Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 07:37
Som sagt er vi nok enige. Jeg driver ikke med hydraulikk og måler speninger på 1000V. Jeg skal ha et multimeter hjemme i kjellern. Det at du da i et tidligere innlegg skrev at du ikke hadde kjøpt noe på Biltema til et slikt formål blir derfor feil.

Største forskjellen på Biltema og lignende er jo at de ikke er produsenter men forhandlere. De sender ut forespørsler til produsenter verden rundt om ber om pris på x antall millioner av enheter. Noen ganger kan de be om ett spesifikt produkt som de selv har utviklet, men i 99% av tilfellene er dette ferdig produkter som du kan kjøpe i mange andre butikker, men under andre merkenavn.

Men mitt utsagn om at jeg ikke hadde kjøpt dette på Biltema blir ikke feil, da jeg garantert ikke hadde gjort det. :thumleft
Jeg har en garasje full av verktøy men egentlig trenger jeg ikke det da jeg har en servicebil med absolutt alt av utstyr som en har bruk for og en haug som en ikke har bruk for.

Men min holdning til kvalitet gjelder ikke bare verkstøy, men også alle andre hobbyer jeg har. Jeg har 4 Swarovski kikkertsikert, håndkikkert og teleskop som koster 160.000 - 170.000 kr. Kunne kjøpt noe som er nesten like bra til langt under halvparten. Forskjellene på optikk samsvarer ikke med prisforskjellen, men skal du helt opp i toppsjiktet kan du dobble prisen i forhold til det som er nest best.
Er det verdt det? Ja for meg, for det gir en helt egen følelse av å ha det ultimate. Kunne jeg klart meg med en håndkikkert som ikke koster 23.000 kr, ja da helt kart men jeg ønsker ikke det. Når jeg var ung og hadde dårlig råd og var på jakt med budsjett utstyr så drømte jeg om det beste, og når jeg nå er den økonomiske situasjonen at jeg kan kjøpe alt jeg ønsker uten å måtte velge ett rimeligere alternativ så gjør jeg nettopp det. Samme med verktøy og alt annet av ting jeg kjøper.
Hadde jeg spart penger isteden for å bruke de opp på ufornuftige ting i følge kjerringa, kunne jeg nok ha sluttet å jobbe i dag.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjenner til det du skriver. Å betale skjorte for et produkt gir noen ganger en veldig god følelse. jeg har hatt kamerautstyr til mangfoldige tusen og de aller dyreste objektivene til Canon i "L" serien. Vi snakker 20-30k for dem dyreste og jeg hadde 7 stk. I tillegg til kamera og fandens oldemor.

men når et Sony RX100 tar like gode bilder med tanke på bildekvalitet så var det ikke like morsomt lenger. Det samme gjelder bilvoks. Man får bilvokser til 20.000 kroner for en liten krukke. Faktisk langt dyrere også. Man ser ikke forskjell. Men innpakningen er flott da.

Jeg har nok kommet dit hvor jeg heller ønsker å kjøpe ting jeg ikke re redd for å bruke og som gir meg mer faktisk glede i hverdagen. Mitt inntrykk så langt er at dyr optikk og dyr voks, samt andre dyre ting slett ikke bør være noe bedre. Det går litt begge veier.

Hvordan Biltema sin foretningspraksis er er vel videns kjent uansett, så ingen hemmeligheter der. Jeg sier bare at til den prisen det multimeteret koster kan jeg vanskelig forestille meg at man får noe bedre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan selvsagt også ramse opp ting som jeg vet er bedre når prisene stiger. Saken er den at det slår litt begge veier og kunsten er å finne produkter som gir mest for pengene ut fra funksjonaliteten og behovet som man har.

Et multimeter blir for min del bare et "dumt" verktøy. Multimeteret i seg selv gir meg ingen glede uansett hvor dyrt det er. Det er dte andre jeg skal holde på med som er litt artig. Men for å holde på med elektronikk så trenger man en del småting. Da vil jeg heller ha flere ting jeg kan leke meg med enn noen få ting som er veldig dyre.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 08:42 Jeg kan selvsagt også ramse opp ting som jeg vet er bedre når prisene stiger. Saken er den at det slår litt begge veier og kunsten er å finne produkter som gir mest for pengene ut fra funksjonaliteten og behovet som man har.

Et multimeter blir for min del bare et "dumt" verktøy. Multimeteret i seg selv gir meg ingen glede uansett hvor dyrt det er. Det er dte andre jeg skal holde på med som er litt artig. Men for å holde på med elektronikk så trenger man en del småting. Da vil jeg heller ha flere ting jeg kan leke meg med enn noen få ting som er veldig dyre.
Jeg skjønner tankegangen din. Jeg også i tidligere år kjøpt billig, middelmådig utstyr nettopp fordi det bare skal brukes av og til, det er ikke så nøye, holder til mitt bruk osv.
Men for min del har ting en tendens til å utvikle seg til uante proporsjoner og det øker betydelig i omfang. Og da er kanskje utstyret jeg startet med ikke bra nok lenger og blir erstattet med vesentlig dyrere og bedre. Og resultatet er at jeg har brukt mer penger nettopp for jeg kjøpte først rimeligere utstyr som lenger ikke er i bruk.
Tipper fotografering er en sånn typisk ting som hele tiden krever mer og bedre utstyr?
Men pga av min dyrekjøpte erfaring opp igjennom, kjøper jeg heller topp utstyr med en gang. Og har du kvalitet og tar vare på det kan det uten problem selges om du ikke bruker det lengre og mange ting holder seg ufattelig bra i pris selv om det er brukt, i motsetning til billige ting.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 22 nov 2019, 08:54
Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 08:42 Jeg kan selvsagt også ramse opp ting som jeg vet er bedre når prisene stiger. Saken er den at det slår litt begge veier og kunsten er å finne produkter som gir mest for pengene ut fra funksjonaliteten og behovet som man har.

Et multimeter blir for min del bare et "dumt" verktøy. Multimeteret i seg selv gir meg ingen glede uansett hvor dyrt det er. Det er dte andre jeg skal holde på med som er litt artig. Men for å holde på med elektronikk så trenger man en del småting. Da vil jeg heller ha flere ting jeg kan leke meg med enn noen få ting som er veldig dyre.
Jeg skjønner tankegangen din. Jeg også i tidligere år kjøpt billig, middelmådig utstyr nettopp fordi det bare skal brukes av og til, det er ikke så nøye, holder til mitt bruk osv.
Men for min del har ting en tendens til å utvikle seg til uante proporsjoner og det øker betydelig i omfang. Og da er kanskje utstyret jeg startet med ikke bra nok lenger og blir erstattet med vesentlig dyrere og bedre. Og resultatet er at jeg har brukt mer penger nettopp for jeg kjøpte først rimeligere utstyr som lenger ikke er i bruk.
Tipper fotografering er en sånn typisk ting som hele tiden krever mer og bedre utstyr?
Men pga av min dyrekjøpte erfaring opp igjennom, kjøper jeg heller topp utstyr med en gang. Og har du kvalitet og tar vare på det kan det uten problem selges om du ikke bruker det lengre og mange ting holder seg ufattelig bra i pris selv om det er brukt, i motsetning til billige ting.
I og med at jeg kjenner meg selv såpass at en ny "hobby" ikke varer veldig lenge før nye jaktmarker dukker opp, så har jeg lært at det er greit å kjøpe noe til fornuftig pris som faktisk funker og som man ikke bør pakke inn i føyel hver gang man har brukt det etc.

Når det gjelder foto, så kan jeg si at pris har en del å si (stort sett) inntill et visst punkt. Det billigste er ikke mye å spare på, og det aller dyreste er som oftest overpriset til de grader. I midtsjiktet finner man stort sett de beste kjøpene.

Så min erfaring er litt motsatt. Kjøp først noe som er rimeligere (men bra nok). Skulle hobbyen stagnere så sitter man ikke med svindyrt sært utstyr som blir vanskelig å selge. Som oftest er verditapet stort også.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Geiroe »

[/quote]
Fluke sine modeller som slutter med en bokstav er vertfall laget i Kina har jeg lest. Fluke blir faktisk produsert i USA (har jeg lest), bortsett fra enkelte modeller som lages i Kina.

men som tidligere nevnt. Det ER forskjell på Biltema og Fluke. Det er ikke poenget mitt.
[/quote]
Forskjellen starter allerede ved valg av komponenter som brukes, jo mindre avvik, jo dyrere komponenter. Du kan jo risikere at de to BT multimetera viser litt forskjellig verdi pga av dette, men de kan også vise likt, alt ettersom hvor heldig du er.
Ved å velge fra øverste hylle helt fra starten, vil jo påvirke prisen uavhengig hvor det er produsert. Velger du fra en av de andre hyllene lenger ned får du ned prisen, men det virker tilfredstillende, alt ettersom. Jeg har selv et fra BT, som jeg betalte 500,- for for ca. 10+ år siden. Det virker bra nok for meg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Skulle jeg slått på stortromma med tanke på multimeter, så hadde jeg heller gått for dette:
https://www.eevblog.com/product/121gw/

Dette multimeteret er satt sammen ved hjelp av Dave Jones som driver den populære Youtube kanalen EEVBlog. Han har også et eget forum som er et av verdens største forum for elektronikk freaker hvor han lytter til alle som har kjøpt dette og oppdateringer blir evt. gjort fortløpende.

Enheten blir levert med skikkelige gummikabler og gullbelagte probespisser for bedre respons.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 07:37 .. Det er jo ikke særlig lønnsomt for Biltema å starte en egen fabrikk med det formålet og lage noe som er helt likt. ..
Biltema starter ikke sin egen fabrikk for å produsere nye produkter. De innhenter anbud fra eksisterende fabrikker i lavkostland som så produserer ønsket vare med BT sin logo i avtalt mengde og til avtalt pris.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 nov 2019, 17:59
Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 07:37 .. Det er jo ikke særlig lønnsomt for Biltema å starte en egen fabrikk med det formålet og lage noe som er helt likt. ..
Biltema starter ikke sin egen fabrikk for å produsere nye produkter. De innhenter anbud fra eksisterende fabrikker i lavkostland som så produserer ønsket vare med BT sin logo i avtalt mengde og til avtalt pris.
Nei... det var vel egentlig det jeg skrev...? :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Sitter å koser meg i furteboden :)
523B443A-609A-4E89-9ECE-EB619841FF0A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Rune75 »

Klekkes det ut noen gode idéer under varmelampene?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 24 nov 2019, 22:50 Klekkes det ut noen gode idéer under varmelampene?
:knegg :knegg

Good one :thumleft

Driver egentlig bare å pusler litt med en buck converter :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Om noen dager nå så mottar jeg en haug av artig elektronikk leksaker som jeg har bestillt. Blandt annet (som tidligere nevnt) en justerbar powersupply på 30V/10amp, en stort Anduino Uno start kit med en drøss av sensorer, breadboards, en drøss komponenter og annet snacks.

Nå blir det snart jul i furtebua :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Audi Mannen »

Ser du er flittig i bua, men det er et verktøy jeg ikke har sett enda hos deg som jeg tror du kunne hatt litt glede over når du lager møbler, hyller eller hva det måtte være for å få de litt slankere. Ikke alltid like fint med 2x4 til hyller og oppbevaring av små esker? Jeg har tidligere laget akvariebord/møbel og litt annet småsnakcks og fant ut at jeg likte denne butikken godt : https://www.gustavsenas.no/ . Der kjøpte jeg bl.a https://www.gustavsenas.no/kreg/ctk4-in ... mehullsjig og litt freser til overfresen for å lage egne lister og sammenføyninger.

https://www.youtube.com/watch?v=mvO6zaIUO18

Men ikke skyld på meg når sjefen i huset blir lei av alle eskene som kommer i posten :lol
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 25 nov 2019, 14:42 Ser du er flittig i bua, men det er et verktøy jeg ikke har sett enda hos deg som jeg tror du kunne hatt litt glede over når du lager møbler, hyller eller hva det måtte være for å få de litt slankere. Ikke alltid like fint med 2x4 til hyller og oppbevaring av små esker? Jeg har tidligere laget akvariebord/møbel og litt annet småsnakcks og fant ut at jeg likte denne butikken godt : https://www.gustavsenas.no/ . Der kjøpte jeg bl.a https://www.gustavsenas.no/kreg/ctk4-in ... mehullsjig og litt freser til overfresen for å lage egne lister og sammenføyninger.

https://www.youtube.com/watch?v=mvO6zaIUO18

Men ikke skyld på meg når sjefen i huset blir lei av alle eskene som kommer i posten :lol
Hehe, ja har faktisk sett på en slik som du linker til. Men avventer litt med kjøp av en slik da jeg er usikker på hvor mye mer jeg kommer til å "bygge" i kjelleren. Er jo ganske kostbare disse.

Gustavsen har jeg besøkt flittig ja. Fin butikk det :)
Har kjøpt en der Epoxy der, samt trelim etc. :)

Svar