Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har det så langt blitt rens og vedlikehold av salen som hadde en del bruksmerker etter turen. Nå er den god som ny igjen :twothumbs:
B4FACA93-A822-4B58-95A4-8E970DA5E6A1.jpeg
92E9C48A-F0C8-43A8-AE1F-AFCFD9FB3E2D.jpeg
D7133112-58A9-4A75-8033-029568DB3A22.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Domino »

Hva bruker du på salen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 21 jul 2022, 13:05 Hva bruker du på salen?
Brukte bare det samme middelet som på skinnskoene mine. Vanlig skosmøring :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av dypen »

Tror jeg møtte deg ved Trømborg ca kl 17:38 nå i dag :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 21 jul 2022, 17:56 Tror jeg møtte deg ved Trømborg ca kl 17:38 nå i dag :)
Det tror ikke jeg :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Hverdagen begynner sagte men sikkert og komme tilbake og med bare en uke igjen av ferien tenkte jeg å tilbringe litt tid i furtebua. Tenkte derfor jeg skulle lage meg en liten LED tester ved hjelp av multimeter prober, et 9V batteri og en motstand samt et display som viser LED diodens "forward voltage" En veldig simpel sak, men en ting jeg savner fra tid til annen.

Etter dette er planen å lage en USB kabel sjekker. Man plugger kabelen i en enhet med begge ender og en LED diode lyser opp for hver ledning som er inntakt. Er det dårlig kontakt i en avledningene så lyser ikke LED for denne ledningen.

Også en simpel sak, som er kjekk og ha for å sjekke om USB kabler er i orden eller ikke. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av rolf-arne »


Bjerknez skrev:

Etter dette er planen å lage en USB kabel sjekker. Man plugger kabelen i en enhet med begge ender og en LED diode lyser opp for hver ledning som er inntakt. Er det dårlig kontakt i en avledningene så lyser ikke LED for denne ledningen.

Også en simpel sak, som er kjekk og ha for å sjekke om USB kabler er i orden eller ikke. :)
Om du lager en , så lager du kanskje 2 ... en til meg...så får du din kostnadsfritt ???

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 25 jul 2022, 21:59
Bjerknez skrev:

Etter dette er planen å lage en USB kabel sjekker. Man plugger kabelen i en enhet med begge ender og en LED diode lyser opp for hver ledning som er inntakt. Er det dårlig kontakt i en avledningene så lyser ikke LED for denne ledningen.

Også en simpel sak, som er kjekk og ha for å sjekke om USB kabler er i orden eller ikke. :)
Om du lager en , så lager du kanskje 2 ... en til meg...så får du din kostnadsfritt ???

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Hehe, har ingenting i kot å lage flere og gjør jeg det så betaler du evt. kun portoen. Koster jo ingenting å lage dette. Vi snakker bare noen kronestykker. :thumleft

Men har funnet ut at jeg lager flere versjoner. En versjon for USB-C og en for USB-micro samt en for Lightning etc. virderer å designe eget kretskort til dette. Litt usikker på nøyaktig fremgangsmåte. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Første utkast av Micro USB kabel testeren.
usb2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev:Første utkast av Micro USB kabel testeren.
usb2.PNG
TOPP

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av KurtAA »

Morsomt lite prosjekt :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor kan ikke pinner uten kontakt lyse rødt, fremfor å være mørke?

Regner med at det bare er en strømkilde(knappecelle?), en LED og en motstand i serie pr. leder.

Jeg ser liksom ikke nødvendigheten, men mulig jeg er helt treig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 12:53 Hvorfor kan ikke pinner uten kontakt lyse rødt, fremfor å være mørke?

Regner med at det bare er en strømkilde(knappecelle?), en LED og en motstand i serie pr. leder.

Jeg ser liksom ikke nødvendigheten, men mulig jeg er helt treig.
Jo, dem kan det, men hvorfor?

De fleste av oss, eller vertfall jeg har en drøss av random USB kabler liggende strødd rundt og jeg vet aldri om kabelen jeg tar tak i er en ren power kanel eller power og data kabel. Noen ganger kan det være dårlig kontakt eller brudd i en kabel da USB kabler ofte blir tråkket på, kjørt over av kontorstoler og mye annet. Altså et brudd man ikke alltid ser. Ved å koble en slik kabel til en slik USB kabeltester så vil man få en indikasjon på at noe er galt og hvilken leder som det er brudd på. Så kan man jo reparere kanelen om man lnsker det, eller bare kaste den.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo fancy med litt mer lys og greier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 26 jul 2022, 15:14 Det er jo fancy med litt mer lys og greier.
Haha, ja, men det enkle er ofte det beste. I mitt hode er det brudd når lyset er borte. Ikke når det endrer farge etc. dessuten kompliserer det kretsen en del og gjør alt unødvendig større etc.

Men jada, er klar over at det er mulig. :)

Dessuten vil kretsen bruke unødvendig mye strøm fra det lille knappecellebatteriet ved å lyse når det ikke er kontakt. Også vil jeg tro det også må brukes en mikrokontroller? I såfall må det legges til en bryter og i det hele tatt blir dette i overkant komplisert i forhold til hva den skal brukes til.

Et multimeter gjør jo egentlig samme nytten, bare at det blir litt mer knotete.

Svar