Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Kommer jo an på hva du velger av lim. Men vanskelig blir det uansett type ja. Men du nevnte jo selv tidligere at det lite trolig trenger å åpne den igjen.

Har ikke noe sort liggende nå dessverre.

Hva slags bruksområde skal den brukes til?
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 13 jan 2022, 21:49 Kommer jo an på hva du velger av lim. Men vanskelig blir det uansett type ja. Men du nevnte jo selv tidligere at det lite trolig trenger å åpne den igjen.

Har ikke noe sort liggende nå dessverre.

Hva slags bruksområde skal den brukes til?
Det blir en boks som skal romme en mikrokontroller og elektronikk og skal brukes innendørs.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk en liten ide til et nytt miniprosjekt i furtebua  
Furtebua er en slags råkjeller som er innredet med egen inngang utenifra. Man må altså ut av huset for å komme inn i furtebua. Der driver jeg til tider med mye rart som avgir røyk. Lodding, kontrollerte kortslutninger, batterilading av 18650 celler, laging av batteripakker etc. er noe jeg ofte driver med. 

Derfor vil en røykvarsler ville gå ganske ofte hvis jeg hadde en slik, da rommet også er ganske lite. 

MEN... jeg kom på en ide som burde være gjennomførbar.

Tenkte å kjøpe meg en røykvarsler som jo som oftest bruker et 9V batteri. Disse får man vel for rundt 50-100 kroner. Jeg åpner den opp og finner hvor 9V befinner seg når røyvarsleren piper. Disse 9V kobler jeg til en Mosfet transistor som igjen slår av/på mikrokontrolleren. 

På den måten kan jeg velge å bli varslet via push melding på mobiltelefonen så fort røyvarsleren går. Jeg kan også sette den til å automatisk deaktivere seg når jeg er i rommet. 

Selve sirerenen i røyvarsleren tenkte jeg å klippe ledningene til eller deaktivere. 

Det er i såfall verdt forsøket  

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte meg en røykvarsler på Biltema i går for å teste om jeg kunne koble denne til en mikrokontroller slik at jeg kan aktivere et rele etc. samt sende push melding til telefonen etc. hvis røykvarsleren skulle slå ut.

Åpnet røykvarsleren og koblet en ledning til jord og etter litt probing så fant jeg et loddepunkt som ga 9V når alarmen utløste. Ledningene trakk jeg bare gjennom åpningene i røykvarsleren og disse kobler jeg til en voltregulator (3.3V) som igjen går videre som et signal input til en mikrokontroller. Derfra kan jeg jo gjøre hva som helst med dette signalet...
86B703B9-8D07-44BD-880C-E394365CECB0.jpeg
427353F1-9E6E-4352-9A5F-010C28C56B78.jpeg
Her er en liten videosnutt som viser den i funksjon:
https://youtu.be/Pi2R_pmE_50
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten:

Boksen passet perfekt :)

Dog var ikke mine miniatyrstrips små nok, men jeg tror ikke strips blir nødvendig heller. :thumleft
DF7AD404-8E4B-46B8-9FE5-42F13EE277DC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Så bra at den funket. Har jo allerede prøvd controlleren i lik boks så helt overrasket ble jeg ikke 🤣
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 15 jan 2022, 17:05 Så bra at den funket. Har jo allerede prøvd controlleren i lik boks så helt overrasket ble jeg ikke 🤣
Men du glemte å sende meg filen ;) :knegg :-k

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Naaai 🤫 bare e-postgangen som er treg. Tipper den ligger i postkassa i kveld 🤣
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Roargutten skrev: 15 jan 2022, 18:15 Naaai 🤫 bare e-postgangen som er treg. Tipper den ligger i postkassa i kveld 🤣
Supert! :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Det drar seg sagte men sikkert mot vår, og selv om jeg ikke akkurat spretter ut av eget skinn av begeistring, så kjenner jeg at jeg gleder meg til sommerferien 2022 som skal nytes på helt ny sykkel etter ett hvileår, som jeg selv mener var helt avgjørende for min del.

RUndt den nye sykkelen så har jeg ingen store planer om alskens ekstrautstyr. Jeg har bestemt meg for å beholde den orginale potten som uansett i følge andre gir en veldig god lyd.

Det jeg har bestillt som ekstrautstyr er varmeholker og orginale skidevesker i skinn. Jeg skal også kjøpe meg en tankveske og en pakksekk jeg kan slenge på tvers bak på sykkelen. MC klær har jeg fra før og jeg kjøpte helt ny hjelm for to år siden (Schuberth C4 Pro). Jeg kostet også på meg Scala PackTalk (for lyden sin skyld vedrørende musikk).

Filming av egne turer gidder jeg ikke. Det har jeg gitt opp for lengst, men fotoapparatet og telefonen blir selvsagt med på tur.

Jeg har enda ikke funnet ut hvilke dekk jeg bør gå for på en Triumph Speedmaster 1200. Jeg finner jo mange med rett dimensjon selvsagt, men hvilke merke og type skal man gå for?

Ellers så kan jeg ikke si annet enn at sommerferien for 2022 er spikret. Det blir tur i retning Trondheim/Molde i år også og kaaanskje en tur til Lofoten. Hvilken rute jeg tar bestemmes nok kun dager i forveien og kanskje også mens jeg kjører. Jeg kan omtrent veiene utenat i den retningen så hvilken vei jeg tar og hvilke attraksjoner som trigger mest kommer ann på dagsformen.

Men Tyinn/Øvre Årdal/Turtagrø/Sognefjellet/Geiranger/Trollstigen er en sikker vinner. Men i høysesongen må man ha litt is i magan grunnet mye turister. Men i år blir nok kjørestilen en helt annen. Før ble jeg en slags hooligan så fort jeg skimtet en bobil, men i år skal jeg nyte turen.

Planen er jo også i år og besøke "Cutless" som er bosatt rett utenfor bartebyen. Det har nærmest blitt en liten tradisjon. Det pleier og bli 2-3 dager litt avhengig av vær og dagsform og naturligvis vertene hvor lenge jeg blir. Men jeg har vel aldr blitt mer enn 3 dager tror jeg.

Uansett alltid trivelig å komme på besøk dit :)

Cutless har jo siden sist jeg var der kjøpt seg både ny sykkel (Moto Guzzi V7) og stor Seilbåt og jeg har blitt lovet en tur på fjorden med denne. Det er noe jeg ser frem til, for seilbåt har jeg faktisk aldri noensinne satt mine bein på tidligere, selv om jeg har vært veldig mye på sjøen. Spesielt i mine yngre dager.

Min onkel fra Nord Norge fyller 70 år i år og i den forbindelse kommer han til Molde til resten av familien og dermed blir det litt ekstra stas i år. Derfor så blir det en helg som er prioritert på topp i sommerferien. Problemet er at jeg ikke helt vet hvilken helg enda...

Men i løpet av ferien skal jeg en tur innom Vøringsfossen og teste ut den nye gangbroa!

Ellers ås blir det nok mye pils, slikking av sol og mye kjøring vil jeg tro. Ingen større planer er lagt utover dette :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg regner forøvrig med at jeg med den nye sykkelen kan klare lengre dagsetapper. Det som var langt før, kan nok strekkes ut en del med en Speedmaster 1200 vil jeg tro. Dette sier jeg fordi jeg har erfaring med cruiser tidligere.

Med den gamle cruiseren jeg hadde så var rekorden 82 mil på en dag og da var jeg vel ikke engang spesielt sliten. Kun trøtt. Så det kan godt være at jeg kan ta lengre sløyfer når jeg er på tur siden jeg kan kjøre lenger.

Jeg har flere ganger med S1000R kjørt fra Molde til Fredrikstad i ett jafs (med pauser selvsagt, men uten overnatting) og det har jeg kjent godt på kroppen. De siste 10-20 milene er ikke spesielt behagelige.

Men jeg kommer til å vurdere sterkt om jeg skal montere noen diskre LED strips på sykkelen som effektmessig skal lyse opp motor etc. Ikke noe fjollete og vulgært, men mer stilig.

Hvordan dette skal gjøres er jeg usikker på, men er jo ganske simpelt og koble led strips til batteriet med en sikring og en bryter i mellom. Kanskje også en dimmer controller. Man kan jo også dra den litt lenger og appstyre led stripen via telefonen. Men så langt ikke et prosjekt jeg kommer til å prioritere med det første. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 17 jan 2022, 06:13
Men jeg kommer til å vurdere sterkt om jeg skal montere noen diskre LED strips på sykkelen som effektmessig skal lyse opp motor etc. Ikke noe fjollete og vulgært, men mer stilig.
Et tips som vil gjøre LED stripsen mer beskyttet mot alt fra vann, skit og mekaniske påvirkninger:
På droner har jeg puttet de inn i klar plastslange (kjøpt på Biltema) og fylt endene med silikon eller smeltelim.
Da er de greie å feste også med f. eks. strips eller klips, limet/tapen på LED stripsene vil antagelig ellers kunne løsne av varmen fra motoren.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 17 jan 2022, 21:46
Bjerknez skrev: 17 jan 2022, 06:13
Men jeg kommer til å vurdere sterkt om jeg skal montere noen diskre LED strips på sykkelen som effektmessig skal lyse opp motor etc. Ikke noe fjollete og vulgært, men mer stilig.
Et tips som vil gjøre LED stripsen mer beskyttet mot alt fra vann, skit og mekaniske påvirkninger:
På droner har jeg puttet de inn i klar plastslange (kjøpt på Biltema) og fylt endene med silikon eller smeltelim.
Da er de greie å feste også med f. eks. strips eller klips, limet/tapen på LED stripsene vil antagelig ellers kunne løsne av varmen fra motoren.
Ingen dum ide det :thumleft

Litt usikker på hvordn jeg skal gjøre dette da det er flere måter her for å komme til samme resultat. Men jeg tror nok jeg finner ut av det :)

Uansett, ikke en prioritert oppgave FØR sommeren vertfall.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ser jeg finner en drøss av slike Pixel Bluetooth controllere på AliExpress og er ikke overrasket over det, men det er værre og finne slike controllere med IP67 rating (som tåler vann).

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Blir da litt 2Fast2Furious over det? Men for all del, om man liker «neonlys» :roll
Blir litt jalla spør du meg :redface

Svar