Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Maschev skrev: 06 jan 2021, 17:10 Lykke til med salget. De som kjøper den får en strøken sykkel i hvertfall!
Takk for det. Ja, ikke noe galt med sykkelen :thumleft
Men ikke noen spesiel hast for min del. Tar det som det kommer :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av AJ »

Javel...
Så kom du altså til dette vendepunktet.
Som jeg kjenner deg så er det vel ikke særlig vedmodig eller trist siden du har vist at du veksler mellom interesser og går "all in", som regel, når du fatter interesse for andre ting.
Likevel håper jeg du finner tilbake til MC-interessen etter hvert.

Kanskje du bør vurdere noe helt spesielt og annerledes, som f.eks. en Royal Enfield, nye Moto Guzzi V7 med den nye 850 kubikks motoren når den kommer til Norge etter hvert? Eller kanskje noe så spesielt som en Kawasaki W800.
Langt fra noen racingsykler noen av dem. Likevel sykler som jeg tror vil gjøre at mange opplever en helt annen side av MC-livet med mye kjøreglede, ikke minst på kortere turer til butikk, jobb og andre utflukter i nærområdet for bare å nyte det å være på farten med noe som jeg tror gir god og ekte gammaldags motorsykkelfølelse :crazy: .

Uansett hva du finner på; lykke til med salget!
Også håper jeg selvfølgelig at du ikke forsvinner her fra MCsiden.no. Det må du selvfølgelig ikke finne på å gjøre :[-X !

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 06 jan 2021, 22:10 Javel...
Så kom du altså til dette vendepunktet.
Som jeg kjenner deg så er det vel ikke særlig vedmodig eller trist siden du har vist at du veksler mellom interesser og går "all in", som regel, når du fatter interesse for andre ting.
Likevel håper jeg du finner tilbake til MC-interessen etter hvert.

Kanskje du bør vurdere noe helt spesielt og annerledes, som f.eks. en Royal Enfield, nye Moto Guzzi V7 med den nye 850 kubikks motoren når den kommer til Norge etter hvert? Eller kanskje noe så spesielt som en Kawasaki W800.
Langt fra noen racingsykler noen av dem. Likevel sykler som jeg tror vil gjøre at mange opplever en helt annen side av MC-livet med mye kjøreglede, ikke minst på kortere turer til butikk, jobb og andre utflukter i nærområdet for bare å nyte det å være på farten med noe som jeg tror gir god og ekte gammaldags motorsykkelfølelse :crazy: .

Uansett hva du finner på; lykke til med salget!
Også håper jeg selvfølgelig at du ikke forsvinner her fra MCsiden.no. Det må du selvfølgelig ikke finne på å gjøre :[-X !

:knegg
Egentlig handler ikke dette om sykkelvalg. Jeg kunne kjøpt meg en Triumph Rocket og gitt meg en MC boost for ett års tid, men det er ikke sykkelvalg som er den utløsende faktoren her. Jeg er bare rett og slett litt lei. :)

Men skulle det bli sykkel igjen etter ett, to, eller ti år så er jeg nok ute etter en noe mer cruiser lignende vil jeg tro. :)

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av n00b »

Er det lov å spørre hvordan dette gjøres i praksis? Har aldri kjøpt eller solgt noe på finn.no tidligere. Bilene mine har jeg alltid kjøpt via forhandler med innbytte av gammel bil. Tenkte jeg skulle selge sykkelen min privat til våren da jeg helt sikker vil få mer penger for den privat enn i et innbytte.
  • Hvordan løser dere det med prøvekjøring? Sitter dere bakpå, eller tar dere evt. bilnøkler og førerkort fra dem som prøver som "gissel"?
  • Hvordan gjør dere det med betaling? Får kjøper sykkelen med seg etter prøvekjøring eller venter dere til pengene fysisk er på kontoen? Det tar jo gjerne noen dager fra overføringen er utført..
  • Ved kjøp: tør dere ta sjansen på å kjøpe en sykkel til 200k privat med lite form for garanti/reklamasjonsrett i forhold til forhandler?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

n00b skrev: 07 jan 2021, 09:29 Er det lov å spørre hvordan dette gjøres i praksis? Har aldri kjøpt eller solgt noe på finn.no tidligere. Bilene mine har jeg alltid kjøpt via forhandler med innbytte av gammel bil. Tenkte jeg skulle selge sykkelen min privat til våren da jeg helt sikker vil få mer penger for den privat enn i et innbytte.
  • Hvordan løser dere det med prøvekjøring? Sitter dere bakpå, eller tar dere evt. bilnøkler og førerkort fra dem som prøver som "gissel"?
  • Hvordan gjør dere det med betaling? Får kjøper sykkelen med seg etter prøvekjøring eller venter dere til pengene fysisk er på kontoen? Det tar jo gjerne noen dager fra overføringen er utført..
  • Ved kjøp: tør dere ta sjansen på å kjøpe en sykkel til 200k privat med lite form for garanti/reklamasjonsrett i forhold til forhandler?
Faktisk har jeg aldri noensinne solgt kjøretøy via Finn jeg heller, så dette er første gang for meg også :)

Prøvekjøring avtales i hvert enkelt tilfelle for min del. Jeg vil se ann litt. En ung jypling på 20 år får ikke prøvekjøre. En voksen/eldre kar for mest trolig øvekjøre. Men en muntlig avtale om at han er ansvarlig for egenandel hvis noe skulle skje etc. Personen må også legge igjen noe av verdi. Bilnøklene sine, lommeboken etc.

Sykkern forsvinner aldri ut av mitt åsyn før jeg har pengene på bok. Her gjøres ingen unntak.

Kontrakt skal jeg skrive via finn sin tjeneste.

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Maschev »

n00b skrev: 07 jan 2021, 09:29 Er det lov å spørre hvordan dette gjøres i praksis? Har aldri kjøpt eller solgt noe på finn.no tidligere. Bilene mine har jeg alltid kjøpt via forhandler med innbytte av gammel bil. Tenkte jeg skulle selge sykkelen min privat til våren da jeg helt sikker vil få mer penger for den privat enn i et innbytte.
  • Hvordan løser dere det med prøvekjøring? Sitter dere bakpå, eller tar dere evt. bilnøkler og førerkort fra dem som prøver som "gissel"?
  • Hvordan gjør dere det med betaling? Får kjøper sykkelen med seg etter prøvekjøring eller venter dere til pengene fysisk er på kontoen? Det tar jo gjerne noen dager fra overføringen er utført..
  • Ved kjøp: tør dere ta sjansen på å kjøpe en sykkel til 200k privat med lite form for garanti/reklamasjonsrett i forhold til forhandler?
Hvis kjøper ønsker prøvekjøring så pleier jeg å kreve kopi av legitimasjon eller lignende. Har sykkelen kasko er det vel greit hvis det skulle skje noe. Kun ansvar så bør man sette noen forhåndsregler etter min mening.
Betaling er som regel det greieste. Enten er det kontanter eller bankoverføring hvilket man kan kreve betaling før man gir fra seg sykkelen. Er det lån ordner som regel banken det hele.
Når det kommer til det siste punktet så har man ganske gode rettigheter i Norge selv ved privat kjøp/salg. Man bør bare være nøye når man besiktiger sykkelen og sjekker at alle papirer er i orden. Krev dokumentasjon fra service etc. Skulle det skje noe med sykkelen som tilsier at selger har tilbakeholdt informasjon så har man en god sak. Bare husk på at hvis du takker nei til prøvekjøring så kan det slå negativt ut i en eventuell sak senere.
Har aldri hatt noen problemer med salg av verken kjøretøy eller annet på Finn. Det skjer selvsagt men mitt inntrykk er at folk flest er ærlige :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Er egentlig litt vanskelig det der med prøvekjøring. Det vil alltid være en viss risiko for selger. Hvis kjøper skader sykkelen under prøvekjøring er det vel juridisk sett eieren av motorsykkelen som sitter med svarteper hvis kjøper blir veldig vrang?

Så jeg ser alltid ann litt. Å slippe hvem som helst ut på en BMWS1000R som helt klart er en perfekt sykkel for den fartsgale blir feil. Man skal jo testkjlre sykkelen og hva gjør en nyskjerrig kjøper når han testkjører? Jo han vil trolig teste den ut ved å vri litt ekstra på rulla.

Er det en med erfaring er det jo ok, men er det en som fikk lappen i går eller ikke har kjørt sykkel på 20 år, så får han prøvekjøre en lik sykkel hos en forhandler.

Selv om man får et "depositum" på 10.000 kroner så er jeg usikker på om man kan rent juridisk faktisk beholde disse hvis skade på sykkel oppstår under prøvekjøring.

Skulle ønske forsikringsselskapene kunne lage en egen prøvekjøringsforsikring som gjelder i korte perioder. Det hadde vært knall :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen kommer det en som ville kjøpe sykkelen for å se på den. Ser ut til å være en oppegående fyr (i følge Facebook profilen) og han jobber på universitetet i Ås som lærer. :)

Så da krysser jeg fingrene, selv om det egentlig ikke er ne hast for min del.

_________________________


I går hadde jeg også bestemt meg for å kjøpe 20 meter med 2x1.5mm2 kabel på Biltema for å feste WS2811 LED strengene jeg har til denne da jeg skal gi strengen power på tre steder for å hindre for mye "voltage drop".

Den blir litt mer "klumpete" selvsagt, men til mitt bruk blir det bra.

En annen grunn til at jeg gjør det på den måten er fordi jeg trenger å mata all power inn i en og samme ende. Det vil si at jeg gir hele stringen på 200x LED power i begge de interne ledningene samt 1.5mm2 kabelen den er festet til.

Planen er å teste ut disse på verandaen da dem skal lyse ned på siden av rekkverket. Usikker på hvordan dette blir, men bare for å teste i første omgang :)
IMG_3269.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av jalekss92 »

n00b skrev: 07 jan 2021, 09:29 Er det lov å spørre hvordan dette gjøres i praksis? Har aldri kjøpt eller solgt noe på finn.no tidligere. Bilene mine har jeg alltid kjøpt via forhandler med innbytte av gammel bil. Tenkte jeg skulle selge sykkelen min privat til våren da jeg helt sikker vil få mer penger for den privat enn i et innbytte.
  • Hvordan løser dere det med prøvekjøring? Sitter dere bakpå, eller tar dere evt. bilnøkler og førerkort fra dem som prøver som "gissel"?
  • Hvordan gjør dere det med betaling? Får kjøper sykkelen med seg etter prøvekjøring eller venter dere til pengene fysisk er på kontoen? Det tar jo gjerne noen dager fra overføringen er utført..
  • Ved kjøp: tør dere ta sjansen på å kjøpe en sykkel til 200k privat med lite form for garanti/reklamasjonsrett i forhold til forhandler?
Jeg solgte min MT-07 i sommer. Var to stk som prøvekjørte, men som endte opp med å ikke kjøpe den.

Førstemann kom med godt voksen far på slep, prøvekjørte mens jeg sto med og pratet om mc med faren. Virket oppegående begge to.

Andremann kom med broren, prøvekjørte. Kunne i teorien ha stukket av, men jeg hadde både fult navn og nr.

Tredjemann prøvekjørte ikke, men endte opp med å kjøpe. Signerte digital kontrakt via Finn med verifisering via BankID, og ordnet alt av salg og registrering på vegvesenet sine nettsider. Overførte penger til meg via nettbank, fikk så med seg MC og utstyr og dro avgårde. Kunne da potensielt ha kansellert transaksjon i sin nettbank 1 min etterpå, men ettersom alt var verifisert med BankID og underskrevet, og jeg hadde både navn, adresse og tlf nummer, så tror jeg man skal være eksepsjonelt dum for å gjøre noe slikt.

Det største problemet er nok hva som skjer dersom den som prøvekjører havner i en ulykke. Men samtidig så ville jeg aldri ha kjøpt en MC jeg ikke fikk lov til å prøvekjøre, så da går man potensielt glipp av en kjøper.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Elruts84 »

Jøsses, dette hadde jeg ikke forventet fra en legende her inne. Håper du fortsatt titter innom. Du har mye konstruktive og gode tekster, god hjelp og ikke minst en høy grad av entusiasme.

Hva koster forsikring på gliset ditt for en voksen kar? Må si sykkelen ser smashing ut fra ende til ende.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Elruts84 skrev: 09 jan 2021, 04:40 Jøsses, dette hadde jeg ikke forventet fra en legende her inne. Håper du fortsatt titter innom. Du har mye konstruktive og gode tekster, god hjelp og ikke minst en høy grad av entusiasme.

Hva koster forsikring på gliset ditt for en voksen kar? Må si sykkelen ser smashing ut fra ende til ende.

Elruts
Haha, legende faktisk :lol

Jada, jeg kommer fortsatt til å stikke noen pinner i ørene til folkene her inne. Dra opp noen diskusjoner og poste litt i egen blogg her inne, men da blir det ikke spesielt mc relatert en atund fremover vel og merke. :)

Jeg betaler ca. 5.000 i året for fullkasko og 4.000 i egenandel. Alle førere over 24 år. Min alder er 43. Gjensidige er den klart rimeligste og ingen har klart og matche den prisen. Ikke engang i nærheten. :)

Sykkelen er helt strøken. Men slik den står nå er den jo så klart støvete og kald etc. men jeg tør påstå at det ikke finnes noen 2017 modell som ser bedre ut denne. Den har fått mye kjærlighet. Spesielt de to første årene. Den har blitt vasket jevnlig og jeg har til og med brukt qtips :)

Problemet nå er at den blir stående for lenge av gangen. Da ruster kjedet litt og i dag måtte jeg sette batteriet på lading. Ikke mulig å få start på den.

I morgen (snart) kommer det en som skal se på den, så får vi se hva det blir til. Jeg tar dette med knusende ro. Blir den ikke solgt, så er det ingen fare for min del :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Da var sykkelen solgt :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av oivindg »

Gratulerer! Det gikk jo fort. Håper du får tilbake gløden i løpet av sommeren og får handlet deg en cruiser.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Vi får se. Blir ikke i år vertfall. Ei heller neste år. Må legge dette litt på vent nå :)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Elruts84 »

Bjerknez skrev: 09 jan 2021, 14:04 Da var sykkelen solgt :)
Grattis med salget. Helt fantastisk nydelig sykkel. Har ikke tenkt over det før nå men den var jo kjempe. Er ikke mange av dem heller ser jeg.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar