Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kvase »

Blander du slike ting i en bøtte å el visp husk lav vispehastighet ellers blir det luft bobler
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

kvase skrev: 02 okt 2019, 20:19 Masse info
https://www.google.no/search?hl=no&sour ... -3hSlIxsfU
+ 1 film

Blander du slike ting i en bøtte å el visp husk lav vispehastighet ellers blir det luft bobler
Ja, har sett en drøss med videoer rundt dette allerede. Inkludert den du linket til over. Et slikt prosjekt vil jeg ikke starte med med det første å grunnene er enkle. Det er veldig dyrt å lage, det tar mye tid for en som kun har noen ytterst få timer i uken til slikt, og det krever en del plass samt et noenlunde støvfritt rom.

Helt innafor å lage slike bord hvis man fikk solgt det igjen. Men summen man måtte ta for noe slikt er jo ganske høy. Jeg vil anta at for et slikt bord så vil man sikkert bruke rundt 3-4.000 kroner i materiale hvor det største kostnaden er epoxyen. Det går med rundt 10 liter epoxy til noe slikt og det koster 3.000 kroner alene. Så skal man ha veldig mye lim, samt en del maskiner og utstyr og slitasje på dette. Avhengig av hvilker treverk man ønsker så blir jo det en kostnad også. Skal man ha Mahogney så snakker vi rundt 200 kroner meteren. Skal jeg også sitte igjen med en slant selv, så kan man vanskelig be om under 15.000 kroner for en slik plate og for min del må det forhåndsbetales.

Men noen koppunderlag (briketter) og serveringsbrett etc. kan man jo fint lage. Det tar liten plass, bruker ikke like mye epoxy og det er lettere og evt. omsette hvis venner og kjente ønsker noe slikt.

Når det gjelder bobler, så er epoxyen i dette tillfellet konstruert til å slippe ut disse boblene. Det er en grunn til at herdetiden er ganske lang. Det sies at man bør forvente 24 timer i 20 grader, men mange anbefaler og vente i flere dager for å oppnå full hardhet. Jo lenger jo bedre. men etter 24 timer skal det være hardt nok til at man kan bruke det forsiktig. Man kan også bruke en varmluftspistol for å fjerne disse boblene hvis man ikek stoler på at produktet greier dette selv.

Jeg driver akkurat nå og tester nettopp dette i en utfrest grop i en treplanke hvor jeg har helt klar epoxy. Svaret på dette får jeg vel senere i dag når epoxyen annses som herdet nok til at ikke flere bobler slipper ut.

Jeg er også blitt litt skeptisk til å bruke epoxy på skjærebrett da skarpe kniver lager merker i epoxyen. Det kan selvsagt poleres igjen, men jeg tror ikke epoxy er tingen hvis man skal hamre løs med kokkekniver. Ikke tror jeg epoxyen er sertifisert som "food safe" heller, så til komersielt bruk så er nok ikke dette populært. Men som serveringsbrett, bordplate etc. vil det jo funke knall.

_________________


Når det er sagt, så ble det i går handlet inn en Dremel Moto Saw, og har om dagen ble det også kjøpt inn 3 meter med ekte Mahogney treplanker som forøvrig skal brukes som kontrast i det jeg skal lage.
IMG_2008.JPG
IMG_2009.JPG
Jeg har nemlig lyst til å lage et litt kult skilt i tre med utskårne bokstaver, plexiglass og led belysning som skal henge i kjelleren. Gjerne også med innslag av litt epoxy. Dette tror jeg blir dritstilig. Planen er å lage et litt rustikk skilt. Det er derfor jeg kjøpte denen Dremelen da denne er perfekt til å skjære ut bokstaver i treverk etc. En stor båndsag blir ikke nøyaktig nok til at det blir bra når det blir mye detaljer.

Uansett, så er dte mye som skjer i furtebua for tiden. I hverdagen skjer det ikke stort, og i helgene blir det litt opp og ned, men poenget er at jeg ikke skal gå lei av dette. Jeg går ned i furtebua når jeg har lyst, ikke ellers. Prosjektene som settes i gang der er det ingen hast med overhodet og siden dette er MIN lille furtebu så er det heller ingen andre som roter rundt der i stor grad.

Madammen kommer selvsagt på besøk fra tid til annen, men da sender jeg ho bare opp på kjøkkenet igjen. (yeah right... :lol )
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Hmmmm :-k
Ha du vunnet i Lotto, eller begynt på NAV?
Dette begynner jo unektlig å koste litt, og sånn som det ser ut, kan du ikke ha tid til å gå på jobb.

Men det er jo utrolig hva man kan få laget av kule ting, som å bruke epoxy/tre osv.
Legg ut bilder av prosjektene, så vi kan lære av dine feil og spare oss for utgifter :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg har nok ikke vunnet i lotto og det kommer jeg heller aldri til å gjøre, siden jeg ikke tipper. Jeg setter dette på hobbybudsjettet. jeg har kanskje totalt brukt 20k på kjelleren samt utstyr så langt i år. men så hadde jeg budsjettert med dekkskift og en service til på sykkelen i år som ikke trengtes allikevel siden kjørelengden har vert ganske beskjeden. Så jeg anser en besparelse på rundt 10k der. Så i steden for å brenne av 100k på stereokabler, så brukte jeg heller en slant i kjelleren.

Det positive med dette er at man teoretisk kan tjene noen slanter på dette, for det man lager på den måten jeg har planer om inkludert epoxy er ikke veldig vanlig og vanskelig å få tak i i norske butikker. Dessuten er hver ting man lager helt unikt og det finnes ikek noe som er likt. Så det finnes nok noen der ute som er villig til å bla opp penger for å kjøpe slikt. Dette er ikke noe å leve av selvsagt, men kanskje man får tilbake utgiftene man har hatt og kan bedrive hobbyen uten de store kostnadene på sikt?

Er en del år siden jeg gikk på NAV og det kan jeg ikke anbefale. Det er langt fra så inntektsbringende som mange tror. Et forferdelig tunggrodd og byråkratisk system som i beste fall fungerer sånn midt på treet. Pengene kommer inn ja, men skal man leve av noe slikt må man jo nesten bo i pappeske.

Jeg synes det er artig å lære nye ting og det beste av alt er at jeg kan lære meg dette i nøyaktig det tempoet jeg ønsker. Ikke noe tidspress og furtebua befinner seg i egen kjeller med egen inngang så det er ingen som ser rotet der eller blir sjenert av dette.

Jeg kommer garantert til å gjøre noen flauser og jeg har allerede gjort en liten epoxy flause ved å blande for lite herder da jeg glemte og nulle ut vekten. Heldigvis var dette bare snakk om noen få milliliter på en testplanke, så ikke noe krise. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da kan jeg meddele at Glasscast epoxyen var helt uten luftbobler :twothumbs:
78E244A1-33D0-4F93-84BD-C0BC2C7C5DAB.jpeg
Jeg fnt også ut at jeg har savnet en dykkertpistol til mine småprosjekter i furtebua. Så jeg rsket med meg en Cotech dykkert som både tar spiker og stifter. Testet den nettopp og den fungerer som bare det. Kompressor har jeg jo fra før. For 650 riksdaler ble det denne og 3.000 stifter og 1000 spiker.

Skyter tvers gjennom en 2x4 så det synger med spiker. Men siden maks lengde på spiker er 50mm så duger den ikke til å spikre nettopp sistnevnte. Denne er kun til småprosjekter. :thumleft
2B95A7F8-A2BF-4735-85B0-1B5CA3E15228.jpeg
A6FD62C2-C3F7-4E1D-9D40-4B9EAA5E6926.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg renkappet noen planker jeg fant og limt sammen. Planen er å lage et skilt av disse plankene hvvor jeg skjærer ut bostaver og limer på. Så skal jeg også ha med et innslag av Epoxy på skiltet. Selvsagt skal jeg også lage en ramme, sette inn plexiglass og LED stripe, samt kanskje en egen liten led pære til epoxy delen for litt tøff effekt.
65A973F8-5EA1-4686-8F48-A0207DD4B5C4.jpeg
B4D18087-B5B2-4106-8F2C-5A99AFE229B9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I går limte jeg sammen noen planker som skulle bli bakgrunnen til et skilt jeg skal lage. I dag har jeg brukt Dremel Auto Saw til å skjøre ut bokstaver av treverk "MANCAVE" som jeg skal feste til denne platen.

Platen er malt med en slags dekkbeis for bedre kontrast til bokstavene og bokstavene er etter bildet er tatt pusset litt.

Nå gjenstår det å lage en ramme til skiltet samt at det også skal inn LED belysning. jeg er usikker i skrivende stund om jeg skal ha mer tekst. Det er en sinnsyk jobb og kutte ut denne teksten fant jeg ut... Mulig jeg lager en litt tøff Epoxy effekt under teksten, men usikker på hva dette skal være ennå...

Platen ble vertfall helt kannon etter limingen når jeg kjørte den i tykkelseshøvelen! Makaløs maskin!
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 05 okt 2019, 12:29 ...I går limte jeg sammen noen planker som .... Makaløs maskin!
...
Makaløs manick:
https://www.youtube.com/watch?v=Vtua8rqCNC0
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 05 okt 2019, 13:13
Bjerknez skrev: 05 okt 2019, 12:29 ...I går limte jeg sammen noen planker som .... Makaløs maskin!
...
Makaløs manick:
https://www.youtube.com/watch?v=Vtua8rqCNC0
Er en klassiker den der :twothumbs:

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

har du brukt impregnerte planker? ser så grønne ut.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 05 okt 2019, 17:13 har du brukt impregnerte planker? ser så grønne ut.
Ja, jeg tror det. Men dem har ligget i kjellern i sikkert 20 år. Er helt tørre.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

tørre det er de sikkert, men da trekker de ikke inn beis likt..dessuten blir ikke fargen jevn..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 05 okt 2019, 20:58 tørre det er de sikkert, men da trekker de ikke inn beis likt..dessuten blir ikke fargen jevn..
Om fargen blir ujevn spiller ingen rolle. Poenget er at det skal ha et litt "røft" preg. Kommer også til å leke meg litt med gassbrenneren for å sette en ekstra piff på skiltet. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Driver stadig og eksperimenterer med dette skiltet. Jeg valgte og pusse bort "beisen" jeg malte skiltet med og heller utsettet det for en omgang med gassbrenneren. Jeg sytes dette ble langt bedre.
IMG_2035.JPG
Jeg ble ikke helt fornøyd med teksten under "Mancave". Jeg prøvde først og skjære ut bokstaver med Dremel Moto Saw, men disse bokstavene ble for små til at jeg fikk til dette skikkelig. Så dermed skjærte jeg heller ut bokstavene med kniv og limte dem på platen før jeg prøvde med lakk. Jeg synes det ble litt bob bob, så jeg kommer nok til og pusse bort dette igjen.

Sliter litt med å finne gode løsninger for å overføre grafikk fra pc til treverk uten å investere i dyre systemer. Større bokstaver kan jeg lett skjøre ut samt frese, men det er veldig mye jobb hvis man skal ha mye tekst.

Det jeg egentlig skulle hatt er en foliekutter, slik at jeg kunne laget meg et design på PC'en for så og sendt den til en maskin som kutter designet i en folie som jeg kan lime på treverket og lakke/male på bokstaver etc.

Slike maskiner er dog ikke gratis. Men det finnes kanskje online tjenester som tilbyr noe slikt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av dypen »

Dette ble jo bra, jeg hadde vært storfornøyd. Likte godt teksten under MANCAVE også :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar