Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg forøvrig nettopp klikket på "kjøp"-knappen. Har bestillt meg Hantek DSO5102P Oscilloscope, Andonstar AD409 mikroskop, Xtar Dragon VP4 Plus 18650 lader, 40 meter med 2.5mm2 silikon ledninger og en drøss annet småtteri.

Nå må jeg bare omorganisere litt i furtebua så jeg får plass til alt. Det begynner seriøst og bli fullt der... :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Et godt Oscilloscope det der! Fikk du med PC-software og hele greiene? Har noen timer med et større Hantek-scope og det var kjekt å ha utvidet funksjonalitet på PC i sanntid. Du skal imidlertid passe på dersom målejord og apparatjord har samme potensiale. Noe jeg tror det er.

Silikonledninger? De leder da veldig dårlig strøm!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Litt usikker på hva som følger med. Er ganske fersk på dette. :)

Silikon leder strøm dårlig ja. Håper kopperledningen inni klarer det bedre :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har Bimmern blitt hentet og har nå fått en ny lykkelig eier :)
E827E006-8776-404A-9EF0-BF7B9C8F1CCF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg ryddet litt i furtebua. Ser ikke så voldsomt ryddig ut kanskje, men jeg kan forsikre om at det ikke så slik ut for 5 timer siden! Snart får jeg en ny doning med pakker i posten og da må jeg gjøre plass til det. På bordet skal jeg også ha plass til oscilloscope og et elektronisk mikroskop.
6EB11FD7-347B-4242-92D1-D4BC1C1062D8.jpeg
7F5BEF1C-825B-4171-B100-5C8B3055A48E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg funnet en gammel AC/DC adapter som hørte til en gammel laptop. Det var brudd i ledningen helt innerst ved boksen, så jeg bestemte meg for å åpne den opp og lodde på nye ledninger. Gikk for 16AWG (1.5mm2) ledninger og satt på en XT60 plugg i enden.

Boksen var sveiset, så umulig og få den opp uten å brekke den opp, men fikk åpnet den relativt greit, loddet på nye ledninger, satt den sammen igjen og teipet den sammen.

Kjørte en load test på adapteren hvor jeg utsatte den for 90W (4.7A og 19V) i ca. 30 minutter og det gikk fint.

Nå har jeg en power adapter som kan gi meg random med strøm til mine småprosjekter. Tenkte også og designe en eget printkort med flere utganger. Et såkalt "power distribution board" hvor denen skal gi strøm til.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Tror jeg heller ville brukt lab.aggregatet til en slik oppgave. Strømbegrenser er kjekt å ha.

AWG står forøvrig for «American wire gauge» og ikke noe vi i Europa bør forholde hos til. Metrisk derimot!
Det blir kanskje litt sånn når man handler på eBajs og denslags. 16AWG er vel noe rundt 1,3mm^2.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 feb 2021, 15:57 Tror jeg heller ville brukt lab.aggregatet til en slik oppgave. Strømbegrenser er kjekt å ha.

AWG står forøvrig for «American wire gauge» og ikke noe vi i Europa bør forholde hos til. Metrisk derimot!
Det blir kanskje litt sånn når man handler på eBajs og denslags. 16AWG er vel noe rundt 1,3mm^2.
Power adapteret blir kun brukt til å teste samt gi strøm til prosjekter jeg holder på med. Ikke noe mer. Skal lage meg et "power distribution" printkort som jeg skal designe samt bestille fra JLCPCB.com.

Dette printkortet vil ha en sikring samt LED som viser at det er strøm til kortet etc. Planen er å kun bruke XT60 plugger. XT60 som hovedplugg (INPUT) og XT30 plugger til output. Hver utgang vil få en buck converter som gir fra 3.3 - 5V.

Jepp, jeg forholder meg egentlig mest til AWG da jeg begynner å bli vant til dette nå da jeg er mye i utenlandske forum og titter mye på Youtube etc. Handler som oftest fra AiExpress og der oppgis alle størrelser i AWG så langt jeg har sett. Uansett ikke noe problem for min del :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Her er forøvrig et bilde av hvordan printkortet vil se ut foreløpig. Skal ha inn en sikring der etc.
board.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I går ramlet mikroskopet jeg bestilte ned i postkassen. Eller rettere sagt så måtte den hentes på posten...
1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Det så bra ut. Har jeg rett i at det er egen skjerm så du ikke er avhengig av å fyre opp PC'en?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 12 feb 2021, 08:07 Det så bra ut. Har jeg rett i at det er egen skjerm så du ikke er avhengig av å fyre opp PC'en?
Ja, det stemmer :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Alltid kjekt å slippe unna PC'en. Mitt oscilloskop er av typen der PC'en er skjermen. Godt fornøyd, men det hender det er litt knotete å dra på PC'en.

Forresten, jeg tenker jeg skal prøve meg på å lage et kort som JLCPCB monterer komponentene på. Har en krets som helst skal ha 0402-komponenter til avkobling, og de er det litt deilig å slippe å montere sjøl. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tøft. Da regner jeg med du bruker EasyEDA?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 08:19 Tøft. Da regner jeg med du bruker EasyEDA?
Jeg må se hva jeg gjør. Jeg er vant med å bruke Eagle, så det enkleste for meg er nok å legge inn biblioteket til JLCPCB i Eagle. Fordelen med Eagle er at det er direkte koblet med Fusion 360, så jeg får 3D-modell av kortet mitt rett inn sammen med de andre mekanikkdelene jeg tegner.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar