin av. Enkelt og greit.

Printeren koster 269 dollar. rett i underkant av 3.000 norske riksdaler og det er gratis frakt fra Elegoo sine sider hvor den er klart billigst. Her finner man også den billigste resin'en. Med stor margin. Selv med tollgebyr snakker vi omtrent halve prisen i forhold til norsk nettbutikk.

Den aller beste allround resin man kan bruke er etter min oppfatning Elegoo "ABS-Like resin V2/V3" Denne har omtrent de samme egenskapene som ABS plast. Elegoo sin standard resin er alt for hard og knuser lett. Ganske ubrukelig. ABS-Like resin er det absolutt beste og funker til alt. Den fåes også i mange forskjellige farger. Også transparent og semi transparent.

Merk at man også bør investere i en vaske/herde stasjon. Elegoo Mercury Plus er den jeg bruker. Koster kun 1.500 kroner og er et must vil jeg si.

En flaske ABS-like resin V3 koster i skrivende stund 270 kroner. Man får noe rabatt om man kjøper flere fra Elegoo sine sider. Den samme flasken koster nesten det dobbelte fra norsk nettbutikk. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Det er en ting mange gjøre feil å jeg har gjort den samme feilen, å det er at man tror man må rengjøre FEP og fjerne resin mellom hver print. Dette trenger man IKKE å gjøre. Den kan stå med resin i mange uker og måneder og det eneste man bør gjøre hvis den har stått lenge med resin er å røre litt rundt før man starter printen.

Derimot må man sørge for å fjerne alt av resin samt sile den tilbake på flasken hvis man har hatt feilprint, slik at det ikke ligger rester der. Det vil med sikkerhet ødelegge printene sine. Men så lenge man har hatt vellykkede prints og ingenting har ramlet av så er det bare tur og kjør.

Jeg har til gode så langt og oppleve feilprint i form av at noe har falt ned i FEP beholderen. Men jeg har selvsagt opplevd at noen prints har warpet eller ikke kommet ut 100%. Men det har ikke noe med printeren å gjøre men med måten jeg har slicet på. Som regel er grunnen for dårlig supports og eller feil vinkel på objektet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Appropo 3D printing...

I går var det virkelig spenning i nabolaget her jeg bor. Kun 300 meter i luftlinje fra her jeg bor skjedde dette:
trussel.JPG
Alle kjenner alle her jeg bor og denne personen var intet unntak. Personen det gjaldt som trolig tok sitt eget liv, var en 80 år gammel mann som var noe dement og som det nok hadde tippet over for.

I følge hans naboer var dette verdens snilleste mann og en bekjent av meg hadde han senest på kaffebesøk i går. Han har bodd på plassen nesten hele livet. Ingen hadde noe som helst vondt og si om denne mannen.

Dette er et veldig godt eksempel på at man ALDRI vet hvem man har med å gjøre. Selv ikke om det er ens nærmeste. En dypt tragisk hendelse som med stor sannsynlighet kan avskrives som en helserelatert episode.

Det skal også sies at han ikke har truet noen med våpen. Ei heller politiet. Det eneste han brukte våpenet til var trolig å ta sitt eget liv, men hvordan han tok livet sitt er det ingen som vet enda. Selvmord er jo ikke noe som blir skrevet så mye om.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Forøvrig har jeg den siste tiden snakket mye om bytte av sykkel, men jeg har kommet frem til at fornuften seirer denne gangen. Rocket blir vertfall beholdt en sesong til, så får vi ta en ny avgjørelse etter neste år.

Rocket er litt for "komplett" til å kastes...enda. Det blir dog den aller første sykkelen jeg har hatt MER enn to år faktisk :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6010
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av dypen »

Det blir fort litt jobb ut av det når du skal selge det du har også må du selvfølgelige lese deg opp på alternative sykler du kan tenke deg for deretter testkjøre noen … Det letteste blir å bare ta en avgjørelse kjøre til nærmeste forhandlet å bytte inn det du har og kjøre hjem med ny motorsykkel. Hva kunne du tenke deg å bytte ut Rocket‘n med da … Er det en sykkel du har tenkt på lenge som du ikke har realisert …

Tenkte vel på GS som etterhvert ble GSA jeg i nærmere 15 år, det ble mer interesse for GSA siste sju åra. Ikke noe spontan kjøp egentlig :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7074
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Jompa »

Det trenger ikke å være mye "jobb*.
Tre av de fire syklene jeg har hatt ble kjøpt usett og uprøvd, null problem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6010
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 16 aug 2024, 22:02 Det trenger ikke å være mye "jobb*.
Tre av de fire syklene jeg har hatt ble kjøpt usett og uprøvd, null problem.
Nei det trenger ikke det @Jompa … Innbytte pris på en sykkel vs privat salg til «markeds» pris skiller fort 25% men da må du legge litt jobb i det hele for å selge. Det er ikke noe problem å selge hvis du er billig eller billigst på finn.no :D

Legger litt arbeide i både bilder og tekst, viktig å ha dokumentert servicehistorikk sammen med eierhistorikk og øvrig historikk. Alt av service, småfeil og skavanker ryddes opp i slik att det ikke er noe nært forestående av kostnader. Er det eldre kjøretøy gjerne ett test dokument / tilstands test. Annonse fremstår på en måte så kjøper bare behøver å se for å bekrefte at det virkelig er så bra som tekst og bilder beskriver. :D

På KTM’n var jeg veldig bestemt på pris selv om flere prøvde seg med 30k under pris i annonse, det tok litt tid men jeg fikk prisen jeg ville ha.

Da jeg la ut K1600’n andre gang fikk jeg det jeg forlangte, fornøyd kjøper av en sykkel jeg ville vært kjempefornøyd med i flere somre. Det blir en K1600 igjen.

Har akkurat solgt bilen min, der fikk jeg bud på 30k under satt pris som jeg «noterte» overfor budgiver til det kom en til som viste interesse og de bydde over hverandre til jeg fikk over satt pris :thumleft

Tiden du legger i salgsobjektet og annonse sparer du inn på tiden du slipper å bruke på visninger og skammbud.

Det er en ting jeg ikke svarer på, finn meldinger fra folk som ikke navngir seg med fraser som «Hva selger du for …» «Siste pris …» «Rask handel, pris …» og selvfølgelig lave bud hvor det eneste de klarer å skrive er beløpet osv :evil
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har jo eid litt forskjellige sykler i naken og cruiser segmentet samt prøvekjørt en del sykler så vet jo litt hva jeg går til ved bytte av sykkel. Den eneste sykkelen som frister akkurat nå er Speed Twin 1200. Jeg har lyst på noe som er litt lettere og mer smidig. Samtidig så mister jeg en del muligheter ved å forlate Rocket. Som feks. Bagasjeplass og langtur egenskaper.

Adventure er uansett helt utelukket for min del. En smidig sportstourer kan jeg strekke meg til, men jeg synes ikke det finnes noen som trigger meg noe særlig. Å betale mye for en sykkel er på en måte greit for meg, men ikke hvis jeg virkelig ikke liker den 100%. Selv BMW sin 1250RS koster jo fort opp mot 300 laken. 30 mindre enn det man før en Rocket for hvis man kjøper en overligger eller en demokjørt en. Så den er helt utelukket.

Speed Twin 1200 koster ca. 220k med alt av utstyr som jeg trenger. Til den prisen er Speed Twin en sikker vinner. Utseendet er helt perfekt i mine øyne. Bonneville T120 blir litt for "gammeldags" i utseendet for meg. Det er en typisk nummer to sykkel. Da skulle jeg gjerne kjøpt den.

BMW R Nine T er også en sykkel som er vurdert, men ikke verdt prisen når alle bokser er tikket av.

KTM 1290 SuperDuke er egentlig også en sykkel jeg liker, men den har jo null sjel. Ser bra ut på en måte, men det er bare plastikk og gir meg ikke de helt store følelsene. Dyr er den også.

Så egentlig har jeg funnet it at jeg befinner meg på toppen av næringskjeden med tanke på motorsykkel. Rocket er den mest komplette sykkelen jeg har hatt, uten tvil. Den kostet meg riktignok 329.000 men det er den verdt. Å få en såpass unik sykkel til den prisen er jo ganske sinnsykt.

Men ja, den har sine bakdeler som jeg har nevnt hundre ganger før. Men det har jo andre sykler også. Man må bare bestemme seg for hvilke bakdeler man kan leve med etc. JEG må definitivt snart begynne å tenke på ryggen og det er der hovedproblemet ligger. En litt spissere knevinkel og mulighet for å ta i mot med beina med fothvilere UNDER meg og ikke forran meg er noe jeg verdsetter høyt og er hovedgrunnen for bytte av sykkel.

På fine landeveier er null problem med Rocket. Men humpete vestlandsveier er det værste jeg opplever. Jeg har som nevnt to medfødte prolapser nederst i ryggen som blir værre og værre. Jeg begynte å kjenne det ut i 30 årene. Fra jeg var 30år til nå (48 år) er forskjellen enorm i negativ grad. Problemet med humper i veier for min del er at nerver i ryggraden kommer i klem og når det skjer får jeg et "støt" i form av enorm men kortvarig smerte gjennom hele kroppen. Det varer kun ett halvt sekund, men det halve sekundet er jeg helt lammet. Jeg har lært meg å takle den smerten, men kommer den ofte så blir det veldig slitsomt og på en motorsykkel potensielt farlig.

Får jeg tatt i mot med beina, så eliminerer jeg dette problemet og kan avvente med å legge MC karrieren på hylla noen få år til :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7074
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 16 aug 2024, 23:48
Jompa skrev: 16 aug 2024, 22:02 Det trenger ikke å være mye "jobb*.
Tre av de fire syklene jeg har hatt ble kjøpt usett og uprøvd, null problem.
Nei det trenger ikke det @Jompa … Innbytte pris på en sykkel vs privat salg til «markeds» pris skiller fort 25% men da må du legge litt jobb i det hele for å selge. Det er ikke noe problem å selge hvis du er billig eller billigst på finn.no :D

Legger litt arbeide i både bilder og tekst, viktig å ha dokumentert servicehistorikk sammen med eierhistorikk og øvrig historikk. Alt av service, småfeil og skavanker ryddes opp i slik att det ikke er noe nært forestående av kostnader. Er det eldre kjøretøy gjerne ett test dokument / tilstands test. Annonse fremstår på en måte så kjøper bare behøver å se for å bekrefte at det virkelig er så bra som tekst og bilder beskriver. :D

På KTM’n var jeg veldig bestemt på pris selv om flere prøvde seg med 30k under pris i annonse, det tok litt tid men jeg fikk prisen jeg ville ha.

Da jeg la ut K1600’n andre gang fikk ............
Jeg leste ikke innlegget ditt før dette ordentlig å svarte som pm det gjaldt kjøp og ikke salg.
Det ble litt feil ja.
Selv prøver jeg å legge inn ordentlige bilder ikke for mange.
Utfyllende og ærlig tekst og pris sånn midt på treet.
Oppnår skjelden ønsket pris men hverken mc eller bil stiger i verdi om det haler ut i tid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Blir jo en liten tur på meg i helgen hvor jeg skal treffe flere forummedlemmer her inne på Örnäs Camping i Åmål i Sverige.

For min del en ganske så beskjeden tur med tanke på kjørelengde, men

Jeg har tenkt til å kjøre casual og lett på denne turen. Olabukse og en "bomber jacket" samt skinnstøvler og sommerhansker. Blir det regn har jeg med regndress.

I bagasjen har jeg to batteribanker, ett par USB kabler, bluetooth høytaler, lommelerke og øl.

Dynetrekk/sovepose etc. er for fintfolk. Jeg sovner som jeg er og dusjer gjør jeg når jeg kommer hjem igjen. Er jo tross alt kun EN overnatting :)

Brukeravatar
Kenneth 81
Innlegg: 163
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)
Bosted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 23 aug 2024, 09:01 I bagasjen har jeg to batteribanker, ett par USB kabler, bluetooth høytaler, lommelerke og øl.
Pass på så du ikke får overlast på raketten! :P

God tur! :D
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 23 aug 2024, 13:29
Bjerknez skrev: 23 aug 2024, 09:01 I bagasjen har jeg to batteribanker, ett par USB kabler, bluetooth høytaler, lommelerke og øl.
Pass på så du ikke får overlast på raketten! :P

God tur! :D
Ja, må være forsiktig :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23895
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Da er sykkelen pakket og alt er klart. Jeg venter bare på håndverker som skal komme før jeg kan kjører avgårde til Örnäs camping i Sverige for å treffe andre forumister her inne for en hyggelig prat og noen pils :)

Svar