Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 14 des 2019, 06:23 Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå
Hehe, en ting er sikkert. Det var MYE værre før jeg fikk ny kurs. Gamle ledninger, varmtvannstank som stadig ble koblet ut og inn etc. 10 amp kursen jeg brukte måtte stadig "restartes" etter sikringsbrudd. På den gamle kursen gikk også taklampene og all annen strøm.

I 8 år har dette fungert uten problemer. Nå med egen 16amp kurs vil jeg tro kablene har det mye bedre.

Det at man har fyllt opp en fordeler med plass til 10 stk. kontakter, betyr ikke at hver kontakt blir belastet med 2.000 watt. Følgende enheter er koblet til denne fordeleren:

- Batterilader for 10.8V drillbatteri (Ca. 200 watt))
- Batterilader for 18V drillbatteri (Ca. 200 watt)
- Laptop (Ca. 100 watt))
- Justerbar power supply (Bruker den watten kilden trekker)
- Loddestasjon (50 watt)
- Varmelampe i tak (250W)
- Varmelampe 2 i tak (250W)
- Vifteovn (max 2.000W)
- Støvsuger (2.000W)

Vifteovn og støvsuger alene får jo denne sikringen til å knele, men man bruker jo ikke alle tilkoblede enheter på en gang. Hvis man slår på alle kokeplatene på stekeovnen samtidig som man kobler en sirkelsag til samme kurs vil også disse sikringene gå.

I praksis er det veldig lite power som går gjennom denne fordeleren over tid. I korte perioder kan det hende vifteovnen står på samtidig som laptop, loddestasjon og to varmelamper. Altså 2.600 watt ca. over tid i værst tenkelige scenario. Over tid mener jeg da kanskje 1-2 timer maks.

Når jeg forlater kjelleren så slår jeg ALLTID av fordeleren og da finnes det absolutt ingen belastning på den kursen. Så sant jeg ikke fjernstyrer og setter på vifteovnen på 2.000watt en time eller to før jeg ankommer kjelleren.

Så alt er ikke som det ser ut. En elektriker har lagt opp kursen og alt er lovlig. Fordelere er også fullt lovlig og bruke..

Det jeg derimot BURDE hatt i kjelleren og som jeg kommer til å kjøpe er røykvarsler og brannslukkingsapparat. Men en røykvarsler i et rom hvor mye støv og lodding etc. forekommer vet jeg ikke gagner meg særlig bra. Kanskje heller en varmesensor eller noe?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 14 des 2019, 06:23 Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå
I dette tilfelle kan sikkert det meste av etterforskningen "googles".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, er ikke noe i kjelleren min som ikke tåler dagens lys. Joda, riktignok hengte jeg opp to led lamper i taket, men siden disse ble koblet i serie via sukkerbit fra den lampen som allerede hang der, så sa elektrikkeren at det var innafor. Å henge opp en NY lampe og koble til fast ledningsnett er derimot ikke lov.

Uansett ble jobben godkjent av elektrikkern som var der og han hadde ingenting å utsette på strømføringen ellers i kjelleren. Det er litt kabelspagetti som ser skummelt ut kanskje, men det er bare estetisk. Jeg kommer uansett til å forbedre dette på sikt.

Derimot sa elektrikkern at det verste var at jeg brukte den kursen som var der fra før. Denne kursen ble ofte overbelastet og var langt farligere enn slik det er nå.

Dessuten er det murhus, og alle ledninger ligger synlig i kjelleren så føler meg ganske trygg. Selvsagt kan medlemmer i diverse fora rundt om mene hva dem vil, men jeg stoler nok litt mer på uttalelsene til en elektriker som har vert å sett i kjelleren.

Som nevnt ble han faktisk litt imponert over ting og tang jeg hadde gjort. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4702
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av FredrikE24 »

Bare å pøse på. Er ikke noe galt i det du gjør her spør du meg. Å ha en egen kurs kun for at du skal kjøre noe EL-verktøy er råflott! :thumleft

Det gjør det uansett mye mer brukandes og trivelig. På den måten blir det enklere å bruke tid der nede.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Det skal sies at jeg ikke har lagt opp denne kursen for at det skal være "råflott". Det var rett og slett nødvendig siden den gamle 10amp kursen ble okkupert av vermtvannsberederen.
, og da har man ikke mange hundre watt å gå på før sikringen går. Trekk fra lysene i taket og to varmelamper så var kursen helt på bristepunktet konstant. Altså hvis jeg ikke dro ut kontakten på berederen.

Klarer ikke en gang å telle hvor mange ganger den gamle sikringen gikk.

Så dette har velsig lite med råflott og gjøre :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Ble litt lettere rydding i dag samt at jeg har fått på plass to fordelere etc.
A0D49AE6-A2C9-4F1A-9031-8200C975CF6D.jpeg
124B32E5-B188-41AD-B195-A3B75455A6CD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 14 des 2019, 06:52
Stian87 skrev: 14 des 2019, 06:23 Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå
Hehe, en ting er sikkert. Det var MYE værre før jeg fikk ny kurs. Gamle ledninger, varmtvannstank som stadig ble koblet ut og inn etc. 10 amp kursen jeg brukte måtte stadig "restartes" etter sikringsbrudd. På den gamle kursen gikk også taklampene og all annen strøm.

I 8 år har dette fungert uten problemer. Nå med egen 16amp kurs vil jeg tro kablene har det mye bedre.

Det at man har fyllt opp en fordeler med plass til 10 stk. kontakter, betyr ikke at hver kontakt blir belastet med 2.000 watt. Følgende enheter er koblet til denne fordeleren:

- Batterilader for 10.8V drillbatteri (Ca. 200 watt))
- Batterilader for 18V drillbatteri (Ca. 200 watt)
- Laptop (Ca. 100 watt))
- Justerbar power supply (Bruker den watten kilden trekker)
- Loddestasjon (50 watt)
- Varmelampe i tak (250W)
- Varmelampe 2 i tak (250W)
- Vifteovn (max 2.000W)
- Støvsuger (2.000W)

Vifteovn og støvsuger alene får jo denne sikringen til å knele, men man bruker jo ikke alle tilkoblede enheter på en gang. Hvis man slår på alle kokeplatene på stekeovnen samtidig som man kobler en sirkelsag til samme kurs vil også disse sikringene gå.

I praksis er det veldig lite power som går gjennom denne fordeleren over tid. I korte perioder kan det hende vifteovnen står på samtidig som laptop, loddestasjon og to varmelamper. Altså 2.600 watt ca. over tid i værst tenkelige scenario. Over tid mener jeg da kanskje 1-2 timer maks.

Når jeg forlater kjelleren så slår jeg ALLTID av fordeleren og da finnes det absolutt ingen belastning på den kursen. Så sant jeg ikke fjernstyrer og setter på vifteovnen på 2.000watt en time eller to før jeg ankommer kjelleren.

Så alt er ikke som det ser ut. En elektriker har lagt opp kursen og alt er lovlig. Fordelere er også fullt lovlig og bruke..

Det jeg derimot BURDE hatt i kjelleren og som jeg kommer til å kjøpe er røykvarsler og brannslukkingsapparat. Men en røykvarsler i et rom hvor mye støv og lodding etc. forekommer vet jeg ikke gagner meg særlig bra. Kanskje heller en varmesensor eller noe?
Hehe nei tror ikke du hadde blitt straffet for vanlig bruk, men elektriske branner anmeldes rutinemessig for etterforskning. Noe unødvendig spør du meg, men men
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok dette er helt innafor. Skulle jeg stått der nede 8 timer om dagen og holdt på med sager etc. så hadde jeg nok lagt opp en 16amp kurs til og fastmonterte kontakter, men jeg er i kjellern kanskje 2-3 ganger i uken og som oftest bruker jeg veldig lite strøm. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Jaja, i dag er det duket for årets andre julebord. Blir julebord med kompisgjengen i dag. En flokk ppå 14 påmeldte og turen går til Køl i Fredrikstad. Har allerede tatt første pilsen. Gracde dypt i skapet og fant en jule ØL fra Eriksen. Slett ikke dum denne :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Jaja, i dag er det duket for årets andre julebord. Blir julebord med kompisgjengen i dag. En flokk ppå 14 påmeldte og turen går til Køl i Fredrikstad. Har allerede tatt første pilsen. Gracde dypt i skapet og fant en jule ØL fra Eriksen. Slett ikke dum denne :)
Ikke lært noe som helst siden forrige helg..?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 14 des 2019, 15:34
Bjerknez skrev:Jaja, i dag er det duket for årets andre julebord. Blir julebord med kompisgjengen i dag. En flokk ppå 14 påmeldte og turen går til Køl i Fredrikstad. Har allerede tatt første pilsen. Gracde dypt i skapet og fant en jule ØL fra Eriksen. Slett ikke dum denne :)
Ikke lært noe som helst siden forrige helg..?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
ØL'en har den egenskapen at man lett glemmer :knegg

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av kvase »

Litt Jule stemning her ja koselig :crazy:
Litt å høre på nedi furte bua
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=A1X3d2z ... 4RdTk3iSrs[/youtube]
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Stian87 »

Kos dere, her hjemme blir det Lutefisk
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22732
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Bjerknez »

Formen var overraskende fin i dag. :twothumbs:

Maten på Køl i Fredrikstad er faktisk noe av det bedre jeg har spist. Men 345 spenn for en middag man ikke blir mett av frister ikke til gjentagelse. Men alt i alt en meget vellykket kveld. :thumleft

I morgen kommer trolig en ny ladning elektrodingser i posten. Batterilast testeren og en liten bunke med justerbare buck convertere ankommer i morgen.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Stian87 »

Hadde nesten glemt at du målte verdien av mat i hvor mett du blir :lol
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar