Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

"Gode gamle D batterier" hadde en kapasitet på rundt 6000mah.
de senere årene har de puttet et mindre batteri inni hylsa...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 apr 2022, 10:51 "Gode gamle D batterier" hadde en kapasitet på rundt 6000mah.
de senere årene har de puttet et mindre batteri inni hylsa...
Jøss... det viste jeg ikke. Takk for info :thumleft

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

gamle C lå rundt 2400 til 2600
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 apr 2022, 10:53 gamle C lå rundt 2400 til 2600
Det er vel der AAA batterier befinner seg i dag, sånn ca. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Ble litt nyskjerrig på keyless nøkkelen til Rocket'en vedrørende problemet jeg hadde tidligere med at ett helt nytt (men gammelt) batteri ikke virket. Hvilespenningen på batteriet som ikke virket lenger lå på 3.06V. I går hendte det en gang at sykkelen ikke fant nøkkelen, men den fungerte fint resten av dagen....

I dag målte jeg hvilespenningen til 3.08V og jeg mener den målte 3.26V når det var nytt. Jeg testet ikke spenning under last da dette ikke er så lett og få til uten å ødelegge nøkkelen.

Men jeg klarte og måle strømforbruket og når nøkkelen er slått av så fikk jeg ikke opp noe verdi i det hele tatt. Når jeg slo den på, så trakk den ca. 8uA (microampere) i idle og ca. 1mA når den søkte etter signaler.

Disse batteriene har en oppgitt kapasitet på rundt 240mA.
5CF0AA8F-F453-4657-B1F5-AD6505B589E1.jpeg
84156E48-5E07-44EA-BF4A-84F884E25201.jpeg
Det har jo hendt jeg har glemt å skru av nøkkelen, men som oftest husker jeg på det. Hvert 90 sekund har jeg lest at nøkkelen bruker ett sekund på få kontakt med sykkelen (eller omvendt) og da trekker den altså ca. 1mA.

Hvis ikke nøkkelen tåler lavere spenninger enn maks 3V så vil jeg tro den oppgitte kapasiteten på batteriet er langt lavere. Jeg har sjekket litt rundt om med 10mA last på et CR2032 batteri så er kapasitet målt til mellom 50-100mA. Da helt ned til 2V spenning. Takler den ikke spenninger lavere enn 3V så blir jo kapasiteten utrolig dårlig. Jeg tipper 10-20mA. Mange mener at dem bytter batter hver sesong og det gjelder ikke bare Rocket men med andre Triumph sykler også.

I utgangspunktet er ikke dette noe problem så lenge man vet om det, men man må være klar over at keyless nøklene til Triumph trenger ofte batterier. Heldigvis kan man nødstarte sykkelen med flatt batteri i nøkkelen, men kan være greit å vite uansett.

Så i utgangspunktet ikke noe problem, men en ting dem skal få se på når veskene til sykkelen skal monteres hos Graarud. Heldigvis er det enkelt og bytte batteri også :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jaja, i morgen har værgudene spådd "garantert snø" i følge et innlegg i den lokale avisa. Så får vi se om vår herre klarer og komme med siste oppgulp for denne gang. Jeg har uanset fått kjørt fra meg for en stund nå, så jeg skal nok klare med med noen dager med snø. Men kjenner jeg disse værekspertene fra lokalavisa godt nok så endet det hele med litt regn. Men kanskje dem for en gang skyld treffer blink...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av AJ »

Du får bare glede deg til år 2050. Da kommer det til å bli godt og varmt, skal du se. Iflg. NRK...:
Klimaværet2050.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2022, 20:05 Du får bare glede deg til år 2050. Da kommer det til å bli godt og varmt, skal du se. Iflg. NRK...:

Klimaværet2050.JPG
Haha, slikt blir bare for dumt å tro på. :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2022, 20:06
AJ skrev: 03 apr 2022, 20:05 Du får bare glede deg til år 2050. Da kommer det til å bli godt og varmt, skal du se. Iflg. NRK...:

Klimaværet2050.JPG
Haha, slikt blir bare for dumt å tro på. :lol
Enig i det, men NRK fornekter seg ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2022, 20:08
Bjerknez skrev: 03 apr 2022, 20:06
AJ skrev: 03 apr 2022, 20:05 Du får bare glede deg til år 2050. Da kommer det til å bli godt og varmt, skal du se. Iflg. NRK...:

Klimaværet2050.JPG
Haha, slikt blir bare for dumt å tro på. :lol
Enig i det, men NRK fornekter seg ikke...
Jeg tenker at hvis dem bommer på været en uke frem i tid, så tror jeg nok kanskje ikke værvarslet 30 år frem i tid treffer noe bedre :lol

Dessuten er det utrolig at dem fortsatt står på TV og melder været med en stav i 2022.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2022, 20:10 Dessuten er det utrolig at dem fortsatt står på TV og melder været med en stav i 2022.
Men... eh... :scratch det gjør de da ikke ?

Samma det. Veldig treffsikre alltid er de fortsatt ikke, disse meterologene...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Joda, det meldes fortsatt vær via tv skjermen. Kanskje staven er byttet ut med hender og pupper, men skal man ha oppdatert værvarsel så er det yr.no som gjelder. Er vel ingen som slår på tv for å se værvarsel lenger?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2022, 20:20 Er vel ingen som slår på tv for å se værvarsel lenger?
Å joda :) .
Er fortsatt en del av oss som glaner på diger flatskjerm i stua... :knegg .

Men pekestokken er altså borte. Men det veives med armer, sant nok :P .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2022, 20:22
Bjerknez skrev: 03 apr 2022, 20:20 Er vel ingen som slår på tv for å se værvarsel lenger?
Å joda :) .
Er fortsatt en del av oss som glaner på diger flatskjerm i stua... :knegg .

Men pekestokken er altså borte. Men det veives med armer, sant nok :P .
Takk for at du får meg til å føle meg så ung :twothumbs: :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2022, 20:23 Takk for at du får meg til å føle meg så ung :twothumbs: :knegg
Bare hyggelig, for all del... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar